PoradyPoradyKabriolet – jaki to rodzaj nadwozia? Przykładowe modele

Kabriolet – jaki to rodzaj nadwozia? Przykładowe modele

Kabriolet to samochód osobowy z otwieranym dachem, który pozwala poczuć wiatr we włosach i idealnie sprawdzi się podczas wypadu za miasto w pogodny dzień. Dowiedz się więcej na temat modeli z tego typu nadwoziem.

Poza takimi rodzajami nadwoziami, jak sedan czy coupe, z elegancją i luksusem kojarzy się również cabrio. Nawet osoby, które nie interesują się motoryzacją, zapewne będą kojarzyć, że kabriolet wyróżnia się z otwieranym dachem, który może być miękki (materiałowy) lub sztywny (metalowy). Jednak to nie jedyna cecha, po jakiej można rozpoznać tego typu pojazd. Podpowiadamy, czym charakteryzuje się cabrio.

Jak wygląda nadwozie typu kabriolet?

Kabriolet ma oczywiście składany dach, który może być wykonany z materiału lub metalowy (w tym drugim przypadku mamy do czynienia z coupe-cabrio, jak np. Peugeot 307 CC, Renault Megane CC albo Volvo C70 2. generacji). Tego typu samochód jest dwudrzwiowy i mogą nim zwykle podróżować maksymalnie 4 osoby, choć tylne miejsca są zdecydowanie mniej wygodne (układ siedzeń 2+2). W cabrio stosuje się również pozbawione ramek szyby w drzwiach.

Kabriolety stanowią dość niszowy segment rynku dla wąskiego grona klientów szukających auta przeznaczonego do sprawiania przyjemności z jazdy. Takie modele pojazdów znajdziemy w gamie marek luksusowych, jak Bentley, Ferrari czy Lamborghini, ale nie tylko. Jako konkretny przykład samochodu z nadwoziem typu kabriolet można podać m.in. Forda Mustang oraz BMW serii 8. Oba auta mają stylowy design i odznaczają się sportowym charakterem, a ich ośmiocylindrowe silniki benzynowe w połączeniu z automatycznymi skrzyniami biegów i napędem na tylne koła zapewniają niepowtarzalne wrażenia i komfort jazdy.

Cabrio a roadster – czym się różnią?

Odróżnienie tych dwóch rodzajów nadwozia może być trudnym zadaniem, zwłaszcza gdy nie wiemy, czym dokładnie się one cechują. Warto zacząć od wyjaśnienia, że każdy roadster jest kabrioletem, ale nie każdy kabriolet to roadster.

  • Budowa – tradycyjnie przyjęło się, że kabriolet jest wyposażony w składany dach, który stanowi integralną część auta, z kolei roadster nie powinien mieć żadnego dachu, ewentualnie tylko montowany opcjonalnie. Dziś akurat tego podziału raczej się nie stosuje.
  • Rodzaj napędu – kabriolet może mieć właściwie dowolny napęd (przedni, tylny lub na cztery koła), a roadster powinien być tylnonapędowy.
  • Liczba miejsc – kabriolet może oferować maksymalnie cztery miejsca dla podróżujących, natomiast w roadsterze znajdziemy tylko dwa fotele (brak tylnej kanapy).

Biorąc pod uwagę powyższe cechy, do kategorii roadsterów zaliczymy m.in. BMW Z3, Mazdę MX-5, Mercedesa SLK, Porsche Boxster, Opla GT, Fiata 124 Spider oraz Alfę Romeo Spider, ale już nie Audi A4 Cabriolet, Mercedesa SL czy Porsche 911 Cabriolet.

Czy warto kupić kabriolet?

Na koniec warto zadać sobie pytanie, dla kogo jest tego typu pojazd. Zakup kabrioletu to niebanalny pomysł, ale może wiązać się z wieloma wyrzeczeniami. Takie auto jest mało funkcjonalne, ponieważ ma ciasną kabinę pasażerską oraz niewielki bagażnik, w którym dodatkowo musi pomieścić się dach po złożeniu. Sama radość z jazdy samochodem cabrio jest mocno uzależniona od pogody, która nie zawsze pozwala na podróże z otwartym dachem. Zwłaszcza zimą użytkowanie auta z miękkim dachem stanowi raczej kiepski pomysł ze względu na słabą izolację materiałowego poszycia. Dlatego jeśli chcemy eksploatować pojazd przez cały rok, lepiej wybrać cabrio z twardym dachem.

W przypadku kabrioletu z drugiej ręki koniecznie należy zweryfikować stan dachu oraz działanie mechanizmu składania i rozkładania. Warto zwrócić uwagę także na uszczelki, jak również tapicerkę, która może być zniszczona od słońca albo uszkodzona z powodu wilgoci we wnętrzu. Do tego wskazane jest dokładne sprawdzenie kondycji karoserii i podwozia oraz silniku.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji