PoradyPoradyJak zwiększyć trwałość łańcucha rozrządu?

Jak zwiększyć trwałość łańcucha rozrządu?

W teorii łańcuch rozrządu powinien być wieczny. W praktyce może wymagać kosztownej wymiany po niecałych 100 tys. km. Warto więc wiedzieć, jak zwiększyć trwałość łańcucha i uniknąć zbędnych wydatków.

Łańcuch rozrządu spina wał korbowy z wałkiem lub wałkami rozrządu. Między nimi może znajdować się napędzany od łańcucha rozrządu wałek wyrównoważający. Sam łańcuch jest podparty ślizgami z tworzywa sztucznego, a koła wałków rozrządu mogą też pełnić rolę nastawników faz rozrządu. W niektórych silnikach można spotkać się też z mieszanymi napędami rozrządu – paskowym napędem wałka i odprowadzaniem napędu na drugi wałek za pomocą łańcucha lub łańcuchowym napędem wyłącznie pompy oleju.

Co wplywa na trwalosc rozrzaduBez względu na konstrukcję napędu rozrządu warto pamiętać, że kierowca ma wpływ na stan łańcucha. Jest on smarowany olejem, więc by zwiększyć trwałość łańcucha rozrządu, warto stosować wysokiej jakości olej i wymieniać go co 10-15 tys. km, zwłaszcza, gdy auto jest użytkowane wyłącznie w cyklu miejskim. Nie należy też oszczędzać na filtrze oleju – polecamy markowe zamienniki lub oryginalne produkty. Po rozruchu zimny silnik powinien być delikatnie traktowany. Łańcuch rozrządu nieznacznie zmienia długość w miarę nagrzewania się, a do tego potrzebna jest chwila na rozprowadzenie oleju po całej długości łańcucha rozrządu. Ostre traktowanie nie wyjdzie mu na dobre, tak samo jak i pozostałym elementom silnika.

Nie można również zapominać, że wiele silników ma hydrauliczne napinacze łańcucha rozrządu, które potrzebują chwili na otrzymanie odpowiedniej porcji oleju o odpowiednim ciśnieniu i uzyskanie optymalnych parametrów pracy. Dobra wiadomość jest taka, że napinacze posiadają blokadę, więc po wygaszeniu silnika tłoczek popychacza nie cofa się do pozycji wyjściowej, co minimalizuje ryzyko przeskoczenia luźnego łańcucha.

Jak wydluzyc trwalosc rozrzaduŁańcuch rozrządu spina wirujące elementy. Mało korzystne są dla niego nagłe zmiany prędkości obrotowych czy wibracje. Długowieczności łańcucha rozrządu sprzyja więc płynne rozpędzanie samochodu i operowanie sprzęgłem w sposób niepowodujący szarpnięć. W miarę możliwości należy unikać skrajnie niskich obrotów – w zależności od silnika, skrzyni biegów oraz obciążenia przy 1100-1500 obr./min mogą pojawiać się wibracje i hałasy. Mając na względzie trwałość całego zespołu napędowego z układu przeniesienia napędu – z dwumasowym kołem zamachowym włącznie, w takich sytuacjach należy zredukować bieg, by podbić obroty. Podobne znaczenie ma możliwie szybkie usuwanie usterek silnika, np. wtryskiwaczy, które są przyczyną nierównej pracy.

Redakcja poleca:Jak wydłużyć trwałość akumulatora. 6 prostych sposobów

Wpływ na trwałość rozrządu ma też profilaktyka. W niektórych modelach sam łańcuch jest solidny, ale z powodu starości kruszą się ślizgi. Początkiem końca może być też awaria lub zużycie napinacza. Niewłaściwie podparty łańcuch zaczyna się szybko zużywać, niszcząc przy okazji koła zębate, co potęguje koszty. Z tego powodu przy okazji serwisu warto prosić mechanika o sprawdzenie naciągnięcia łańcucha rozrządu. Jeżeli wymieniany napęd rozrządu, warto sięgnąć po markowe zamienniki lub oryginalne części, które zwykle wytrzymują najdłużej.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji