Renowacja felg

Najechanie na głęboką dziurę może skończyć się wizytą u wulkanizatora. Jak naprawiane są uszkodzone koła? Ile zapłacimy za kompleksową regenerację samochodowych felg?

Stan wielu polskich dróg, zwłaszcza o niższej randze niż krajowe, wciąż pozostawia wiele do życzenia. Wraz z przyjściem zimy opady śniegu pogarszają widoczność i niejednokrotnie całkowicie przykrywają drogowe ubytki. To, niestety, idealna okazja do wjechania w pokaźną dziurę. Cierpi wtedy zawieszenie naszego auta, ale przede wszystkim felga, która ulega skrzywieniu, wygięciu lub nawet całkowitemu pęknięciu. Czasami wystarczy wręcz zbyt gwałtowne najechanie na krawężnik, by doszło do lekkiego wgięcia rantu felgi i jej porysowania. To już niekorzystnie działa nie tylko na bezpieczeństwo, ale i estetykę. Felgi nierzadko będą też wymagały interwencji… ze starości. Mowa tu przede wszystkim o kołach stalowych z założonymi plastikowymi kołpakami. Przykryta felga „nie oddycha” i szybko pokrywa się korozją.

Uszkodzonych lub porysowanych/pordzewiałych obręczy nie trzeba od razu wymieniać. Warsztaty wulkanizacyjne chętnie podejmują się napraw związanych z felgami (prostowanie, wyważenie, wymiana wentyli), ale i ich renowacji polegającej, w dużym skrócie, na naprostowaniu, piaskowaniu i polakierowaniu felgi. Zanim jednak zdecydujemy się na przywrócenie koła do pierwotnego stanu, oceńmy wspólnie z wulkanizatorem opłacalność inwestycji: za naprawę połamanych lub mocno skrzywionych felg zapłacimy dużo, a nie mamy gwarancji, że zapewni ona wymagany poziom bezpieczeństwa. Trwałością na pewno nie zbliży się do fabrycznej.

Oto najczęstsze problemy związane z felgami. Podpowiadamy, jak sobie z nimi poradzić.

Wgięcie felgi

Wgięcie może się pojawić na każdym rodzaju felgi. Znaczący defekt spowoduje ubywanie powietrza z koła, mniejszy poznamy m.in. po charakterystycznym, odczuwalnym podczas jazdy „biciu” lub trudnościami z wyważeniem. Warsztaty wulkanizacyjne zwykle rozwiązują problem na miejscu, przywracając feldze prawidłowy kształt. Odradzamy uciekanie się do ryzykownego spawania lub szpachlowania obręczy za wszelką cenę: bezpieczniej kupić prostą, nawet używaną felgę. Za naprawę stalowego koła zapłacimy ok. 30-50 zł, aluminiowego – 60-120 zł.

Renowacja felg

Rdza od wnętrza rantu felgi

Skorodowanie miejsca, w którym opona przylega do obręczy, jest jedną z bezpośrednich przyczyn ubywania powietrza z koła. Naprawa polegająca na przetoczeniu rantu felgi nie jest ani droga, ani trudna. Zapłacimy ok. 30 zł za jedno koło.

Renowacja felg

Porysowane felgi aluminiowe

Nawet nieumiejętne podjeżdżanie na krawężnik może skutecznie zarysować felgę. Wygląd koła odświeżymy, wypełniając ubytki i lakierując całą powierzchnię, jednak lepszy efekt uzyskamy oddając je do pełnej regeneracji. Obejmuje ona następujące czynności:

  • oczyszczenie + odtłuszczenie felg wraz z usunięciem rys: do wygładzenia większych ubytków przyda się szpachla;
  • sprawdzenie geometrii oraz ewentualne wyprostowanie felgi/inne naprawy;
  • oczyszczenie chemiczne (usunięcie starego lakieru);
  • nałożenie podkładu wraz z finalnym lakierem. Felgi najlepiej pomalować na sucho, tzw. metodą proszkową. Polega ona na rozpyleniu farby proszkowej specjalnym pistoletem i utwardzeniu jej w piecu polimeryzacyjnym w temperaturze ok. 180ºC.

Koszt pomalowania jednej felgi aluminiowej jest zależny od rozmiaru, wybranego koloru i stopnia przeprowadzanych prac. Zwykle wynosi ok. 120-150 zł od sztuki (kolor standardowy, czyli srebrny lub czarny) lub dwa razy więcej, jeśli zaistnieje konieczność powtórnego malowania lub gdy zażyczymy sobie inny kolor.

Renowacja felg
Do wygładzenia głębszych wgnieceń najlepiej użyć szpachli.

Pordzewiałe obręcze stalowe

Renowacja felg stalowych w dużym stopniu przypomina proces podejmowany w przypadku kół aluminiowych. Przeprowadzane są następujące czynności:

  • umycie i wstępne oczyszczenie felg;
  • sprawdzenie geometrii i ewentualne wyprostowanie felgi/inne naprawy;
  • przygotowanie do lakierowania, tj. piaskowanie lub śrutowanie, czyli dokładne czyszczenie z zanieczyszczeń (starych warstw lakieru, pyłów, rdzy) pod wysokim ciśnieniem tak, by uzyskać chropowatą powierzchnię felgi. Dzięki temu nałożona później farba zostanie poddana silniejszemu wiązaniu i zachowa większą trwałość;
  • zabezpieczenie felgi podkładem antykorozyjnym;
  • pomalowanie podkładem oraz właściwą warstwą przy użyciu pistoletu lub metodą proszkową z utwardzaniem w piecu polimeryzacyjnym.

Pomalowanie felgi stalowej będzie nas kosztować ok. 100-120 zł. Pamiętajmy, by do kosztów doliczyć ewentualną konieczność prostowania lub wyważania obręczy (tak samo przy renowacji alufelg).

Renowacja felg

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here