Jak jeździć automatem dwusprzęgłowa skrzynia biegów

Automatyczne, dwusprzęgłowe skrzynie biegów można spotkać w wielu samochodach używanych. Jak jeździć automatem (dwusprzęgłowym), by go nie zepsuć i wydłużyć żywotność?

Minęło już sporo lat od debiutu pierwszej oferowanej na szeroką skalę dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Takowa pojawiła się w 2003 roku pod maskami najmocniejszych Volkswagenów Golfów IV i Audi TT pierwszej generacji. Mowa oczywiście o skrzyni DSG, która w późniejszych latach trafiła do innych modeli niemieckiego koncernu i z czasem doczekała się różnych odmian, m.in. pod względem konstrukcji lub zdolności pracy z silnikami charakteryzującymi się wysokimi wartościami momentu obrotowego.

W ślad za Volkswagenem poszła konkurencja i dwusprzęgłowe „automaty” spotkamy już nawet w samochodach marek uważanych za budżetowe (np. w Daciach). Jak producenci nazywają swoje skrzynie dwusprzęgłowe? Przyjrzyjmy się dostępnym na rynku wtórnym przekładniom:

  • DSG (Volkswagen, Seat, Skoda)
  • S tronic (Audi)
  • M DCT (BMW)
  • 7G-DCT (Mercedes)
  • PDK (Porsche)
  • DCT (Hyundai, Kia)
  • TCT (Fiat, Alfa Romeo)
  • EDC (Renault, Dacia)
  • Powershift (Ford)
  • 6DCT250 (Volvo).

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów – zalety i wady

Kierowcy szybko polubili dwusprzęgłowe skrzynie biegów z uwagi na ich niebywale szybką pracę – odeszły tym samym w niepamięć stereotypy o „automatach” powolnie zmieniających przełożenia, a skrzynia automatyczna stała się wręcz podzespołem korzystnie wpływającym na przyjemność z jazdy. Poza tym, dwusprzęgłowe skrzynie, przy łagodnym traktowaniu, pozwalały wypracować bardzo dobre wyniki zużycia paliwa i wyznaczały nowe standardy w kontekście kultury pracy przekładni: jeśli skrzynia była w pełni sprawna, nie irytowała opieszałością czy poszarpywaniem.

Temat skrzyń dwusprzęgłowych powinien interesować zarówno osoby zamierzające kupić nowy samochód, jak i z drugiej ręki. Przekładnia DSG, EDC, Powershift lub inna w używanym aucie zazwyczaj nie będzie jednak bezawaryjnym podzespołem: osprzęt skrzyń ma bowiem określoną żywotność, a nie brakuje również przekładni z wadami fabrycznymi. Przed sporymi wydatkami na remont można spróbować „uciec”, regularnie wymieniając olej w automatycznej skrzyni biegów (co 60-80 tys. km) i stosując tzw. dobre nawyki w jeździe autem z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Jak wobec tego jeździć automatem (DSG, EDC, DCT, TCT, Powershift itp.)?

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest i ile kosztuje?

Jak jeździć automatem (autem z dwusprzęgłową skrzynią biegów)?

Użytkownicy samochodów z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów powinni bardziej uważać w korkach, tj. pilnować, by samochód jak najmniej „pełzał” z minimalnymi prędkościami, zwłaszcza na wzniesieniu (dwusprzęgłowe skrzynie „nie lubią” jazdy na półsprzęgle). W tym celu należy wyrobić sobie nawyk odczekania, aż samochód przed nami nieco odjedzie, i dopiero wtedy ruszyć, naciskając gaz. Poza tym, szczególnie w tej przekładni, ważne jest, by nie przełączać ustawień skrzyni (P, R, D) gdy samochód jest w ruchu: wtedy auto najprawdopodobniej gwałtownie się zatrzyma i dopiero potem ruszy w zadanym kierunku. Niektóre skrzynie mają jednak zabezpieczenia uniemożliwiające „wbicie” biegu wstecznego podczas jazdy do przodu. Pamiętajmy, by „P” włączać tylko wtedy, gdy samochód się zatrzyma.

Jak jeździć automatem dwusprzęgłowa skrzynia biegów
Im mniej przełączania trybów pracy skrzyni, tym dla niej lepiej. Dotyczy to zwłaszcza ustawienia neutralnego (N), które powinno być aktywowane jedynie w sytuacjach awaryjnych.

W dwusprzęgłowym „automacie” z rezerwą należy podchodzić do włączania neutralnego trybu jazdy (N) – zarówno podczas jazdy (np. z górki), jak i na postoju, np. po podjechaniu pod sygnalizator. Powinno się go używać jedynie w sytuacjach awaryjnych, czyli głównie celem przepchnięcia samochodu. Jeśli już wrzucimy N w czasie jazdy, zmieńmy go dopiero wtedy, gdy silnik ustabilizuje obroty. Odradza się holowanie auta z dwusprzęgłową skrzynią biegów, chyba że zadbamy o to, by napędzane koła były w tym czasie uniesione. Warunkowo można to zrobić na minimalnym dystansie z niewielką prędkością, pamiętając o pozostawieniu włączonego silnika w holowanym aucie (skrzynia będzie miała wtedy zapewnione smarowanie).

Podobnie jak każdą skrzynię automatyczną, także dwusprzęgłową warto nieco rozgrzać po uruchomieniu „na zimno”, oszczędzając samochód przez pierwsze kilka kilometrów jazdy (zimą – nawet kilkanaście). Nie powinno się też jej zanadto przeciążać: grozi to przegrzaniem skrzyni i wprowadzenia jej przez komputer w tryb awaryjny. Tą przekładnię odradzamy wobec tego osobom poszukującym samochodu do holowania przyczepy lub użytku w terenie. Może się zdarzyć, że skrzynia nabierze ponadprzeciętnej temperatury np. podczas szybkiej jazdy autostradowej. Dobry nawyk stanowi zatem „ostudzenie” przekładni na podobnej zasadzie jak wychładzanie turbosprężarki: dając jej popracować chwilę na wolnych obrotach lub oszczędzając ją na ostatnich kilometrach podróży.

Jazda automatem: 5 najczęstszych błędów kierowców

Wydłużeniu trwałości skrzyni dwusprzęgłowej sprzyjają także manetki do ręcznego zmieniania przełożeń. Przydają się zwłaszcza w nowych modelach przekładni, które zostały zaprogramowane pod kątem ekologii – a zatem starają się utrzymywać silnik na bardzo niskich obrotach (poniżej 1500 obr./min.), co negatywnie wpływa na trwałość m.in. koła dwumasowego. Najprostszą drogą do wymuszenia pracy silnika na wyższych obrotach jest wobec tego ręczna zmiana biegów: w przypadku manetek daje to przy okazji więcej frajdy z jazdy.

Jak jeździć automatem dwusprzęgłowa skrzynia biegów

Chcąc jak najdłużej pojeździć samochodem z dwusprzęgłową skrzynią biegów, najlepiej w ogóle nie poddawać go tuningowi. W niektórych modelach fabryczne parametry silnika (głównie moment obrotowy) i tak są na granicy „tolerancji” przez skrzynię biegów, a dodatkowe wzmocnienie go jeszcze bardziej osłabi przekładnię. Ograniczmy też do minimum aktywowanie funkcji Launch Control, która ma równie negatywny wpływ na trwałość skrzyni biegów.

Redakcja poleca:

Jak dbać o dwusprzęgłową skrzynię biegów?

Co się psuje w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj