NowościAktualnościPaliwo HVO100 nadzieją dla aut z dieslami. Czy będzie w Polsce?

Paliwo HVO100 nadzieją dla aut z dieslami. Czy będzie w Polsce?

Na terenie wielu krajów Unii Europejskiej można zatankować ekologiczne paliwo przeznaczone do pojazdów z silnikami Diesla. Czy jest nadzieja, że pojawi się też w Polsce?

W ostatnim czasie Europę podbija nowe, ekologiczne paliwo HVO100 przeznaczone do pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Wiele osób upatruje w nim szansę na uratowanie lub chociaż „przedłużenie żywotności” diesli, piętnowanych w ostatnich latach za negatywny wpływ na środowisko naturalne. Można powiedzieć, że nowe paliwo praktycznie nie ma wad. Pozwala bowiem ograniczyć emisję CO2 o nawet 90% i w żaden sposób nie szkodzi silnikowi.

Z dzisiejszej perspektywy na minus, poza nieco wyższą ceną, można zaliczyć zdecydowanie ograniczoną dostępność tego typu paliwa – jeśli nie powiedzieć, że zerową, bo w Polsce nadal nie można go kupić. Zabiegają o to jednak organizacje zrzeszające firmy transportowe, argumentując dostęp do paliwa HVO100 jako niezbędny do utrzymania konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Czy istnieje szansa, że ekologiczne paliwo będzie sprzedawane w Polsce?

Czym jest olej napędowy HVO100?

HVO to skrót od Hydrotreated Vegetable Oil, który po przetłumaczeniu oznacza „hydrorafinowany olej roślinny”. Już sama nazwa zdradza tym samym pochodzenie ekologicznego paliwa. Wytwarzane jest bowiem ze źródeł odnawialnych, czyli np. zużytych olejów roślinnych używanych w gastronomii, oraz z biomasy, czyli produktów umożliwiających pozyskanie wodoru (np. resztek warzyw i owoców). W ten sposób powstaje syntetyczny olej napędowy, który może być stosowany bez jakichkolwiek przeróbek w pojazdach z nowoczesnymi silnikami Diesla.

Czy paliwo HVO100 szkodzi silnikowi?

Użytkownicy nie muszą się przy tym martwić o kondycję chociażby układu wtryskowego czy paliwowego. W odróżnieniu od biodiesla, paliwo HVO100 nie jest „agresywne” dla poszczególnych elementów silnika, a przy tym pozwala znacząco obniżyć emisję cząstek stałych. W zależności od rodzaju przeprowadzanych badań, mówi się o zmniejszeniu emisji CO2, względem standardowego oleju napędowego, o 50-90%. Nic zatem dziwnego, że tankowaniem nowego paliwa są zainteresowane duże firmy transportowe chcące zminimalizować ślad węglowy bez konieczności dokonywania zmian we flocie pojazdów. Ekologiczny olej napędowy zdaje się idealnie wpasowywać w ich potrzeby.

Paliwo HVO100
Paliwo HVO100 w żaden sposób nie zaszkodzi nowoczesnemu silnikowi Diesla. Mogą je tankować zarówno kierujący samochodami osobowymi, jak i ciężarowymi.

Gdzie można zatankować olej napędowy HVO100?

Paliwo HVO100 nie jest niczym nowym w Europie. Obecnie można je zatankować na łącznie 177 stacjach zlokalizowanych chociażby w Belgii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Estonii, na Słowacji, Litwie, Łotwie i we Włoszech, a od niedawna także w Czechach, gdzie najbliższa stacja znajduje się ok. 150 kilometrów od granicy z Polską. Dlaczego wobec tego nie zatankujemy go u nas? Dystrybucję ekologicznego paliwa uniemożliwiają aktualnie obowiązujące normy techniczne i prawne, w związku z czym jego sprzedaż jest obecnie karalna.

Paliwo HVO100 w Polsce. Czy to możliwe?

To się wkrótce może jednak zmienić, ponieważ organizacja Transport i Logistyka Polska (TLP) zwróciła się do rządu z prośbą o wprowadzenie do obrotu tego paliwa na terenie naszego kraju. Argumentuje ją chociażby brakiem konieczności budowy nowej infrastruktury celem dystrybucji go w Polsce, a także niebagatelnym wpływem oleju napędowego HVO100 na wzrost niskoemisyjności w transporcie długodystansowym. Dopóki polscy przewoźnicy nie otrzymają dogodnego dostępu do nowego paliwa, nie będą w stanie utrzymać konkurencyjności z podmiotami zagranicznymi i z pewnością zakończy się do obniżeniem efektywności polskiej branży transportowej.

Niewykluczone, że odpowiedź na wiele pytań dotyczących paliwa HVO100 otrzymamy w połowie 2024 roku. Na wtedy bowiem zaplanowano ukończenie budowy przez Orlen jednostki HVO w zakładzie w Płocku. Pozostaje mieć nadzieję, że polscy przewoźnicy w niedługim czasie będą mogli tankować ekologicznego diesla „u siebie”.

Redakcja poleca:

Czy do samochodu można zatankować paliwo lotnicze?

Gdzie nie można wlewać paliwa E10?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji