Dacia Duster od lat jest bestsellerem na polskim rynku. Dzięki niedawnemu liftingowi rumuński SUV ma szansę dodatkowo poszerzyć grono odbiorców. Poznaj nasze wrażenia z pierwszych jazd odświeżoną Dacią Duster.
Dacia Duster rozpoczęła swoją rynkową karierę w 2010 roku, a w 2018 roku do sprzedaży trafiła druga odsłona tego modelu. Stworzenie rozsądnie wycenionego, kompaktowego SUV-a, korzystającego ze sprawdzonych rozwiązań koncernu Renault, okazało się dla rumuńskiej marki prawdziwym „strzałem w dziesiątkę”. Do dziś wyprodukowano już blisko 2 miliony egzemplarzy obu generacji tego modelu.
Na polskim rynku Dacia Duster od lat jest w czołówce najlepiej sprzedających się nowych aut, a co więcej, nieprzerwanie od 2016 roku nosi tytuł najpopularniejszego SUV-a. W ubiegłym roku w naszym kraju sprzedano blisko 13 tysięcy sztuk tego modelu.
Wśród polskich klientów największą popularnością cieszą się auta przednionapędowe (82% wszystkich zamówień), a najczęściej wybieraną wersją silnikową jest TCe 100 LPG z fabryczną instalacją gazową (46%; pozostałe wersje benzynowe stanowią 39%, a turbodiesel 1.5 Blue dCi – tylko 15%). Blisko połowa nabywców (46%) wybiera także najbogatszy wariant wyposażenia Prestige.
W tym tygodniu nasza redakcja podczas całodniowych jazd testowych mogła sprawdzić, jak ostatnia modernizacja wpłynęła na tego bestsellerowego SUV-a. Do dyspozycji mieliśmy trzy egzemplarze w różnych konfiguracjach: szary Duster miał pod maską silnik TCe 100 LPG, pomarańczowego napędzał najmocniejszy motor TCe 150 łączony z dwusprzęgłową skrzynią EDC, a ostatnia, niebieska Dacia została wyposażona w wysokoprężną jednostkę Blue dCi 115 KM i – jako jedyna w tym teście – napęd na cztery koła. Oto nasze wrażenia.
Dacia Duster FL – nadwozie, wymiary
Nowa Dacia Duster mierzy 434,1 cm długości, 180,4 cm szerokości (205,2 cm z lusterkami) i 169,3 cm wysokości (w przypadku wersji przednionapędowej; odmiana 4WD jest nieco niższa – 168,2 cm). Rozstaw osi opisywanego SUV-a również zależy od napędu. W wariancie przednionapędowym wynosi 267,3 cm, a w 4WD – 267,6 cm. Wystarczy zajrzeć do cennika modelu sprzed liftingu, aby przekonać się, że przy okazji modernizacji wymiary Dacii Duster nie zmieniły się.
Zmienił się za to wygląd auta. Z przodu znajdziemy przeprojektowany grill oraz nowe reflektory ze światłami dziennymi w kształcie litery Y i LED-owymi kierunkowskazami, które są dostępne w Dacii po raz pierwszy. Motyw litery Y zastosowano także w tylnych lampach. Na uwagę zasługuje również większy tylny spojler, który w połączeniu m.in. z bardziej aerodynamicznym wzorem felg i nowymi łożyskami kół, pozwolił na obniżenie emisji CO2 o kilka gramów na każdy kilometr.
Dacia Duster po liftingu – wnętrze, bagażnik
Lifting przyniósł ze sobą kilka drobnych, ale zauważalnych zmian w kabinie. Tapicerka jest całkowicie nowa, a przednie fotele otrzymały cieńsze zagłówki, które zapewniają lepszą ergonomię oraz poprawiają widoczność we wnętrzu. Największą nowością jest jednak środkowy podłokietnik z zamykanym schowkiem o pojemności 1,1 litra oraz dwoma portami USB dla podróżujących na tylnej kanapie (zależnie od wersji). Szkoda tylko, że konstruktorzy nie poszli o krok dalej i nie zdecydowali się na wprowadzenie dodatkowych nawiewów dla 2. rzędu siedzeń.
Pod względem przestronności kabiny czy pojemności bagażnika odświeżony Duster wypada tak samo, jak dotychczas oferowany model – czyli bardzo dobrze, biorąc pod uwagę jego kompaktowe gabaryty. Przednie fotele są wygodne i wysoko się na nich siedzi, jednak przy okazji liftingu nie usunięto ich największej wady – kąt pochylenia oparcia nadal jest ustawiany skokowo. Z tyłu mogą spokojnie podróżować dwie dorosłe osoby, chociaż wyżsi pasażerowie będą nieco narzekać na ograniczoną przestrzeń na nogi.
Nowa Dacia Duster (2021) – deska rozdzielcza, multimedia
Klasyczny, prosty kokpit nie zdążył się jeszcze zestarzeć, dlatego otrzymał jedynie kosmetyczne poprawki. W topowych wersjach najbardziej cieszy obecność dwóch gniazd USB – jednego do przesyłania danych i drugiego tylko z funkcją ładowania – oraz gniazda 12V na konsoli przed dźwignią zmiany biegów. Plastiki użyte do wykończenia deski rozdzielczej są twarde, ale przynajmniej zostały solidnie zmontowane i dobrze spasowane.

Wszystkie testowane przez nas egzemplarze były wyposażone w system multimedialny Media Nav, który należy do wyposażenia seryjnego najbogatszej odmiany Prestige. Oferuje on 8-calowy ekran dotykowy, fabryczną nawigację oraz bezprzewodową łączność Android Auto i Apple CarPlay. Żeby skomunikować naszego smartfona z autem wystarczy dosłownie kilka sekund, a połączenie przez cały czas jest stabilne, dzięki czemu można bez żadnych zakłóceń korzystać np. z Google Maps.
O oczko niżej w cenniku znajduje się wersja Comfort, która w standardzie ma system Media Display z 8-calowym wyświetlaczem, radiem cyfrowym DAB, przewodowym Android Auto i Apple CarPlay oraz 6 głośnikami. W bazowym wariancie Access otrzymamy jedynie instalację do montażu radia, a w pośredniej odmianie Essential – Dacia Plug & Music (radio z MP3, USB i Bluetooth).
Dacia Duster FL (2021) – silniki
Paleta dostępnych jednostek napędowych obejmuje 4 silniki benzynowe oraz 1 wysokoprężny. Czy w gamie silnikowej Dustera zobaczymy kiedykolwiek wersję hybrydową? Na to pytanie, które padło na poprzedzającej jazdy testowe prezentacji, przedstawiciele marki odpowiedzieli krótko – nie, przynajmniej nie w obecnej generacji. Powód jest prosty: wprowadzenie hybrydy wymusiłoby zauważalne podniesienie ceny samochodu, a to nie jest coś, czego oczekują klienci Dacii.
Jak już zostało wspomniane na początku artykułu, do testów otrzymaliśmy auta w trzech różnych wersjach silnikowych. Naszą przygodę z nową Dacią Duster zaczęliśmy od najpopularniejszej na naszym rynku odmiany TCe 100 LPG. Tak samo jak przed liftingiem, pod tym oznaczeniem kryje się benzynowy silnik o pojemności 1,0 l z fabryczną instalacją gazową, który rozwija 100 KM i 170 Nm.

Ta turbodoładowana jednostka współpracuje z 6-biegową ręczną skrzynią, a napęd jest przekazywany na przednie koła. Producent podaje, że Duster w tej konfiguracji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,8 s (na LPG) lub 15,1 s (na benzynie), a maksymalnie może rozpędzić się do 168 km/h (LPG) lub 166 km/h (benzyna).
Z powyższych danych jasno wynika, że ta wersja do najszybszych nie należy (potwierdzają to także subiektywne wrażenia zza kierownicy), jednak odwdzięcza się niskimi kosztami eksploatacji. Przy okazji liftingu zwiększono pojemność zbiornika LPG (ma obecnie 62 l zamiast 42 l), co przekłada się na większy o ok. 250 km zasięg na tym paliwie. Dużą zaletą tej instalacji jest także pełna integracja z komputerem pokładowym auta.
Drugie z testowanych aut korzystało ze znanego już benzynowego motoru 1.3 TCe (150 KM, 250 Nm), który po liftingu jest dostępny z zupełnie nową, dwusprzęgłową przekładnią EDC o 6 przełożeniach i przednim napędem. Osiągi tej odmiany są więcej niż przyzwoite – „setka” pojawia się na liczniku w niecałe 10 sekund (dokładnie – w 9,7 s według danych producenta), a prędkość maksymalna wynosi 199 km/h.

Podczas spokojnego przemieszczania się skrzynia płynnie zmienia biegi, a swoją charakterystyką przypomina nieco klasyczny automat. Przy bardziej dynamicznej jeździe zdarzają się jej jednak momenty zawahania. Pozytywnie zaskakuje natomiast zużycie paliwa – chwilowe spalanie przy 100 km/h na tempomacie wynosi ok. 4,5 l/100 km.
Ostatni z udostępnionych egzemplarzy był wyposażony w turbodiesla 1.5 (115 KM, 260 Nm), manualną skrzynię biegów i napęd na cztery koła. Samochód w tej specyfikacji przetestowaliśmy na torze off-roadowym, gdzie potwierdziły się nasze spostrzeżenia z ubiegłorocznego porównania napędów 4×4.

Podobnie jak w Dusterze poprzedniej generacji, krótkie przełożenie pierwszego biegu może z powodzeniem stanowić substytut reduktora, a sam napęd 4×4 ma trzy tryby pracy (Auto, 2WD i 4WD Lock). SUV Dacii może pochwalić się także bardzo dobrymi parametrami terenowymi – prześwit wynosi 21,4 cm, kąt natarcia 30°, kąt rampowy 21°, a kąt zejścia 33°, dzięki czemu nawet strome podjazdy czy zjazdy nie są mu straszne.
W jeździe po bezdrożach przydaje się również zaktualizowany system 4×4 Monitor, który dostarcza wielu przydatnych w terenie informacji. Na ekranie centralnym można wyświetlić m.in. miernik przechyłów bocznych (inklinometr), miernik kąta przechyłów wzdłużnych, busolę i wysokościomierz. Kierowca Dustera może też skorzystać z pomocy opcjonalnego systemu kamery Multiview, który obejmuje obraz z czterech kamer (przedniej, tylnej i dwóch bocznych) i pozwala obserwować bezpośrednie otoczenie auta bez konieczności wysiadania.
Nowa Dacia Duster – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Zawieszenie Dacii Duster zostało zestrojone przede wszystkim z myślą o jeździe po drogach gorszej jakości, a nie szybkim pokonywaniu zakrętów. Amortyzatory o sporym skoku i opony o wysokim profilu sprawiają, że nawet na dziurawej nawierzchni podróż rumuńskim SUV-em jest zaskakująco komfortowa, a do uszu pasażerów nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki z podwozia.
Odczuwalne przechyły nadwozia zniechęcają do dynamicznej jazdy po krętych odcinkach dróg, jednak przy zachowaniu rozsądnych prędkości Duster zachowuje się bezpiecznie i stabilnie. Należy także wspomnieć, że przy okazji liftingu zmieniono nastawy elektrycznego wspomagania kierownicy, które po przekroczeniu 70 km/h nieco się usztywnia, zwiększając precyzję prowadzenia.
Dacia Duster po liftingu – wyposażenie, cena
Cennik nowej Dacii Duster otwiera kwota 49 900 zł – tyle trzeba zapłacić za bazowej wersji Access z benzynowym silnikiem 1.0 TCe (90 KM), ręczną skrzynią i przednim napędem. Na wyposażeniu tego wariantu znajdziemy m.in. 16-calowe felgi stalowe, reflektory eco-LED, komputer pokładowy, ogranicznik prędkości, centralny zamek, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz składane oparcie tylnej kanapy (jednoczęściowe).
Wszystkie trzy testowane przez nas egzemplarze były w topowej odmianie Prestige i zostały wycenione odpowiednio na: 69 900 zł (TCe 100 LPG), 86 000 zł (TCe 150 EDC) oraz 85 500 zł (Blue dCi 115 4WD). Standardowe wyposażenie tej wersji obejmuje m.in. 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, automatyczną klimatyzację, tempomat, system monitorowania martwego pola (BSW), kamerę cofania, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, konsolę centralną z regulowanym podłokietnikiem i schowkiem, tylną kanapę składaną w układzie 1/3 – 2/3 oraz system multimedialny Media Nav.
Poniżej znajdziesz aktualny cennik Dacii Duster:
Nowa Dacia Duster – opis wersji i cennik
Nowa Dacia Duster (2021) – PODSUMOWANIE
Niedawny lifting Dacii Duster trudno uznać za przełomowy, jednak należy docenić postęp, jakiego dokonała rumuńska marka w ostatnich latach. Wprowadzone zmiany zwiększają atrakcyjność i funkcjonalność opisywanego modelu, a także pozwalają poszerzyć grono potencjalnych klientów m.in. o osoby zainteresowane zakupem samochodu z automatem. Co najważniejsze, odświeżona Dacia Duster zachowała swój uniwersalny charakter. W tańszych wersjach nadal świetnie sprawdzi się jako narzędzie pracy, a w droższych – jako auto rodzinne.
Dacia Duster FL (2021) – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
DANE TECHNICZNE | TCe 100 LPG | TCe 150 EDC | Blue dCi 115 4WD |
---|---|---|---|
Silnik | benzynowy + LPG | benzynowy | wysokoprężny |
Układ cyl./zaw./pojemność | R3/12/999 cm³ | R4/16/1332 cm³ | R4/8/1461 cm³ |
Moc maksymalna | 100 KM/4600-5000 | 150 KM/5250-6000 | 115 KM/3750 |
Maks. moment obrotowy | 170 Nm/2000-3500 | 250 Nm/1700-3250 | 260 Nm/1750-2750 |
Napęd | przedni | przedni | 4×4 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | aut./6-biegowa | man./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,34/1,80/1,69 m | 4,34/1,80/1,69 m | 4,34/1,80/1,68 m |
Rozstaw osi | 2,67 m | 2,67 m | 2,68 m |
Średnica zawracania | 10,7 m | 10,7 m | 10,7 m |
Masa własna | 1289 kg | 1263 kg | 1430 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) | 1767 kg | 1778 kg | 1952 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 445/1478 l | 445/1478 l | 411/1444 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50/49,8 l (Pb 95/LPG) | 50 l (Pb 95) | 50 l (ON) |
Opony | 215/60 R17 | 215/60 R17 | 215/60 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |||
Prędkość maksymalna | 166/168 km/h (Pb/LPG) | 199 km/h | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,1/13,8 s (Pb/LPG) | 9,7 s | 10,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3-6,4/6,7-7,0 l/100 km (Pb/LPG) | 6,2 l/100 km | 5,3 l/100 km |
CENA | |||
Wersja | Prestige | Prestige | Prestige |
Cena (bez wyposażenia dodatkowego) | 69 900 zł | 86 000 zł | 85 500 zł |
Ciekawe jaka jest rzeczywista pojemność bagażnika ? W tym artukule wskazana 478l a w innym 445l
https://www.wyborkierowcow.pl/dacia-duster-po-liftingu-2021-opis-wersji-i-cennik/
Dzień dobry,
dziękujemy, że zauważył Pan tę różnicę. Paradoks polega na tym, że obie wartości są prawidłowe – różnica wynika z przyjętej metody pomiaru. W materiałach, które otrzymaliśmy podczas jazd testowych, jest zawarta informacja, że bazowa pojemność bagażnika wynosi 478 l, natomiast w cenniku producent podał wspomniane przez Pana 445 l (w tym przypadku objętość kufra obliczono zgodnie z normą VDA).
Z pozdrowieniami,
Autor
Naprawdę zainteresowałeś się tylko bagażnikiem?? Nie no tragedia za wybór problemu….
Nie silnik 1.0 nie manual czy automat piekoncy temat to co? Bagażnik….. Wtf?
Proste pytanie nt. rozbieżności a nie problem, każdy może pytać o to w jakiej kwestii ma wątpliwości, jak masz problem automat czy maual to pytaj ja akurat takich nie mam Panie Cenzorze 🙁
Interesuje mnie dacia prestige 150KM EDC automat, jestem po jeździe próbnej i w sumie bardzo na plus, wychodzi mi 91k PLN, macie ogromną wiedzę doradzicie proszę czy faktycznie warto np dopłacić do np Seata arona FR 150KM DSG lub czegoś innego (może doradzicie czego). Seat to jakieś 10k drożej plus chyba bagażnik wydaje się mniejszy (mam owczarka niemieckiego) za to w Seacie wydaje się być więcej sztucznej inteligencji, line assist czy możliwość dokupienia czujników deszczu. Nie mogę nigdzie znaleźć info o prześwicie arona, dacia to chyba 21cm. Co wy o tym myślicie, jak wasze wrażenia z jazdy aronem a Dacia ? (Nie znalazłem u was takiego porównania) będę wdzięczny za informacje