NowościPremieryNowa Dacia Duster (2024) – oficjalne zdjęcia i informacje

Nowa Dacia Duster (2024) – oficjalne zdjęcia i informacje

W końcu nadszedł ten dzień – dziś oficjalnie przedstawiono Dacię Duster 3. generacji. Rumuński SUV mocno się zmienił w porównaniu z dotychczasowym modelem. Dowiedz się więcej o tym aucie.

Pierwsza Dacia Duster zadebiutowała w 2010 roku i przekonała do siebie nabywców przede wszystkim niską ceną, dzięki której łatwiej było przymknąć oko na średnią jakość wykończenia czy braki w wyposażeniu. Zaprezentowane w 2017 roku, drugie wcielenie rumuńskiego SUV-a stanowi rozwinięcie pierwowzoru pod względem stylistycznym i jest znacznie bardziej dojrzałą konstrukcją, a do tego nadal rozsądnie wycenioną. Ewolucyjny charakter zmian wprowadzanych w Dusterze sprawił, że z roku na rok zainteresowanie tym modelem stale rośnie, a łącznie wyprodukowano już ponad 2,2 miliona egzemplarzy obu generacji.

Teraz przyszedł jednak czas na prawdziwą rewolucję. Najnowsza, trzecia odsłona Dacii Duster zachowała elementy designu charakterystyczne dla marki, ale jest nie do pomylenia z poprzednikiem. Ponadto została zbudowana na platformie CMF-B, na której bazują też Sandero, Logan i Jogger, co pozwoliło na wprowadzenie do oferty zelektryfikowanych napędów oraz zapewnienie podróżującym większego komfortu za sprawą obniżenia poziomu drgań i hałasu.

Dacia Duster - tył

Dacia Duster (2024) – nadwozie, wymiary

Rumuński producent nie zdecydował się na ujawnienie pełnych wymiarów nowego Dustera, wiemy jedynie, że auto zachowało dotychczasową długość, czyli 4,34 m. Od strony wizualnej trzecia generacja SUV-a Dacii przypomina pokazany na początku 2021 roku prototyp o nazwie Bigster. Odnajdziemy tutaj tę samą, zwartą i nieco kanciastą bryłę nadwozia ze stosunkowo wąskimi reflektorami płynnie przechodzącymi w grill oraz tylnymi lampami w kształcie grotu strzały.

Dacia Duster - przód

Dacia Duster - tył

Projektanci dołożyli starań, żeby podkreślić outdoorowy charakter nowego modelu, wyposażając go w rozbudowane osłony zderzaków, progów i nadkoli. Warto dodać, że są one wykonane ze specjalnego, wytrzymałego tworzywa Starkle, które zawiera do 20% materiałów pochodzących z recyklingu i nie jest lakierowane, co ogranicza ślad węglowy związany z jego produkcją. Uwagę zwracają także boczne szyby tworzące jednolitą powierzchnię oraz ukryta w słupku klamka tylnych drzwi.

Dacia Duster - klamka

Dacia Duster (2024) – wnętrze, bagażnik

Pomimo zbliżonych gabarytów, inżynierom Dacii udało się wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie i powiększyć bagażnik, co było możliwe dzięki zastosowaniu nowej platformy. Producent podkreśla, że wzrosła szerokość użyteczna na przednich fotelach oraz ilość miejsca na nogi z tyłu. Pojemność kufra w Dusterze 3. generacji wynosi natomiast 472 litry (o 6% więcej w porównaniu z poprzednikiem w wersji przednionapędowej). Próg załadunku znajduje się niżej, a sam otwór bagażnika jest szerszy i wyższy, co również ułatwi pakowanie.

Dacia Duster - fotele przednie

Dacia Duster - tylna kanapa

Dacia Duster - bagażnik

Kokpit najnowszej Dacii Duster przypomina trochę deskę rozdzielczą Sandero czy Joggera, choć został jeszcze bardziej unowocześniony. Kierowca ma przed sobą cyfrowe zegary z 7-calowym wyświetlaczem, a na szczycie konsoli środkowej umieszczono ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala do zarządzania nowym systemem multimedialnym, który oferuje bezprzewodową obsługą Android Auto i Apple CarPlay oraz zdalne aktualizacje. Tak jest oczywiście tylko w bogatszych odmianach, w bazowym wariancie Essential nadal znajdziemy klasyczny zestaw wskaźników z 3,5-calowym wyświetlaczem oraz uproszczoną wersją pokładowych multimediów.

Dacia Duster - deska rozdzielcza

Dacia Duster - cyfrowe zegary

Dacia Duster - system multimedialny

Dacia Duster (2024) – silniki

Poważne zmiany zaszły także pod maską rumuńskiego SUV-a. Z dotychczasowej palety jednostek napędowych zachowano jedynie wariant ECO-G 100 z fabryczną instalacją LPG (turbodiesla w gamie już nie uświadczymy), a największą nowość stanowi hybrydowa odmiana HYBRID 140, korzystająca z rozwiązań znanych z Joggera czy Clio E-Tech. Trzecią wersją silnikową jest TCe 130. Pod identycznym jak wcześniej oznaczeniem nie kryje się już benzynowy motor 1.3, ale jednostka 1.2 z układem mild hybrid 48V. Ten ostatni wariant jako jedyny w ofercie będzie mógł łączyć się z opcjonalnym napędem na wszystkie koła, a kierowca otrzyma do wyboru 5 trybów pracy układu 4×4 (Auto, Śnieg, Błoto/Piasek, Off-Road i Eco).

Dacia Duster - silnik

Dacia Duster (2024) – cena

Na rynkowy debiut nowej Dacii Duster przyjdzie nam jeszcze poczekać do I kwartału 2024 roku, ale poznaliśmy już listę dostępnych poziomów wyposażenia, która obejmuje cztery wersje.

  • Essential – w standardzie m.in. manualna klimatyzacja, 6 poduszek powietrznych, tylne czujniki parkowania, relingi dachowe oraz system Media Control
  • Expression – wyposażenie wersji Essential oraz dodatkowo m.in.: 17-calowe felgi aluminiowe, kamera cofania, cyfrowy zestaw wskaźników z 7-calowym wyświetlaczem oraz system Media Display z 10,1-calowym ekranem dotykowym bezprzewodową replikacją Apple CarPlay / Android Auto
  • Extreme – wyposażenie wersji Expression oraz dodatkowo m.in.: automatyczna klimatyzacja, modułowe relingi dachowe, elementy ozdobne wnętrza i nadwozia w kolorze brązowo-miedzianym, łatwozmywalna tapicerka Microcloud, gumowe dywaniki podłogowe i wykładzina bagażnika
  • Journey – wyposażenie wersji Expression oraz dodatkowo m.in.: 18-calowe felgi aluminiowe, automatyczna klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, bezprzewodowa ładowarka do smartfona oraz system Media Nav Live z nawigacją z dostępem do Internetu i nagłośnieniem Arkamys 3D Sound System (6 głośników)

Dacia Duster - tył

Za aktualną, drugą generację rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Można przypuszczać, że ceny nowego modelu również będą startowały z pułapu 80-90 tysięcy zł.

Sprawdź szczegółowy cennik aktualnego modelu:

Dacia Duster – opis wersji i cennik

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji