Tankowanie LPG

Audi jest marką premium, lecz trafia w potrzeby wielu grup klientów, także tych, dla których liczy się oszczędna jazda. Zobaczmy, do jakich silników najlepiej założyć instalację gazową.

Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla producentów instalacji LPG, dlatego też mamy możliwość korzystania z różnorakich technologii i rozwiązań w zakresie ich montażu i działania. Założenie gazu pozwala na znaczne zredukowanie kosztów paliwa, a w dzisiejszych czasach instalacje są tak dopracowane, że da się je zamontować do wielu silników. Oczywiście nie do każdej jednostki da się to zrobić równie łatwo i nie każdy będzie odpowiednio z nią współpracował. Wszystko zależy od nadwyżek wytrzymałościowych silnika.

Kupić „gotowca” czy samemu założyć?

Zestaw montażowy LPG
Zestaw montażowy LPG

Założenie instalacji gazowej to wydatek kilku tysięcy złotych, więc teoretycznie kupno samochodu z już zamontowanym LPG jest znacznie bardziej opłacalne. I rzeczywiście tak jest, pod warunkiem, że instalacja pochodzi z pewnego źródła i została profesjonalnie zamontowana. Szczególnie trzeba uważać na auta z najtańszym LPG założonym na szybko przez handlarzy – głównym motywem takiego działania jest chęć jak najszybszego pozbycia samochodu, który nie znajdywał nabywców przez brak gazu. Rozsądniejszym posunięciem będzie kupno zadbanego samochodu z silnikiem „lubiącym” LPG i założenie do niego porządnej instalacji w profesjonalnym warsztacie. Wtedy będzie się miało pewność, że eksploatacja będzie spokojna.

Audi z LPG – dane techniczne wybranych silników

Silnik1.6 8V1.8 Turbo4.2 V82.0 TFSI
Model AudiA3 I, A3 II, A4TT I, A4 II, A6 IIA8 I, A6 III, A4 II FLA4 III, Q5, Q7
Pojemność1595 cm31781 cm34172 cm31984 c,3
Moc101-102 KM150-180 KM300-310 KM180-225 KM
Moment145-148 Nm210-234 Nm400-410 Nm320-350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9-11.3 s7,4-8,9 s6,9-7,3 s6,4-8,4 s
Prędkość maksymalna188-189 km/h214-228 km/h249-250 km/h218-250 km/h
Realne zużycie gazu8-10 l/100 km9-13 l/100 km15-18 l/100 km11-12 l/100 km
Koszt 100 km*16,6-20,7 zł18,6-27 zł31,5-37,3 zł23-25 zł

*cena za litr LPG – 2,07 zł

Typowi kierowcy

W opisywanym materiale przyjrzymy się różnym modelom Audi, których silniki nadają się do zamontowania instalacji gazowej. Nie każdego jednak stać na każde używane Audi, dlatego podzieliliśmy go na cztery części, wyodrębnione według typowych potrzeb kierowców. Pierwszym priorytetem jest jak najtańsza jazda i kompaktowe wymiary. Drugim – połączenie dobrych osiągów z optymalnymi wydatkami za paliwo. Trzecim jest przyjemność z użytkowania luksusowej limuzyny z zasilaniem LPG. Wreszcie czwarty priorytet to połączenie nowoczesności z oszczędnością, czyli jakie nowsze jednostki są w stanie „zaakceptować” gaz. Choć Audi jest marką premium, doskonale wpisuje się w potrzeby różnych kierowców, dla których liczy się przede wszystkim jakość aut z czterema kółkami na grillu.

Najtańsza konfiguracja: silnik 1.6 8V w Audi A3 i A4

Lista modeli: A3 I, A3 II, A4 I
Priorytety: niska cena zakupu samochodu i jego serwisowania, małe zużycie gazu i jego bezproblemowy montaż.

W zasadzie trudno o silnik bardziej „przyjazny” instalacji gazowej. Podstawowa, ośmiozaworowa jednostka w A3 jest niezwykle wytrzymała i wręcz do niej stworzona. W kompaktowym Audi zapewni przyzwoite osiągi, „zadyszki” może dostać dopiero w większym A4. Rekompensuje to szerokie zaplecze części zamiennych.

Do jednostki można zamontować nowoczesną instalację sekwencyjną, w której gaz podają cztery wtryskiwacze gazowe, umieszczone obok tych benzynowych. Konieczne jest też nawiercenie otworów w kolektorze ssącym. Instalacja jest automatyczna, tzn. silnik uruchamia się na benzynie i później przełącza na gaz. Benzyna jest już tylko dawkowana cząstkowo w celu uchronienia gniazd zaworowych. Koszt instalacji do tego silnika wyniesie ok. 2500-3200 złotych, a składa się ona ze sterownika, wtryskiwaczy, elektrozaworu z filtrem i reduktora.

Szybko i oszczędnie: silnik 1.8 Turbo w Audi TT, A3, A4 i A6

Lista modeli: TT I, A4 II, A6 II
Priorytety: samochód ma atrakcyjnie wyglądać i szybko jeździć, a koszty serwisowania i paliwa mają pozostać na rozsądnym poziomie.

Podobnie jak 1.6 8V, silnikiem wręcz stworzonym do LPG jest turbodoładowany 1.8. Generuje w zależności od wersji 150-180 KM i najlepiej pasuje do sportowego TT. Sprawnie napędza też A4 drugiej generacji, a nawet A6. W silniku problematyczna jest regulacja gniazd zaworowych, a czasami bardziej opłacalny jest zakup używanej, lepszej głowicy. Silnik bez problemu powinien jednak przejechać na gazie ok. 250 tys. km.

Do 1.8 Turbo polecana jest podobna instalacja co do 1.6, czyli sekwencyjny, automatyczny wtrysk LPG. Potrzebuje on tylko jak najlepszych wtryskiwaczy (umożliwiających szybkie korekty dawki gazu) i komputera sterującego, mającego duże możliwości programowania. Dodatkowo dobrze będzie zaopatrzyć się w wydajny reduktor przystosowany do dużej mocy silnika. Jego zadaniem będzie zmiana stanu skupienia LPG podawanego do wtryskiwaczy z ciekłego na lotny, co korzystnie wpłynie na osiągi. Koszt instalacji będzie nieco wyższy, bo 3000-3600 złotych.

Luksusowo: silniki 4.2 V8, 2.4 V6 w Audi A8, A6, A4

Lista modeli: A8 I, A6 III, A4 II FL
Priorytety: obniżenie kosztów zużycia paliwa w luksusowej limuzynie bez szkody dla silnika.

Także u flagowego Audi znajdziemy silnik dobrze współpracujący z LPG – to 4.2 V8, wyznaczający się ponadprzeciętną trwałością. Polecany jest także 2.4 V6. Oby jednak eksploatacja przebiegała bezawaryjnie, instalację trzeba dokładnie wyregulować tak, by nie dopuścić do uszkodzenia głowic. Jeśli to się uda, przebieg 400 tys. kilometrów nie powinien sprawić problemu dla przerobionego silnika.

Ponownie korzystnym wyjściem będzie montaż sekwencyjnego wtrysku LPG, wspomaganego dodatkowo przez jeden lub nawet dwa reduktory w najmocniejszych silnikach widlastych – dopiero takie rozwiązanie umożliwi dostarczenie do silnika odpowiedniej ilości odparowanego LPG i poprawi jego osiągi. Duża liczba cylindrów wymaga też zastosowania takie samej liczby wtryskiwaczy, co mocno podwyższa koszt montażu. Będzie on wynosił ok. 4500 złotych.

Nowocześnie i drogo: 2.0 TFSI w A4 i 4.2 FSI w Q7

Lista modeli: A4 III, Q5, Q7
Priorytet: obniżyć koszty paliwa w aucie nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem benzyny

Jeśli chcemy zamontować LPG w nowoczesnym silniku, musimy być przygotowani na to, że dana instalacja nie będzie do niego przeznaczona – nie ma tu już uniwersalności, jaka panuje w przypadku montażu do prostych jednostek. Najłatwiej będzie założyć gaz w silniku z grupy Volkswagena, który w Audi nazywa się 2.0 TFSI. Pasują do niego dwa rodzaje instalacji o różnym stopniu ingerencji w fabryczną konstrukcję silnika. Inne są takie koszty takich operacji.

Pierwszym wyjściem jest montaż dotrysku LPG. To rozwiązanie mniej inwazyjne, bo nie narusza fabrycznej konstrukcji samochodu i chroni wtryskiwacze benzyny. Podczas jazdy one non stop pracują, dawkując minimalne ilości benzyny (ok. 1-2 l/100 km). Główną dawkę zapewniają jednak wtryskiwacze gazowe, dostarczające gaz w fazie lotnej. Ten typ instalacji jest co prawda tańszy (ok. 4600 zł), ale trzeba liczyć się z okresowym tankowaniem również benzyny.

Druga instalacja (bezpośredni wtrysk LPG) jest droższa, ale umożliwia całkowite przejście na zasilanie gazem. Przerabia się w niej pompę wysokiego ciśnienia paliwa tak, by dostarczała gaz w ciekłym stanie skupienia do wtryskiwaczy benzynowych. Przełączenie zasilania odbywa się podczas jazdy. Niektórych może przestraszyć cena całej operacji (ok. 10000 zł), jak i fakt, że w poważnym stopniu ingeruje się w konstrukcję samochodu.

Prawdopodobnie pod koniec roku pojawi się na rynku trzeci rodzaj instalacji, będący połączeniem dotrysku LPG z bezpośrednim wtryskiem. W niej gaz ma być podawany dwutorowo przez wtryskiwacze benzynowe (malutka część) i gazowe (w znacznej części). Pozwoli to uchronić te pierwsze przed zapieczeniem i uniknąć przeróbki pompy paliwowej.

Orientacyjne ceny rynkowe w zł

ModelA3 ITT IA8 IA4
Silnik1.6 8V1.8 Turbo4.2 V82.0 TFSI
201575000
201468000
201361000
201255000
201149000
201042000
200938000
200835000
200730000
200626000
200524000
200423000
20031300021000
2002110001900035000
200190001800033000
200080001700031000
199970001600028000
199860001500026000
1997550024000
1996500022000
199620000
199418000
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]