TestyTestCitroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 Shine – opinia, zalety i...

Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 Shine – opinia, zalety i wady

Przygotowując lifting Citroena C3 Aircross, francuski producent nie zdecydował się na rewolucję. Choć zmian nie ma dużo, sprawiają wrażenie dobrze przemyślanych. Przeczytaj nasz test nowego Citroena C3 Aircross ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech i manualną skrzynią biegów.

Citroen C3 Aircross dołączył do rywalizacji w segmencie miejskich crossoverów w 2017 roku i do tej pory znalazł już 330 000 nabywców. Znakami rozpoznawczymi tego modelu są oryginalna stylistyka, duże możliwości personalizacji oraz przestronna i funkcjonalna kabina. Dodatkowy atut stanowią utrzymane na rozsądnym poziomie ceny.

Citroen C3 Aircross FL - tył

W lutym tego roku zaprezentowany został Citroen C3 Aircross po liftingu. Dzięki modernizacji francuskie auto zyskało przede wszystkim jeszcze bardziej wyrazisty styl oraz lepsze multimedia. Niedawno mogliśmy dokładnie sprawdzić odświeżonego C3 Aircrossa z podstawowym silnikiem benzynowym i manualną skrzynią biegów, ale za to w dobrze wyposażonej wersji Shine. Oto nasz test.

Citroen C3 Aircross (2021) – nadwozie, wymiary

Nowy Citroen C3 Aircross mierzy 416 cm długości, 175,6 cm szerokości (197,6 cm z rozłożonymi lusterkami) i 163,7 cm wysokości (z relingami), a jego rozstaw osi wynosi 260,4 cm. Takie proporcje nadwozia sprawiają, że francuski crossover w większym stopniu przypomina minivana niż SUV-a, czym wyróżnia się na tle konkurentów.

Citroen C3 Aircross FL - bok

Odświeżonego Citroena C3 Aircross bez trudu rozpoznamy po przeprojektowanym przodzie. Nowe światła, większa osłona chłodnicy z chromowanymi listwami i zmieniony zderzak nadają opisywanemu modelowi dojrzalszy wygląd i upodabniają go do miejskiego C3 (lifting w 2020 r.) oraz nowego C4. Zmian w tylnej części nadwozia próżno szukać, natomiast warto wspomnieć o nowych wzorach 16- i 17-calowych felg, a także dodatkowych opcjach kolorystycznych.

Citroen C3 Aircross FL – wnętrze, bagażnik

Obła karoseria francuskiego crossovera skrywa całkiem przestronne i przemyślane wnętrze. Wprowadzoną przy okazji liftingu nowością są przednie fotele z serii Advanced Comfort, które zapewniają jeszcze większy komfort podróży. Warto także zwrócić uwagę na przeprojektowany tunel środkowy. Oryginalnie wyglądający uchwyt hamulca ręcznego został zastąpiony przez klasyczną dźwignię, dzięki czemu udało się wygospodarować miejsce na dwa kubki oraz niewielki schowek.

Dorosłym pasażerom podróżującym na tylnej kanapie najbardziej będzie doskwierać skromna ilość miejsca na nogi oraz stosunkowo krótkie siedzisko. Z tego względu z tyłu najwygodniej będzie dzieciom. Przy zakupie C3 Aircrossa warto zdecydować się na przesuwaną kanapę z podłokietnikiem i otworem na narty, ponieważ zauważalnie podnosi ona funkcjonalność auta.

Nowy Citroen C3 Aircross – deska rozdzielcza, multimedia

Podobnie jak w modelu przed liftingiem, w kokpicie odświeżonego C3 Aircrossa dominują twarde plastiki (także na boczkach drzwiowych), jednak należy dodać, że zostały dobrze spasowane i w czasie jazdy nic nie trzeszczy. Na plus należy zaliczyć miękko wyściełane podłokietniki oraz ozdobny, materiałowy pas na desce rozdzielczej, który sprawia, że robi się nieco przytulniej.

W droższych wersjach wyposażenia system multimedialny obsługuje się teraz za pośrednictwem 9-calowego ekranu dotykowego (wcześniej – o 2 cale mniejszy). Sprawnie reaguje na polecenia, choć dość szybko „zbiera” odciski palców. Sporym ułatwieniem jest umieszczony pod wyświetlaczem klawisz ekranu głównego, który daje szybki dostęp do podstawowych, czytelnie opisanych funkcji). Fabrycznej nawigacji zdarza się zawiesić, na szczęście pokładowe multimedia są kompatybilne z Android Auto i Apple CarPlay, co pozwala w prosty sposób korzystać z aplikacji zainstalowanych na smartfonie.

Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 – układ napędowy

Pod maską bez niespodzianek – gama silnikowa nowego Citroena C3 Aircross jest identyczna jak w modelu sprzed modernizacji. Oznacza to, że klienci mają do wyboru dwie jednostki benzynowe 1.2 PureTech (110-130 KM) oraz dwie wysokoprężne 1.5 BlueHDi (110-120 KM). Testowany egzemplarz został wyposażony w podstawowego „benzyniaka”, który połączono z 6-biegową manualną skrzynią.

Citroen C3 Aircross FL - silnik
Jednostka 1.2 PureTech ma 3 cylindry i pracuje z charakterystycznym dla tego typu silników warkotem.

Bazowy silnik 1.2 PureTech legitymuje się mocą 110 KM i momentem obrotowym wynoszącym 205 Nm. W zupełności wystarcza to do poruszania się po mieście, jak i poza nim (0-100 km/h w 10,1 s, prędkość maksymalna 186 km/h), jednak jeśli ktoś zamierza traktować C3 Aircrossa jako samochód rodzinny, warto dopłacić do 130-konnej odmiany z 8-stopniowym automatem. Mocniejszy motor lepiej sprawdzi się podczas podróży z większym obciążeniem.

Citroen C3 Aircross FL - dźwignia zmiany biegów
Skrzynia biegów pracuje z wystarczającą precyzją, ale przeszkadzają nieco za długie drogi prowadzenia dźwigni.

Nasze ubiegłoroczne porównanie 11 miejskich crossoverów pokazało, że benzynowy Citroen C3 Aircross nie należy do najoszczędniejszych aut w swojej klasie, ale trudno go też uznać za nadmiernie paliwożernego. Spokojna jazda drogami lokalnymi z prędkością 70-80 km/h przekłada się na średnie spalanie w okolicach 5 litrów na 100 km. Natomiast przejazd przez Warszawę w godzinach porannego szczytu (z włączoną funkcją start-stop) skutkuje zużyciem paliwa na poziomie 8,0-8,5 l/100 km.

Citroen C3 Aircross FL (2021) – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Układ kierowniczy francuskiego crossovera jest pozbawiony jakichkolwiek sportowych aspiracji, jednak trudno uznać to za wadę w tego typu aucie. Co ważniejsze, Citroen C3 Aircross prowadzi się bezpiecznie i przewidywalnie, zachowując neutralny tor jazdy w zakrętach. Czuć wówczas, jak nadwozie się przechyla, ale nie budzi to niepokoju kierowcy, w czym duża zasługa również dobrze zestrojonego ESP.

Citroen C3 Aircross FL - tył

Zawieszenie sprawnie wybiera nierówności, choć na mocno zniszczonej drodze dość głośno pracuje. Ponadto podczas podróży ze stałą prędkością Citroenowi zdarza się wpaść w „galopowanie”. Jednak i tak największy wpływ na komfort jazdy mają wygodne siedzenia ze sporym zakresem regulacji. Nie każdemu za to będzie odpowiadać charakterystyczny warkot 3-cylindrowego silnika.

Nowy Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine – wyposażenie, cena

Cennik odświeżonego Citroena C3 Aircross otwiera kwota 72 850 zł. Za te pieniądze otrzymujemy samochód ze 110-konnym silnikiem benzynowym i ręczną skrzynią biegów. Wyposażenie podstawowej wersji Feel obejmuje m.in. 16-calowe obręcze kół Steel & Style, manualną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, reflektory EcoLED oraz system multimedialny Citroen Connect Radio z 7-calowym ekranem dotykowym.

Testowany egzemplarz w odmianie Shine został wyceniony na 83 200 zł. Standardowa specyfikacja tej wersji zawiera m.in. 16-calowe aluminiowe felgi, automatyczną klimatyzację, tylne czujniki parkowania, relingi dachowe oraz system multimedialny Citroen Connect NAVI 3D z 9-calowym wyświetlaczem. Widoczne na zdjęciach auto zostało dodatkowe wzbogacone m.in. o pakiet kolorystyczny Polar White (800 zł), przesuwną tylną kanapę (1000 zł) oraz czujniki parkowania z przodu i kamerę cofania (2000 zł).

Poniżej znajdziesz aktualny cennik Citroena C3 Aircross:

Citroen C3 Aircross – opis wersji i cennik

Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 Shine – PODSUMOWANIE

Zakres zmian wprowadzonych przy okazji liftingu Citroena C3 Aircross trudno uznać za spektakularny, jednak końcowy efekt zasługuje na pozytywną ocenę. Odważniej stylizowany przód nadał francuskiemu crossoverowi więcej charakteru, nowe fotele zapewniają jeszcze wyższy komfort podróżowania, a odświeżone multimedia z większym ekranem okazują się łatwiejsze w obsłudze.

Citroen C3 Aircross FL - przód

Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 Shine – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  dużo miejsca z przodu, wygodne fotele, przesuwana kanapa z regulowanym oparciem, prosta obsługa
 –  ograniczona ilość miejsca dla podróżujących na tylnej kanapie, brak nawiewów dla 2. rzędu siedzeń

Układ napędowy
 +  żwawy silnik, dobre osiągi, rozsądne zużycie paliwa
 –  słabe wyciszenie jednostki napędowej, długie drogi prowadzenia drążka zmiany biegów

Właściwości jezdne
 +  świetna zwrotność, pewne prowadzenie
 –  głośna praca zawieszenia na większych nierównościach

Wyposażenie i cena
 +  niezłe wyposażenie standardowe, spore możliwości personalizacji wyglądu auta
 –  niektóre elementy wyposażenia (np. aktywny tempomat) nie występują nawet w opcji

Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R3, 12V, 1199 cm³), moc maksymalna 110 KM, maksymalny moment obrotowy 205 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s, prędkość maksymalna 186 km/h, średnie zużycie paliwa 5,8-6,1 l/100 km (WLTP)

Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110
Silnik benzynowy
Układ cyl./zaw./pojemność R3/12/1199 cm³
Moc maksymalna 110 KM/5500
Maks. moment obrotowy 205 Nm/1750
Napęd/skrzynia biegów przedni/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,16/1,76/1,64 m
Rozstaw osi 2,60 m
Średnica zawracania 10,8 m
Masa własna 1179 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1795 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 410-1289 l
Pojemność zbiornika paliwa 45 l (Pb 95)
Opony 205/60 R16
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,8-6,1 l/100 km
CENA
Wersja Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 Shine
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 72 850 zł (Feel)
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) 83 200 zł (Shine)

Citroen C3 Aircross FL 1.2 PureTech 110 Shine – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji