NowościAktualności5 rzeczy, które warto wiedzieć o nowej Skodzie Octavii

5 rzeczy, które warto wiedzieć o nowej Skodzie Octavii

Skoda unowocześniła swojego bestsellera. Octavia po liftingu (rok modelowy 2025) jest nadal dostępna z nadwoziami liftback i kombi.

Z ponad 7 milionami sprzedanych egzemplarzy jest to zdecydowanie najlepiej sprzedający się model marki. W 5 punktach podsumowaliśmy odnowioną Octavię.

1

Zmieniony wygląd

To głównie zderzaki i reflektory Matrix LED drugiej generacji, składające się z 36 indywidualnych segmentów matrycowych każdy (o 12 więcej niż dotychczas) i posiadające funkcję „all weather”, która zastępuje tradycyjne światła przeciwmgielne. Ponadto zmieniono kształt osłony chłodnicy i wygląd tylnych lamp oraz oznaczenia marki i modelu, a także dodano nowe wzory obręczy kół.

Skoda Octavia 2024 lifting reflektory led matrix grill
Skoda Octavia po liftingu (2024) – nowy grill i reflektory LED Matrix drugiej generacji z większą liczbą segmentów (=precyzyjniejsze działanie matrycowych lamp)

Może się tak nie wydawać, ale cały przód samochodu jest zupełnie nowy. Wszystko od krawędzi maski w dół zostało przerobione – mówi Alexander Leicht, który był odpowiedzialny za modernizację tej części samochodu. – Nowa konstrukcja kurtyn powietrznych nadaje przedniej części auta bardziej sportowy i dynamiczny wygląd. Są one również większe i przyczyniają się do poprawy przepływu powietrza.

Światła Matrix LED wyróżniają niebieskie elementy dekoracyjne Crystallinium, które pojawiły się już w modelach Superb i Kodiaq nowej generacji. Sam grill również jest nowy: ma cieńszą, subtelniejszą ramę, jego krawędzie są bardziej wyprofilowane, a ich środkowy kąt ściślej dopasowany do innych linii na przodzie. Oferta, tak jak przed liftingiem, obejmuje usportowiony wizualnie wariant Sportline z czarnymi akcentami:

2

Silniki

Benzynowe jednostki 2.0 TSI są mocniejsze: słabsza rozwija 204 zamiast 190 KM, a wariant RS zaoferuje 265 zamiast 245 KM (zadebiutuje za kilka miesięcy). Do wyboru są też dwa diesle: 115 KM z ręczną skrzynią oraz 150 KM z DSG (oba tylko z przednim napędem i z turbosprężarką o zmiennej geometrii). W przyszłym roku pojawi się jedyna odmiana 4×4 – łączona z jednostką 2.0 TSI 204 KM.

Największa zmiana dotyczy bazowej jednostki. Nie jest to już 3-cylindrowy silnik 1.0 TSI, ale zdławiony motor 1.5 TSI o mocy 115 KM. Poza tym do wyboru jest też silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM. Obie jednostki łączą się z 6-biegową skrzynią manualną albo z 7-biegową przekładnią DSG (w tym drugim przypadku dodatkowo z układem miękkiej hybrydy 48 V). Oba silniki 1.5 TSI mają funkcję odłączania dwóch cylindrów ACT+ przy niewielkim obciążeniu, aby zmniejszać zużycie paliwa.

Uwaga: z oferty zniknęły najmocniejszy diesel oraz hybryda plug-in.

3

Bardziej zrównoważone materiały wykończeniowe

We wnętrzu nowej Octavii pojawiły się bardziej ekologiczne materiały. Nabywcy mają do wyboru cztery poziomy wyposażenia i dziewięć opcji Design Selections, w ramach których oferowane są różne wersje tapicerki, wykonanej np. z ekologicznie garbowanej skóry (przy pomocy łusek ziaren kawy) lub tekstyliów z recyklingu. Opcjonalne ergonomiczne przednie fotele mają znak jakości AGR (kampanii na rzecz zdrowych pleców) oraz funkcję wentylacji i masażu. Nowością są detale wykończeniowe kabiny w kolorze dymionego chromu – Dark Chrome, które zastąpiły dotychczasowe, jasne elementy chromowane (plus: te nowe mniej się brudzą). Co więcej, skrobaczka do lodu i parasol również są teraz wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu.

Skoda Octavia po liftingu (2024) - deska rozdzielcza, wnętrze
Skoda Octavia po liftingu (2024) – deska rozdzielcza, wnętrze

4

Nowy system multimedialny

Bazowo Octavia ma 10-calowy ekran, a w opcji oferuje aż 13-calowy wyświetlacz. Dużą nowością jest zaktualizowany interfejs z kafelkowym, konfigurowalnym menu, znany już aktualnego Superba, Kodiaqa i Enyaqa. Cechuje się on szybszym działaniem i zapewnia bardziej przejrzystą obsługę. Ciekawostka: jeszcze w 2024 r. obsługa głosowa Skody zostanie zintegrowana z ChatemGPT, dzięki będzie mogła odpowiadać na pytania z wiedzy ogólnej, niczym łatwo dostępna encyklopedia.

5

Zaktualizowane elementy wyposażenia, w tym systemy wspomagające kierowcę

  • nowy asystent monitorowania uwagi i zmęczenia działa bardziej precyzyjnie – wykorzystuje innowacyjny algorytm do dokładniejszej oceny zachowania kierowcy (działa od 65 km/h wzwyż)
  • jeszcze w tym roku wprowadzona zostanie nowa funkcja automatycznego hamowania awaryjnego przed pieszymi przy cofaniu
  • dla Combi dostępna jest znana z Superba elektrycznie odsuwana roleta bagażnika
  • dostęp bezkluczykowy zyskał funkcję automatycznego otwierania/zamykania samochodu, gdy użytkownik się do niego zbliży lub się od niego oddali
  • mocniejsze porty USB-C (45 W) i ładowarka indukcyjna smartfona
  • wkrótce w ofercie pojawi się asystent zautomatyzowanego parkowania (obsługuje nie tylko wybór kierunku, ale także ruch pojazdu do tyłu i do przodu, reagując na ewentualne przeszkody) oraz asystent zdalnego parkowania (Remote Park Assist); ten ostatni pozwoli zaparkować samochód zdalnie, za pomocą smartfona – kierowca nie musi znajdować się w pojeździe (prędkość maksymalna podczas manewru: 9,5 km/h); oba systemy są dostępne dla wersji z automatyczną skrzynią
  • na życzenie dostępny będzie także asystent manewrowania z przyczepą
Skoda Octavia 2024 lifting parkassist
Jedną z nowości w Octavii po liftingu są rozbudowane systemy zautomatyzowanego parkowania.

I jeszcze ciekawostka: Octavia ma 65 lat, ale ta współczesna „dopiero” 28. Jej pierwsza generacja znalazła 1,45 mln nabywców, druga – 1,73 mln, trzecia – 1,69 mln, a na zakup obecnej, jak dotąd, zdecydowało się 673 tys. nabywców.

A jak jeździ Octavia po liftingu? Zapraszamy do naszego raportu z pierwszych jazd testowych.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji