Nie tylko opony z górnej półki gwarantują bezpieczeństwo. Oto, jak wypadają budżetowe produkty (m.in. Dębica Presto HP czy Uniroyal Rainsport 3) na tle markowego Bridgestone’a i Nokiana. Test 10 opon letnich w popularnym rozmiarze 205/55 R16.
Nowe opony do samochodu nie są tanim wydatkiem, ale można go przynajmniej ograniczyć kupując ogumienie tzw. budżetowe. Cechuje je niższa cena zakupu, a przy tym pozwalają na bezpieczne prowadzenie auta. Dla porównania parametrów tańszych produktów z marką premium, w teście uwzględniono również markowe opony Bridgestone Driveguard i Nokian Line. Różnice w cenie za jedną sztukę, w zależności od modelu, wynoszą około kilkadziesiąt złotych. W pojedynku znalazł się też polski akcent – opona z Dębicy, model Presto HP.
Jak Motor testuje opony
Obiektywnym okiem
W teście uwzględniono dziesięć letnich opon w rozmiarze 205/55 R16, pasujących w dużej mierze do kompaktów i kilku aut klasy średniej. Badania parametrów miały miejsce w ośrodku w Texasie. Zastosowano tzw. benchmark tests, czyli metody pomiarowe stosowane w testach fabrycznych opon.

Pozwoliły one wyeliminować działanie czynników zewnętrznych i błędy systemu ABS, dzięki czemu każde ogumienie miało identyczne warunki pomiaru. Aby zachować obiektywizm w ocenie, kierowca podczas jazd nie wiedział, jakie opony ma założone jego samochód. Wszystkie produkty sprawdzono w kilku kategoriach na suchej i mokrej nawierzchni (jak droga hamowania, jazda sportowa, aquaplaning, hałas) i w testach laboratoryjnych, mierzących opory toczenia.
Lider jest tylko jeden
Końcowe rezultaty są zaskakujące. O ile wygrana najdroższego Bridgestone’a nie dziwi, to piąte miejsce również markowego Nokiana już tak. Przegrał m.in. z tańszą Fuldą i Dębicą. Opony, które uplasowały się za Nokianem cechują przyzwoite parametry na suchym asfalcie, ale wykazują podsterowność na mokrym podłożu. Co ciekawe, są też cichsze. Najgorsza z nich – Nankang – nie radzi sobie w żadnych warunkach, dlatego przestrzegamy przed jej kupnem.
Pierwsza trójka testu opon letnich
Miejsce 1
Bridgestone Driveguard

Jej wygrana jest właściwie oczywista. Komplet opon nie jest tani (1220 zł), ale też najbardziej uniwersalny ze wszystkich w teście. Bridgestone zapewnia doskonałą precyzję prowadzenia nawet gdy pada deszcz, jest najlepsza także na suchym. Jedynie długość drogi hamowania i hałas wypadły gorzej niż u niektórych konkurentów, choć bardzo nieznacznie. Ogumienie zdobyło 197,5 punktu na 200 możliwych.
Miejsce 2
Uniroyal Rainsport 3

Komplet opon tego producenta jest sporo tańszy od Bridgestone’a (884 zł), a również dobrze się spisuje w każdych warunkach. W porównaniu do lidera nie tylko lepiej hamuje, ale i zapewnia mniejsze opory toczenia. Nieco gorzej wypada w jeździe po okręgu i nie zapewnia dobrej precyzji kierowania zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie. Reasumując – 194,3 punkty na 200.
Miejsce 3
Dębica Presto HP

Opona polskiego producenta jest najtańsza w porównaniu – kosztuje 208 złotych za sztukę, a komplet 832 zł. Nie miało to jednak wpływu na uzyskanie miejsca na podium. Dębica nieźle wypada w próbach na mokrym asfalcie i ma duży zapas przyczepności. Gdy jest sucho, jest typowym „średniakiem”, natomiast jej mocną stroną nie jest tłumienie hałasów. Zważywszy na cenę, uzyskane 191,4 punktu jest doskonałym wynikiem w teście.
Opona | Cena za 4 szt (zł) | Indeks | Mokro | Opory tocz. | Sucho | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|
Bridgestone Driveguard | 1220 | 94V | 99.3 | 4.0 | 94.2 | 197.5 |
Uniroyal Rainsport 3 | 884 | 91V | 97.1 | 5.0 | 92.2 | 194.3 |
Dębica Presto HP | 832 | 91V | 94.3 | 4.6 | 92.5 | 191.4 |
Fulda Eco Control HP | 956 | 94V | 92.5 | 4.7 | 93.9 | 191.1 |
Nokian Line | 1156 | 94V | 93.4 | 4.5 | 93.0 | 190.9 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 988 | 94V | 89.7 | 4.6 | 94.1 | 188.4 |
BF Goodrich g-Grip | 964 | 94V | 88.9 | 4.4 | 93.1 | 186.4 |
Nexen N'blue HD Plus | 904 | 91V | 89.1 | 4.2 | 93.1 | 186.4 |
Toyo Proxes CF2 | 1052 | 94V | 89.1 | 4.2 | 91.8 | 185.1 |
Nankang Green/Sport Eco-2+ | 896 | 94V | 86.0 | 3.9 | 91.2 | 181.1 |