PoradyPoradyZaprawki lakiernicze – jak wykonać je samodzielnie, na co uważać?

Zaprawki lakiernicze – jak wykonać je samodzielnie, na co uważać?

Im bardziej wysłużone auto, tym większe prawdopodobieństwo rozwoju korozji nadwozia i podwozia. Rdzewienie zaczyna się od uszkodzeń lakieru. Zaprawki lakiernicze to sprawdzony sposób na naprawę i zatrzymanie rdzy.

Konserwacja podwozia oraz profili zamkniętych to zabieg, na który obecnie decyduje się coraz mniejsze grono kierowców. Chociaż jeszcze kilkanaście lat temu takie usługi wykonywano bardzo często, dzisiaj właściciele samochodów coraz częściej bazują na fabrycznym zabezpieczeniu antykorozyjnym. Niestety – szczególnie w przypadku podwozia – często okazuje się ono niewystarczające i z czasem coraz słabiej chroni auto przed rdzą. Korozję przyspieszają chemia i sól używane do posypywania dróg zimą.

Skorodowane podwozie autaRdza pojawia się przede wszystkim w miejscach uszkodzonych mechanicznie, nieosłoniętych powłoką antykorozyjną lub obitych i pozbawionych lakieru. Bardzo istotne, aby o zabezpieczenie takich miejsc zadbać odpowiednio wcześnie, najlepiej zaraz po wykryciu i zanim pokryją się rdzawym nalotem. Z pomoc przyjdą tu zaprawki lakiernicze. Zatrzymana w ten sposób korozja nie doprowadzi do perforacji blachy czy powstania rozległych purchli, których usunięcie to już poważny problem. Jak samodzielnie wykonać drobną naprawę lakieru?

Zaprawki i zabezpieczenie podwozia przed rdzą

Ocenę stanu podwozia najłatwiej wykonać po podniesieniu samochodu na podnośniku albo obejrzeniu go na kanale. Można to zrobić na przykład podczas wizyty w serwisie bądź podczas przeglądu w stacji diagnostycznej. Bez względu na to, jak dużą powierzchnię należy oczyścić, przed rozpoczęciem prac warto dokładnie umyć i wysuszyć podwozie. Materiały niezbędne do wykonania zaprawek bez problemu można kupić w sklepie motoryzacyjnym lub na aukcjach internetowych.Aby miejscowa zaprawka była trwała, trzeba zacząć od dokładnego wyczyszczenia korodującego miejsca. Rdzawy nalot trzeba całkowicie usunąć, a następnie odtłuścić metal i pokryć go podkładem. Po jego wyschnięciu nanosimy materiał zabezpieczający, konserwujący naprawione miejsce – mówi Tomasz Niemiec z zakładu konserwacji pojazdów Alfa w Rzeszowie.

Mechaniczne usuwanie rdzy z auta

Do wykonania zaprawki podwozia potrzeba papieru ściernego, szczotki drucianej lub tarczy ciernej. Do odtłuszczenia naprawianego możemy użyć np. benzynę ekstrakcyjną. Do wykonania pierwszej warstwy ochronnej warto użyć dobrego podkładu, wykazującego właściwości antykorozyjne. Środek konserwujący do podwozia powinien być elastyczny nawet po wyschnięciu. Na rynku dostępne są też gotowe środki konserwujące, pod które nie trzeba używać podkładu. Nanosimy je bezpośrednio na podwozie.

Zaprawki lakiernicze nadwozia – im szybciej, tym lepiej

Czyszczenie rdzy przed zaprawka

Usunięcie korozji z podwozia jest łatwiejsze od likwidowania rdzy z nadwozia. Nie widać ich, więc nie wymagają aż tak dużej staranności, jak zaprawki na karoserii. W tym drugim przypadku, aby efekt prac był estetyczny, zalecamy najpierw dobrać lakier do koloru nadwozia, np. z palety gotowych farb dostępnych w sklepach. Gotowy lakier do zaprawek często można dokupić na podstawie kodu lakieru także w Autoryzowanej Stacji Obsługi pojazdów naszej marki. Np. grupa Volkswagen sprzedaje gotowe zestawy składające się z dwóch butelek: lakieru bazowego i bezbarwnego.

Jak dobrac lakier do zaprawki

Samodzielna naprawa uszkodzonego lakieru na karoserii nie jest trudna. Uszkodzony fragment nadwozia trzeba najpierw wyczyścić – najłatwiej zrobić to przy pomocy drobnego papieru ściernego, który usunie ewentualną korozję. Przetarty w ten sposób element przemywamy następnie rozpuszczalnikiem i nakładamy cienką warstwę podkładu. Aby efekt naszej pracy był estetyczny, warto zadbać o równomierne rozprowadzenie preparatu. Po wyschnięciu podkładu, ślady powstałe w wyniku malowania pędzelkiem można wygładzić drobnym papierem ściernym, jednak trzeba to zrobić delikatnie, aby nie zetrzeć naniesionej warstwy. Kolejnym krokiem jest malowanie lakierem bazowym. Przed jego naniesieniem wyschnięty podkład warto odtłuścić. Nakładamy cienką i równomierną warstwę lakieru. Po wyschnięciu malujemy miejsce lakierem bezbarwnym. Dla osiągnięcia estetycznego efektu, można jeszcze wygładzić lakier bezbarwny drobnym papierem ściernym, a na koniec wypolerować naprawione miejsce przy pomocy pasty polerskiej oraz zabezpieczyć woskiem.

Malowanie lakierem zaprawkowym

Należy pamiętać, że tego typu zaprawki można wykonać w przypadku niewielkich ognisk korozji. Silnie skorodowane elementy, które wyraźnie się rozwarstwiają, nie nadają się do naprawy miejscową zaprawką. Pozostaje wycięcie fragmentu blachy i wspawanie w jego miejsce nowego kawałka. Ewentualnie wymiana całego elementu na używany (tzw. cześć w kolorze) lub nowy. Zderzaki, drzwi, klapę, maskę czy przednie błotniki wymienia się łatwo. Pozostałe elementy – np. progi czy tylne błotniki to już zadnie dla blacharza-lakiernika. Profesjonalna naprawa jednego elementu nadwozia to koszt przynajmniej 400-500 zł (przy założeniu, że mówimy o punktowej, prostej naprawie, a nie sztukowaniu blachy w skomplikowanym elemencie i jego kompleksowym lakierowaniu). Materiały potrzebne do wykonania wielu zaprawek kupimy już a około 100 zł.

Zaprawka - podklad antykorozyjny

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji