NowościAnalizaW Europie maleje sprzedaż diesli. Ich udział w rynku spadł o kolejne...

W Europie maleje sprzedaż diesli. Ich udział w rynku spadł o kolejne 5%

Pośród nowych samochodów w Europie, od sześciu lat udział aut z silnikami Diesla stopniowo maleje. Spadek sprzedaży diesli w 2017 roku odnotowały aż 24 najpopularniejsze europejskie marki samochodów.

43,8% – tyle sprzedanych w Europie w 2017 roku samochodów miało pod maską silnik Diesla. To o 5,1 punktu procentowego mniej niż rok temu (48,9%), a tendencja spadkowa popularności diesli utrzymuje się nieprzerwanie od 2011 roku. Niższy wynik niż z ubiegłego roku odnotowano ostatnio 15 lat temu, kiedy udział aut z silnikami wysokoprężnymi wyniósł 43,6%. Obywatele UE kupili mniej diesli niż rok temu w aż 24  krajach. Auta zasilane olejem napędowym mają największy udział w Irlandii (65%), Portugalii (61%) i we Włoszech (56%). Najmniejszą popularnością cieszą się z kolei w Holandii (17%), Norwegii (23%) i Estonii (25%). Również Polacy stopniowo odwracają się od diesli: zaledwie 28% kupionych w Polsce w 2017 roku nowych aut napędzały silniki wysokoprężne. Największy spadek popularności diesli odnotowano z kolei w Luksemburgu, Grecji i Norwegii (odpowiednio o 11, 10 i 8 punktów procentowych). Ich udział nie zmienił się tylko w Rumunii i na Łotwie, gdzie wciąż wynosi odpowiednio 51% i 43%.

Kraje, w których odnotowano największy udział diesla w 2017 r.

Kraje, w których odnotowano najmniejszy udział diesla w 2017 r.

10 krajów, w których udział diesla zmniejszył się najbardziej

Kraj Spadek sprzedaży diesli
1 Luksemburg -11%
2 Grecja -10%
3 Norwegia -8%
4 Hiszpania -8%
5 Austria -7%
6 Niemcy -7%
7 Belgia -6%
8 Litwa -6%
9 Wielka Brytania -6%
10 Francja -5%

 

Marką mającą rekordowy udział diesli wśród sprzedawanych aut jest Land Rover – co prawda odnotował 2-procentowy spadek, ale wciąż na 100 sprzedanych samochodów 94 z nich ma pod maską jednostkę wysokoprężną. Za nim jest Jeep (80%) i Volvo (78%). Francuscy producenci i koncern VAG utrzymują natomiast okolice równego poziomu z autami benzynowymi. Najmniej diesli sprzedają marki japońskie, zwłaszcza Toyota i Suzuki. Wynika to z wycofywania tego rodzaju paliwa na rzecz rozwoju silników benzynowych, hybrydowych i elektrycznych. Największy spadek udziału Diesla w 2017 roku odnotowała z kolei Honda i Hyundai. Jedyną z 25 marek, która ma podobną wartość udziału diesli niż rok temu, jest Fiat. Jego wynik (36%) to wciąż niedużo na tle konkurencyjnych marek.

Marka Udział diesla w całości sprzedaży w 2017 r. (%) Spadek udziału diesla w 2017 r. (pkt proc.)
Land Rover 94 -2
Jeep 80 -1
Volvo 78 -5
Mercedes 67 -3
BMW 67 -6
Audi 59 -9
Peugeot 49 -3
Renault 49 -5
Nissan 47 -3
Volkswagen 46 -5
Ford 44 -2
Citroen 43 -7
Skoda 41 -4
Kia 40 -8
Dacia 39 -6
Fiat 36 0
Hyundai 32 -10
Seat 30 -6
Mini 29 -8
Opel 28 -4
Mazda 26 -7
Honda 26 -12
Mitsubishi 23 -7
Suzuki 8 -6
Toyota 7 -7
Najmniej diesli - Toyota
Toyota systematycznie wycofuje diesle ze swoich modeli. Nowe RAV4 będzie już napędzane wyłącznie silnikiem benzynowym lub napędem hybrydowym.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji