Pośród nowych samochodów w Europie, od sześciu lat udział aut z silnikami Diesla stopniowo maleje. Spadek sprzedaży diesli w 2017 roku odnotowały aż 24 najpopularniejsze europejskie marki samochodów.
43,8% – tyle sprzedanych w Europie w 2017 roku samochodów miało pod maską silnik Diesla. To o 5,1 punktu procentowego mniej niż rok temu (48,9%), a tendencja spadkowa popularności diesli utrzymuje się nieprzerwanie od 2011 roku. Niższy wynik niż z ubiegłego roku odnotowano ostatnio 15 lat temu, kiedy udział aut z silnikami wysokoprężnymi wyniósł 43,6%. Obywatele UE kupili mniej diesli niż rok temu w aż 24 krajach. Auta zasilane olejem napędowym mają największy udział w Irlandii (65%), Portugalii (61%) i we Włoszech (56%). Najmniejszą popularnością cieszą się z kolei w Holandii (17%), Norwegii (23%) i Estonii (25%). Również Polacy stopniowo odwracają się od diesli: zaledwie 28% kupionych w Polsce w 2017 roku nowych aut napędzały silniki wysokoprężne. Największy spadek popularności diesli odnotowano z kolei w Luksemburgu, Grecji i Norwegii (odpowiednio o 11, 10 i 8 punktów procentowych). Ich udział nie zmienił się tylko w Rumunii i na Łotwie, gdzie wciąż wynosi odpowiednio 51% i 43%.
Kraje, w których odnotowano największy udział diesla w 2017 r.
Kraje, w których odnotowano najmniejszy udział diesla w 2017 r.
10 krajów, w których udział diesla zmniejszył się najbardziej
Kraj | Spadek sprzedaży diesli | |
1 | Luksemburg | -11% |
2 | Grecja | -10% |
3 | Norwegia | -8% |
4 | Hiszpania | -8% |
5 | Austria | -7% |
6 | Niemcy | -7% |
7 | Belgia | -6% |
8 | Litwa | -6% |
9 | Wielka Brytania | -6% |
10 | Francja | -5% |
Marką mającą rekordowy udział diesli wśród sprzedawanych aut jest Land Rover – co prawda odnotował 2-procentowy spadek, ale wciąż na 100 sprzedanych samochodów 94 z nich ma pod maską jednostkę wysokoprężną. Za nim jest Jeep (80%) i Volvo (78%). Francuscy producenci i koncern VAG utrzymują natomiast okolice równego poziomu z autami benzynowymi. Najmniej diesli sprzedają marki japońskie, zwłaszcza Toyota i Suzuki. Wynika to z wycofywania tego rodzaju paliwa na rzecz rozwoju silników benzynowych, hybrydowych i elektrycznych. Największy spadek udziału Diesla w 2017 roku odnotowała z kolei Honda i Hyundai. Jedyną z 25 marek, która ma podobną wartość udziału diesli niż rok temu, jest Fiat. Jego wynik (36%) to wciąż niedużo na tle konkurencyjnych marek.
Marka | Udział diesla w całości sprzedaży w 2017 r. (%) | Spadek udziału diesla w 2017 r. (pkt proc.) |
Land Rover | 94 | -2 |
Jeep | 80 | -1 |
Volvo | 78 | -5 |
Mercedes | 67 | -3 |
BMW | 67 | -6 |
Audi | 59 | -9 |
Peugeot | 49 | -3 |
Renault | 49 | -5 |
Nissan | 47 | -3 |
Volkswagen | 46 | -5 |
Ford | 44 | -2 |
Citroen | 43 | -7 |
Skoda | 41 | -4 |
Kia | 40 | -8 |
Dacia | 39 | -6 |
Fiat | 36 | 0 |
Hyundai | 32 | -10 |
Seat | 30 | -6 |
Mini | 29 | -8 |
Opel | 28 | -4 |
Mazda | 26 | -7 |
Honda | 26 | -12 |
Mitsubishi | 23 | -7 |
Suzuki | 8 | -6 |
Toyota | 7 | -7 |