Sprzedaż diesli w Europie (2017) - otwierające

Pośród nowych samochodów w Europie, od sześciu lat udział aut z silnikami Diesla stopniowo maleje. Spadek sprzedaży diesli w 2017 roku odnotowały aż 24 najpopularniejsze europejskie marki samochodów.

43,8% – tyle sprzedanych w Europie w 2017 roku samochodów miało pod maską silnik Diesla. To o 5,1 punktu procentowego mniej niż rok temu (48,9%), a tendencja spadkowa popularności diesli utrzymuje się nieprzerwanie od 2011 roku. Niższy wynik niż z ubiegłego roku odnotowano ostatnio 15 lat temu, kiedy udział aut z silnikami wysokoprężnymi wyniósł 43,6%. Obywatele UE kupili mniej diesli niż rok temu w aż 24  krajach. Auta zasilane olejem napędowym mają największy udział w Irlandii (65%), Portugalii (61%) i we Włoszech (56%). Najmniejszą popularnością cieszą się z kolei w Holandii (17%), Norwegii (23%) i Estonii (25%). Również Polacy stopniowo odwracają się od diesli: zaledwie 28% kupionych w Polsce w 2017 roku nowych aut napędzały silniki wysokoprężne. Największy spadek popularności diesli odnotowano z kolei w Luksemburgu, Grecji i Norwegii (odpowiednio o 11, 10 i 8 punktów procentowych). Ich udział nie zmienił się tylko w Rumunii i na Łotwie, gdzie wciąż wynosi odpowiednio 51% i 43%.

Kraje, w których odnotowano największy udział diesla w 2017 r.

Chart by Visualizer

Kraje, w których odnotowano najmniejszy udział diesla w 2017 r.

Chart by Visualizer

10 krajów, w których udział diesla zmniejszył się najbardziej

KrajSpadek sprzedaży diesli
1Luksemburg-11%
2Grecja-10%
3Norwegia-8%
4Hiszpania-8%
5Austria-7%
6Niemcy-7%
7Belgia-6%
8Litwa-6%
9Wielka Brytania-6%
10Francja-5%

 

Marką mającą rekordowy udział diesli wśród sprzedawanych aut jest Land Rover – co prawda odnotował 2-procentowy spadek, ale wciąż na 100 sprzedanych samochodów 94 z nich ma pod maską jednostkę wysokoprężną. Za nim jest Jeep (80%) i Volvo (78%). Francuscy producenci i koncern VAG utrzymują natomiast okolice równego poziomu z autami benzynowymi. Najmniej diesli sprzedają marki japońskie, zwłaszcza Toyota i Suzuki. Wynika to z wycofywania tego rodzaju paliwa na rzecz rozwoju silników benzynowych, hybrydowych i elektrycznych. Największy spadek udziału Diesla w 2017 roku odnotowała z kolei Honda i Hyundai. Jedyną z 25 marek, która ma podobną wartość udziału diesli niż rok temu, jest Fiat. Jego wynik (36%) to wciąż niedużo na tle konkurencyjnych marek.

MarkaUdział diesla w całości sprzedaży w 2017 r. (%)Spadek udziału diesla w 2017 r. (pkt proc.)
Land Rover94-2
Jeep80-1
Volvo78-5
Mercedes67-3
BMW67-6
Audi59-9
Peugeot49-3
Renault49-5
Nissan47-3
Volkswagen46-5
Ford44-2
Citroen43-7
Skoda41-4
Kia40-8
Dacia39-6
Fiat360
Hyundai32-10
Seat30-6
Mini29-8
Opel28-4
Mazda26-7
Honda26-12
Mitsubishi23-7
Suzuki8-6
Toyota7-7
Najmniej diesli - Toyota
Toyota systematycznie wycofuje diesle ze swoich modeli. Nowe RAV4 będzie już napędzane wyłącznie silnikiem benzynowym lub napędem hybrydowym.