TestyTestVolkswagen Multivan eHybrid (2022) – pierwsza jazda

Volkswagen Multivan eHybrid (2022) – pierwsza jazda

Nowy Volkswagen Multivan został oparty na platformie MQB i jest dostępny z napędem hybrydowym plug-in. Sprawdziliśmy już, jak jeździ ten model. Oto nasz test nowego Volkswagena Multivana eHybrid.

W ubiegłym roku Volkswagen Multivan świętował swoje 35-lecie. Cztery dotychczasowe wcielenia tego modelu bazowały na dostawczym Transporterze, co determinowało charakter auta pod wieloma względami, takimi jak właściwości jezdne czy poziom wyposażenia.

Wraz z premierą najnowszej generacji nastąpiła prawdziwa rewolucja – drogi Multivana i Transportera rozeszły się. Opisywana nowość Volkswagena korzysta z platformy MQB, na której oparto także m.in. Golfa i Caddy, dzięki czemu zyskała więcej cech samochodu osobowego niż poprzednicy. Natomiast dostawczy T6.1 pozostaje w sprzedaży w niemienionej formie, a następna odsłona tego modelu powstanie we współpracy z Fordem.

VW Multivan - fabryka
Nowy Multivan jest produkowany w fabryce w Hanowerze. Pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowej na początku października.

Podczas pierwszych jazd testowych nowym Volkswagenem Multivanem mogliśmy przekonać się, co ma do zaoferowania ten produkowany w Hanowerze samochód. Poniżej prezentujemy nasze wrażenia.

Volkswagen Multivan (2022) – nadwozie, wymiary

Nowy Volkswagen Multivan w standardowej wersji (L1) mierzy 497,3 cm długości, 194,1 cm szerokości (225,2 cm z rozłożonymi lusterkami) i 190,7 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 312,4 cm. Ponadto w ofercie znajdziemy także odmianę wydłużoną (L2) ze zwisem tylnym dłuższym o 20 cm. W tym przypadku dodatkowe centymetry długości przekładają się na większą przestrzeń bagażową.

VW Multivan - bok

Volkswagen Multivan w najnowszym wydaniu jest znacznie bliższy koncepcji rodzinnego minivana niż auta dostawczego, co znajduje odzwierciedlenie w stylistyce nadwozia. Zaokrąglona i pozbawiona głębokich przetłoczeń karoseria nie tylko stanowi nawiązanie do kultowego Bulika, ale także przyczynia się do poprawy aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza Cw wynosi zaledwie 0,30 (w poprzedniej generacji – 0,35), dzięki czemu udało się obniżyć zużycie paliwa, a podczas jazdy z prędkościami autostradowymi w kabinie jest ciszej niż w Multivanie T6.1.

Volkswagen Multivan (2022) – wnętrze, bagażnik

Nowy Multivan jest niższy od wcześniejszego modelu, jednak oferuje równie przestronną kabinę, a do tego zapewnia jeszcze większe możliwości aranżacji wnętrza. Na polskim rynku we wszystkich wersjach wyposażenia standardem jest konfiguracja 7-miejscowej z dwoma indywidualnymi fotelami w drugim rzędzie i trzema w ostatnim. To spora nowość, ponieważ poprzednio z tyłu montowano ciężką, trzyosobową kanapę.

Specjalny system prowadnic pozwala swobodnie przesuwać, wyjmować i ponownie montować poszczególne fotele, a ponadto siedzenia w środkowym rzędzie mogą być ustawione tyłem do kierunku jazdy, zamieniając wnętrze nowego Multivana w mobilną salę konferencyjną. Ze wspomnianych prowadnic korzysta także wielofunkcyjny stolik, który może pełnić rolę konsoli środkowej między przednimi fotelami, a po przesunięciu do tyłu może być wykorzystywany przez podróżujących w 2. i 3. rzędzie.

Za kierownicą nowego Multivana siedzi się prawie jak w aucie osobowym, jednak wysoka pozycja i materiały wykorzystane do wykończenia środka przypominają nam, że ten model został opracowany przez dział samochodów dostawczych Volkswagena. Na słowa uznania zasługują opcjonalne fotele ErgoComfort z certyfikatem AGR i regulowanymi podłokietnikami po obu stronach oparcia.

VW Multivan - fotele przednie
Przednie fotele AGR ErgoComfort są wygodne i oferują szeroki zakres regulacji.

Przestronność tylnej części kabiny zwiększa panoramiczny szklany dach, który podobnie jak w aktualnym Caddy został pokryty specjalną powłoką, odbijającą promienie słoneczne i zapobiegającą nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza. Z kolei brak rolety dachowej przekłada się na więcej miejsca nad głowami pasażerów. Fotele w 2. i 3. rzędzie nie są już tak obszerne jak przednie siedzenia, co może przeszkadzać tęższym osobom. Jednak nawet mimo to nowy Multivan pozostaje wygodnym środkiem transportu na dalsze trasy.

VW Multivan - szklany dach
Dwuczęściowy dach panoramiczny nie tylko rozjaśnia wnętrze, ale także zwiększa przestronność kabiny.

Pojemność bagażnika w głównej mierze zależy od ustawienia siedzeń. W standardowej wersji objętość przestrzeni ładunkowej za trzecim rzędem foteli wynosi 469 litrów, a za drugim – 1844 litrów. Maksymalnie można ją powiększyć do 3710 l, a wówczas długość przestrzeni bagażowej to 242,5 cm. Wydłużony wariant oferuje bagażnik o pojemności od 763 do 4053 l. W praktyce krótki Multivan jest optymalnym autem dla 5 osób z bagażami, natomiast do podróżowania z kompletem pasażerów lepiej nada się dłuższa wersja.

VW Multivan - przestrzeń ładunkowa
Przestrzeń bagażową (469-3710 l pojemności) można swobodnie aranżować, przesuwając i wyjmując fotele.

Nowy VW Multivan – deska rozdzielcza, multimedia

Kokpit nowego Multivana wyraźnie zdradza użytkowy rodowód tego modelu. Dominują tu twarde plastiki, jednak należy podkreślić, że zostały one solidnie zmontowane i mają przyjemną w dotyku fakturę. Dwukolorowe wykończenie deski rozdzielczej wraz z ozdobnymi listwami pozwala ożywić środek auta. Szkoda, że zabrakło większej liczby schowków.

VW Multivan - deska rozdzielcza
Kokpit jest wykonany z twardych plastików, jednak zostały one solidnie spasowane. System multimedialny znamy już z innych modeli Volkswagena, jego obsługa wymaga przyzwyczajenia.

Tak jak w pozostałych modelach Volkswagena, we wnętrzu znajdziemy wyłącznie gniazda USB-C (dwa z przodu i cztery z tyłu w standardzie od drugiej wersji wyposażenia Life), co oznacza, że aby naładować telefon czy posłuchać ulubionej muzyki z pendrive’a należy dokupić odpowiednie przejściówki. Na szczęście są one tanie i ogólnodostępne, więc nie stanowi to dużego problemu.

Każdy nowy Multivan jest seryjnie wyposażony w cyfrowy zestaw wskaźników Digital Cockpit oraz system multimedialny z 10-calowym ekranem dotykowym (w wersjach Style i Energetic dodatkowo z fabryczną nawigacją). Wirtualne zegary mają ładną grafikę i są czytelne, a ponadto oferują spory zakres personalizacji wyświetlanych treści.

Pokładowe multimedia (znane m.in. z Golfa VIII) nie sprawiają już tak dobrego pierwszego wrażenia. Mało intuicyjny interfejs wymaga przyzwyczajenia, a jego obsługę tylko w niewielkim stopniu ułatwiają dotykowe „suwaki” do regulacji głośności radia i zmiany temperatury. Zdecydowanie bardziej przydałby się klasyczny panel klimatyzacji, taki jak w poprzedniku. Jednak trudno jednoznacznie uznać to za wadę w sytuacji, gdy identyczne rozwiązanie znajdziemy w pozostałych modelach Volkswagena, a także u konkurentów.

Volkswagen Multivan eHybrid – układ napędowy

Aktualnie gama silnikowa nowego Multivana obejmuje dwie wersje benzynowe (136-204 KM) oraz hybrydę plug-in (218 KM). W przyszłym roku do oferty dołączy jeszcze odmiana wysokoprężna (150 KM). Wszystkie warianty standardowo są łączone z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG i przednim napędem.

VW Multivan - silnik
Hybrydowy zespół napędowy dostarcza maksymalnie 218 KM i 350 Nm.

Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić wersję z napędem hybrydowym plug-in, dlatego teraz nieco dokładniej ją przedstawimy. Odmiana eHybrid korzysta ze 150-konnej jednostki benzynowej 1.4 TSI oraz 116-konnego silnika elektrycznego, zamkniętego we wspólnej obudowie z 6-biegową przekładnią DSG.

Energia potrzebna do zasilania „elektryka” jest magazynowana w litowo-jonowym akumulatorze o pojemności 10,4 kWh netto, który zainstalowano pod przednimi fotelami. Ładowanie baterii od 0 do 100% prądem przemiennym z domowego gniazdka z mocą 2,3 kWh zajmie ok. 5 godzin, natomiast dysponując wallboxem 3,6 kWh można skrócić ten czas do 3 godzin 40 minut.

VW Multivan - gniazdo ładowania
Przewód ładowania podpina się do gniazda ukrytego w przednim prawym błotniku.

Moc systemowa tego hybrydowego układu to 218 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 350 Nm. Nowy Multivan przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 9,0 s i może rozpędzić się do 192 km/h. Podawane przez producenta średnie zużycie w trybie łączonym wynosi 1,8-2,0 l benzyny na 100 km i 17,5 kWh/100 km, co przekłada się na możliwość przejechania od 46 do 50 km wyłącznie „na prądzie” (WLTP).

W rzeczywistych warunkach drogowych udało nam się przejechać 27 km bez uruchamiania silnika spalinowego. Jest to bardzo dobry rezultat, biorąc pod uwagę, że ruszyliśmy z baterią naładowaną do 90%, temperatura otoczenia nie przekraczała 10°C, a trasa wiodła w równej proporcji autostradą i drogami lokalnymi. Warto w tym miejscu dodać, że maksymalna prędkość w trybie elektrycznym to 130 km/h, a po jej przekroczeniu automatycznie włącza się benzynowa jednostka TSI.

VW Multivan eHybrid (2022) – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

Nowym Multivanem jeździ się niemal jak „osobówką”. Zza kierownicy auto nie przytłacza swoim rozmiarem (przypomnijmy, ma prawie 5 m długości i blisko 2 m szerokości) i okazuje się zaskakująco zwinne nawet w ciasnych zakrętach. Należy przy tym pochwalić działanie systemu ESP, którego interwencje są zarazem subtelne i skuteczne.

VW Multivan - przód

Pomimo sporych gabarytów nowy Multivan bardzo dobrze odnajduje się także w mieście, a w manewrowaniu pomagają dobra widoczność z miejsca kierowcy oraz opcjonalne czujniki parkowania i system kamer 360 stopni. Pozytywnie należy ocenić również komfort jazdy i wyciszenie kabiny.

VW Multivan - tył

Na osobny akapit zasługuje jeszcze system Travel Assist, który pozwala na częściowo autonomiczną jazdę w przedziale prędkości od 0 do 210 km/h. Nie jest to jeszcze rozwiązanie idealne (problem stanowią m.in. samochody zaparkowane przy krawędzi jezdni), ale i tak robi wrażenie bezbłędnym (przynajmniej na niemieckich drogach) odczytywaniem znaków drogowych oraz zmniejszaniem prędkości auta przed zakrętem.

Nowy Volkswagen Multivan (2022) – wyposażenie, cena

Za nowego Multivana w podstawowej wersji z silnikiem 1.5 TSI (136 KM) trzeba zapłacić 191 031 zł brutto, a najtańsza hybryda plug-in została wyceniona na 231 880 zł brutto. Do wyposażenia standardowego w tym modelu należą: trójstrefowa klimatyzacja automatyczna, asystent awaryjnego hamowania Front Assist z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów, asystent utrzymania na pasie ruchu Lane Assist, rozpoznawanie znaków drogowych, reflektory i tylne światła LED, przesuwne drzwi boczne po obu stronach nadwozia, cyfrowy zestaw wskaźników, system multimedialny Ready2Discover z 10-calowym ekranem dotykowym.

VW Multivan - bok

Do pierwszych jazd udostępnione zostały nam auta z napędem hybrydowym i w bogatej wersji specjalnej Energetic, której ceny zaczynają się od 266 135 zł brutto. Wybierając nowego Multivana w tej odmianie, w standardzie otrzymujemy m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, proaktywny system ochrony kierowcy i pasażerów (PreCrash Basic i Front), widok otoczenia 360° Area View wraz z kamerą cofania (Rear View), matrycowe reflektory diodowe IQ.LIGHT, dwuczęściowy dach panoramiczny, przyciemniane tylne szyby, system bezkluczykowego otwierania/zamykania i uruchamiania Keyless Advanced, wielofunkcyjny stolik oraz system nawigacji Discover Media.

Poniżej znajdziesz aktualny cennik nowego Multivana:

Volkswagen Multivan – opis wersji i cennik

Nowy Volkswagen Multivan eHybrid – PODSUMOWANIE

Nowy Multivan jest świetnie przygotowany do roli samochodu rodzinnego, ale sprawdzi się także jako hotelowa taksówka czy auto dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Najnowsza odsłona tego znanego już od ponad 35 lat modelu jeszcze bardziej zbliżyła się do aut osobowych, nie tracąc przy tym na walorach użytkowych. Atutem testowanej odmiany eHybrid jest przede wszystkim możliwość wjazdu do stref czystego transportu.

VW Multivan - tył

Volkswagen Multivan eHybrid – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1395 cm³) + silnik elektryczny, moc systemowa 218 KM, systemowy moment obrotowy 350 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s, prędkość maksymalna 192 km/h, średnie zużycie paliwa 1,8-2,0 l/100 km (WLTP)

Volkswagen Multivan eHybrid – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Volkswagen Multivan eHybrid
Silnik benzynowy + elektryczny
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1395 cm³
Moc maksymalna (benz./elektr.) 218 KM (150/116 KM)
Maks. moment obrotowy (benz./elektr.) 350 Nm (250/330 Nm)
Napęd/skrzynia biegów przedni/dwusprzęgłowa, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,97/1,94/1,91 m
Rozstaw osi 3,12 m
Średnica zawracania 12,1 m
Masa własna 2257 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2750 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 469-3710 l
Pojemność zbiornika paliwa 45 l (Pb 95)
Opony 235/50 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 1,8-2,0 l/100 km
CENA
Wersja Volkswagen Multivan eHybrid
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 231 880 zł brutto (Multivan)
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) 266 135 zł brutto (Energetic)

Nowy Volkswagen Multivan – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji