TestyTestVolkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – opinia, zalety i wady

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – opinia, zalety i wady

Kombivany można podzielić na proste samochody użytkowe oraz dobrze wyposażone i wykończone auta rodzinne. Volkswagen Caddy w wersji Dark Label zdecydowanie zalicza się do tej drugiej grupy. Przeczytaj nasz test auta z silnikiem 2.0 TDI i skrzynią DSG.

Aktualna generacja Volkswagena Caddy (określana przez producenta jako piąta) została oficjalnie przedstawiona w lutym 2020 roku, a niespełna dwa lata później doczekała się „bliźniaka” w postaci Forda Tourneo Connect. Oba te kombivany są montowane w poznańskiej fabryce, ale w przypadku opisywanego modelu możemy liczyć na nieco szerszą ofertę. Do wyboru mamy bowiem dwie długości nadwozia, trzy jednostki napędowe oraz aż sześć poziomów wyposażenia (w tym Californię z zabudową kempingową). Niedawno w naszej redakcji gościliśmy egzemplarz z krótkim rozstawem osi w wersji specjalnej Dark Label z 2-litrowym motorem TDI o mocy 122 KM i dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Oto nasze wrażenia z jazdy tym autem.

VW Caddy - tył

Volkswagen Caddy (2023) – nadwozie, wymiary

Volkswagen Caddy mierzy 450,0 cm długości, 185,5 cm szerokości (210,0 cm z lusterkami) i 183,3 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 275,5 cm. Pomimo bliskiego pokrewieństwa ze wspomnianym kombivanem Forda, z przodu oba modele wyglądają zupełnie inaczej. Z tyłu natomiast są już niemal takie same i różnią się jedynie emblematami. Opisywana przez nas odmiana Dark Label charakteryzuje się m.in. czarno-srebrnymi felgami aluminiowym o średnicy 17 cali, stylizowanymi naklejkami z nazwą wersji oraz lakierowanymi na czarno relingami dachowymi i prowadnicami drzwi przesuwnych.

Volkswagen Caddy Dark Label – wnętrze, bagażnik

Po zajęciu miejsca za kierownicą najbardziej rażą wszechobecne twarde plastiki, które bronią się jednak tym, że mają ciekawą fakturę i zostały porządnie zmontowane. Kokpit jest utrzymany w typowym dla współczesnych Volkswagenów, minimalistycznym stylu. Konieczność obsługi niemal wszystkich funkcji z poziomu centralnego wyświetlacza (w testowanym aucie ma przekątną 10 cali) początkowo wydaje się bardzo uciążliwa, ale z czasem można się do tego przyzwyczaić. Mocną stroną Caddy są schowki (m.in. na górze deski rozdzielczej i w podłokietniku) oraz pojemne kieszenie w drzwiach.

Kierowca i pasażera mają mnóstwo przestrzeni, a opisywany egzemplarz został ponadto wyposażony w doskonałe, ergonomiczne fotele przednie z wszechstronną regulacją (posiadają nawet wysuwane poduszki pod uda). Warto za nie dopłacić, ponieważ świetnie sprawdzają się podczas dłuższych tras. Przestronność kabiny w 2. rzędzie siedzeń wypada co najwyżej nieźle – przydałoby się więcej miejsca na wysokości kolan. Sama kanapa jest całkiem wygodna, a osoby jadące z tyłu mają do dyspozycji stoliki lotnicze, kieszenie na telefon, dodatkowe nawiewy i dwa porty USB-C.

Produkowany w Polsce kombivan oferuje obszerny bagażnik o pojemności 1213 litrów, który maksymalnie można powiększyć do 2556 l. Kufer ma foremny kształt z płaską podłogą i równymi bokami oraz dość nisko położony próg, co ułatwia załadunek. Z lewej strony znajdziemy trzy haczyki na torby i gniazdo 12V, a z prawej – kieszeń oraz skrytkę na podnośnik i klucz do kół (Caddy jest seryjnie wyposażone w pełnowymiarowe koło zapasowe). Przydatną opcję stanowi dodatkowa lampka LED w pokrywie bagażnika, która po zmroku skutecznie oświetla teren wokół tylnej części auta.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG – silnik, zużycie paliwa

Pod maskę testowanego Caddy trafił wysokoprężny silnik 2.0 TDI połączony z 7-biegową skrzynią DSG. Volkswagenowski turbodiesel rozwija 122 KM i 320 Nm, a siła napędowa jest kierowana na przednie koła. Naszym zdaniem ten duet najlepiej pasuje do charakteru tego samochodu. Producent podaje, że czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi 11,4 s, a prędkość maksymalna to 186 km/h. Średnie zużycie oleju napędowego utrzymuje się natomiast na poziomie 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym.

VW Caddy - silnik
Wysokoprężny silnik 2.0 TDI o mocy 122 KM stanowi optymalne źródło napędu dla ważącego ponad 1,7 t kombivana.

Podczas naszego testu przejechaliśmy widocznym na zdjęciach autem 920 km, a na koniec komputer pokładowy pokazywał średnią 7,2 l/100 km. To o 2 litry więcej niż wynika z danych fabrycznych, ale musimy zaznaczyć, że większość tego dystansu pokonaliśmy w trasie, z czego sporą część w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Wracając do konkretów, przy 120 km/h zużycie paliwa wynosi ok. 6,0 l/100 km, a przy autostradowych 140 km/h rośnie do ok. 7,5 l/100 km. W mieście należy się spodziewać spalania w przedziale 7,5-8,5 l/100 km, natomiast niespieszna jazda drogami lokalnymi pozwoli uzyskać ok. 5,0 l/100 km. Na odcinku Warszawa-Sopot (335 km) przy dobrej pogodzie Caddy zużyło 6,7 l/100 km. Niestety nagły atak zimy uniemożliwił miarodajny pomiar spalania w drodze powrotnej.

VW Caddy - skrzynia DSG
Caddy jest wyposażone w skrzynię DSG z systemem shift-by-wire, więc zamiast klasycznej dźwigni mamy tutaj niewielki i dość skromnie wykończony przełącznik.

VW Caddy 2.0 TDI DSG – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

122-konna jednostka napędowa przyjemnie klekocze (jest naprawdę cicha jak na silnik Diesla) i zapewnia kombivanowi Volkswagena wystarczającą dynamikę. Przygotowując się do wyprzedzania, warto jednak przełączyć skrzynię w tryb sportowy (czyli z D na S), dzięki czemu cały manewr wykonamy jeszcze nieco sprawniej. W czasie jazdy nie ma za to potrzeby, aby sięgać do umieszczonych przy kierownicy łopatek do zmiany biegów, ponieważ przekładnia dobrze odczytuje zamiary kierowcy.

VW Caddy - przód

Jak na samochód bądź co bądź użytkowy, Caddy okazuje się całkiem zwinne w zakrętach i zachowuje stabilność nawet podczas gwałtownych manewrów, a zawieszenie zapewnia niezły komfort jazdy. Wygodę podróżowania dodatkowo poprawiają elementy wyposażenia opcjonalnego, takie jak adaptacyjny tempomat i wspomniane fotele AGR. Musimy jednak wspomnieć, że konfiguracja testowanego egzemplarza pozostawia sporo do życzenia. Po kombivanie za ponad ćwierć miliona złotych oczekiwalibyśmy naprawdę kompletnego wyposażenia, tymczasem na pokładzie opisywanego auta zabrakło np. pełnego dostępu bezkluczykowego czy ładowarki indukcyjnej.

VW Caddy - bok
Pokrywa bagażnika unosi się na wysokość ponad 2 metrów, więc niższe osoby mogą mieć problemy z jej zamknięciem. Przesuwne drzwi po obu stronach to standard.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – cena, wyposażenie

Cennik osobowego Caddy otwiera kwota 140 577 zł brutto (114 290 zł netto). W tej cenie otrzymujemy auto wyposażone w benzynowy silnik 1.5 TSI o mocy 114 KM i ręczną skrzynię biegów, które w standardzie oferuje m.in. 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, klimatyzację półautomatyczną Climatic, tempomat, tylne czujniki parkowania, nielakierowane zderzaki, drzwi przesuwne po obu stronach nadwozia, podnoszoną do góry klapę bagażnika oraz system multimedialny z 8,25-calowym ekranem dotykowym.

Testowana wersja Dark Label w konfiguracji ze 122-konnym turbodieslem i przekładnią DSG kosztuje wyjściowo 197 464 zł brutto (160 540 zł netto). Na liście wyposażenia seryjnego tej odmiany figurują m.in. 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, światła LED, zderzaki w kolorze nadwozia, dach panoramiczny oraz przyciemniane tylne szyby. Opisywany egzemplarz został ponadto wzbogacony o m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, aktywny tempomat, kamerę cofania, fotele AGR, cyfrowe zegary oraz multimedia z 10-calowym wyświetlaczem i nawigacją. Łączna wartość wyposażenia dodatkowego wraz z opcjonalnym lakierem Granatowy Starlight to 55 252 zł brutto (44 920 zł netto).

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Volkswagena Caddy:

Volkswagen Caddy – opis wersji i cennik

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – PODSUMOWANIE

Z jednej strony Volkswagen Caddy (na równi z bliźniaczym Fordem Tourneo Connect) ma predyspozycje do tego, aby pretendować do tytułu najlepszego kombivana na rynku. Oferuje obszerną kabinę z dużą przestrzenią bagażową, nowoczesne multimedia, zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz sprawny i oszczędny napęd. Z drugiej jednak mocno rozczarowuje wysoką ceną oraz skromnym wyposażeniem w standardzie.

VW Caddy - tył

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – plusy i minusy

 ZALETY 
+ dużo miejsca w kabinie
+ wyśmienite fotele AGR
+ pojemny bagażnik
+ przydatne schowki
+ wysoka kultura pracy silnika
+ niezła dynamika
+ niskie zużycie paliwa
 WADY 
– wysoka cena zakupu
– skromne wyposażenie standardowe
– braki w wyposażeniu testowanego egzemplarza
– twarde tworzywa we wnętrzu

VW Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 1968 cm³), moc maksymalna 122 KM, maksymalny moment obrotowy 320 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s, prędkość maksymalna 186 km/h, średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km (WLTP)

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG
Silnik turbodiesel
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1968 cm³
Moc maksymalna 122 KM/2750
Maks. moment obrotowy 320 Nm/1600-2500
Napęd przedni
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,50/1,86/1,83 m
Rozstaw osi 2,76 m
Średnica zawracania 11,4 m
Masa własna/ładowność 1702/548 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 1213/2556 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l (ON)
Opony 215/55 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 5,3 l/100 km
CENA
Wersja Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label
Cena wersji podstawowej (Caddy 1.5 TSI) 140 577 zł brutto (114 290 zł netto)
Cena wersji testowanej (Caddy Dark Label 2.0 TDI DSG) 197 464 zł brutto (160 540 zł netto)
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) 252 716 zł brutto (205 460 zł netto)

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji