Dodge Caliber to niedroga propozycja na wyróżnienie się z tłumu. Z jakim silnikiem warto kupić ten osobliwy samochód?
Amerykańska motoryzacja jest jedyna w swoim rodzaju i nic dziwnego, że ma wielu fanów nawet w Polsce. Aby jeździć samochodem rodem z USA, nie zawsze trzeba wydawać pieniądze na mocnego muscle cara, ogromnego pick-upa lub inne auto, które z pewnością mocno nadwyręży przewidziany budżet na eksploatację. Pośród samochodów stricte amerykańskich, ale dość ekonomicznych (jak na auto rodem z USA) i niedrogich, należy wymienić Dodge’a Caliber. Ten model, będący swego rodzaju połączeniem kompaktowego hatchbacka z SUV-em, sprzedawano na wielu rynkach całego świata, w tym m.in. w Polsce. Choć na dobre wycofano go w 2011 roku, w ogłoszeniach dość łatwo znaleźć auto pochodzące z krajowej sieci sprzedaży. W bezproblemowym użytkowaniu Calibera pomaga jego techniczne pokrewieństwo z Mitsubishi i Jeepami Compass/Patriot, a także „pożyczanie” silników do producentów europejskich – mowa tu o turbodieslach. Z jaką jednostką napędową warto kupić używanego Dodge’a Caliber? Oto przegląd całej gamy silników.
Używany Dodge Caliber – silniki benzynowe
- 1.8 16V (140 KM, 150 KM)
- 2.0 16V (156 KM)
- 2.4 16V (173 KM)
- 2.4 Turbo (295 KM)
Do Caliberów montowano jedynie 4-cylindrowe jednostki benzynowe z wtryskiem wielopunktowym. Głównie wolnossące, choć nie zabrakło wyjątkowej odmiany SRT-4 o mocy aż 295 KM. Standardowe auta napędzały silniki 1.8 (140/150 KM), 2.0 (156 KM) lub 2.4 (173 KM), natomiast wspomniany Caliber SRT-4 wykorzystywał turbodoładowaną odmianę tego ostatniego (2.4 Turbo). Montowanie dużych jednostek do względnie niedużego samochodu okazało się dobrym rozwiązaniem, ponieważ Caliber wcale nie jest paliwożerny. Auta z silnikami bez turbo zadowalają się ok. 8-10 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast w SRT-4 trzeba mieć na względzie spalanie w okolicach 12 l/100 km. Kompaktowe Dodge’e z powodzeniem tolerują instalacje gazowe, zużywając ok. 10-11 l/100 km LPG. Silniki punktują niewielką awaryjnością, ograniczającą się przeważnie do spalania oleju oraz niedomagań przepustnic. W dodatku mają trwały łańcuch rozrządu.
Silnik | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.4 16V | 2.4 Turbo (SRT-4) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1798 cm³ | 1998 cm³ | 2360 cm³ | 2360 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 140 KM | 156 KM | 173 KM | 295 KM |
Maks. moment | 169 Nm | 190 Nm | 223 Nm | 363 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 11,2 s | 9,7 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 198 km/h | 195 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,9 l/100 km |
Używany Dodge Caliber – silniki Diesla
- 2.0 CRD (140 KM)
- 2.2 CRD (163 KM)
Dla zwiększenia zainteresowania modelem Caliber w Europie, Dodge postanowił kupować dla niego turbodiesla opracowanego przez Volkswagena. Trafiło na popularnego 2.0 TDI o mocy 140 KM. W amerykańskim aucie występował on pod nazwą 2.0 CRD aż do 2010 roku, gdy wycofano go na rzecz diesla 2.2 CRD (lub 2.1 CRD) od Mercedesa (163 KM). Przetrwał on w gamie Calibera jedynie kilka miesięcy. Wysokoprężne Dodge’e zadowalają się ok. 7 l/100 km w cyklu mieszanym, co z pewnością będzie argumentem przemawiającym za zakupem, tak samo jak łączenie z 6-biegowymi skrzyniami. Pod kątem niezawodności nie dorównują niestety silnikom benzynowym. Diesel od Volkswagena to awaryjna konstrukcja z pompowtryskiwaczami i to wyłącznie 16-zaworowa, która zasłynęła z pęknięć głowic i zatarć spowodowanych niską wydajnością pompy olejowej. Oprócz tego zawodziły w niej turbosprężarki, zawory EGR i inne elementy osprzętu (np. koła dwumasowe). Z kolei silniki Mercedesa potrafiły sprawiać kłopoty z DPF-ami i klapami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze ssącym.
Silnik | 2.0 CRD | 2.2 CRD |
---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 2143 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM | 163 KM |
Maks. moment | 310 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 196 km/h | 201 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Używany Dodge Caliber – który silnik wybrać?
Radzimy rozejrzeć się za benzynowym Caliberem, nawet jeśli ma LPG lub planujemy dopiero założyć instalację. Te silniki powinny zapewnić przewidywalną eksploatację i zwyczajnie pasują do charakteru auta. Diesle można rozważyć jedynie w przypadku aut z pewnego źródła lub posiadających rzetelną historię serwisową.