UżywaneOpinieUżywany Dodge Caliber (2006-2011) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Dodge Caliber (2006-2011) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Kompaktowy Caliber nie rozsławił zbytnio Dodge’a w Europie, ale pozostaje ciekawą propozycją z drugiej ręki. Poznajmy opinie właścicieli używanych Dodge’ów Caliber.

Marka Dodge w Polsce kojarzy się głównie ze sprowadzanymi z USA muscle carami lub bliźniaczymi odmianami popularniejszych Chryslerów. Być może nie każdy wie, że za czasów fuzji koncernów Daimler i Chrysler próbowała ona zaistnieć również w Europie. Miał się do tego przyczynić nieduży model Caliber, który ujrzał światło dzienne w 2006 roku. Był to samochód nie podobny do żadnego innego: coś pomiędzy kompaktowym hatchbackiem, kombi i crossoverem. Długością przekracza bowiem 4,4 m, opcjonalnie łączył się z napędem na 4 koła, prześwit zaś ustalono na robiących wrażenie 20 cm. O amerykańskim pochodzeniu dobitnie przypominały wyraźnie narysowane nadkola i skąpe przeszklenie pokrytej grubym lakierem karoserii. Niestety, samochody zza Oceanu przypominał on również wykończeniem środka i topornym kokpitem, gruntownie zmodernizowanym dopiero po skromnym liftingu z 2009 roku. Caliber był iście globalnym samochodem, ponieważ, wbrew pozorom, rozwiązania techniczne czerpał sporymi garściami z marek prawdziwie europejskich. Powstał na platformie GS, użytej m.in. w Jeepach Compass i Patriot, a nawet Mitsubishi (Lancer VIII, Outlander II i ASX). Silniki dostarczał natomiast Volkswagen (słynny turbodiesel 2.0 TDI) i Mercedes (2.1 CDI), benzynowe z kolei korzeniami sięgają Chryslera i Mitsubishi.

Dodge Caliber
Dodge Caliber występował wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Nie imponuje możliwościami transportowymi (bagażnik mieści od 352 do 1013 l), natomiast we względnym komforcie przewiezie czwórkę dorosłych osób.

„Wchłonięcie” marki Chrysler przez Fiata oznaczało koniec kariery Dodge’a w Europie: w części modeli zastosowano rebranding (np. Dodge Journey stał się Fiatem Freemontem), inne, jak Dodge Caliber, w ogóle wycofano z oferty. Chociaż sprzedaż szła opornie, Caliber znalazł w Polsce kilka tysięcy odbiorców i do tej pory można trafić samochód pochodzący z krajowej sieci sprzedaży. Mimo wszystko większość ofert dotyczy aut z USA, często z lukami w przeszłości. Jak wypada eksploatacja tak egzotycznego samochodu po 10 latach od wycofania z Polski? Czy są duże problemy z doborem części zamiennych? Poznajmy opinie właścicieli Dodge’ów Calibrów.

DODGE Caliber SRT4 2.4T 295KM 6MT WW3696S 11-2008
Dla urozmaicenia gamy Dodge przewidział aż 295-konną wersję SRT-4. Wykorzystujący turbodoładowany silnik 2.4 Caliber osiągał prawie 250 km/h prędkości maksymalnej.

Używany Dodge Caliber – wnętrze

Po desce rozdzielczej Dodge’a nietrudno odgadnąć jego pochodzenie: kanciastych kształtów połączonych ze stylowymi zegarami raczej nie uświadczymy w europejskich lub azjatyckich kompaktach. Uwagę zwraca bardzo masywna kierownica i wysoko zainstalowany lewarek biegów, zupełnie jak w niektórych minivanach. Straszy z kolei spora powierzchnia niewykorzystanego plastiku konsoli środkowej, tym bardziej że po tylu latach eksploatacji zdążył nabrać rys i przetarć. Auta do liftingu wyróżnia również niechlujny montaż zazwyczaj twardych plastików, generujących sporo hałasu na nierównościach. Jakość wykończenia sporo zyskała po modernizacji (2009 r.), podobnie zresztą jak stylistyka kokpitu (nad panelem klimatyzacji pojawił się kolorowy ekran).

Sposób wsiadania i pozycja za kierownicą Dodge’a przywodzą na myśl miejskie crossovery. Jest zatem wysoko, z dobrym oglądem na otoczenie wokół auta. Gorzej w kwestii widoczności, pogorszonej grubymi słupkami i niewielkimi szybami. Fotele i kanapa są tylko przeciętne – wyprofilowane w niewielkim stopniu, za to przyjemnie miękkie (ale tylko na krótkich dystansach). Po ilości miejsca nie widać okazałych wymiarów Calibera, niemniej komfortowo przewiezie on czwórkę osób typowego wzrostu. Nie imponuje z kolei płytki bagażnik, mieszczący 352 l. Pod podłogą znalazł się za to pokaźny schowek mieszczący koło zapasowe (lub zestaw naprawczy z dodatkową wnęką). Składając kanapę uzyskujemy płaską powierzchnię o pojemności 1013 l.

Używany Dodge Caliber – silniki

Dodge Caliber dostępny był z trzema silnikami benzynowymi, ale można było liczyć na szersze spektrum mocy. Bazowy 1.8 rozwija 140 i 150 KM, 2.0 – 156 KM, 2.4 zaś 173 KM lub aż 295 KM po dodaniu turbosprężarki (Caliber SRT-4). We wszystkich zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa i rozrząd oparty na łańcuchu. Większość z nich znalazła zastosowanie m.in. w kompaktowych SUV-ach Jeepa (Compass I, Patriot), Chryslerach Sebringach i Fiatach Freemontach (i bliźniaczych Dodge Journey). Znacznie większą świadomością w oczach klientów i mechaników cieszą się stosowane w kompaktowym Dodge’u turbodiesle. Pod kryptonimem 2.0 CRD ukryto znany silnik Volkswagena – 2.0 TDI (140 KM). Niestety, to felerne jednostki wyposażone w pompowtryskiwacze (PD), a zatem tak samo awaryjne jak w niemieckich autach. Pod koniec produkcji (2010 r.) wycofano go z oferty na rzecz konstrukcji Mercedesa – 2.1 CDI/163 KM (tutaj 2.2 CRD). Niestety, praktycznie nie występuje on na rynku wtórnym. Szkoda, bo jest równie dobrze zaopatrzony w części, a bez wątpienia solidniejszy. Dodge’a konfigurowano z ręcznymi skrzyniami o 5 lub 6 przełożeniach (tylko diesle i SRT-4) oraz z bezstopniowymi skrzyniami firmy Jatco (opcja dla 2.0 i 2.4). Spotkamy je też we wszystkich autach z 4×4 (2.4 i samochody pochodzące z USA).

Dodge Caliber
Europejskie samochody najczęściej wyjeżdżały z salonów w konfiguracjach z silnikami 1.8 i 2.0 (fot). Nie są zbyt oszczędne, ale i nie ma większych przeciwwskazań do montażu instalacji gazowych.
Dodge Caliber
Wybór wersji 2.0 CRD to ryzyko, ale z drugiej strony – ten silnik został już „na wylot” prześwietlony przez mechaników, którzy wiedzą jak go naprawiać. Kolejny plus: szeroka podaż części zamiennych.

Używany Dodge Caliber – opinie użytkowników

 Zalety 

„Mam Calibra 2.0 z LPG. Spalanie gazu w cyklu miejskim w okolicach 12 l/100 km. Według mnie to bardzo dobry wynik”

„Dopracowany i efektywny system ogrzewania i schładzania wnętrza. Szybko leci zimne/ciepłe powietrze”

„Przestronne wnętrze, z tyłu swobodnie wejdzie trójka dzieci. Plus za regulację oparcia kanapy”

„Samochód nietuzinkowy, a przy tym dość niezawodny i, wbrew pozorom, tani w naprawach”

 Wady 

„Auta sprzed liftingu mają bardzo plastikowe wnętrze. Lepiej poszukać Dodge’a po 2009 roku”

„Trochę jak w czołgu. Małe szyby nie zapewniają dobrej widoczności w żadnym kierunku”

„Mało opływowe nadwozie i wielkie felgi generują spore opory powietrza, a co za tym idzie – hałas”

„Rdza mocno atakuje zawieszenie. Trzeba było ciąć śruby, by wyjąć wahacze”

Używany Dodge Caliber – awaryjność, typowe usterki

Z uwagi na niewielki udział Calibrów na polskim rynku rzadziej słyszy się o awariach pracujących w nich niemieckich turbodiesli 2.0 TDI. W Volkswagenach, Skodach, Seatach i Audi te silniki napsuły jednak wiele krwi użytkownikom, dając pokaz pękających głowic, zatarć turbosprężarek i awarii pompowtryskiwaczy. Wprowadzony pod koniec produkcji silnik Mercedesa sprawiał problemy z klapami sterującymi przepływem powietrza w kolektorze ssącym lub filtrem cząstek stałych (przy jeździe miejskiej). Usterki benzynowych Dodge’ów ograniczają się głównie do spalania oleju i zabrudzonych przepustnic. Coraz więcej problemów sprawia korozja atakująca układ zawieszenia. Trudności z odkręceniem śrub kończą się ich obrywaniem, co zwiększa ostateczną wartość rachunku. Układ posiada osobno wymieniane elementy, a kompletne zestawy wahaczy kosztują ok. 500 zł na oś (niezależne zawieszenie jest również z tyłu). Elektronika pokładowa sporadycznie płata drobne figle, często zaś przepalają się żarówki reflektorów (właściciele skarżą się na trudny dostęp). Spora masa samochodu (1,3-1,4 t) skutecznie rozprawia się z klockami i tarczami hamulcowymi.

Dodge Caliber
Powiązania z Volkswagenem (silnik 2.0 TDI) i Chryslerem/Mitsubishi (podwozie) skutkują niezłą dostępnością części zamiennych do Calibra. Dostępne są zazwyczaj z atrakcyjnych cenach.

Używany Dodge Caliber – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w następujących miejscach:

  • w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (przy wycieraczce kierowcy)
  • na naklejce w słupku środkowym lewym (przy fotelu kierowcy
  • na podłodze pod fotelem pasażera (pod wykładziną).

Dodge Caliber

Używany Dodge Caliber – sytuacja rynkowa

W ogłoszeniach figuruje ok. 30 bezwypadkowych samochodów. Ceny: od 15 do 25 tys. zł lub nawet 30 tys. zł w przypadku Calibra SRT-4. Tylko co czwarty Dodge ma pod maską silnik wysokoprężny (zawsze 2.0 CRD). Pojedyncze egzemplarze wyposażono w automatyczną skrzynię biegów i napęd 4×4.

Używany Dodge Caliber – podsumowanie

Zadbany Caliber z silnikiem benzynowym i instalacją LPG to recepta na nietuzinkowe, a jednocześnie dość niezawodne i funkcjonalne auto. Wbrew pozorom do dziś nietrudno o warsztat wyspecjalizowany w marce Dodge, choć zazwyczaj zlokalizowane one są w dużych miastach. Odradzamy to auto estetom (toporna deska rozdzielcza) i osobom ceniącym bezwzględny spokój eksploatacji.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych samochodach amerykańskich marek:

Używany Chrysler PT Cruiser (2000-2010) – opinie użytkowników

Używany Chrysler 300C (2004-2011) – opinie użytkowników

Używany Chrysler Grand Voyager V (2008-2016) – opinie użytkowników

Dodge Caliber

Dodge Caliber – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 442/175/153 cm
Rozstaw osi 263 cm
Pojemność bagażnika 352-1013 l
Dodge Caliber – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.8 2.0 2.4 2.4 Turbo (SRT-4)
Pojemność 1798 cm³ 1998 cm³ 2360 cm³ 2360 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 140 KM 156 KM 173 KM 295 KM
Maks. moment 169 Nm 190 Nm 223 Nm 363 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 11,2 s 9,7 s 6,7 s
Prędkość maks. 180 km/h 198 km/h 195 km/h 245 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 7,7 l/100 km 8,9 l/100 km
Dodge Caliber – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 CRD 2.2 CRD
Pojemność 1968 cm³ 2143 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 140 KM 163 KM
Maks. moment 310 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 9,7 s
Prędkość maks. 196 km/h 201 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,1 l/100 km 5,8 l/100 km

Używany Dodge Caliber – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji