PoradyPoradyTankowanie wodoru – jak wygląda, ile kosztuje?

Tankowanie wodoru – jak wygląda, ile kosztuje?

Za kilka, kilkanaście lat samochody na wodór mogą stać się naszą codziennością. Dlatego już dziś warto wiedzieć, jak przebiega proces tankowania takiego auta.

W Polsce rynek samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi dopiero raczkuje. W zasadzie tylko na stołecznych ulicach można sporadycznie spotkać napędzane wodorem Toyoty Mirai i Hyundaie Nexo. Skromna liczba tego typu aut w naszym kraju wynika z bardzo prozaicznej przyczyny – nie za bardzo jest gdzie tankować.

Dopiero we wrześniu tego roku na warszawskim Ursynowie uruchomiono pierwszą, ogólnodostępną stację wodorową, należąca do sieci NESO (skrót od Nie Emituję Spalin – Oczyszczam), a kilka dni temu dołączył do niej kolejny obiekt, który jest zlokalizowany w Rybniku. W planach są następne w Gdańsku, Gdyni, Lublinie i Wrocławiu. Równolegle swoje stacje tankowania wodoru buduje także Orlen, który jeszcze w tym roku planuje otworzyć punkty w Poznaniu i Katowicach. Do połowy 2025 roku mają dołączyć do nich obiekty w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie.

Tankowanie wodoru
Pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru sieci NESO mieści się w Warszawie przy ulicy Tango 4.

Podczas pierwszych jazd nową Toyotą Mirai po zmianach na rok 2023 mieliśmy okazję wypróbować wspomnianą stację znajdującą się przy ulicy Tango 4 w Warszawie. Oto wszystko, co należy wiedzieć o tankowaniu wodoru.

Tankowanie wodoru – ile kosztuje?

W przeciwieństwie do benzyny, oleju napędowego czy LPG, wodór kupuje się na kilogramy, a nie litry. Podczas naszej wizyty na warszawskiej stacji przy ulicy Tango 4 cena tego paliwa wynosiła 69 zł/kg. Widoczna na zdjęciach Toyota Mirai jest wyposażona w zbiorniki o łącznej pojemności 5,6 kg, co oznacza, że za zatankowanie do pełna trzeba zapłacić 386,40 zł.

Tankowanie wodoru – krok po kroku

1 Skorzystaj z terminala płatniczego

Na początek warto podkreślić, że cały proces tankowania wykonujemy samodzielnie – na miejscu nie ma nikogo z obsługi, kto ewentualnie mógłby pomóc. Po zaparkowaniu przy odpowiednim dystrybutorze (są dwa – wysokociśnieniowy dla samochodów osobowych oraz niskociśnieniowy dla autobusów i ciężarówek), należy podejść do terminala płatniczego i postępować zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na wyświetlaczu. Zaczynamy od wyboru stanowiska, z którego chcemy zatankować, a w kolejnym kroku wybieramy formę płatności. Do wyboru są właściwie wszystkie powszechnie stosowane formy bezgotówkowe (karta płatnicza, karta flotowa, Blik, Google Pay, Apple Pay). W przeciwieństwie do publicznych stacji ładowania aut elektrycznych, nie trzeba posiadać specjalnej karty ani abonamentu u operatora sieci.

2 Podłącz pistolet do zaworu w aucie

Po przedpłaceniu określonej kwoty za tankowanie można wrócić do samochodu i podłączyć przewód. Można to zrobić gołymi rękami, ale ze względu na to, że podczas uzupełniania paliwa pistolet częściowo zamarza, warto mieć ze sobą rękawice (nie ma ich na stacji). Typ złącza został ujednolicony we wszystkich modelach na wodór, dzięki czemu nie trzeba stosować żadnych przejściówek – po prostu wszystko do siebie pasuje.

Tankowanie wodoru
Podłączenie przewodu do tankowania nie jest trudne i w dużej mierze przypomina tankowanie LPG.

3 Wciśnij „START” na dystrybutorze

Właściwy proces tankowania rusza po wciśnięciu zielonego przycisku „START” znajdującego się na dystrybutorze. Dopiero wówczas do zbiorników w aucie zaczyna być dostarczany wodór. Cała procedura trwa kilka minut, a w tym czasie tankowanie jest kilkukrotnie wstrzymywane. Nie należy jednak się tym martwić – wszystko jest w porządku, tak ma być. O wszystkim informują stosowne komunikaty głosowe.

Tankowanie wodoru
W ciągu tankowania proces jest kilka razy przerywany, o czym informuje nas komunikat głosowy.

4 Odłącz pistolet

Gdy na dystrybutorze pojawi się powiadomienie o zakończeniu tankowania, należy odłączyć przewód od auta i umieścić w przeznaczonym do tego uchwycie. Tak jak już wspominaliśmy, dobrze mieć ze sobą rękawice, ponieważ pistolet potrafi zamarznąć. Warto też dodać, że podczas całego procesu w powietrzu nie czuć woni unoszącego się gazu (co ma czasami miejsce przy LPG), nie jest też zbyt głośno (pomijając informacje płynące z głośników).

Tankowanie wodoru
Gdy pojawi się komunikat o zakończeniu tankowania, należy odłączyć pistolet i odstawić go na miejsce. Trzeba przy tym uważać, ponieważ może być częściowo zamarznięty.

5 Odbierz potwierdzenie transakcji

Na koniec należy jeszcze raz skierować się do terminala płatniczego, aby pobrać paragon lub fakturę za tankowanie. I to by było na tyle, można ruszać w nową podróż. Następny klient musi odczekać ok. 5 minut, aby urządzenie przygotowało się do kolejnego tankowania.

Tankowanie wodoru
Po zakończeniu tankowania i odebraniu paragonu (lub faktury) można wyruszyć w dalszą drogę. Cała procedura zajmuje zaledwie kilka minut.

Warto przeczytać również:

Toyota Mirai – jak jeździ samochód na wodór?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji