TestyTestSsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – opinia, zalety i wady

SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – opinia, zalety i wady

Niebanalna stylistyka to sposób dla SsangYonga Torresa, aby wyróżnić się w segmencie SUV-ów. Sprawdziliśmy, co jeszcze ma do zaoferowania. Przeczytaj nasz test SsangYonga Torresa w topowej specyfikacji.

SsangYong Torres to najnowsze dzieło koreańskiego producenta, które wnosi sporo świeżości zarówno do gamy marki, jak i do obleganej klasy SUV-ów. Choć polska premiera tego modelu miała miejsce zaledwie kilka miesięcy temu, to na drogach można już spotkać pierwsze egzemplarze. Jeden z nich przyjechał niedawno do naszej redakcji. Podczas tygodniowego testu mogliśmy przekonać się, jakie są mocne i słabe strony SsangYonga Torresa w najbogatszej wersji Wild z benzynowym silnikiem 1.5 T-GDi i automatyczną skrzynią biegów. Oto nasze wrażenia z jazdy tym autem.

SsangYong Torres - tył

SsangYong Torres (2023) – nadwozie, wymiary

SsangYong Torres mierzy 470,0 cm długości, 189,0 cm szerokości i 171,0 cm wysokości (172,0 cm z relingami), a odległość między osiami to 268,0 cm. Takie wymiary pozycjonują opisywanego SUV-a na granicy segmentów i pozwalają mu konkurować zarówno z modelami klasy średniej, jak i niektórymi bardziej wyrośniętymi kompaktami. W uzupełnieniu należy jeszcze dodać, że Torres jest o 25 cm dłuższy, o 2 cm szerszy i o 9 cm wyższy oraz ma o 0,5 cm większy rozstaw osi względem Korando, z którego podzespołów korzysta.

SsangYong Torres - bok

Jak już wspominaliśmy, wygląd Torresa stanowi jego największy atut. Choć najnowszy model SsangYonga jest przednionapędowym SUV-em, to projektanci postarali się, aby prezentował się on jak rasowa terenówka. Wzrok przykuwają efektowne detale w postaci m.in. czerwonej zaślepki haka holowniczego z przodu, charakterystyczne uchwytów na masce czy nakładek zderzaków. To wszystko sprawia, że za tym autem oglądają się przechodnie i inni kierowcy, zapewne niejednokrotnie zastanawiając się, co to właściwie za samochód. Niewielkie logo marki widnieje jedynie na dekielkach felg, natomiast na grillu i tylnej klapie umieszczono tylko nazwę modelu.

SsangYong Torres Wild – wnętrze, bagażnik

Po zajęciu miejsca za kierownicą Torresa kierowca ma wrażenie, że góruje nad autem, ponieważ fotele zamontowano stosunkowo wysoko, a zegary zostały dość nisko osadzone w desce rozdzielczej (przydałby się wyświetlacz head-up, niestety niedostępny nawet jako opcja). Jakość materiałów użytych do wykończenia kokpitu nie budzi zastrzeżeń, podobnie jak ich spasowanie. Choć liczba fizycznych przycisków została mocno ograniczona (znajdziemy je głównie na kierownicy), to obsługa podstawowych funkcji pojazdu jest prosta i całkiem intuicyjna. Pokładowe multimedia wydają się trochę staroświeckie w porównaniu z tym, co oferują rywale. Ich główną zaletą jest zgodność z Android Auto i Apple CarPlay, ale połączenie ze smartfonem jest realizowane wyłącznie za pośrednictwem kabla USB.

SsangYong Torres sprawdzi się w roli samochodu dla 5-osobowej rodziny, a jego kufer z powodzeniem powinien zmieścić bagaże na wakacyjny wyjazd. Kabina jest szeroka i w obu rzędach siedzeń pasażerowie mają sporo miejsca nad głowami. Wygodne przednie fotele z dużym zakresem regulacji są podgrzewane i wentylowane, a kanapa posiada regulację oparcia. Z tyłu spokojnie zmieszczą się trzy dorosłe osoby, które mogą dodatkowo liczyć na takie udogodnienia, jak zasłony w bocznych oknach czy osobne nawiewy i gniazda USB. Bagażnik ma 703 litry pojemności, a maksymalnie można go powiększyć do 1662 l. Po złożeniu kanapy powstaje płaska podłoga, pod nią wygospodarowano miejsce na przydatny organizer.

SsangYong Torres 1.5 T-GDi – silnik, zużycie paliwa

Aktualnie jedyną dostępną w Torresie jednostką napędową jest benzynowy silnik GDI Turbo o pojemności 1,5 litra, który dostarcza 163 KM i 280 Nm. W testowanym egzemplarzu motor ten został połączony z klasyczną, 6-biegową skrzynią automatyczną Aisin, a moc trafia w całości na przednią oś (opcjonalny napęd 4WD wymaga 10 000 zł dopłaty). Koreański producent konsekwentnie nie zdradza czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h, ale nasze pomiary wykazały, że SsangYong potrzebuje ok. 10 sekund na sprint do „setki”. Według danych katalogowych SUV w opisywanej konfiguracji rozpędza się maksymalnie do 191 km/h i spala średnio 8,6 l/100 km.

SsangYong Torres - silnik
Turbodoładowany motor 1,5 l rozwija 163 KM i 280 Nm. Jego osiągi są wystarczające, ale spalanie mogłoby być niższe. Za dopłatą silnik ten można doposażyć w instalację LPG.

W rzeczywistych warunkach zużycie paliwa jest jednak dość rozczarowujące. Podczas jazdy miejskiej i na autostradzie należy spodziewać się średniego spalania na poziomie 10-11 l/100 km. Na „ekspresówce” Torres wypada nieco lepiej – przy 120 km/h zużycie benzyny wynosi ok. 8,5 l/100 km. Podróżując drogami lokalnymi, można uzyskać z kolei wynik ok. 6,5 l/100 km, ale wymaga to od kierowcy delikatnego operowania pedałem gazu. Ze względu na wysokie spalanie benzyny warto rozważyć dopłatę do instalacji LPG, która jest montowana w ASO bez utraty gwarancji.

SsangYong Torres 1.5 T-GDi – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort

163-konna jednostka napędowa całkiem sprawnie radzi sobie z tym sporym SUV-em. Chwilami jest nawet zbyt temperamentna, co objawia się problemami z trakcją przy ruszaniu na mokrej nawierzchni. Co istotne, silnik nie traci chęci do przyspieszania również przy wyższych prędkościach. Automatyczna skrzynia biegów nie należy do najszybszych konstrukcji, ale przynajmniej gładko zmienia kolejne przełożenia.

SsangYong Torres - przód

Pomimo zastosowania aż 20-calowych obręczy kół, komfort jazdy jest zaskakująco dobry. Zawieszenie skutecznie tłumi niedoskonałości nawierzchni, a do uszu pasażerów nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki z okolic kół. Torres prowadzi się w sposób, jakiego można się spodziewać po aucie o takich gabarytach – nie zachęca do dynamicznej jazdy, ale posłusznie wykonuje polecenia wydawane kierownicą, a do tego całkiem zwinnie pokonuje zakręty.

Opisując wrażenia z jazdy Torresem, warto wspomnieć jeszcze o dwóch kwestiach. Za sprawą prześwitu wynoszącego 19,5 cm SsangYong nieźle sprawdza się w lekkim terenie (np. na polnej drodze prowadzącej nad jezioro czy na leśnym dukcie), choć oczywiście bez napędu na obie osie lepiej nie zjeżdżać z utartych szlaków. Ponadto koreański SUV okazuje się bardzo zwrotny – średnica zawracania to 10,8 m.

SsangYong Torres - tył

SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – cena, wyposażenie

Cennik SsangYonga Torres otwiera kwota 139 900 zł – tyle trzeba zapłacić za auto z benzynowym silnikiem, ręczną skrzynią biegów i przednim napędem w bazowym wariancie Joy. Lista wyposażenia seryjnego tej odmiany obejmuje m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, dwustrefową klimatyzację automatyczną, 7 poduszek powietrznych, tempomat, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, światła LED, elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka boczne oraz system infotainment z 9-calowym ekranem dotykowym.

Koreański SUV w najwyższej wersji wyposażenia Wild z przekładnią automatyczną stanowi wydatek 192 900 zł. Torres w opisywanej specyfikacji oferuje m.in. 20-calowe obręcze kół, 8 poduszek powietrznych, system monitorowania martwego pola, aktywny tempomat, dostęp bezkluczykowy, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, skórzaną tapicerkę, fotele przednie z elektryczną regulacją oraz podgrzewaniem i wentylacją, a także ambientowe oświetlenie wnętrza.

Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik SsangYonga Torres:

SsangYong Torres – opis wersji i cennik

SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – PODSUMOWANIE

SsangYong Torres udowadnia, że wygląd to nie wszystko. Koreański producent zadbał bowiem o to, aby jego najnowszy model wyróżniał się czymś więcej niż tylko oryginalną stylistyką. Opisywany SUV punktuje obszerną kabiną, sporym bagażnikiem i szeregiem przemyślanych rozwiązań, a także niezłym komfortem i dobrym wykończeniem. Do ideału jednak trochę mu jeszcze brakuje – największe zastrzeżenia budzą niezbyt oszczędny silnik i przestarzałe multimedia.

SsangYong Torres - przód

SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – plusy i minusy

 ZALETY 
+ niebanalna stylistyka
+ przestronne wnętrze
+ pojemny bagażnik
+ bogate wyposażenie
+ niezły komfort jazdy
+ 10-letnia gwarancja
+ możliwość montażu instalacji LPG
 WADY 
– paliwożerny silnik
– przestarzały system multimedialny

SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 1497 cm³), moc maksymalna 163 KM, maksymalny moment obrotowy 280 Nm, prędkość maksymalna 191 km/h, średnie zużycie paliwa 8,6 l/100 km (WLTP)

SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE SsangYong Torres 1.5 T-GDi
Silnik benzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/1497 cm³
Moc maksymalna 163 KM/5000-5500
Maks. moment obrotowy 280 Nm/1500-4000
Napęd/skrzynia biegów przedni/automatyczna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,70/1,89/1,71 m
Rozstaw osi 2,68 m
Masa własna/ładowność 1435/645 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 703/1662 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 245/45 R20
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h brak danych
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 8,6 l/100 km
CENA
Wersja SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild
Cena wersji podstawowej (1.5 T-GDi 6MT Joy) 139 900 zł
Cena wersji testowanej (1.5 T-GDi 6AT Wild) 192 900 zł
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) 195 800 zł
Dopłata do instalacji LPG 6500 zł

SsangYong Torres 1.5 T-GDi Wild – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji