Skoda Superb 4x4

Skoda Superb znana jest ze swojego ogromnego wnętrza, pewnego prowadzenia i dobrego komfortu. A jakie ma zalety i wady w odmianie 4×4? To sprawdzamy w naszym zimowym teście.

Napęd na cztery koła wyraźnie zwiększa możliwości samochodu w warunkach ograniczonej przyczepności. Skoda w przypadku modeli 4×4 od lat pozostaje wierna rozwiązaniu w postaci sprzęgła Haldex, które w odróżnieniu od zwyczajnych sprzęgieł wielopłytkowych wyróżnia się dodatkową pompą, zdolną do wytworzenia dużego ciśnienia. W rezultacie płytki sprzęgła są „ściskane” nawet z trzykrotnie wyższą siłą niż w tradycyjnych układach.

Sprzęgło Haldex
Sprzęgło Haldex ma m.in. dodatkową pompę, dzięki której potrafi ścisnąć płytki sprzęgła nawet z 3-krotnie większą siłą niż w tradycyjnych rozwiązaniach.

W przypadku 190-konnego Superba 2.0 TDI napęd 4×4 wymaga dopłaty 9100 zł (133 300 zamiast 124 200 zł). Podobnie jak inne odmiany z najmocniejszym dostępnym turbodieslem, oferowany jest wyłącznie z dwusprzęgłową, 7-biegową przekładnią DSG.

Tyle teorii, a jak jest w praktyce? Na zaśnieżonej nawierzchni Superb daje zaskakująco sporo frajdy z jazdy. W bazowym ustawieniu ESP działa dość silnie, wręcz „ogłuszająco”, skupiając się przede wszystkim na maksymalnej trakcji i bezpiecznym pokonywaniu zakrętów. W trybie sportowym system kontroli stabilności zaczyna jednak wtapiać się w „tło”, a Superb pokazuje charakterystykę swojego napędu – układ płynnie reguluje dopływ momentu obrotowego do obu osi bez nadmiernego posiłkowania się interwencjami w układzie hamulcowym.

Skoda Superb 2.0 TDI 4x4
Skoda oferuje kilka trybów jazdy do wyboru, a jego ESP może pracować w ustawieniu standardowym lub sportowym. To drugie pozwala na jazdę długimi uślizgami tylnej osi.

Owszem, przednia oś cały czas odgrywa tu wiodącą rolę, ale napęd tylny kół aktywnie ją wspomaga. Na śniegu Skoda sunie łagodnymi poślizgami i prowadzi się samym gazem, bez krzty nerwowości. Pomagają jej w tym słuszne gabaryty (długi rozstaw osi), które nie rzutują jednak na zwinność auta. Wyposażony w progresywny układ kierowniczy (wymaga dopłaty w wysokości 700 zł) Superb wyjątkowo chętnie i lekko zmienia kierunek jazdy, a przy tym cały czas zachowuje wysoką stabilność – również przy hamowaniu.

Skoda Superb 2.0 TDI 4x4
Haldex potrafi przekazać nawet 100% momentu obrotowego na tylne koła.

O skuteczności napędu 4×4 w zimowych warunkach świadczy również to, jak Superb 4×4 rozpędza się z miejsca. Co ważne, lepiej mu to wychodzi w trybie sportowym niż przy „pełnym” ESP. Do 100 km/h na drodze pokrytej śniegiem Skoda potrafi przyspieszyć w czasie 10,6 s. Dla porównania na suchym asfalcie zajmuje mu to o 2,6 s mniej (8,0 s). To naprawdę nieduża różnica.

Oczywiście także w codziennych zimowych warunkach Superb notuje wyraźnie przewagę nad modelem przednionapędowym. Potrafi z łatwością wyjechać z kopnego śniegu czy bez problemu ponownie ruszyć po zatrzymaniu się na drodze pod górę.

Skoda Superb 4x4
Ruszenie pod wzniesienie po uprzednim zatrzymaniu się to dla Superba przysłowiowa „bułka z masłem”.
Silnik R4, turbodiesel, 1968 cm3
Moc maksymalna 190 KM/3500 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750 obr./min
Napęd 4×4
Długość/szerokość/wysokość 486/186/147 cm
Rozstaw osi 284 cm
Poj. bagażnika 625/1760 l
Masa własna 1580 kg
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,1-6,5 l/100 km
Cena Od 133 300 zł

 

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

1 KOMENTARZ

  1. Kolor szary steel jest świetny, ale Skoda mimo, iż jest podstawowym w sportline, w ogóle go nie promuje. Dostać z placu Superba sedan w tym kolorze i stosownym silnikiem graniczy z cudem…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here