Renault Trafic to model o ugruntowanej pozycji rynkowej wśród aut dostawczych. Ostatni lifting sprawił, że ten samochód zyskał kilka dodatkowych zalet. Sprawdziliśmy to podczas testu dostawczego Renault Trafic z najmocniejszym turbodieslem pod maską.
Segment aut dostawczych od zawsze rządzi się własnymi prawami. Zmiany generacji następują rzadziej, a niektóre rozwiązania są wprowadzane znacznie później niż w samochodów osobowych. Jako najlepszy przykład może tutaj posłużyć kwestia źródła napędu – w tej klasie wciąż dominują silniki wysokoprężne, a elektromobilność wydaje się tylko ciekawostką, a nie realną alternatywą. Choć trzeba zaznaczyć, że i to powoli zaczyna się zmieniać.
Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Renault Trafic, które po raz pierwszy pojawiło się na rynku w 1980 roku i znalazło do tej pory łącznie ponad 2,2 miliona nabywców. Aktualna, trzecia generacja tego modelu zadebiutowała w 2014 roku i była już kilkukrotnie odświeżana. Najnowszy lifting przyniósł poważne zmiany stylistyczne oraz sporo nowości na liście wyposażenia. W naszym teście nowe Renault Trafic Furgon w wersji przedłużonej z najmocniejszym turbodieslem i dwusprzęgłową skrzynią biegów.
Renault Trafic Furgon L2H1 (2022) – nadwozie, wymiary
Renault Trafic w wersji L2H1 mierzy 548,0 cm długości, 195,6 cm szerokości (228,3 cm z lusterkami) i 196,7 cm wysokości, a jego rozstaw osi to 349,8 cm. Jest zatem dokładnie o 40 cm dłuższy od standardowego modelu, co przełożyło się nie tylko na zauważalnie większą przestrzeń ładunkową, ale także (niestety) na gorszą zwrotność. Model po ostatnim liftingu z zewnątrz rozpoznamy po całkowicie przeprojektowanym przodzie z węższymi, bardziej poziomymi reflektorami LED.
Nowe Renault Trafic Furgon L2H1 – wnętrze, multimedia
Czasy spartańsko wykończonych samochodów dostawczych już się skończyły, o czym dobitnie przypomina testowane Renault Trafic. Jakość użytych materiałów nie odbiega poziomem od osobowych modeli marki, a ergonomicznie rozplanowany kokpit jest łatwy w obsłudze. Kierowca może liczyć na komfortowe miejsce pracy, w czym zasługa fotela ze sporym zakresem regulacji. Na gorszą ocenę zasługuje natomiast dwuosobowa kanapa – gdy autem podróżuje komplet pasażerów, na środkowym miejscu jest po prostu ciasno.
Dużym atutem Trafica są liczne schowki, których łączną pojemność to aż 88 litrów. Największy z nich (54-litrowy) znajduje się pod kanapą. Przed pasażerem umieszczono wysuwaną szufladę, a dwie kolejne skrytki są zlokalizowane u góry deski rozdzielczej. Do tego należy dodać półkę na telefon z ładowarką indukcyjną, uchwyty na butelki oraz pojemne kieszenie w drzwiach. Spore udogodnienie stanowi także składane oparcie środkowego fotela, dzięki czemu można zamienić kabinę w mobilne biuro.
Każdy Trafic standardowo jest wyposażony w proste radio, ale za dopłatą można zamówić system multimedialny Easy Link, który znalazł się w testowanym aucie. Oferuje on właściwie wszystko, czego można oczekiwać – nawigację, zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz zgodność z Android Auto i Apple CarPlay (niestety tylko po kablu). Nasze zastrzeżenia wzbudziła jednak płynność działania oraz szybkość reakcji 8-calowego ekranu dotykowego.
Renault Trafic FL Furgon L2H1 – przestrzeń ładunkowa
Objętość przestrzeni ładunkowej w Renault Trafic z długim rozstawem osi wynosi 7,75 m3. Po otwarciu dwuskrzydłowych tylnych drzwi powstaje niemal kwadratowy otwór załadunkowy (139,1 cm x 132,0 cm), natomiast otwór powstały po otwarciu bocznych drzwi ma wymiary 103,0 cm x 128,4 cm. Sama „paka” mierzy 293,7 cm długości, 166,2 cm szerokości (126,8 cm między nadkolami) i 138,7 cm wysokości.
Funkcjonalność „paki” podnoszą zaczepy do mocowania ładunku (jest ich 8), gniazdo 12V w tylnym słupku oraz przegroda z podnoszoną klapą, która umożliwia przewożenie dłuższych przedmiotów, jak np. drabina. Warto także zwrócić uwagę na wykończenie przestrzeni ładunkowej w testowanym egzemplarzu. Opcjonalny pakiet Cargo 2 za 4500 zł, który obejmuje wzmocnioną, wodoodporną podłogę, obicie ścian i nadkoli sklejką oraz dodatkowe oświetlenie LED, jest elementem za który naszym zdaniem warto dopłacić, ponieważ dzięki niemu znacznie łatwiej utrzymać porządek na „pace”.
Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC – silnik, zużycie paliwa
Opisywany egzemplarz Renault Trafic został wyposażony w najmocniejszą z dostępnych jednostek napędowych – 2-litrowego turbodiesla Blue dCi, który rozwija 170 KM i 380 Nm. Ten silnik zapewnia francuskiemu dostawczakowi więcej niż wystarczające osiągi (przyspieszenie 0-100 km/h w 10 sekund), a dzięki opcjonalnej skrzyni dwusprzęgłowej EDC jest także bardzo wygodny w codziennym użytkowaniu.
Według danych fabrycznych samochód w testowanej konfiguracji zużywa średnio 6,8-7,8 l/100 km. Nasze pomiary wykazały, że takie wyniki są osiągalne, ale wyłącznie podczas jazdy drogami lokalnymi i krajowymi. Poza terenem zabudowanym, podróżując spokojnym tempem 70-80 km/h, można zejść ze spalaniem poniżej 6 litrów na 100 km. Na autostradzie trzeba natomiast liczyć się ze średnim zużyciem na poziomie 9-10 litrów na 100 km, podobnie w mieście.
Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Spore rozmiary testowanego Renault Trafic w połączeniu z mocnym silnikiem i dużym zasięgiem na jednym zbiorniku paliwa (80 litrów) sprawiają, że najlepiej sprawdza się on w trasie. Wówczas można także docenić dobre wyciszenie (nawet przy prędkościach autostradowych) oraz przyjemne nagłośnienie, które pozwoli kierowcy zrelaksować się przy ulubionej muzyce po ciężkim dniu pracy.
W mieście gabaryty samochodu i kiepska zwrotność utrudniają manewrowanie po ciasnych uliczkach i zatłoczonych parkingach. Pomocne okazują się wtedy duże lusterka, czujniki parkowania oraz kamera cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi. Wrażenia z jazdy miejskiej psuje także system start-stop, na szczęście można go szybko dezaktywować przyciskiem na konsoli środkowej.
Co typowe dla dostawczaków, właściwości jezdne Trafica odczuwalnie poprawiają się po załadowaniu „paki”. Na zachowanie auta na drodze w zauważalny sposób wpływają też tryby jazdy. Dostępne są trzy – Normal, Performance oraz Eco. Pierwszy z wymienionych stanowi kompromis między osiągami a zużyciem paliwa, drugi z kolei wyostrza reakcje silnika i skrzyni biegów na dodanie gazu, a ostatni – pozwala obniżyć spalanie. Warto podkreślić, że tylko w ustawieniu Eco dwusprzęgłowa przekładnia potrafi „wrzucić na luz” i przejść w tryb żeglowania po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Robi to na tyle sprawnie, że w efekcie najwięcej czasu jeździliśmy właśnie w tym trybie.
Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC Pack Clim – cena, wyposażenie
Jak przystało na samochód użytkowy, Trafic w bazowej specyfikacji (od 124 230 zł brutto) nie rozpieszcza wyposażeniem – posiada co prawda LED-owe światła, ale brak mu chociażby klimatyzacji. Dostawcze Renault w bogatszej z dwóch dostępnych wersji wyposażenia oferuje już w standardzie m.in. wspomnianą klimatyzację, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego i elektrycznie składane lusterka, ale przede wszystkim – daje dostęp do długiej listy dodatków.
Renault Trafic w wersji Pack Clim z wydłużonym nadwoziem, najmocniejszym silnikiem i dwusprzęgłową przekładnią według cennika kosztuje 155 226 zł brutto. Testowany egzemplarz został jednak doposażony w m.in. 17-calowe felgi ze stopów lekkich (3000 zł), pakiet systemów bezpieczeństwa, w tym m.in. kontrola martwego pola i rozpoznawanie znaków drogowych (4000 zł), pakiet Easy Parking z czujnikami parkowania (przednie, boczne, tylne) i kamerą cofania (2500 zł), kartę Hands Free (1000 zł), indukcyjną ładowarkę do smartfona (300 zł) oraz system multimedialny Easy Link z nawigacją i 8-calowym ekranem dotykowym (2000 zł).
Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC Pack Clim – PODSUMOWANIE
Aktualna generacja Renault Trafic jest już na rynku od 8 lat, jednak dzięki przemyślanym modernizacjom po aucie właściwie nie czuć jego wieku. Francuski dostawczak nadal stanowi jedną z najlepszych propozycji w swoim segmencie, oferując wysoką funkcjonalność, nowoczesne wyposażenie (choć w większości dostępne za dopłatą) oraz oszczędne i dynamiczne jednostki napędowe. Od samochodu użytkowego trudno oczekiwać więcej.
Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC Pack Clim – plusy i minusy
ZALETY
+ wygodna pozycja za kierownicą
+ komfortowy fotel kierowcy z wszechstronną regulacją
+ dobre wyciszenie kabiny
+ duża i funkcjonalna przestrzeń ładunkowa
+ mocny i oszczędny silnik
+ przyjemna charakterystyka pracy dwusprzęgłowej skrzyni biegów
+ długa lista wyposażenia opcjonalnego
WADY
– mało miejsca na środkowym fotelu
– powolne działanie systemu multimedialnego
– skromne wyposażenie standardowe
Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC Pack Clim – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 1997 cm³), moc maksymalna 170 KM, maksymalny moment obrotowy 380 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s, prędkość maksymalna 176 km/h, średnie zużycie paliwa 6,8-7,8 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC |
---|---|
Silnik | wysokoprężny |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1997 cm³ |
Moc maksymalna | 170 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 380 Nm/1500 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/dwusprzęgłowa, 6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 5,48/1,97/1,96 m |
Rozstaw osi | 3,50 m |
Średnica zawracania | 13,2 m |
Masa własna/ładowność | 1982/1088 kg |
Pojemność przestrzeni ładunkowej | 7,75 m3 |
Pojemność zbiornika paliwa | 80 l (ON) |
Opony | 215/60 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 176 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 6,8-7,8 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Renault Trafic FL Furgon L2H1 2.0 dCi EDC Pack Clim |
Cena wersji podstawowej (z silnikiem 2.0 Blue dCi 110) | 124 230 zł brutto (L1H1 Business) |
Cena testowanego egzemplarza (z silnikiem 2.0 Blue dCi 170 EDC) | 155 226 zł brutto (L2H1 Pack Clim) |