Zabytkowe tablice dla naszego auta możemy uzyskać dzięki wpisowi do ewidencji zabytków. Cała procedura trwa kilka tygodni i wymaga wiele biurokracji. Wyjaśniamy, jak zarejestrować samochód na „żółte” tablice.

Do tej pory sprawdziliśmy, jakie są wymagania i korzyści związane z „żółtymi” tablicami oraz zweryfikowaliśmy mity krążące na ten temat. Teraz przyszła kolej na opisanie samej procedury rejestracji pojazdu (auta, motocykla lub motoroweru) na zabytek. Ten proces zajmuje ok. miesiąca i wiąże się ze sporą biurokracją.

1. Opinia rzeczoznawcy

Uzyskanie opinii o wartości zabytkowej pojazdu, którą sporządza rzeczoznawca rekomendowany przez Krajowe Porozumienie Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych, teoretycznie nie jest obowiązkowe. Jednak w praktyce niektórzy konserwatorzy tego wymagają. Ponadto opinia rzeczoznawcy staje się niezbędna, gdy zamierzamy zarejestrować auto wycofane z ruchu. Warto pamiętać, że sam fakt sporządzenia opinii przez rzeczoznawcę nie gwarantuje, że konserwator wyrazi zgodę na wydanie „żółtych” tablic.

2. Karta ewidencyjna zabytku techniki (tzw. biała karta)

Następnym krokiem jest przygotowanie tzw. białej karty, czyli karty ewidencyjnej zabytku techniki. Nie trzeba do tego zatrudniać zawodowca – w Internecie nie brakuje zarówno samego wzoru karty, jak i instrukcji jej wypełnienia. Ten dokument stanowi podstawę do umieszczenia naszego pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków. „Biała karta” musi spełnić szereg wymogów technicznych – musi zostać wydrukowana na specjalnym, grubszym papierze i należy do niej dołączyć szczegółowe fotografie (m.in. ujęcia całego pojazdu, a także zdjęcia wnętrza, komory silnikowej oraz tabliczki znamionowej). Na szczęście złożenie wniosku do konserwatora jest bezpłatne. Jego rozpatrzenie zajmuje zazwyczaj nie więcej niż 30 dni.

3. Bezterminowe badanie techniczne

Po uzyskaniu pozytywnej decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów. To ważne, ponieważ podstawowa SKP nie ma odpowiednich uprawnień. Zadaniami diagnosty są zweryfikowanie danych zawartych w „białej karcie” oraz sprawdzenie rzeczywistego stanu pojazdu.

4. Wizyta w wydziale komunikacji

Ten etap to w zasadzie tylko formalność. Aby zarejestrować auto na zabytek musimy wypełnić taki sam wniosek jak w przypadku zwykłych tablic, jednak wiążą się z tym wyższe koszty. W większości wydziałów komunikacji „żółte” rejestracje są dostępne od ręki.

 

Koszty

  • 300-1500 zł – wynagrodzenie dla rzeczoznawcy za wydanie opinii i przygotowanie tzw. białej karty (wysokość stawki jest zależna od rzeczoznawcy)
  • 150-1000 zł – koszt badania technicznego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (wysokość opłaty jest zależna od stacji, ustala ją diagnosta)
  • 200,50 zł – koszt rejestracji samochodu na zabytek
  • 131,50 zł – koszt rejestracji motocykla na zabytek
  • 111,50 zł – koszt rejestracji motoroweru na zabytek
Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here