Zmiana oleju

Choć w tym biznesie rządzą wielkie pieniądze, to przy wyborze kierujmy się specyfikacją, a nie reklamami.

W reklamę olejów angażowane są nierzadko niebotyczne sumy, stąd z punktu widzenia kierowcy wybór może być podyktowany emocjami, a nie parametrami. Swoją drogą statystyczny właściciel auta nie ma możliwości skonfrontowania ze sobą jakości olejów, nie są też przeprowadzane niezależne testy, jak ma to miejsce chociażby w przypadku opon. Są jednak normy jakości i to na nie należy zwracać uwagę w momencie wyboru produktu.

Zobacz też: Ranking olejów silnikowych 2018

Kryteria jakościowe

W Europie powszechnie obowiązuje system badania jakości oleju stowarzyszenia producentów samochodów ACEA. To koncern samochodowy określa, jakie parametry musi spełnić olej, aby można go było zastosować do danego modelu. Swoje wymagania może sformułować w dwojaki sposób: podając własne specyficzne normy (np. VW505.00) lub posiłkując się ogólnym systemem ACEA (np. ACEA A4/B3).

Normy producenta

Wymagania specyficzne producenta mogą się odnosić do jakości i funkcji oleju, ale nie do jego marki. Narzucanie konkretnego producenta oleju jest zakazane prawem unijnym. Tak więc do samochodu Renault nie musimy stosować oleju Elf, a do BMW – oleju marki BMW. Zwykle każdy markowy olej spełnia kilka różnych wymagań specyficznych producentów i podane jest to na opakowaniu. Jeżeli znajdziemy wymaganą normę, to można stosować olej bez wnikania w inne parametry.

Normy ogólne ACEA

Gdy producent samochodu nie ma własnych norm, to wybieramy olej kierując się klasą jakości ACEA (po pierwsze) i klasą lepkości SAE (po drugie). Oleje różnych marek spełniające te same normy można uznać za podobne.

Czy są marki lepsze?

Zwykle każdy producent ma w swojej ofercie zarówno tanie oleje mineralne, jak i drogie syntetyki. Jednak w ramach tej samej klasy (np. oleje syntetyczne) można stworzyć zarówno tańszy olej hydrokrakowany (oznaczany czasami „w technologii syntetycznej”), jak i znacznie droższy olej w pełni syntetyczny, oparty na PAO czy estrach. Dlatego, niestety, zwykle dobre są te najdroższe oleje. Pytanie tylko, czy rzeczywiście każdy samochód potrzebuje aż takiej technologii.

Oleje silnikowe – ranking

Oto klasyfikacja 20 marek olejów silnikowych najlepiej ocenionych w programie Wybór Kierowców. Wynik to procentowy udział kierowców, którzy przyznali danej marce najwyższą ocenę ogólną.

MiejsceMarkaWynik
1Motul78.0%
2Valvoline76.2%
3Total74.4%
4Liqui Moly73.8%
5Texaco73.1%
6Mobil67.1%
7Shell66.3%
8Petronas65.9%
9Castrol63.5%
10Millers Oil62.1%
11Fuchs58.8%
12Ford57.9%
13Elf53.3%
14GM49.1%
15Lotos48.0%
16Orlen47.6%
17BMW44.9%
18BP42.5%
19Gulf38.2%
20K236.0%

1 MOTUL

78,0%

Kolejny raz zwycięża dzięki dużej rozpoznawalności w sporcie.

Motul nie jest dużym koncernem olejowym, ale ta francuska firma od lat 70. wyrobiła sobie doskonałą rozpoznawalność i renomę w sportach samochodowych. Jeżeli niezależny zespół chciał mieć olej do auta wyczynowego prosto z półki, często sięgał właśnie po Motula, gdyż w ofercie tej marki od lat powszechnie dostępna jest sportowa linia olejów 300V (w charakterystycznych metalowych puszkach). Technologia estrów ekstremalnie odpornych na szok termiczny sprawdziła się wyśmienicie. Dla kierowców seryjnych samochodów Motul ma cała ofertę olejów zwykłego przeznaczenia. Dla odróżnienia od linii olejów sportowych są one sprzedawane w plastikowych opakowaniach. Oleje tej marki są wysoko cenione przez kierowców i bardzo lubiane, mimo że nie należą do najtańszych.

2 VALVOLINE

76,2%

Amerykańskie oleje zdobyły u nas popularność w latach 90.

Vavoline to marka olejów dużego koncernu Ashland. Popularność w Polsce zdobyła w latach 90., dość intensywnie angażując się w sponsoring zespołów rajdowych. To kolejny przykład tego, jak obecność w sporcie przekłada się na dużą rozpoznawalność, nawet mimo średnich udziałów w rynku. Najbardziej znanym produktem tej marki od wielu lat jest olej Max Life High Mileage, który z zasady przeznaczony jest do samochodów o dużym przebiegu. Jak widać, taka receptura dobrze się sprawdziła na polskim rynku aut używanych.

3 TOTAL

74,4%

Wielki francuski koncern ma u nas taką pozycję jak auta francuskie.

Potężny koncern, w którego skład wchodzą takie marki olejów jak Elf, Fina i Total ma u nas pozycję porównywalną z samochodami francuskimi. Bardzo wysoka rozpoznawalność idzie w parze z dość dobrą dostępnością. Tu do zdobycia renomy mogły przyczynić się również wieloletnie sukcesy sportowe fabrycznych aut rajdowych WRC (koncern Peugeot-Citroen). Najbardziej znane w ofercie są oleje serii Quartz 9000, Quartz Energy oraz Quartz Ineo, przy czym te drugie są powszechnie stosowane w autach z zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin. Z oczywistych względów sięgają po nie często właściciele aut francuskich.

4 LIQUI MOLY

73,8%

Niemiecki producent umacnia pozycję.

To marka, która obok Motula zyskała rozpoznawalność i wysokie oceny dzięki bogatej ofercie do sportu samochodowego oraz motocyklowego. Cechą wszystkich olejów Liqui Moly jest to, że są produkowane wyłącznie w Niemczech.

5 TEXACO

73,1%

Kolejny wielki koncern amerykański.

Ten gigant (Texaco jest połączone z firmą Chevron) jest kwintesencją amerykańskiego stylu, co widać chociażby po gwieździe stanu Texas na opakowaniu. Najbardziej rozpoznawalne są oleje serii Havoline.

6 MOBIL

67,1%

To oni wymyślili oleje syntetyczne.

Jest to koncern słynący z doskonałych olejów syntetycznych Mobil 1, które są stosowane także w sporcie wyczynowym. W gamie nieco tańszych produktów popularne są m.in. oleje serii Mobil 3000.

7 SHELL

66,3%

Od lat partner Ferrari w Formule 1.

Wielki międzynarodowy koncern należy do grupy absolutnych liderów w przemyśle petrochemicznym. Ich oleje stosowane są w różnych ASO. Najbardziej rozpoznawalne i szeroko rozpowszechnione są oleje silnikowe z serii Shell Helix.

8 PETRONAS

65,9%

Kojarzy się z Kubicą i Formułą 1.

Z punktu widzenia polskiego rynku jest to raczej niszowa marka, ale zdobyła sobie uznanie dzięki uczestnictwie w cyklu Formuły 1 oraz współpracy z teamem BMW. Najbardziej znane produkty tej firmy maja oznaczenie Petronas Syntium.

9 CASTROL

63,5%

Marka znanych olejów w koncernie BP.

Historia marki Castrol sięga aż 1899 r. Od 2001 r. firma należy do koncernu BP (British Petroleum). Przez lata miała silne związki ze sporem samochodowym, co budowało jej rozpoznawalność. Topowa linia to oleje Castrol Edge.

10 MILLERS OIL

62,1%

Brytyjskie podejście do sportu.

Oleje tej marki są chętnie stosowane przez zawodników z motorsportu w Wielkiej Brytanii. Użytkownicy doceniają ich wysoką jakość. Do samochodów powszechnego użytku polecane są oleje serii Millers Oil Premium.

Oceny czytelników
[Głosów: 16 Średnia: 3.8]