Lista zalet współczesnych kombivanów nie ogranicza się tylko do wszechstronnego charakteru i ponadprzeciętnej funkcjonalności. Przekonaliśmy się o tym podczas testu Opla Combo Life w najbogatszej wersji Elite i z turbodieslem pod maską.
Opel Combo to auto z całkiem ciekawą historią. Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w połowie lat 80. i była dostawczą wersją Kadetta E. Kolejne dwie odsłony Combo bazowały na miejskiej Corsie, natomiast czwarta powstała we współpracy z Fiatem i dzieliła konstrukcję z (nadal) aktualnym Doblo.
Najnowsze wcielenie tego niemieckiego kombivana (debiut w 2018 r.) w wersji osobowej zyskało przydomek Life i jest jednym z „czworaczków” – tym razem jego „rodzeństwem” są Citroen Berlingo, Peugeot Rifter oraz Toyota ProAce City Verso. Choć wszystkie cztery auta powstają w tej samej fabryce i korzystają z tych samych podzespołów, to każde z nich ma własny styl, typowy dla danej marki.
Opel Combo Life – nadwozie, wymiary
W testowanej, krótkiej wersji nadwoziowej atutem Opla Combo Life są jego kompaktowe rozmiary (440,3 cm długości, 184,8 cm szerokości i 184,1 cm wysokości), dzięki którym na ciasnych parkingach zdecydowanie łatwiej nim się manewruje niż wariantem przedłużonym. Wspomniana odmiana XL jest o 35 cm dłuższa (475,3 cm), a jej rozstaw osi został zwiększony o 19,2 cm (297,7 cm zamiast 278,5 cm). Obie wersje seryjnie są 5-miejscowe, ale za dopłatą 3900 zł możemy otrzymać dwa dodatkowe fotele w 3. rzędzie.

Od kombivana trudno oczekiwać stylistycznych „fajerwerków”. Trzeba jednak przyznać, że niemieccy projektanci zadbali o to, aby nawet po zasłonięciu firmowych znaczków dało się bez trudu rozpoznać, że to Opel. Przynajmniej jeśli chodzi o przednią część nadwozia, ponieważ tylna jest niemal identyczna jak w Berlingo i ProAce City Verso (Rifter ma nieco inną grafikę świateł).
Opel Combo Life – wnętrze, bagażnik
Kanciasta (a patrząc od tyłu także prawie idealnie kwadratowa) sylwetka sugeruje, że Combo Life ma bardzo przestronne wnętrze – i rzeczywiście tak jest. Z przodu chyba nikomu nie będzie brakowało miejsca (zwłaszcza w opisywanej wersji z krótką konsolą środkową – jej bardziej rozbudowany wariant odczuwalnie zmniejsza przestrzeń na nogi w 1. rzędzie), a fotele zostały zamontowane wysoko, dzięki czemu wygodnie się na nie wsiada.
Z tyłu znajdziemy trzy osobne, pełnowymiarowe miejsca, na których najlepiej będzie się podróżowało osobom średniej postury. Dzięki płaskiej podłodze nawet z kompletem pasażerów nie będzie tu ciasno. Jedynie naprawdę wysokie osoby mogą nieco narzekać na ograniczoną przestrzeń na kolana. Szkoda tylko, że zabrakło (nawet za dopłatą) możliwości regulacji foteli w 2. rzędzie.
Bagażnik jest naprawdę imponujący (597 l pojemności), a po złożeniu tylnych siedzeń (składają się całkowicie na płasko) uzyskujemy nawet 2126 l przestrzeni ładunkowej. Dodatkowym atutem testowanego Opla Combo Life są spore możliwości aranżacji przedziału bagażowego. Półkę można zamontować na jednym z dwóch poziomów, a w podłodze kufra znajdziemy cztery uchwyty transportowe – bardziej użytecznych na co dzień haczyków na torby niestety brak.
Opel Combo Life Elite – deska rozdzielcza, multimedia
Choć projekt kokpitu jest taki sam jak w Citroenie Berlingo, to jednak różni się sposobem obsługi niektórych funkcji. Typowo dla innych modeli Opla, w Combo Life pokrętło do świateł zostało umieszczone z lewej strony deski rozdzielczej, wskazania komputera pokładowego zmienia się za pomocą dźwigienki, a do sterowania tempomatem służą przyciski na kierownicy.
Zegary (także charakterystyczne dla marki z Russelsheim) może nie porywają stylem, ale za to zapewniają wzorową czytelność. Trudno mieć także zastrzeżenia do obsługi multimediów. Interfejs jest przejrzysty, a dotykowe klawisze ułatwiają poruszanie się po systemie. Plus za zwykłe pokrętło do regulacji głośności.
Cieszy, że we wnętrzu testowanego Opla pozostawiono „klasyczny” panel klimatyzacji – niezmiennie uważamy, że to wygodniejsze rozwiązanie niż sterowanie wentylacją za pośrednictwem ekranu dotykowego. Kokpit wykończono twardymi plastikami, ale są one niezłej jakości i zostały solidnie zmontowane.
Opel Combo Life 1.5 Diesel – układ napędowy
Gama silnikowa Opla Combo Life obejmuje obecnie 2 jednostki benzynowe (1.2 Turbo o mocy 110 lub 131 KM) oraz 2 turbodiesle (1.5 Diesel o mocy 102 lub 131 KM). Wszystkie te silniki zostały opracowane przez francuskich inżynierów. Pod maską testowanego egzemplarza znajdziemy wysokoprężny motor o pojemności 1,5 litra (131 KM, 300 Nm), z którym współpracuje sprawnie działający 8-biegowy automat.

Taka konfiguracja zapewnia przyzwoite osiągi (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,0 s, prędkość maksymalna 184 km/h), a przy tym wykazuje się skromnym zapotrzebowaniem na paliwo. Dlatego można śmiało stwierdzić, że ten duet (mocny turbodiesel + automatyczna skrzynia) to idealne źródło napędu dla opisywanego kombivana. Szkoda, że nie znajdziemy go już w cenniku na rok modelowy 2021. Aktualnie 131-konny silnik wysokoprężny jest dostępny wyłącznie z 6-biegową ręczną skrzynią.
Opel Combo Life 1.5 Diesel – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Opel Combo Life prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie, a układ kierowniczy pracuje z wystarczającą precyzją. Zawieszenie sprawnie radzi sobie z tłumieniem nierówności, a w czasie jazdy po złej nawierzchni do uszu podróżujących nie docierają żadne niepokojące odgłosy.
Wyciszenie kabiny jest na przyzwoitym poziomie, choć nikt nie będzie miał wątpliwości, że pod maską pracuje silnik Diesla. Przeszklone nadwozie zapewnia dobrą widoczność z miejsca kierowcy, a w manewrowaniu pomagają duże lusterka i kamera cofania symulująca obraz 360 stopni.
Opel Combo Life Elite – wyposażenie, cena
Obecnie ceny Opla Combo Life zaczynają się od 85 050 zł za auto w podstawowej wersji Life z benzynowym silnikiem 1.2 Turbo/110 KM i manualną skrzynią biegów. Opisywany egzemplarz z roku modelowego 2020 w najbogatszej odmianie Elite ze 131-konnym turbodieslem i automatem został wyceniony na 118 450 zł.
Do wyposażenia standardowego wersji Elite należą m.in. 16-calowe felgi aluminiowe, system multimedialny z 8-calowym wyświetlaczem, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie regulowane i składane lusterka boczne oraz czujniki parkowania z tyłu. Testowany egzemplarz został dodatkowo wyposażony w 17-calowe obręcze kół (1200 zł), panoramiczny szklany dach (4400 zł), a także pakiet Executive obejmujący m.in. nawigację, wyświetlacz HUD, asystenta martwego pola i czujniki parkowania z przodu i z tyłu (7650 zł).
Poniżej znajdziesz aktualny cennik Opla Combo Life:
Opel Combo Life (2021) – opis wersji i cennik
Opel Combo Life 1.5 Diesel Elite – PODSUMOWANIE
Opel Combo Life w testowanej wersji Elite bez większych wyrzeczeń może pełnić funkcję auta rodzinnego, które z powodzeniem może być wykorzystywane także do pracy. Niemiecki kombivan oferuje bardzo przestronną kabinę i naprawdę duży bagażnik, a do tego jest nieźle wykonany i ma na pokładzie nowoczesne multimedia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Świetnie sprawdza się również połączenie mocnego silnika wysokoprężnego z płynnie pracującą automatyczną przekładnią.
Opel Combo Life 1.5 Diesel Elite – plusy i minusy
Nadwozie i wnętrze
+ wyjątkowo przestronne wnętrze, ogromny bagażnik, czytelne zegary, prosta obsługa
– brak regulacji siedzeń 2. rzędu
Układ napędowy
+ oszczędny silnik, sprawnie działający automat, wystarczające osiągi
– auto w testowanej konfiguracji nie jest już oferowane
Właściwości jezdne
+ pewne i bezpieczne prowadzenie, stabilne zachowanie przy prędkościach autostradowych
– przydałby się odrobinę bardziej precyzyjny układ kierowniczy
Wyposażenie i cena
+ bogata standardowa specyfikacja, atrakcyjne pakiety wyposażenia dodatkowego
– rywale w podobnej konfiguracji potrafią kosztować mniej
Opel Combo Life 1.5 Diesel – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik wysokoprężny (R4, 16V, 1499 cm³), moc maksymalna 131 KM, maksymalny moment obrotowy 300 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s, prędkość maksymalna 184 km/h, średnie zużycie paliwa 5,7-5,8 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Opel Combo Life 1.5 Diesel |
---|---|
Silnik | wysokoprężny |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1499 cm³ |
Moc maksymalna | 131 KM/3750 |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm/1750 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/automatyczna, 8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,40/1,85/1,84 m |
Rozstaw osi | 2,79 m |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa własna (w zależności od wersji) | 1356-1524 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (w zależności od wersji) | 2050-2365 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 597-2126 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Opony | 205/55 R17 |
OSIĄGI, ZUŻYCIE PALIWA | |
Prędkość maksymalna | 184 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Średnie zużycie paliwa (dane fabryczne) | 5,7-5,8 l/100 km |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie) | 8,5/5,4/7,0 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Opel Combo Life 1.5 Diesel AT8 Elite |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 98 150 zł (Essentia) |
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) | 118 450 zł (Elite) |