Niecały miesiąc dzieli nas od rozpoczęcia sprzedaży nowego SUV-a w Polsce. Czy Omoda 5 jest warta uwagi? Czy przestronne wnętrze, atrakcyjne ceny, bogate wyposażenie i 197-konny silnik sprawią, że model stanie się hitem?
Z chińskimi produktami spotykamy się każdego dnia. Smartfony, komputery, telewizory, sprzęt AGD i wiele innych urządzeń ma naklejkę z napisem „Made in China”. Niektórzy żartobliwie twierdzą, że to trzy najczęściej używane słowa na świecie. W Europie zaskakująco długo przed ofensywą chińskich produktów opierała się motoryzacja. Oczywiście niektóre komponenty, tanie części zamienne czy modele wybranych marek (np. BMW iX3, Honda Jazz, Volvo S90) były produkowane w Chinach. Rdzenne chińskie marki rzadko widywaliśmy jednak na drogach.
![Benzynowa Omoda 5 i elektryczna Omoda 5 Benzynowa Omoda 5 i elektryczna Omoda 5](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Benzynowa-Omoda-5-i-elektryczna-Omoda-5.jpg)
Sytuacja szybko ulega jednak zmianie. W Europie bardzo dobrze poczyna sobie MG, która znajduje się w okolicach 20. pozycji na liście najczęściej wybieranych marek. Nie powinno więc dziwić, że pazury na Europę ostrzą sobie także inne firmy z Chin. Jedną z nich jest Chery. Kilkanaście lat temu na naszym kontynencie rozsławiły ją próby… klonowania modeli innych marek. To już zamierzchła przeszłość. Chery zrozumiało, że nie tędy droga.
![Omoda 5 - opinia Omoda 5 - opinia](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-opinia.jpg)
Co więcej – koncern, podobnie jak koreańskie marki kilkanaście lat temu, zauważył, że gusta kierowców z Azji i Europy nie są identyczne. Aby Omoda 5 miała szansę na odniesienie sukcesu, zaprojektowano ją także z myślą o europejskim odbiorcy, przy udziale europejskich inżynierów w centrum rozwojowym marki pod Frankfurtem.
Omoda 5 – nadwozie i wnętrze
![Omoda 5 - cena Omoda 5 - cena](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-cena.jpg)
Wpasowanie się w oczekiwania klientów jest konieczne, bo 4,4-metrowa Omoda 5 celuje w bardzo nasyconą część rynku SUV-ów. Znajdują się w niej m.in. Dacia Duster, Hyundai Kona, SsangYong Korando, Skody Karoq czy Toyota C-HR lub Corolla Cross. Ewentualny sukces Omody może mieć kilka filarów – główne to oryginalne wzornictwo, mocny silnik, bogate wyposażenie, wysoki poziom ochrony pasażerów (pięć gwiazdek Euro NCAP, 17 systemów wspomagania jazdy), atrakcyjna cena oraz 7-letnia gwarancja z limitem 150 tysięcy kilometrów. Sporo, ale czy wystarczy?
![Omoda 5 - wnetrze Omoda 5 - wnetrze](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-wnetrze.jpg)
Kontakt z Omodą 5 zaczyna się od dobrego wrażenia. Budują je nowoczesne, zdecydowane linie nadwozia, które mogą kojarzyć się z SUV-am z półki premium. Do tego efektownie stylizowany grill wersji spalinowej, diodowe oświetlenie oraz 18-calowe koła. Otwarcie drzwi nie burzy dobrego wrażenia. Minimalistycznie zaprojektowany kokpit jest ciekawy dla oka, a materiały wykończeniowe – odpowiednio dobrze wyglądają i okazują się wystarczająco przyjemne w dotyku. Oczywiście im niżej się znajdują, tym są mniej wyszukane, co jednak jest powszechną praktyką.
![Omoda 5 - fotele Omoda 5 - fotele](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-fotele.jpg)
Omoda ograniczyła liczbę wstawek z czarnego, błyszczącego tworzywa, które szybko się brudzi i łatwo rysuje. W udostępnionych do jazd autach były natomiast elementy wykończone dobrze wyglądającą imitacją drewna i skóry. Ciekawym rozwiązaniem jest wysoko poprowadzona linia konsoli środkowej ze ładowarką indukcyjną, schowkiem i miejscem na napoje. Piętro niżej znajduje się spora wnęka z gniazdami USB A i USB C oraz wyłącznikiem poduszki powietrznej pasażera.
![Omoda 5 - bagaznik Omoda 5 - bagaznik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-bagaznik.jpg)
Miejsca w kabinie nie brakuje, chociaż pasażerowie drugiego rzędu będą mogli narzekać na małą przestrzeń na stopy pod przednimi fotelami. Także bagażnik mieszczący 380 l nie zachwyca rozmiarami (może być powiększony do 1070 l). Przydałyby się uchwyty na siatki z zakupami. Kolejny minus za wysoko położony próg załadunku. Plus za przestrzeń na koło dojazdowe, regularny kształt i przyzwoite wykończenie kufra, co w przypadku azjatyckich aut nie jest oczywistością.
![Omoda 5 - kanapa Omoda 5 - kanapa](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-kanapa.jpg)
Pozycja za kierownicą czy rozmieszczenie poszczególnych przełączników nie dają powodów do narzekań. Liczba przycisków na kokpicie została ograniczona do minimum. Szkoda, że w tym minimum zabrakło przełączników do obsługi wentylacji i klimatyzacji – do zmiany ustawień trzeba użyć dotykowego ekranu, co do najwygodniejszych rozwiązań nie należy.
![Omoda 5 - wentylacja Omoda 5 - wentylacja](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-wentylacja.jpg)
Podkreślmy jednak, że jeździliśmy autem w chińskiej specyfikacji. Omody oferowane w Hiszpanii mają mały panel do obsługi wentylacji, więc jest spora szansa, że trafi on również do polskich aut.
![Omoda 5 - multimedia i zegary Omoda 5 - multimedia i zegary](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-multimedia-i-zegary.jpg)
Oryginalnym rozwiązaniem są znajdujące się po lewej stronie cyfrowych wskaźników przyciski do regulacji natężenia podświetlenia kokpitu oraz… regulacji głośności radia, którą można w dużo wygodniejszy sposób zrealizować z poziomu kierownicy. Znalazły się na niej jednolite panele, które z niezbyt dobrym skutkiem w Europie próbował forsować Volkswagen.
![Omoda 5 - multimedia Omoda 5 - multimedia](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-multimedia.jpg)
Chiny są potentatem w dziedzinie produkcji elektroniki, o czym nie pozwalają zapomnieć ekrany w kabinie Omody – obraz jest wyraźny, ma wysoką rozdzielczość, menu systemu jest przejrzyste i intuicyjne, a całość wydaje się pracować szybko. Czas na weryfikację poprawności działania czy polskiej wersji językowej przyjdzie po pojawieniu się Omody 5 w Polsce.
Omoda 5 – silnik benzynowy i elektryczny
![Omoda 5 - silnik benzynowy 1.6 Omoda 5 - silnik benzynowy 1.6](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-silnik-benzynowy-16.jpg)
Argumentem przemawiającym za Omodą 5 jest też wystarczająco dobrze wyciszony, benzynowy silnik 1.6 T GDi, który rozwija 197 KM i 290 Nm, jest połączony z 7-biegową, sprawnie działającą dwusprzęgłową skrzynią, a potrafi rozpędzić auto do 100 km/h w 7,9 s. Jeszcze mocniejsza i bardziej zrywna, będzie wprowadzona na rynek z pewnym opóźnieniem elektryczna Omoda E5. Jej silnik wygeneruje 204 KM i 360 Nm, a akumulator mieszczący 61 kWh zapewni 430 km zasięgu (wg WLTP). Będąc przy temacie „elektryka” warto wspomnieć, że pod jego maską wygospodarowano schowek na kable.
![Omoda 5 - wskazniki Omoda 5 - wskazniki](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-wskazniki.jpg)
Jak jeżdżą obie wersje? Obu nie brakuje wigoru – wrażenia podczas przyspieszania są adekwatne do mocy. Mokra nawierzchnia ujawniła niedociągnięcia w kalibracji systemu kontroli trakcji – interweniuje z opóźnieniem, gdy przednie koła nie tylko buksują, ale i piszczą. Podobny scenariusz ma miejsce przy próbach dynamicznego przyspieszania ze skręconymi kołami – np. podczas dynamicznego wyjeżdżania z ciasnego zakrętu. Układ kierowniczy w trybie sportowym mógłby być słabiej wspomagany.
![Omoda 5 - tryby jazdy Omoda 5 - tryby jazdy](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-tryby-jazdy.jpg)
Warto tu podkreślić, że Omoda 5 udostępniona do jazd była w chińskiej specyfikacji, a „stała” na oponach marek premium, ale produkowanych w Chinach. Elektroniczna zmiana ustawień systemów czy aktualizacja oraz użycie innych opon może poprawić wrażenia z jazdy. Najważniejsze, że Omoda 5 dysponuje niezłym punktem wyjścia w postaci sprężystego zawieszenia, które trzyma w ryzach przechyły nadwozia przy szybkich manewrach, a także cicho i sprawnie wygasza krótkie, poprzeczne nierówności.
![Omoda 5 - wyposazenie Omoda 5 - wyposazenie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-wyposazenie.jpg)
Omoda 5 – cena i wyposażenie
Czy Omoda 5 ma szanse na sukces? Bardzo rozsądna cena w połączeniu z atrakcyjną stylizacją, niezłym wykończeniem, funkcjonalnością oraz postawieniem na segment SUV mogą zaprezentować. Na wybranych rynkach Omoda jest dostępna od 2023 r., a producent nie może narzekać na brak zamówień. Dla części nabywców istotna może być też dostępność już w bazowej wersji mocnego silnika benzynowego z czterema cylindrami. Dodajmy, że to wszystko powinno startować od równowartości ok. 113 tys. złotych, czyli niewiele więcej niż europejskie marki liczą sobie za miejskie auta.
![Omoda 5 - skrzynia Omoda 5 - skrzynia](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-skrzynia.jpg)
Wariant Premium będzie wydatkiem ok. 130 tys. zł. Na wyposażeniu może pojawić się m.in. dwukolorowe nadwozie, pakiet systemów wsparcia kierowcy, 18-calowe alufelgi, dwa 10,25-calowe ekrany, multimedia obsługujące Android Auto i Apple CarPlay, asystent rozpoznającego mowę, wentylowane i podgrzewane fotele oraz system bezkluczykowego dostępu. Podkreślmy jednak, że to orientacyjne kwoty i elementy wyposażenia – finalne cenniki, specyfikacje oraz listy wyposażenia standardowego zostaną opublikowane w momencie rozpoczęcia sprzedaży.
![Omoda 5 - spojler Omoda 5 - spojler](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-spojler.jpg)
Nie bez znaczenia dla potencjalnego nabywcy będą rozmiary sieci salonów i serwisów. Aktualnie Omoda pracuje nad infrastrukturą i zawiera kolejne umowy. Początkowo ma zostać otwartych 20-25 salonów i ASO w największych miastach Polski. Z czasem ich liczba ma sięgnąć 40. Dodatkowo Omoda planuje uruchomienie w Polsce magazynów części zamiennych – wraz z 7-letnią gwarancją rozwiałyby one część obaw klientów o ewentualną trwałość auta czy problemy z jego serwisowaniem.
![Omoda 5 - przedni schowek Omoda 5 - przedni schowek](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-przedni-schowek.jpg)
Oficjalna premiera Omody 5 w Polsce oraz uruchomienie sprzedaży nastąpi na przełomie maja i czerwca. W przyszłości paletę może uzupełni większa Omoda 7, a także inne modele koncernu Chery – wyżej pozycjonowane Jaecoo J7 oraz J8, a także Exlantix.
![Omoda 5 - wykonczenie i wyposazenie Omoda 5 - wykonczenie i wyposazenie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2024/05/Omoda-5-wykonczenie-i-wyposazenie.jpg)
Dysponując wolną chwilą, dla poszerzenia własnych horyzontów motoryzacyjnych warto wybrać się do salonów jednej z chińskich marek. Z miesiąca na miesiąc będą miały one coraz więcej do zaoferowania. Nie można przy tym zapominać, że z produkcją przekraczającą 30 mln aut rocznie, Chiny są już największym potentatem na motoryzacyjnym rynku, a tamtejsze marki oferują całe spektrum produktów – od budżetowych po luksusowe.