PoradyPoradyObjawy zużycia ksenonów? Dlaczego stare ksenony słabo świecą

Objawy zużycia ksenonów? Dlaczego stare ksenony słabo świecą

Żarówki ksenonowe mają bardzo długą żywotność. Nawet tego typu oświetlenie w końcu odmawia posłuszeństwa. Jakie są objawy zużycia ksenonów i dlaczego zaczynają one słabo świecić?

Przed laty były marzeniem wielu kierowców – niektórzy decydowali się nawet na nielegalny montaż. Obecnie oświetlenie ksenonowe, które zadebiutowało w 1991 roku, praktycznie nie istnieje na rynku nowych samochodów – zostało wyparte przez bardziej kompaktowe, a do tego wydajniejsze i trwalsze LED-y. Jeszcze przez długie lata kierowcy będą interesowali się ksenonowym oświetleniem – po drogach jeżdżą setki milionów pojazdów z lampami wyładowczymi.

Plusem ksenonów jest intensywność, równomierność i barwa światła – bardziej zbliżona do światła naturalnego niż generowane przez żarówki. Kolejną zaletą jest zmniejszony nawet o 30% pobór energii względem żarówek halogenowych. To wszystko przy imponującej trwałości, lamp ksenonowych, która jest szacowana na 2500-3000 godzin. Odpowiada to przynajmniej kilkuletniej eksploatacji i pokonaniu nawet 150 000 km (oczywiście dużo zależy, jak dane auto często jeździ w nocy oraz czy ma światła do jazdy dziennej). Dla porównania dodajmy, że żywotność żarówek halogenowych określana jest na 300-600 godzin.

Kupując żarówki do ksenonów trzeba pamiętać, że na rynku nie brakuje podróbek markowych lamp ksenonowych oraz tanich zamienników. Zapewniają znacznie mniej intensywny strumień światła, a potencjalnie mogą okazać się mniej żywotne. Czy warto oszczędzać, skoro markowy zestaw dwóch żarówek ksenonowych z pewnego źródła do wydatek rzędu 500-600 zł, optymalne oświetlenie drogi i spokój na kilka lat? O zestawie wspominamy nieprzypadkowo, bo ksenony, podobnie zresztą jak żarówki halogenowe, warto wymieniać parami. Warunki pracy żarówki z lewej i prawej strony auta są zbliżone. Podobne jest więc ich tempo zużywania się i potencjalny moment awarii. To istotne zwłaszcza w modelach, gdzie dostęp do ksenonów jest utrudniony i może wymagać demontażu wybranych elementów nadwoziowych.

Objawy zużycia ksenonów

Problem z wieloma żarówkami jest taki, że nie dają wyraźnych objawów zużycia – świecą, aż w końcu się przepalają. Oczywiście z czasem każde oświetlenie traci na skuteczności. Proces przebiega jednak tak wolno, a zmiany są na tyle małe, że kierowca stopniowo przyzwyczaja się do nich. Różnicę w oświetleniu zobaczy dopiero po zamontowaniu nowego zestawu żarówek.

Ksenony potrafią sygnalizować, że kwalifikują się do wymiany. Pierwszym jest różna barwa i intensywność światła wysyłanego przez żarówki ksenonowe z lewej i prawej strony pojazdu. Nieraz różny może być czas potrzeby do osiągnięcia roboczej barwy światła. Gdy zaobserwujemy dysproporcje – można przymierzać się do wymiany ksenonów. Nim zupełnie się przepalą, zmienia się barwa światła, która z niebiesko-białej staje się różowo-fioletowa. Czasami kierowcy obserwują nierównomierny rozkład wiązki światła z jaśniejszymi i ciemniejszymi plamami. Zdarza się też migotanie, które może przypominać nawet lampę stroboskopową.

Dlaczego stare ksenony slabo swieca

Samodzielna wymiana żarówek ksenonowych

Kiedyś kategorycznie zakazywało się wymieniania żarówek ksenonowych i próbowało odsyłać kierowców do serwisu. W rzeczywistości jest to czynność, z którą poradzi sobie praktycznie każdy kierowca – o ile zdoła dobrać się do tyłu reflektora, co nie zawsze jest łatwe i może wymagać demontażu lub poluzowania wybranych elementów w komorze silnika. Na szczęście do popularnych modeli powstały wyczerpujące instrukcje – można ich szukać na internetowych forach miłośników danej marki czy na Youtube.

W trakcie wymiany należy uważać, by nie łapać żarówki za szklaną bańkę. Niezwykle istotne jest też, by manewrując ją w komorze silnika, nie doprowadzić do złamania żarówki. Zwróćmy uwagę także na sam montaż – żarówkę trzeba osadzić w taki sam sposób, jak wyjętą, a w trakcie prac nie używać dużych sił – jeżeli okażą się niezbędne, może to świadczyć, że żarówka została krzywo lub nieprawidłowo osadzona. Warto również kontrolować, czy wszystkie osłony i zaślepki trafiają na swoje miejsca i są właściwie zamontowane. Ostatnim etapem prac powinna być kontrola ustawienia reflektorów, której można dokonać na każdej stacji kontroli pojazdów.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji