Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio NRing

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd ciekawych wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych mediów.

Kia Niro EV z zasięgiem do 450 km

Podczas targów motoryzacyjnych w koreańskim mieście Busan Kia zaprezentowała produkcyjną wersję Niro z napędem wyłącznie elektrycznym (aktualnie dostępne są dwie hybrydy: o krótkim zasięgu w trybie elektrycznym oraz plug-in, o wydłużonym zasięgu). Nowy wariant – nazwany Niro EV – będzie dostępny z dwoma rodzajami akumulatorów: o pojemności 39,2 kWh lub 64 kWh. Pierwszy ma zapewniać zasięg 300 km, a drugi – 450 km. Silnik elektryczny Niro EV generuje 204 KM i 395 Nm, pozwalając na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,8 s. Atutem auta ma być również duży, 451-litrowy bagażnik. Sprzedaż nowej Kii w Europie rozpocznie się w IV kwartale br.

Kia Niro EV (2019)
Kia Niro EV (2019)

Skoda Kodiaq RS zadebiutuje w Paryżu

Skoda pochwaliła się nietypowym rekordowym czasem okrążenia na Nürburgringu – nietypowym, bo wśród 7-osobowych SUV-ów. Sabine Schmitz „wykręciła” nowym Kodiakiem RS czas 9:29,84 min. Ciekawszy jest jednak sam Kodiaq RS: zgodnie z wcześniejszymi pogłoskami otrzyma znanego z Passata B8 dwulitrowego diesla biturbo o mocy 239 KM, połączonego z napędem na obie osie, a także adaptacyjne zawieszenie i progresywny układ kierowniczy. Premiera: podczas październikowych targów w Paryżu.

Sabine Schmitz
Sabine Schmitz w zakamuflowanej Skodzie Kodiaq RS

Skoda nie nadąża z produkcją

Czeski producent ma problem z… nadmiernym popytem. Plany zakładają, że jego sprzedaż wzrośnie z obecnych 1,2 mln do 2 mln w roku 2025. Na przeszkodzie może stanąć jednak nie brak popularności wśród klientów, ale ograniczone zdolności produkcyjne zakładów Skody. „Z tego względu szukamy alternatyw, bierzemy też pod uwagę kontrakty produkcyjne (produkcję na zlecenie – przyp. tłum.)”. Wcześniej przedstawiciele Skody zdradzili, że rozważają budowę nowej fabryki aut poza Czechami. Ostatecznie decyzję mają zostać podjęte do listopada. Co ciekawe, Skoda wyprzedziła Audi i jest obecnie drugą po Porsche najbardziej dochodową marką Grupy Volkswagen.

(czytaj więcej: Skoda Karoq 2.0 TDI DSG 4×4 Style – TEST)

Skoda Karoq
Karoq – jeden z bestsellerów Skody

Nowe BMW 8 zaprezentowane

W piątek wieczorem BMW ujawniło wszystkie szczegóły i zdjęcia nowej „ósemki” (czytaj więcej: BMW serii 8 – informacje i zdjęcia).

BMW M850i xDrive Coupe (G05)
BMW M850i xDrive Coupe (G05)

Samochód w firmie: zmiany w odliczeniach

Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie nowego, wyższego limitu kosztów amortyzacji aut osobowych (podwyżka z 20 tys. euro do 150 tys. zł) oraz zrównanie progów kosztów amortyzacji z kosztami leasingu (co oznacza, że limit dla leasingowanych samochodów będzie wynosil 2500 zł miesięcznie). Z prezentowanych zapowiedzi nie wynika wprost, że resort zamierza ograniczyć do 50% możliwość odliczenia wydatków na samochód wykorzystywany w działalności ani że zmiany obejmą trwające już umowy leasingowe (źródła: IBRM Samar, „Rzeczpospolita”).

Nowe Volvo S60 coraz bliżej

W przyszłym tygodniu Volvo zaprezentuje nowe S60. Premiera odbędzie się w nowej fabryce szwedzkiej marki w Charleston w Karolinie Południowej. Z ciekawostek: nowe S60 nie będzie dostępne z dieslami, a topowy wariant T8 Twin Engine ma otrzymać hybrydowy napęd (z dwulitrowym, 400-konnym benzynowym silnikiem turbo + kompresor) o łącznej mocy 415 KM oraz 670 Nm maksymalnego momentu obrotowego (dane dla rynku USA).

Mazda MX-5 po liftingu – z mocniejszym silnikiem

Mazda zaprezentowała odnowioną „MX-piątkę” – na razie w wersji na rynek japoński. Miłośnicy kultowego roadstera z pewnością ucieszą się, że jej topowy silnik 2.0 został „gruntownie zmodernizowany” (optymalizacja układu dolotowego, zmodyfikowane tłoki i korbowody, nowe głowice), dzięki czemu jest lżejszy, a przede wszystkim mocniejszy – generuje teraz moc 184 KM (wobec 160 KM) i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego (wcześniej: 200 Nm). Maksymalna prędkość obrotowa jednostki została podniesiona z 6800 do 7500 obr./min. Równocześnie spadło zużycie paliwa. Zmiany objęły również silnik 1.5 (131 KM i 152 Nm). W ramach liftingu MX-5 otrzymała także dwupłaszczyznowo regulowaną kolumnę kierownicy (wreszcie!) i nowy ekran TFT, a lista opcji wzbogaciła się m.in. o brązowy dach.

Mazda MX-5 po liftingu (generacja ND)
Mazda MX-5 po liftingu (generacja ND)
Mazda MX-5 po liftingu (generacja ND)
Mazda MX-5 po liftingu (generacja ND)

Mercedes wzywa diesle

Daimler, właściciel Mercedesa, „potwierdza kampanię serwisową” dla wysokoprężnych wersji m.in Vito, klasy C i GLC – to wniosek ze spotkania szefa koncernu dra Dietera Zetschego z niemieckim ministrem transportu. Kampania ma obejmować 774 tys. aut w Europie z niewłaściwie – według niemieckich władz – działającym oprogramowaniem nadzorującym oczyszczanie spalin. W skrócie, diesle Daimlera mają nadużywać tzw. okienka temperaturowego, które pozwala czasowo „uśpić” system redukcji tlenków azotu w wyjątkowo niskich lub wysokich temperaturach (europejskie przepisy nie są w tym względzie precyzyjne). Sprawa dotyczy pojazdów z silnikami Diesla 1.6 od Renault, a także bazowych wersji wysokoprężnej jednostki 2.1. Według analityków cytowanych przez Bloomberga cała akcja ma kosztować mniej niż 100 mln euro – wobec nawet 3,75 mld euro kary, jaka groziła Daimlerowi za niezorganizowanie kampanii.

BMW Z4 zamiast nowego BMW 2 Cabriolet

Ceniony blog na temat BMW – Bimmertoday – donosi, że nowa generacja „dwójki” nie doczeka się wersji kabriolet. Cel: wygospodarowanie w ofercie przestrzeni dla otwartej serii 4 oraz nowego Z4 (czytaj więcej: nowe BMW Z4 zadebiutuje latem br.).

BMW
BMW 2 Cabriolet (typoszereg F22)

Bentley Bentayga Speed w 2019 r.

W przyszłym roku do oferty Bentleya ma trafić Bentayga w najmocniejszej wersji Speed. Przy okazji model czeka „wielka zmiana w dziedzinie stylizacji” – zadeklarował szef designu marki Stefan Sielaff w rozmowie z „Autocarem”. Bentayga Speed ma otrzymać wzmocniony silnik 6.0 W12 biturbo. Obecnie model oferowany jest z 608-konną wersją tej jednostki, a także z benzynowym silnikiem 4.0 V8 biturbo (550 KM), dieslem 4.0 V8 biturbo (435 KM) oraz w hybrydowej wersji plug-in (3.0 V6 biturbo + elektr., 462 KM).

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga

Audi: SUV-y, więcej SUV-ów

Do 2025 r. udział SUV-ów ze sprzedaży Audi ma wzrosnąć z trzydziestu kilku do pięćdziesięciu procent – zadeklarowano w majowym oświadczeniu marki. Już teraz co drugie Audi sprzedawane w USA to SUV. W Europie na modele tego rodzaju przypada 33%, a w Chinach – 34%. Gamę SUV-ów spod znaku czterech pierścieni niebawem wzmocni nowe Q8 (czytaj więcej: nowe Audi Q8 – informacje i zdjęcia).

Audi Q8 (2019)
Audi Q8 (2019)

Tesla zwalnia

Elon Musk, szef Tesli, zapowiedział zwolnienie 9% z liczącej ponad 40 000 osób siły roboczej Tesli. Zwolnienia mają dotyczyć głównie „białych kołnierzyków”, czyli kadry zarządzającej. Być może to zabieg, który ma pomóc Tesli w osiąganiu zysków – co według zapowiedzi Muska ma nastąpić pod koniec br. Przypomnijmy, że firma wciąż generuje straty, choć z tygodnia na tydzień „rozkręca” produkcję Modelu 3 i zbliża się do poziomu rentowności (czytaj więcej: Motoprzegląd – Tesla Model 3 najpopularniejsza w swoim segmencie w USA).

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Limitowane edycje Giulii i Stelvio NRing

Alfa zaprezentowała limitowane edycje najmocniejszej Giulii i Stelvio – NRing. Każda z nich trafi na rynek w zaledwie 108 egz. Seria NRing powstała dla uczczenia „historycznego związku” włoskiej marki z torem Nurburgring. Znaki szczególne: m.in. specjalny lakier Circuito Grey, karbonowo-ceramiczne hamulce, kubełkowe fotele Sparco oraz elementy ozdobne kokpitu z włókien węglowych. Oba samochody napędza seryjny benzynowy silnik 2.9 V6 biturbo o mocy 510 KM i 600 Nm momentu, współpracujący z 8-stopniowym automatem. Nabywcy specjalnych Alf otrzymają dodatkowo bilet na szkolenie na Nurburgring, wyścigowe rękawiczki, kurtkę i buty, a także numerowany model w skali 1:18.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio NRing
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Quadrifoglio NRing

Land Rover Discovery ze Słowacji

Od 2019 roku produkcja Land Rovera Discovery będzie odbywać się w Nitrze na Słowacji. W związku z tym pracę straci kilkaset osób zatrudnionych w fabryce producenta w Solihull w Wielkiej Brytanii (powstają tam również m.in. Range Rovery i Jaguar F-Pace). Wśród oficjalnie podawanych powodów wymienia się spadek popytu na auta zasilane silnikami Diesla oraz niższa sprzedaż nowych samochodów na Wyspach. Nieoficjalnie – chodzi o niższe koszty pracy na Słowacji. Przedstawiciele LR deklarują jednak, że produkcja Range Roverów dalej będzie odbywać się w ojczystych zakładach.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]