Range Rover Evoque

Zapraszamy na cotygodniowy przegląd ciekawych wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na regularne śledzenie branżowych mediów.

Evoque 3d znika z rynku
Range Rover kończy produkcję Evoque’a z 3-drzwiowym nadwoziem – taką „racjonalizację” zapowiedział rzecznik Land Rovera w rozmowie z brytyjskim „Autocarem”. Powód: niska sprzedaż. Niezależne źródło ujawnia, że nawet 95% Evoque’ów sprzedaje się z nadwoziem 5d. Drugi pod względem popularności jest kabriolet, a dopiero na trzecim miejscu plasuje się wariant 3d.

Alpine A110 od 234 000 zł
Marka Alpine ogłosiła polskie ceny kolejnych – tańszych – wersji modelu A110. Centralnosilnikowe coupe (1.8 turbo, 252 KM, 7-biegowy automat) w bazowej odmianie Pure będzie kosztować 234 000 zł, a droższej Legende – 256 000 zł. Dla porównania, najtańsze Porsche 718 Cayman (2.0 turbo, 300 KM) kosztuje 239 470 zł (skrzynia manualna) lub 252 108 zł (przekładnia PDK).

Porsche Mission E będzie nazywać się Taycan
Porsche ogłosiło oficjalną nazwę swojego pierwszego modelu z napędem wyłącznie elektrycznym. Samochód, bazujący na prototypie Mission E, w seryjnej wersji będzie nazywać się Taycan. Według producenta to nawiązanie do młodego, żywiołowego konia – a co za tym idzie, do herbu Porsche. Taycan ma zadebiutował w 2019 r. Do jego napędu posłużą dwa silniki o łącznej mocy ponad 600 KM. Osiągi: 0-100 km/h w mniej niż 3,5 s. Porsche podkreśla, że w przeciwieństwie do wielu innych aut elektrycznych samochód ma gwarantować powtarzalność osiągów, bez spadków mocy przy powtarzających się gwałtownych przyspieszeniach.

Cayenne z dieslem V6?
Tymczasem nowe Cayenne może otrzymać wysokoprężną jednostkę V6. W rozmowie z „Top Gearem” szef działu silników SUV-ów Porsche, Friedmann Heller, zdradził, że producent rozważa taką opcję. Póki co Cayenne oferowane jest z silnikami benzynowymi oraz napędem hybrydowym, wkrótce ma wzbogacić się także o diesla V8. Porsche przyznaje co prawda, że w ub.r. udział silników wysokoprężnych w sprzedaży firmy wynosił „tylko” 14%; z drugiej strony w przypadku poprzedniej generacji Cayenne nawet 3/4 klientów wybierało diesle.

Nowe silniki Fiata z Polski
Fabryka Fiata w Bielsku-Białej będzie produkować nowe, turbodoładowane jednostki benzynowe z serii FireFly: 1.0 R3 o mocy 120 KM oraz 1.3 R4 o mocy 150 lub 180 KM. Wkrótce trafią one do kolejnych modeli koncernu Fiat-Chrysler, m.in. do odnowionego właśnie Jeepa Renegade’a.

Jeep Renegade po liftingu (2019)
Jeep Renegade po liftingu (2019)

Klasa G ciągle żywa
Zakłady Magna Steyr w austriackim mieście Graz będą dalej wytwarzać poprzednią klasę G do zastosowań wojskowych i użytkowych (typoszereg W 461). Model trafi na rynki, które dalej akceptują normę Euro 5. Aktualnie produkowany jest w wersjach: kombi (5d), z podwoziem do zabudowy oraz 6×6. Jak mówi menedżer ds. Klasy G Hadley James w wywiadzie z magazynem „Road&Track”, ostatnimi laty popyt na W 461 wzrasta. „Rynek potrzebuje takiego unikalnego pojazdu” – dodaje.

Mercedes klasy G
Mercedes klasy G (W 461)

VW: koniec testów na zwierzętach
Volkswagen zobowiązuje się do zaprzestania używania zwierząt do testowania silników wysokoprężnych – donosi „New York Times”. Zobowiązanie padło w liście skierowanym do organizacji PETA. Wcześniej ten sam magazyn informował, że producent – wespół z kilkoma innymi niemieckimi koncernami – testował na małpach oddziaływanie spalin samochodu z silnikiem Diesla.

Nowe BMW Z4 coraz bliżej
SUV-y SUV-ami, ale BMW nie zamierza rezygnować z produkcji swojego niewielkiego roadstera. Jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej pod koniec lata lub jesienią, zadebiutuje nowe Z4 – początkowo jako M40i. Do jego napędu posłuży nowa, benzynowa jednostka 3.0 R6 biturbo o mocy około 385 KM. BMW potwierdziło, że model otrzyma m.in. zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami, przednią oś nowej konstrukcji i tylny dyferencjał o zwiększonym tarciu.

BMW Z4 M40i (2019)
BMW Z4 M40i (2019)

Zapowiedzią nowego Z4 był koncepcyjny model zaprezentowany latem ub.r.:

BMW Z4 Concept (2017)
BMW Z4 Concept (2017)

Klienci rezygnują z Tesli, a Tesla się rozkręca
Kolejny odcinek emocjonującej historii amerykańskiego producenta aut elektrycznych. Według danych opublikowanych przez firmę analityczną Second Measure do końca kwietnia br. blisko 1/4 klientów, którzy wpłacili zaliczkę na zakup Modelu 3, wycofało swoje zamówienia. Powód: opóźnienia w dostawach oraz premierach kolejnych wersji silnikowych. Mimo to Tesla wciąż ma w portfelu ponad 400 tys. zamówień i – jak donoszą amerykańskie media – systematycznie zwiększa produkcję oraz liczbę dostaw. Tesla deklaruje, że w maju dostarczyła 6250 egzemplarzy Modelu 3 (wobec 3875 w kwietniu), co zapewniło mu tytuł najpopularniejszego sedana klasy średniej premium w USA. Poniżej opublikowany przez Teslę wykres prezentujący udział poszczególnych modeli tego segmentu w lokalnym rynku:

Tesla Model 3 - udział w rynku USA na tle rywali, listopad 2017 - maj 2018 r.
Tesla Model 3 – udział w rynku USA na tle rywali, listopad 2017 – maj 2018 r.

Nowy Jeep Grand Cherokee na platformie Alfy
Szef koncernu Fiat-Chrysler Sergio Marchionne zdradził, że kolejna generacja Jeepa Grand Cherokee skorzysta ze zmodyfikowanej platformy Giorgio, na której „jeżdżą” Alfy Romeo Giulia i Stelvio. Nowy Grand Cherokee ma pojawić się w 2022 roku (obecny zadebiutował w roku 2010). Plany zakładają wersję z 2 oraz 3 rzędami fotelami. Ujawniono też, że jedną z wersji napędowych będzie hybryda plug-in.

Jeep Grand Cherokee (2018)
Jeep Grand Cherokee (2018)

Samochody elektryczne z akcyzą czy bez?
Komisja Europejska nie zajęła jeszcze stanowiska w sprawie zwolnienia z akcyzy dla nowych aut elektrycznych (stawka 3,1%) – jak zakładała uchwalona 22 lutego ustawa o elektromobilności. Z tego powodu przepisy jak na razie nie działają. Nieznany jest przewidywany termin wydania decyzji.