LogotypyLogo Maserati – jak wygląda logo włoskiej marki?

Logo Maserati – jak wygląda logo włoskiej marki?

Marka Maserati, jako nieliczna na rynku motoryzacyjnym, była konsekwentna w swojej identyfikacji wizualnej praktycznie od początku istnienia. Jak wygląda i jak zmieniało się logo Maserati?

Krótka historia marki Maserati

Maserati to marka założona 1 grudnia 1914 roku w Bolonii we Włoszech. Obecnie siedziba firmy znajduje się w Modenie, a jej emblematem jest słynny trójząb. Od 2021 r. firma należy do koncernu Stellantis. Początkowo Maserati było związane z Ferrari. W maju 2014 roku, dzięki ambitnym planom i licznym premierom aut, Maserati sprzedało rekordową liczbę ponad 3000 samochodów w ciągu jednego miesiąca. Poza sportowymi limuzynami, czyli Quattroporte oraz Ghibli, Maserati oferuje modele MC20, Levante (pierwszy w historii SUV Maserati) oraz najnowsze dzieło – Grecale.

Jak zmieniało się logo Maserati?

Podobnie jak większość marek luksusowych samochodów, także Maserati  konsekwentnie trzyma się raz stworzonego symbolu. Kultowy „Neptune Trident” znajduje się w logo marki od samego początku. Obecnie jest symbolem, niemal synonimem „crème de la crème” przemysłu samochodowego. Ikoniczny znak został przyjęty przez braci Maserati jako hołd dla ich domu – Bolonii i słynnej Fontanny Neptuna, gdzie bóg morza jest przedstawiony ze swoim trójzębem.

Logo Maserati (1926 – 1937)

Logo, wprowadzone przez markę w 1926 roku, składało się z pionowego prostokąta ze srebrnego metalu z bardzo szczegółowym wizerunkiem trójzębu i cienkim znakiem słownym w postaci bezszeryfowej, umieszczonym w dolnej części. Napis został zapisany wielkimi literami i wyglądał nowocześnie, równoważąc jednocześnie ozdobny i ostry symbol.

Logo Maserati (1937 – 1943)

W 1937 roku logo zostało przeprojektowane, a owal pojawił się wewnątrz prostokąta. Trójząb stał się prostszy i odważniejszy, a znak słowny został teraz umieszczony w dolnej części owalu, która została oddzielona od górnej części poziomą linią.

Logo Maserati (1943 – 1951)

Przeprojektowanie w 1943 roku przyniosło nową paletę kolorów do identyfikacji wizualnej Maserati. Trójząb został umieszczony na niebieskim owalu, który został przedzielony poziomą prostokątną plakietką z białym masywnym napisem. Znak słowny w bezszeryfowym stylu zawierał wielkie, solidne litery umieszczone z dużymi przerwami między sobą. Cała odznaka została zarysowana w kolorze srebrno-szarym.

Logo Maserati (1951 – 1954)

W 1951 roku logo zostało ponownie przeprojektowane i dość mocno przypomina to, które było stosowane do niedawna. Czerwony trójząb był głównym elementem logotypu. Umieszczono go wewnątrz owalu, który został poziomo podzielony na dwie części – największą, w kolorze białym, gdzie osadzono trójząb, i małą niebieską na dole, gdzie trafił biały, delikatny znak słowny. Owal został również otoczony niebieską ramką.

Logo Maserati (1954 – 1983)

Godło zostało dopracowane w 1954 roku, zmieniając odcień niebieskiego na ciemniejszy i powiększając dolną niebieską część owalu. Napis został również powiększony i stał się teraz bardziej widoczny.

Logo Maserati (1983 – 1985)

Logo wprowadzone w 1983 roku nie przetrwało długo – ten eksperyment był w użyciu tylko przez dwa lata. Była to uproszczona wersja poprzedniego logo, z jasnoniebieskim trójzębem narysowanym grubymi liniami, który był umieszczony na białym tle z czarnym pogrubionym napisem w dolnej części. Biała owalna plakietka została obrysowana na czarno, aby zrównoważyć solidny napis.

Logo Maserati (1985 – 1997)

Odznaka z 1954 roku powróciła w 1985 roku, ale z oczyszczonymi i zmodyfikowanymi liniami oraz konturami. Napis „Maserati” w kolorze białym został teraz wykonany eleganckim i lekkim bezszeryfowym krojem pisma, który wyglądał delikatnie i skromnie, ale przywoływał poczucie stylu i luksusu.

Logo Maserati (1997 – 2006)

Wszystkie elementy odznaki zostały powiększone i dopracowane w 1997 roku. Jajowaty kształt zamienił się w wąski owal, a znak słowny zyskał odważniejszy krój pisma, co sprawiło, że cały znaczek stał się bardziej zrównoważony.

Logo Maserati (2006 – 2015)

Dolna niebieska część owalu została przedłużona w 2006 roku, czerwony trójząb stał się delikatniejszy i jaśniejszy. Znak słowny w kolorze białym zmienił krój pisma na szeryfowy, a ostre szeryfy liter nawiązywały nieco kształtem do zaostrzeń trójzębu.

Logo Maserati (2006 – 2015, wersja 3D)

W 2006 roku marka tworzy również odznakę trójwymiarową, dodając odcienie szarego gradientu. Rozmiar liter jest nieco mniejszy niż w poprzedniej wersji, ale nie wpływa to na zrównoważony wygląd eleganckich plakietek.

Logo Maserati (2015 – 2020)

Przeprojektowanie w 2015 roku uprościło logo do płaskiego emblematu bez ramek. Masywny logotyp uzupełnia trójząb, umieszczony nad literą „E”. Wszystkie elementy nowego logo są wykonane w kolorze ciemnoszarym.

Logo Maserati (2020 – obecnie)

W 2020 roku logo zostaje ponownie przeprojektowane. Szarą paletę kolorów przestawiono na czarno-białą. Kontury trójzębu zostały nieznacznie zmodyfikowane, dzięki czemu linie są nieco dłuższe i ostrzejsze. Główna zmiana 2020 roku dotyczy znaku słownego, który teraz jest wykonywany w niestandardowej kursywie. Napis w tytułowej obudowie ma wszystkie litery połączone ze sobą na spodzie, co wywołuje poczucie szybkiego ruchu i postępu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji