Nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak się zachować, gdy na swojej drodze spotykają autobus lub tramwaj. Eksperci ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault przypominają najważniejsze reguły.

Nieodzownym elementem ulic w dużych miastach są pojazdy komunikacji miejskiej, które w określonych sytuacjach mają pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu. W pobliżu przystanków należy także uważać na osoby wysiadające z autobusu czy tramwaju. Poniżej omawiamy najważniejsze zasady, o których przypominają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Czy tramwaj zawsze ma pierwszeństwo?

Przejazd przez skrzyżowanie, przez które przebiegają tory tramwajowe, dla wielu kierowców bywa bardzo stresujący. Zupełnie niesłusznie, ponieważ wystarczy po prostu zapamiętać, kto w danej sytuacji ma pierwszeństwo. Na skrzyżowaniu równorzędnym (oraz na rondzie) tramwaj zawsze ma pierwszeństwo – bez znaczenia, z której strony nadjeżdża.

Jednak jeśli przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym postawiono znak „ustąp pierwszeństwa przejazdu”, to wówczas motorniczy powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się już na rondzie. Jeżeli pojazd szynowy wjechał już na rondo, powinien opuścić je jako pierwszy, ponieważ ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami poruszającymi się po tym skrzyżowaniu.

W przypadku, gdy znaki wyznaczają pierwszeństwo przejazdu, na tej samej zasadzie tramwaj musi ustąpić pojazdom na drodze z pierwszeństwem, ale jeśli pojazd szynowy oraz inne pojazdy znajdują się na drodze z pierwszeństwem, pierwszy przejedzie tramwaj (bez względu na to, z której strony nadjeżdża).

Z kolei jeśli zielone światło mają jednocześnie tramwaj oraz inny pojazd, a oba sygnalizują zamiar skrętu, pierwszeństwo zawsze będzie miał tramwaj (niezależnie, czy skręca w prawo, czy w lewo). Motorniczy musi jednak ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu w sytuacji, gdy tramwaj skręca, a inne pojazdy jadą prosto.

Ostrożnie w pobliżu przystanku!

Wszyscy kierowcy powinni pamiętać o zachowaniu ostrożności w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej, mając na względzie ryzyko nieodpowiedzialnego zachowania się pieszych spieszących się na tramwaj. W tym kontekście należy zwrócić szczególną uwagę na przystanki, które nie znajdują się bezpośrednio przy chodniku, a pasażerowie wysiadają prosto na jezdnię.

Przystanek tramwajowy na jezdni

Przepisy jasno określają, że jeśli nie przewidziano wysepki dla pasażerów, a tramwaj wjeżdża na przystanek lub już na nim stoi, to kierowca musi zatrzymać swój pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby umożliwić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik.

W przypadku przystanków autobusowych należy również pamiętać, że w terenie zabudowanym autobus ma pierwszeństwo, gdy sygnalizuje chęć wyjazdu z zatoczki przystankowej.

Duży pojazd, duży kłopot?

„Znajdując się w pobliżu autobusu, kierowca powinien uwzględnić jego znaczący rozmiar. Pojazd długości kilkunastu metrów potrzebuje dużo więcej miejsca na skręt i dlatego na skrzyżowaniu lepiej nie podjeżdżać zbyt blisko. Zminimalizujemy w ten sposób ryzyko, że autobus o nas zahaczy, jeśli jego tył wyjedzie przy skręcaniu na sąsiedni pas” – mówi Adam Bernard, dyrektor ds. szkoleń Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Należy mieć również na względzie, że autobus czy tramwaj waży dużo więcej niż samochód osobowy. Przekłada się to na znacznie dłuższą drogę hamowania w porównaniu ze zwykłym autem, co utrudnia kierującemu wystarczająco szybką reakcję w razie zagrożenia na drodze.

Ponadto trzeba wziąć pod uwagę bezpieczeństwo pasażerów, którzy często podróżują na stojąco. Zmuszenie pojazdu komunikacji miejskiej do ostrego hamowania może być przyczyną poważnych obrażeń u pasażerów, nawet jeśli kierowcy czy motorniczemu uda się uniknąć kolizji.

Zobacz również:

Jedzenie i picie za kierownicą. To może doprowadzić do tragedii!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here