NowościAnalizaJak zmieniły się ceny nowych aut w ciągu 15 lat?

Jak zmieniły się ceny nowych aut w ciągu 15 lat?

Mówi się, że nowe samochody są teraz bardzo drogie, ale czy na pewno? Porównaliśmy ceny aut w salonach w 2008 roku i obecnie. Oto zestawienie 18 modeli.

W ciągu ostatnich 15 lat w świecie motoryzacji zaszły naprawdę spore zmiany. Przez ten czas z rynku zniknęło kilka marek (np. Chevrolet, Saab), a kilka innych dopiero powstało (m.in. Cupra, DS). Same auta trochę urosły i zyskały znacznie bardziej zaawansowane wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.

Ponadto nowe modele muszą teraz spełniać bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, przez co z oferty poznikały duże, wolnossące silniki, a ich miejsce zajęły mniejsze, turbodoładowane motory i jednostki korzystające z różnych form elektryfikacji. Coraz większe zainteresowanie budzą też „elektryki”, które przestały być tylko rynkową ciekawostką.

Niedawno w nasze ręce trafił Auto Świat Market z czerwca 2008 roku, w którym oprócz nowości, porad i ogłoszeń z używanymi autami znaleźliśmy również tabele z cenami samochodów w salonach. Postanowiliśmy zestawić kwoty sprzed 15 lat z tym, ile obecnie trzeba zapłacić za porównywalne wersje. Czy nowe auta faktycznie są teraz dużo droższe niż kiedyś? Teoretycznie tak, ale jeśli uwzględnimy inflację, to okazuje się, że bywa z tym różnie. Sprawdźcie sami, poniżej lista 18 różnych modeli.

Audi A3

W 2008 roku najtańsze Audi A3 miało pod maską 102-konny silnik benzynowy 1,6 l i kosztowało 74 420 zł, co po uwzględnieniu inflacji dałoby dziś 125 257 zł. Aktualnie cennik kompaktowego Audi otwiera kwota 111 000 zł za auto ze 110-konnym motorem 1,0 l. Kiedyś za topowe S3 o mocy 265 KM trzeba było zapłacić 136 150 zł (równowartość obecnych 229 138 zł), a teraz nowe S3 o mocy 310 KM to wydatek 207 500 zł.

Audi A4

Będące wówczas wciąż rynkową nowością Audi A4 B8 z silnikiem 1.8 TFSI (160 KM) kosztowało w 2008 roku 118 590 zł (równowartość obecnych 199 583 zł). Następca tego modelu w bazowej wersji korzysta ze 150-konnego silnika 2.0 TFSI i jest wyceniany na 158 600 zł.

Audi A6

15 lat temu wyjściowa cena Audi A6 C6 z 2-litrowym TDI o mocy 140 KM wynosiła 141 760 zł (równowartość obecnych 238 597 zł). Dziś najtańsza „A-szóstka” również ma pod maską 2.0 TDI, ale o wyższej mocy (163 KM). Za nowszy o dwie generacje samochód trzeba zapłacić 228 600 zł.

Citroen C4

W 2008 roku Citroen C4 był kompaktowym hatchbackiem, którego ceny startowały od 50 650 zł za auto z pięciodrzwiowym nadwoziem i silnikiem 1.4 16V (90 KM), co stanowi równowartość obecnych 85 233 zł. Dziś C4 jest modnym crossoverem, który w podstawowej wersji kosztuje 108 350 zł (1.2 PureTech 100).

Fiat 500

„Pięćsetka” to jedyne w naszym zestawieniu auto, które po upływie przeszło 15 lat wciąż jest oferowane, mamy więc do czynienia z dokładnie tym samym modelem, choć kilkukrotnie modernizowanym. W 2008 roku za auto w wersji Pop z silnikiem 1.2 (69 KM) trzeba było zapłacić 39 500 zł (równowartość obecnych 66 483 zł), natomiast teraz na zakup samochodu w bazowej odmianie z motorem 1.0 Hybrid (70 KM) należy przeznaczyć 67 000 zł.

Ford Focus

15 lat temu Focusa w wersji Amber X z benzynowym 1.4 o mocy 80 KM można było kupić za 55 500 zł (równowartość obecnych 93 412 zł). Aktualnie kompaktowy Ford w podstawowym, ale bogato wyposażonym wariancie Titanium kosztuje 118 000 zł i ma pod maską 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 125 KM.

Honda Civic

W 2008 roku w sprzedaży była Honda Civic ósmej generacji, przez niektórych nazywana „ufo”. Pięciodrzwiowy hatchback z silnikiem 1.4 (83 KM) kosztował wówczas 57 900 zł (równowartość obecnych 97 452 zł). Dziś japoński kompakt jest autem większym, częściowo wypełniającym lukę po Accordzie, i ma napęd hybrydowy, a jego cennik otwiera kwota 161 700 zł.

Hyundai i30

Bazowego Hyundaia i30 ze 109-konnym motorem 1.4 można było mieć w 2008 roku za 47 400 zł (równowartość obecnych 79 779 zł). Teraz ceny koreańskiego auta ze 120-konną jednostką 1.0 T-GDI zaczynają się od 88 500 zł.

Kia Ceed

15 lat temu Kia Cee’d pierwszej generacji z benzynowym silnikiem 1,4 l (109 KM) była wyceniana na 46 900 zł (równowartość obecnych 78 938 zł). Aktualna, trzecia odsłona tego modelu nie ma już apostrofu w nazwie i kosztuje od 93 900 zł za auto z motorem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM.

Mercedes klasy C

W 2008 roku za najtańszą klasę C z benzynowym motorem (184 KM) trzeba było zapłacić 132 500 zł (równowartość obecnych 223 012 zł). Dwie generacje później, ceny tego niemieckiego sedana startują od 204 600 zł.

Opel Astra

15 lat temu kompaktowy Opel w swoim trzecim wcieleniu z 90-konnym motorem 1.4 kosztował 55 200 zł (równowartość obecnych 92 907 zł). Nowszy o trzy generacje model z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 110 KM jest aktualnie wyceniany na 89 800 zł.

Renault Clio

Trzecia generacja Clio w 2008 roku kosztowała 40 100 zł (wersja Authentique, 1.2 16V/75 KM), co stanowi równowartość obecnych 67 493 zł. Aktualnie na zakup odświeżonej, piątej generacji miejskiego Renault należy przeznaczyć kwotę co najmniej 74 200 zł (Evolution, TCe 90).

Seat Leon

W 2008 roku cennik Seata Leona otwierała kwota 44 999 zł (równowartość obecnych 75 740 zł). Na tyle wyceniano bazowy model z 85-konnym motorem 1.4. Dziś hiszpański kompakt w znacznie lepiej wyposażonej specyfikacji z silnikiem 1.0 TSI (110 KM) kosztuje od 106 500 zł.

Skoda Fabia

15 lat temu czeskie auto w podstawowej wersji Classic z benzynowym silnikiem 1.2 (70 KM) kosztowało 38 700 zł (równowartość obecnych 65 136 zł). Aktualnie bazowa Fabia w odmianie Active ma pod maską 80-konną jednostkę 1.0 MPI i jest wyceniana na 68 600 zł.

Suzuki Swift

W 2008 roku za pięciodrzwiowego Swifta z 92-konnym silnikiem 1.3 trzeba było zapłacić co najmniej 44 900 zł (równowartość obecnych 75 571 zł). Aktualny model jest oferowany z tzw. miękką hybrydą i kosztuje od 67 400 zł.

Toyota Yaris

15 lat temu najtańszy Yaris miał 3 drzwi i 68-konną jednostkę napędową pod maską, a za takie auto trzeba było zapłacić 38 000 zł (równowartość obecnych 63 958 zł). Aktualnie w sprzedaży jest czwarta generacja tego modelu, która występuje tylko z nadwoziem 5-drzwiowym. Cennik nowej Toyoty Yaris otwiera kwota 84 900 zł.

Volkswagen Passat

Rok 2008 to era Passata B6. Podstawowy model z nadwoziem kombi był wyposażony w 102-konny silnik 1.6 i był wyceniany na 86 890 zł (równowartość obecnych 146 228 zł). Najnowszy Volkswagen Passat Variant ze 150-konnym motorem 1.5 eTSI mHEV kosztuje wyjściowo 163 390 zł.

Volvo XC90

Pierwsze Volvo XC90 mogło się pochwalić bardzo ciekawą gamą silnikową, która obejmowała nawet 6- i 8-cylindrowe silniki. W 2008 roku szwedzki SUV z motorem 3.2 (238 KM) kosztował 202 500 zł (równowartość obecnych 340 829 zł), a dziś za auto w wersji B5 (jednostka benzynowa z układem mild hybrid, 250+14 KM) należy zapłacić 334 900 zł.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

  1. Nieosiągalne ceny dla zwyklego obywatela. Przy rekordowo niskich cenach produkcji, gdzie stosowane sa wspolne platformy modułowe, a co za tym idzie wspolne czesci, mniejszą komplikacje produkcji i szybkie wdrozenie, producenci ciagle podnosza ceny. Zastanawiacie sie pewnie dlaczego tak sie dzieje? Chodzi o zarżnięcie konkurencji w wyscigu o wladze. W takim chorym swiecie zyjemy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji