Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ - przód

Do zwyczajnych odmian najnowszego wcielenia dużego SUV-a z gwiazdą – Mercedesa GLE – właśnie dołącza usportowione. Sygnowane przez AMG, GLE 53 4Matic+ stanowi pierwszy krok przed mocniejszymi wariantami, które zapewne będą nosić symbol GLE 63.

Dobrze, że takie samochody jeszcze są. W dobie kolejnych norm ograniczających emisję dwutlenku węgla do atmosfery i coraz szybszego przestawiania się z silników spalinowych na elektryczne, jest mocno prawdopodobne, że kolejna generacja GLE będzie korzystała już wyłącznie z dobrodziejstw „elektronów”. Zresztą odmiana oznaczona liczbą 53 już została „zelektryfikowana”.

Do jej napędu służy bowiem 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana, sześciocylindrowa jednostka rzędowa, która korzysta m.in. z dodatkowej elektrycznej sprężarki, rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (układ EQ Boost) oraz 48-woltowej instalacji elektrycznej, zasilającej instrumenty pokładowe.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
3-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik R6 korzysta m.in. ze sprężarki elektrycznej i układu EQ Boost. Wytwarza 435 KM mocy.

Co ponadto kryje się za oznaczeniem E 53 4Matic+? Oto 15 najważniejszych cech nowego, mocarnego SUV-a:

1 Rzędowy silnik generuje 435 KM i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest w niesamowicie szerokim zakresie 1800-5800 obr./min. A to sprawia, że pod prawą stopą kierowcy zawsze jest wystarczająco dużo argumentów, żeby sprawnie przyspieszyć.

2 Osiągi są pierwszorzędne: do 100 km/h GLE 53 rozpędza się w czasie 5,3 s i pojedzie z prędkością maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektrycznie). Według normy NEDC średnie zużycie paliwa wynosi 9,3 l/100 km.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Mercedes-AMG GLE 53 zapewnia sportowe osiągi.

3 Układ EQ Boost (rozrusznik zintegrowany z alternatorem) działa jak alternator i jednocześnie zapewnia oszczędności w zużyciu paliwa – m.in. odzyskuje energię z hamowania, pozwala na jazdę w trybie żeglowania (na obrotach jałowych), a także pełni funkcję układu start/stop. Ponadto, na krótko zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy i momentu obrotowego, odpowiednio, 16 kW i 250 Nm – np. przy nagłym wciśnięciu pedału gazu.

4 Elektryczna sprężarka generuje wysoki poziom ciśnienia doładowania nim „rozkręcą się” obie turbosprężarki, a więc niweluje zjawisko turbodziury. Jej znamienne działanie odczuwa się jako spontaniczne reakcje na dodanie gazu.

5 Z jednostką napędową współpracuje 9-biegowa skrzynia automatyczna (z konwerterem), która została dostrojona do charakterystyki auta. Pozwala ona na pracę w trybie pełni manualnym i została zaopatrzona w funkcję podwójnego wysprzęglania.

6Pod nazwą 4Matic+ skrywa się układ stałego napędu na obie osie z funkcją całkowicie zmiennego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy kołami.

 

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
GLE 53 ma stały napęd 4×4 z układem zmiennego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy kołami.

7 Mercedes-AMG GLE 53 korzysta z pneumatycznego zawieszenia dostrojonego przez zbrojne ramię niemieckiej marki (AMG) oraz z funkcji aktywnej stabilizacji przechyłów. Jest ona realizowana za pomocą elektromechanicznych siłowników (przy przedniej i tylnej osi). Nie tylko zmniejsza przechyły nadwozia, ale i pozwala na bardziej precyzyjny dobór toru jazdy oraz zwiększa komfort przy poruszaniu się na wprost – tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele Mercedesa. Co ważne, siłowniki potrafią dostosować swoje działanie do warunków na drodze w czasie zaledwie 1/1000 s.

8 Zawieszenie pneumatyczne może pracować w jednym z trzech trybów: Comfort, Sport i Sport+. W pierwszym z nich prześwit przy jeździe powyżej 120 km/h zmniejsza się o 15 mm, natomiast w dwóch ostatnich – zawsze jest o 15 mm niższy. Za naciśnięciem przycisku można zwiększyć odległość GLE 53 od nawierzchni o 55 mm.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Pneumatyczne zawieszenie pozwala zwiększyć prześwit o 55 mm.

9 Układ kierowniczy korzysta z przekładni o zmiennym przełożeniu i może pracować w jednym z dwóch ustawień: Comfort lub Sport.

 

10 Przy przednich kołach GLE 53 zamontowano tarcze o średnicy aż 400 mm i dwutłoczkowe zaciski w kolorze srebrnym (z napisem AMG). Przy tylnych – 345-milimetrowe i jednotłoczkowe zaciski.

 

11 Do wyboru kierowcy jest aż 7 programów jazdy: Slippery (na śliską nawierzchnię), Comfort, Sport, Sport+ oraz dwa terenowe w postaci Trail (miękkie, błotniste lub śliskie podłoże) i Sand (na piasek). Ponadto występuje tryb Individual, pozwalający na indywidualne dostrojenie najważniejszych podzespołów samochodu.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Do wyboru kierowcy jest 7 trybów jazdy, w tym dwa terenowe.

12 Nadwozie ma charakterystyczne dla AMG „ubranie” w postaci: m.in. osłony chłodnicy z 15 chromowanymi poprzeczkami, 20-calowym kołami (w opcji: 21- i 22-calowe), większymi wlotami powietrza w przednim zderzaku, chromowanym dyfuzorem w tylnym oraz dwóch podwójnych (także chromowanymi) końcówek wydechu.

13 W kabinie GLE 53 znalazły się liczne czerwone akcenty, jak szwy na fotelach (pokryte skórą Artico i mikrofibrą) i desce rozdzielczej, a także czarna podsufitka oraz elementy ze szczotkowanego aluminium.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Odmiana GLE 53 wyróżnia się m.in. czerwonymi szwami na desce rozdzielczej, drzwiach i fotelach.

14 Sportowy SUV Mercedesa-AMG może być zaopatrzony w opcjonalny, elektrycznie składany trzeci rząd siedzeń. Z tego względu Niemcy zapewne niedługo wyślą swoje nowe auto na tor Nurburgring i odbiorą tytuł najszybszego 7-miejscowego SUV-a Skodzie Kodiaq RS. To 240-konne auto w „Zielonym piekle” uzyskało czas 9:29,84 min. Dla porównania najszybszy tutaj SUV w postaci 510-konnego Mercedesa-AMG GLC 63 S okrążenie toru pokonał w 7:49,369 min.

15Auto może zostać wyposażone w opcjonalną aplikację AMG Track Pace, pozwalającą na zapisywanie i szczegółową analizę 80 danych pojazdu, a także na pomiar czasów na torach wyścigowych.

 

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here