NowościAktualnościGenewa 2019: Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ – sportowy SUV w 15 punktach

Genewa 2019: Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ – sportowy SUV w 15 punktach

Do zwyczajnych odmian najnowszego wcielenia dużego SUV-a z gwiazdą – Mercedesa GLE – właśnie dołącza usportowione. Sygnowane przez AMG, GLE 53 4Matic+ stanowi pierwszy krok przed mocniejszymi wariantami, które zapewne będą nosić symbol GLE 63.

Dobrze, że takie samochody jeszcze są. W dobie kolejnych norm ograniczających emisję dwutlenku węgla do atmosfery i coraz szybszego przestawiania się z silników spalinowych na elektryczne, jest mocno prawdopodobne, że kolejna generacja GLE będzie korzystała już wyłącznie z dobrodziejstw „elektronów”. Zresztą odmiana oznaczona liczbą 53 już została „zelektryfikowana”.

Do jej napędu służy bowiem 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana, sześciocylindrowa jednostka rzędowa, która korzysta m.in. z dodatkowej elektrycznej sprężarki, rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (układ EQ Boost) oraz 48-woltowej instalacji elektrycznej, zasilającej instrumenty pokładowe.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
3-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik R6 korzysta m.in. ze sprężarki elektrycznej i układu EQ Boost. Wytwarza 435 KM mocy.

Co ponadto kryje się za oznaczeniem E 53 4Matic+? Oto 15 najważniejszych cech nowego, mocarnego SUV-a:

1 Rzędowy silnik generuje 435 KM i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest w niesamowicie szerokim zakresie 1800-5800 obr./min. A to sprawia, że pod prawą stopą kierowcy zawsze jest wystarczająco dużo argumentów, żeby sprawnie przyspieszyć.

2 Osiągi są pierwszorzędne: do 100 km/h GLE 53 rozpędza się w czasie 5,3 s i pojedzie z prędkością maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektrycznie). Według normy NEDC średnie zużycie paliwa wynosi 9,3 l/100 km.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Mercedes-AMG GLE 53 zapewnia sportowe osiągi.

3 Układ EQ Boost (rozrusznik zintegrowany z alternatorem) działa jak alternator i jednocześnie zapewnia oszczędności w zużyciu paliwa – m.in. odzyskuje energię z hamowania, pozwala na jazdę w trybie żeglowania (na obrotach jałowych), a także pełni funkcję układu start/stop. Ponadto, na krótko zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy i momentu obrotowego, odpowiednio, 16 kW i 250 Nm – np. przy nagłym wciśnięciu pedału gazu.

4 Elektryczna sprężarka generuje wysoki poziom ciśnienia doładowania nim „rozkręcą się” obie turbosprężarki, a więc niweluje zjawisko turbodziury. Jej znamienne działanie odczuwa się jako spontaniczne reakcje na dodanie gazu.

5 Z jednostką napędową współpracuje 9-biegowa skrzynia automatyczna (z konwerterem), która została dostrojona do charakterystyki auta. Pozwala ona na pracę w trybie pełni manualnym i została zaopatrzona w funkcję podwójnego wysprzęglania.

6Pod nazwą 4Matic+ skrywa się układ stałego napędu na obie osie z funkcją całkowicie zmiennego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy kołami.

 

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
GLE 53 ma stały napęd 4×4 z układem zmiennego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy kołami.

7 Mercedes-AMG GLE 53 korzysta z pneumatycznego zawieszenia dostrojonego przez zbrojne ramię niemieckiej marki (AMG) oraz z funkcji aktywnej stabilizacji przechyłów. Jest ona realizowana za pomocą elektromechanicznych siłowników (przy przedniej i tylnej osi). Nie tylko zmniejsza przechyły nadwozia, ale i pozwala na bardziej precyzyjny dobór toru jazdy oraz zwiększa komfort przy poruszaniu się na wprost – tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele Mercedesa. Co ważne, siłowniki potrafią dostosować swoje działanie do warunków na drodze w czasie zaledwie 1/1000 s.

8 Zawieszenie pneumatyczne może pracować w jednym z trzech trybów: Comfort, Sport i Sport+. W pierwszym z nich prześwit przy jeździe powyżej 120 km/h zmniejsza się o 15 mm, natomiast w dwóch ostatnich – zawsze jest o 15 mm niższy. Za naciśnięciem przycisku można zwiększyć odległość GLE 53 od nawierzchni o 55 mm.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Pneumatyczne zawieszenie pozwala zwiększyć prześwit o 55 mm.

9 Układ kierowniczy korzysta z przekładni o zmiennym przełożeniu i może pracować w jednym z dwóch ustawień: Comfort lub Sport.

 

10 Przy przednich kołach GLE 53 zamontowano tarcze o średnicy aż 400 mm i dwutłoczkowe zaciski w kolorze srebrnym (z napisem AMG). Przy tylnych – 345-milimetrowe i jednotłoczkowe zaciski.

 

11 Do wyboru kierowcy jest aż 7 programów jazdy: Slippery (na śliską nawierzchnię), Comfort, Sport, Sport+ oraz dwa terenowe w postaci Trail (miękkie, błotniste lub śliskie podłoże) i Sand (na piasek). Ponadto występuje tryb Individual, pozwalający na indywidualne dostrojenie najważniejszych podzespołów samochodu.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Do wyboru kierowcy jest 7 trybów jazdy, w tym dwa terenowe.

12 Nadwozie ma charakterystyczne dla AMG „ubranie” w postaci: m.in. osłony chłodnicy z 15 chromowanymi poprzeczkami, 20-calowym kołami (w opcji: 21- i 22-calowe), większymi wlotami powietrza w przednim zderzaku, chromowanym dyfuzorem w tylnym oraz dwóch podwójnych (także chromowanymi) końcówek wydechu.

13 W kabinie GLE 53 znalazły się liczne czerwone akcenty, jak szwy na fotelach (pokryte skórą Artico i mikrofibrą) i desce rozdzielczej, a także czarna podsufitka oraz elementy ze szczotkowanego aluminium.

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Odmiana GLE 53 wyróżnia się m.in. czerwonymi szwami na desce rozdzielczej, drzwiach i fotelach.

14 Sportowy SUV Mercedesa-AMG może być zaopatrzony w opcjonalny, elektrycznie składany trzeci rząd siedzeń. Z tego względu Niemcy zapewne niedługo wyślą swoje nowe auto na tor Nurburgring i odbiorą tytuł najszybszego 7-miejscowego SUV-a Skodzie Kodiaq RS. To 240-konne auto w „Zielonym piekle” uzyskało czas 9:29,84 min. Dla porównania najszybszy tutaj SUV w postaci 510-konnego Mercedesa-AMG GLC 63 S okrążenie toru pokonał w 7:49,369 min.

15Auto może zostać wyposażone w opcjonalną aplikację AMG Track Pace, pozwalającą na zapisywanie i szczegółową analizę 80 danych pojazdu, a także na pomiar czasów na torach wyścigowych.

 

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji