Na przestrzeni lat fotele w autach przeszły niemałą rewolucję, by zapewnić jak najlepszy komfort podróżowania. Oto najlepsze i najgorsze fotele w ośmiu segmentach.
Nie od dziś wiadomo, że fotele w samochodzie są kluczowym wyznacznikiem komfortu jazdy, a cicha praca zawieszenia, jak najmniejszy hałas lub duża ilość miejsca może go tylko poprawić lub pogorszyć.
To od fotela zależy, czy kierowca i pasażer bez większego wysiłku przejedzie kilkusetkilometrową trasę lub sprawnie pokona ostry zakręt. Fotel na miarę XXI wieku nie jest już prostą konstrukcją opartą wyłącznie o sprężyny, wkładki i gąbki obszyte na metalowym szkielecie. Stał się elementem pełnym elektroniki z rozbudowaną możliwością regulacji. Do tego stopnia, że zdecydowana większość użytkowników znajdzie idealną dla siebie pozycję.
Szereg udogodnień
Idealny fotel we współczesnych pojazdach nie może być jedynie do bólu „poprawny”. Musi zaoferować coś więcej i sprawić, by z auta nie chciało się wyjść. Już nawet w samochodach miejskich i kompaktowych pojawiają się takie udogodnienia jak podgrzewanie siedzisk/oparć i funkcja masażu, rozluźniająca ciało podczas dalekich podróży. Fotele coraz częściej są też wentylowane i mają nadmuchiwane podpory w oparciu, zwiększając podparcie ciała na zakrętach. Oprócz tego bywają regulowane w wielu płaszczyznach, takich jak długość siedziska, szerokość oparcia lub stopień wyprofilowania podparcia lędźwiowego.
Klasowa rywalizacja
Tygodnik „Motor” wykonał własne testy wygody foteli. Na końcową ocenę złożyły się wyniki z sześciu kategorii. Na wstępie zmierzono długość siedziska i wysokość oparcia, następnie oceniono zakres regulacji zagłówka i stopień podparcia ciała. Dodatkowe punkty przyznawano za wygodę regulacji i wyposażenie w ułatwienia podnoszące komfort podróżowania. W teście wzięły udział auta z ośmiu segmentów i na podstawie wyników wyłoniono najwygodniejsze i najgorsze fotele w klasie.
Auta mini
Fotele w Hyundaiu i10 nie otrzymały najwyższej oceny, ale zarówno jego fotele, jak i Kii Picanto oraz Skody Citigo zaskakują wygodą na tle konkurentów. Siedzisko fotela we Fiacie 500 jest podobnej długości, ale traci na niewygodnej regulacji i płaskim oparciu.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Hyundai i10 | 50 cm | *** |
Kia Picanto | 49 cm | *** |
Skoda Citigo | 50 cm | *** |
Fiat Panda | 50 cm | ** |
Peugeot 107 | 49 cm | ** |
Toyota Aygo | 48 cm | ** |
Fiat 500 | 50 cm | * |
Auta miejskie
Choć fotele w Mini Cooperze zamontowano nisko, trudno mieć zastrzeżenia do ich walorów użytkowych – nie tylko dobrze podpierają ciało, ale i można je regulować w szerokim zakresie. Zaletą foteli Alfy Romeo MiTo jest natomiast wysokie oparcie. Próżno takich szukać w Dacii. Tam znajdziemy co prawda fotele duże i miękkie, ale pozbawione jakiegokolwiek trzymania bocznego.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Mini Cooper S | 56 cm | **** |
Alfa Romeo MiTo | 51 cm | *** |
Ford Fiesta | 50 cm | *** |
Hyundai i20 | 51 cm | *** |
Peugeot 208 | 49 cm | *** |
Peugeot 208 GTI | 49 cm | *** |
Seat Ibiza | 52 cm | *** |
Skoda Fabia (sportowe fotele) | 51 cm | *** |
VW Polo | 49 cm | *** |
Fiat Punto Evo (5d) | 50 cm | ** |
Suzuki Swift | 49 cm | ** |
Dacia Logan 2013 | 49 cm | * |
Dacia Sandero Stepway | 49 cm | * |
Renault Thalia | 47 cm | * |
Minivany
Fotele Kii Vengi i Skody Roomster nie męczą na dłuższych trasach, podobnie jak w Citroenie C3 Picasso, u którego nieco brak trzymania bocznego. Najgorszy Nissan Note ma jedne z dłuższych siedzisk w klasie, ale traci w pozostałych kategoriach.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Kia Venga | 51 cm | *** |
Skoda Roomster | 49 cm | *** |
Citroen C3 Picasso | 48 cm | ** |
Honda Jazz | 48 cm | ** |
Mitsubishi Colt (5d) | 53 cm | ** |
Nissan Note | 52 cm | * |
Kompakty
W tym segmencie zaczynają się naprawdę dopracowane fotele, niekiedy z udogodnieniami znanymi z większych aut. Zachwyca poziom trzymania w zakrętach sportowych foteli montowanych w Audi A3 i Oplu Astrze, ale niektóre auta (Peugeot 308, VW Golf, Volvo V40) mają bardzo wygodne już w bazowych odmianach wyposażenia. Rozczarowuje przeciętny rezultat Toyoty Auris, plasujący się w okolicach budżetowych aut (Peugeot 301).
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi A3 2012 (sportowe fotele) | 54 cm | **** |
Opel Astra V (sportowe fotele) | 55 cm | **** |
Seat Leon | 50 cm | **** |
Skoda Octavia | 52 cm | **** |
Skoda Octavia (elektryczne fotele) | 52 cm | **** |
Volvo V40 | 49 cm | **** |
VW Golf VII | 51 cm | **** |
Alfa Romeo Giulietta | 52 cm | *** |
BMW serii 1 | 53 cm | *** |
Ford Focus III (kombi) | 51 cm | *** |
Ford Focus III (elektryczne fotele) | 51 cm | *** |
Kia Cee’d | 50 cm | *** |
Peugeot 308 | 52 cm | *** |
Renault Megane | 50 cm | *** |
Ford Focus II | 51 cm | ** |
Peugeot 301 | 49 cm | ** |
Skoda Rapid | 49 cm | ** |
Toyota Auris | 48 cm | ** |
Klasa średnia
Aż 14 z 17 aut tego segmentu otrzymało najwyższą ocenę. W samochodach klasy średniej wygodne są już podstawowe fotele, a opcjonalne tylko zyskują na komforcie. Inaczej jest w BMW serii 3 i Citroenie C5, gdzie różnica jest dość spora i zdecydowanie warto dopłacić do droższych.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi A4 | 54 cm | **** |
Citroen C5 (Exclusive) | 52 cm | **** |
Ford Mondeo | 49 cm | **** |
Honda Accord | 53 cm | **** |
Hyundai i40 | 49 cm | **** |
Mazda 6 | 48 cm | **** |
Mercedes C (elektryczne fotele) | 55 cm | **** |
Opel Insignia (sportowe fotele) | 57 cm | **** |
Peugeot 508 | 55 cm | **** |
Renault Talisman | 54 cm | **** |
Skoda Superb (elektryczne fotele) | 50 cm | **** |
Volvo V60 2010 Polestar (elektryczne fotele) | 51 cm | **** |
VW Passat B8 | 54 cm | **** |
BMW serii 3 | 56 cm | *** |
Citroen C5 | 50 cm | *** |
Subaru Outback | 48 cm | *** |
Toyota Avensis (elektryczne fotele) | 50 cm | *** |
Klasa wyższa
W luksusowych limuzynach nie może być inaczej – rozbudowane możliwości dopasowania do ciała i obecność wielu dodatkowych funkcji sprawiają, że wszyscy reprezentanci otrzymują najwyższą ocenę. Fotele rozpieszczają kierowcę i pasażerów wydajnym podgrzewaniem, różnymi programami masażu i swoimi okazałymi rozmiarami.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi A8 | 54 cm | **** |
BMW serii 5 2010 (sportowe fotele) | 56 cm | **** |
BMW serii 7 2015 | 55 cm | **** |
Mercedes E 2016 | 53 cm | **** |
Mercedes S Long | 55 cm | **** |
Volvo V90 | 54 cm | **** |
Kompaktowe SUV-y
Uterenowione odpowiedniki kompaktów mają od nich lepsze fotele, ale to zasługa większych wymiarów i niekiedy lepszego wyposażenia. Najwygodniej usiądziemy w SUV-ach premium, ale i w popularnych nikt nie powinien narzekać na rozmiary foteli i oferowany poziom komfortu.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi Q3 | 54 cm | **** |
Audi Q5 | 49 cm | **** |
BMW X3 (sportowe fotele) | 55 cm | **** |
Mazda CX-5 | 49 cm | **** |
VW Tiguan | 50 cm | **** |
Honda CR-V | 46 cm | *** |
Kia Sportage | 49 cm | *** |
Nissan Qashqai | 48 cm | *** |
Skoda Yeti | 50 cm | *** |
Duże SUV-y
Analogicznie do limuzyn, także w największych SUV-ach spotkamy wszelkie udogodnienia znane z klasy wyższej i luksusowej. W niektórych można mieć jedynie zastrzeżenia do trzymania w zakrętach, ale w SUV-ach to sprawa drugorzędna. Podczas dalekich wojaży kierowca i pasażerowie nie powinni odczuć oznak zmęczenia. Fotele inteligentnie potrafią dopasować się do sylwetki.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi Q7 | 52 cm | **** |
BMW X5 (sportowe fotele) | 55 cm | **** |
Mercedes GLS | 52 cm | **** |
Volvo XC90 | 53 cm | **** |
Jeep Grand Cherokee | 49 cm | *** |
Kia Sorento | 50 cm | *** |
Toyota Land Cruiser | 48 cm | *** |