PoradyFotele samochodowe - RANKING

Fotele samochodowe – RANKING

Na przestrzeni lat fotele w autach przeszły niemałą rewolucję, by zapewnić jak najlepszy komfort podróżowania. Oto najlepsze i najgorsze fotele w ośmiu segmentach.

Nie od dziś wiadomo, że fotele w samochodzie są kluczowym wyznacznikiem komfortu jazdy, a cicha praca zawieszenia, jak najmniejszy hałas lub duża ilość miejsca może go tylko poprawić lub pogorszyć.

To od fotela zależy, czy kierowca i pasażer bez większego wysiłku przejedzie kilkusetkilometrową trasę lub sprawnie pokona ostry zakręt. Fotel na miarę XXI wieku nie jest już prostą konstrukcją opartą wyłącznie o sprężyny, wkładki i gąbki obszyte na metalowym szkielecie. Stał się elementem pełnym elektroniki z rozbudowaną możliwością regulacji. Do tego stopnia, że zdecydowana większość użytkowników znajdzie idealną dla siebie pozycję.

Przekrój fotela
Przekrój fotela

Szereg udogodnień

Idealny fotel we współczesnych pojazdach nie może być jedynie do bólu „poprawny”. Musi zaoferować coś więcej i sprawić, by z auta nie chciało się wyjść. Już nawet w samochodach miejskich i kompaktowych pojawiają się takie udogodnienia jak podgrzewanie siedzisk/oparć i funkcja masażu, rozluźniająca ciało podczas dalekich podróży. Fotele coraz częściej są też wentylowane i mają nadmuchiwane podpory w oparciu, zwiększając podparcie ciała na zakrętach. Oprócz tego bywają regulowane w wielu płaszczyznach, takich jak długość siedziska, szerokość oparcia lub stopień wyprofilowania podparcia lędźwiowego.

Klasowa rywalizacja

Tygodnik „Motor” wykonał własne testy wygody foteli. Na końcową ocenę złożyły się wyniki z sześciu kategorii. Na wstępie zmierzono długość siedziska i wysokość oparcia, następnie oceniono zakres regulacji zagłówka i stopień podparcia ciała. Dodatkowe punkty przyznawano za wygodę regulacji i wyposażenie w ułatwienia podnoszące komfort podróżowania. W teście wzięły udział auta z ośmiu segmentów i na podstawie wyników wyłoniono najwygodniejsze i najgorsze fotele w klasie.

Pomiary foteli
Pomiary foteli

Auta mini

Fotele w Hyundaiu i10 nie otrzymały najwyższej oceny, ale zarówno jego fotele, jak i Kii Picanto oraz Skody Citigo zaskakują wygodą na tle konkurentów. Siedzisko fotela we Fiacie 500 jest podobnej długości, ale traci na niewygodnej regulacji i płaskim oparciu.

Model Długość siedziska Ocena
Hyundai i10 50 cm ***
Kia Picanto 49 cm ***
Skoda Citigo 50 cm ***
Fiat Panda 50 cm **
Peugeot 107 49 cm **
Toyota Aygo 48 cm **
Fiat 500 50 cm *

Auta miejskie

Choć fotele w Mini Cooperze zamontowano nisko, trudno mieć zastrzeżenia do ich walorów użytkowych – nie tylko dobrze podpierają ciało, ale i można je regulować w szerokim zakresie. Zaletą foteli Alfy Romeo MiTo jest natomiast wysokie oparcie. Próżno takich szukać w Dacii. Tam znajdziemy co prawda fotele duże i miękkie, ale pozbawione jakiegokolwiek trzymania bocznego.

Model Długość siedziska Ocena
Mini Cooper S 56 cm ****
Alfa Romeo MiTo 51 cm ***
Ford Fiesta 50 cm ***
Hyundai i20 51 cm ***
Peugeot 208 49 cm ***
Peugeot 208 GTI 49 cm ***
Seat Ibiza 52 cm ***
Skoda Fabia (sportowe fotele) 51 cm ***
VW Polo 49 cm ***
Fiat Punto Evo (5d) 50 cm **
Suzuki Swift 49 cm **
Dacia Logan 2013 49 cm *
Dacia Sandero Stepway 49 cm *
Renault Thalia 47 cm *

Minivany

Fotele Kii Vengi i Skody Roomster nie męczą na dłuższych trasach, podobnie jak w Citroenie C3 Picasso, u którego nieco brak trzymania bocznego. Najgorszy Nissan Note ma jedne z dłuższych siedzisk w klasie, ale traci w pozostałych kategoriach.

Model Długość siedziska Ocena
Kia Venga 51 cm ***
Skoda Roomster 49 cm ***
Citroen C3 Picasso 48 cm **
Honda Jazz 48 cm **
Mitsubishi Colt (5d) 53 cm **
Nissan Note 52 cm *

Kompakty

W tym segmencie zaczynają się naprawdę dopracowane fotele, niekiedy z udogodnieniami znanymi z większych aut. Zachwyca poziom trzymania w zakrętach sportowych foteli montowanych w Audi A3 i Oplu Astrze, ale niektóre auta (Peugeot 308, VW Golf, Volvo V40) mają bardzo wygodne już w bazowych odmianach wyposażenia. Rozczarowuje przeciętny rezultat Toyoty Auris, plasujący się w okolicach budżetowych aut (Peugeot 301).

Model Długość siedziska Ocena
Audi A3 2012 (sportowe fotele) 54 cm ****
Opel Astra V (sportowe fotele) 55 cm ****
Seat Leon 50 cm ****
Skoda Octavia 52 cm ****
Skoda Octavia (elektryczne fotele) 52 cm ****
Volvo V40 49 cm ****
VW Golf VII 51 cm ****
Alfa Romeo Giulietta 52 cm ***
BMW serii 1 53 cm ***
Ford Focus III (kombi) 51 cm ***
Ford Focus III (elektryczne fotele) 51 cm ***
Kia Cee’d 50 cm ***
Peugeot 308 52 cm ***
Renault Megane 50 cm ***
Ford Focus II 51 cm **
Peugeot 301 49 cm **
Skoda Rapid 49 cm **
Toyota Auris 48 cm **

Klasa średnia

Aż 14 z 17 aut tego segmentu otrzymało najwyższą ocenę. W samochodach klasy średniej wygodne są już podstawowe fotele, a opcjonalne tylko zyskują na komforcie. Inaczej jest w BMW serii 3 i Citroenie C5, gdzie różnica jest dość spora i zdecydowanie warto dopłacić do droższych.

Model Długość siedziska Ocena
Audi A4 54 cm ****
Citroen C5 (Exclusive) 52 cm ****
Ford Mondeo 49 cm ****
Honda Accord 53 cm ****
Hyundai i40 49 cm ****
Mazda 6 48 cm ****
Mercedes C (elektryczne fotele) 55 cm ****
Opel Insignia (sportowe fotele) 57 cm ****
Peugeot 508 55 cm ****
Renault Talisman 54 cm ****
Skoda Superb (elektryczne fotele) 50 cm ****
Volvo V60 2010 Polestar (elektryczne fotele) 51 cm ****
VW Passat B8 54 cm ****
BMW serii 3 56 cm ***
Citroen C5 50 cm ***
Subaru Outback 48 cm ***
Toyota Avensis (elektryczne fotele) 50 cm ***

Klasa wyższa

W luksusowych limuzynach nie może być inaczej – rozbudowane możliwości dopasowania do ciała i obecność wielu dodatkowych funkcji sprawiają, że wszyscy reprezentanci otrzymują najwyższą ocenę. Fotele rozpieszczają kierowcę i pasażerów wydajnym podgrzewaniem, różnymi programami masażu i swoimi okazałymi rozmiarami.

Model Długość siedziska Ocena
Audi A8 54 cm ****
BMW serii 5 2010 (sportowe fotele) 56 cm ****
BMW serii 7 2015 55 cm ****
Mercedes E 2016 53 cm ****
Mercedes S Long 55 cm ****
Volvo V90 54 cm ****

Kompaktowe SUV-y

Uterenowione odpowiedniki kompaktów mają od nich lepsze fotele, ale to zasługa większych wymiarów i niekiedy lepszego wyposażenia. Najwygodniej usiądziemy w SUV-ach premium, ale i w popularnych nikt nie powinien narzekać na rozmiary foteli i oferowany poziom komfortu.

Model Długość siedziska Ocena
Audi Q3 54 cm ****
Audi Q5 49 cm ****
BMW X3 (sportowe fotele) 55 cm ****
Mazda CX-5 49 cm ****
VW Tiguan 50 cm ****
Honda CR-V 46 cm ***
Kia Sportage 49 cm ***
Nissan Qashqai 48 cm ***
Skoda Yeti 50 cm ***

Duże SUV-y

Analogicznie do limuzyn, także w największych SUV-ach spotkamy wszelkie udogodnienia znane z klasy wyższej i luksusowej. W niektórych można mieć jedynie zastrzeżenia do trzymania w zakrętach, ale w SUV-ach to sprawa drugorzędna. Podczas dalekich wojaży kierowca i pasażerowie nie powinni odczuć oznak zmęczenia. Fotele inteligentnie potrafią dopasować się do sylwetki.

Model Długość siedziska Ocena
Audi Q7 52 cm ****
BMW X5 (sportowe fotele) 55 cm ****
Mercedes GLS 52 cm ****
Volvo XC90 53 cm ****
Jeep Grand Cherokee 49 cm ***
Kia Sorento 50 cm ***
Toyota Land Cruiser 48 cm ***
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji