Na przestrzeni lat fotele w autach przeszły niemałą rewolucję, by zapewnić jak najlepszy komfort podróżowania. Oto najlepsze i najgorsze fotele w ośmiu segmentach.
Nie od dziś wiadomo, że fotele w samochodzie są kluczowym wyznacznikiem komfortu jazdy, a cicha praca zawieszenia, jak najmniejszy hałas lub duża ilość miejsca może go tylko poprawić lub pogorszyć.
To od fotela zależy, czy kierowca i pasażer bez większego wysiłku przejedzie kilkusetkilometrową trasę lub sprawnie pokona ostry zakręt. Fotel na miarę XXI wieku nie jest już prostą konstrukcją opartą wyłącznie o sprężyny, wkładki i gąbki obszyte na metalowym szkielecie. Stał się elementem pełnym elektroniki z rozbudowaną możliwością regulacji. Do tego stopnia, że zdecydowana większość użytkowników znajdzie idealną dla siebie pozycję.
![Przekrój fotela Przekrój fotela](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2017/12/Przekrój-fotela-683x1024.jpg)
Szereg udogodnień
Idealny fotel we współczesnych pojazdach nie może być jedynie do bólu „poprawny”. Musi zaoferować coś więcej i sprawić, by z auta nie chciało się wyjść. Już nawet w samochodach miejskich i kompaktowych pojawiają się takie udogodnienia jak podgrzewanie siedzisk/oparć i funkcja masażu, rozluźniająca ciało podczas dalekich podróży. Fotele coraz częściej są też wentylowane i mają nadmuchiwane podpory w oparciu, zwiększając podparcie ciała na zakrętach. Oprócz tego bywają regulowane w wielu płaszczyznach, takich jak długość siedziska, szerokość oparcia lub stopień wyprofilowania podparcia lędźwiowego.
Klasowa rywalizacja
Tygodnik „Motor” wykonał własne testy wygody foteli. Na końcową ocenę złożyły się wyniki z sześciu kategorii. Na wstępie zmierzono długość siedziska i wysokość oparcia, następnie oceniono zakres regulacji zagłówka i stopień podparcia ciała. Dodatkowe punkty przyznawano za wygodę regulacji i wyposażenie w ułatwienia podnoszące komfort podróżowania. W teście wzięły udział auta z ośmiu segmentów i na podstawie wyników wyłoniono najwygodniejsze i najgorsze fotele w klasie.
![Pomiary foteli Pomiary foteli](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2017/12/Pomiary-1024x683.jpg)
Auta mini
Fotele w Hyundaiu i10 nie otrzymały najwyższej oceny, ale zarówno jego fotele, jak i Kii Picanto oraz Skody Citigo zaskakują wygodą na tle konkurentów. Siedzisko fotela we Fiacie 500 jest podobnej długości, ale traci na niewygodnej regulacji i płaskim oparciu.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Hyundai i10 | 50 cm | *** |
Kia Picanto | 49 cm | *** |
Skoda Citigo | 50 cm | *** |
Fiat Panda | 50 cm | ** |
Peugeot 107 | 49 cm | ** |
Toyota Aygo | 48 cm | ** |
Fiat 500 | 50 cm | * |
Auta miejskie
Choć fotele w Mini Cooperze zamontowano nisko, trudno mieć zastrzeżenia do ich walorów użytkowych – nie tylko dobrze podpierają ciało, ale i można je regulować w szerokim zakresie. Zaletą foteli Alfy Romeo MiTo jest natomiast wysokie oparcie. Próżno takich szukać w Dacii. Tam znajdziemy co prawda fotele duże i miękkie, ale pozbawione jakiegokolwiek trzymania bocznego.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Mini Cooper S | 56 cm | **** |
Alfa Romeo MiTo | 51 cm | *** |
Ford Fiesta | 50 cm | *** |
Hyundai i20 | 51 cm | *** |
Peugeot 208 | 49 cm | *** |
Peugeot 208 GTI | 49 cm | *** |
Seat Ibiza | 52 cm | *** |
Skoda Fabia (sportowe fotele) | 51 cm | *** |
VW Polo | 49 cm | *** |
Fiat Punto Evo (5d) | 50 cm | ** |
Suzuki Swift | 49 cm | ** |
Dacia Logan 2013 | 49 cm | * |
Dacia Sandero Stepway | 49 cm | * |
Renault Thalia | 47 cm | * |
Minivany
Fotele Kii Vengi i Skody Roomster nie męczą na dłuższych trasach, podobnie jak w Citroenie C3 Picasso, u którego nieco brak trzymania bocznego. Najgorszy Nissan Note ma jedne z dłuższych siedzisk w klasie, ale traci w pozostałych kategoriach.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Kia Venga | 51 cm | *** |
Skoda Roomster | 49 cm | *** |
Citroen C3 Picasso | 48 cm | ** |
Honda Jazz | 48 cm | ** |
Mitsubishi Colt (5d) | 53 cm | ** |
Nissan Note | 52 cm | * |
Kompakty
W tym segmencie zaczynają się naprawdę dopracowane fotele, niekiedy z udogodnieniami znanymi z większych aut. Zachwyca poziom trzymania w zakrętach sportowych foteli montowanych w Audi A3 i Oplu Astrze, ale niektóre auta (Peugeot 308, VW Golf, Volvo V40) mają bardzo wygodne już w bazowych odmianach wyposażenia. Rozczarowuje przeciętny rezultat Toyoty Auris, plasujący się w okolicach budżetowych aut (Peugeot 301).
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi A3 2012 (sportowe fotele) | 54 cm | **** |
Opel Astra V (sportowe fotele) | 55 cm | **** |
Seat Leon | 50 cm | **** |
Skoda Octavia | 52 cm | **** |
Skoda Octavia (elektryczne fotele) | 52 cm | **** |
Volvo V40 | 49 cm | **** |
VW Golf VII | 51 cm | **** |
Alfa Romeo Giulietta | 52 cm | *** |
BMW serii 1 | 53 cm | *** |
Ford Focus III (kombi) | 51 cm | *** |
Ford Focus III (elektryczne fotele) | 51 cm | *** |
Kia Cee’d | 50 cm | *** |
Peugeot 308 | 52 cm | *** |
Renault Megane | 50 cm | *** |
Ford Focus II | 51 cm | ** |
Peugeot 301 | 49 cm | ** |
Skoda Rapid | 49 cm | ** |
Toyota Auris | 48 cm | ** |
Klasa średnia
Aż 14 z 17 aut tego segmentu otrzymało najwyższą ocenę. W samochodach klasy średniej wygodne są już podstawowe fotele, a opcjonalne tylko zyskują na komforcie. Inaczej jest w BMW serii 3 i Citroenie C5, gdzie różnica jest dość spora i zdecydowanie warto dopłacić do droższych.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi A4 | 54 cm | **** |
Citroen C5 (Exclusive) | 52 cm | **** |
Ford Mondeo | 49 cm | **** |
Honda Accord | 53 cm | **** |
Hyundai i40 | 49 cm | **** |
Mazda 6 | 48 cm | **** |
Mercedes C (elektryczne fotele) | 55 cm | **** |
Opel Insignia (sportowe fotele) | 57 cm | **** |
Peugeot 508 | 55 cm | **** |
Renault Talisman | 54 cm | **** |
Skoda Superb (elektryczne fotele) | 50 cm | **** |
Volvo V60 2010 Polestar (elektryczne fotele) | 51 cm | **** |
VW Passat B8 | 54 cm | **** |
BMW serii 3 | 56 cm | *** |
Citroen C5 | 50 cm | *** |
Subaru Outback | 48 cm | *** |
Toyota Avensis (elektryczne fotele) | 50 cm | *** |
Klasa wyższa
W luksusowych limuzynach nie może być inaczej – rozbudowane możliwości dopasowania do ciała i obecność wielu dodatkowych funkcji sprawiają, że wszyscy reprezentanci otrzymują najwyższą ocenę. Fotele rozpieszczają kierowcę i pasażerów wydajnym podgrzewaniem, różnymi programami masażu i swoimi okazałymi rozmiarami.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi A8 | 54 cm | **** |
BMW serii 5 2010 (sportowe fotele) | 56 cm | **** |
BMW serii 7 2015 | 55 cm | **** |
Mercedes E 2016 | 53 cm | **** |
Mercedes S Long | 55 cm | **** |
Volvo V90 | 54 cm | **** |
Kompaktowe SUV-y
Uterenowione odpowiedniki kompaktów mają od nich lepsze fotele, ale to zasługa większych wymiarów i niekiedy lepszego wyposażenia. Najwygodniej usiądziemy w SUV-ach premium, ale i w popularnych nikt nie powinien narzekać na rozmiary foteli i oferowany poziom komfortu.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi Q3 | 54 cm | **** |
Audi Q5 | 49 cm | **** |
BMW X3 (sportowe fotele) | 55 cm | **** |
Mazda CX-5 | 49 cm | **** |
VW Tiguan | 50 cm | **** |
Honda CR-V | 46 cm | *** |
Kia Sportage | 49 cm | *** |
Nissan Qashqai | 48 cm | *** |
Skoda Yeti | 50 cm | *** |
Duże SUV-y
Analogicznie do limuzyn, także w największych SUV-ach spotkamy wszelkie udogodnienia znane z klasy wyższej i luksusowej. W niektórych można mieć jedynie zastrzeżenia do trzymania w zakrętach, ale w SUV-ach to sprawa drugorzędna. Podczas dalekich wojaży kierowca i pasażerowie nie powinni odczuć oznak zmęczenia. Fotele inteligentnie potrafią dopasować się do sylwetki.
Model | Długość siedziska | Ocena |
Audi Q7 | 52 cm | **** |
BMW X5 (sportowe fotele) | 55 cm | **** |
Mercedes GLS | 52 cm | **** |
Volvo XC90 | 53 cm | **** |
Jeep Grand Cherokee | 49 cm | *** |
Kia Sorento | 50 cm | *** |
Toyota Land Cruiser | 48 cm | *** |