NowościRozrywkaF1 2019 - RECENZJA GRY

F1 2019 – RECENZJA GRY

Za sprawą Roberta Kubicy wyścigi Formuły 1 ponownie wróciły na pierwsze strony polskich gazet. Ale czy chociaż wirtualnie Williamsowi uda się pokonać Mercedesa? Oto nasza recenzja gry F1 2019.

F1 2019, jak sam tytuł wskazuje, skupia się na tegorocznej rywalizacji. Mamy więc te same tory wyścigowe, tych samych kierowców i te same zespoły, które możemy aktualnie śledzić na ekranach telewizorów. Wszystko to nadaje grze odpowiednią otoczkę aktualności i zachęca do zabawy. Nie zabrakło oczywiście zespołu Williamsa z Robertem Kubicą.

Od zera do bohatera

W tym roku rozbudowano tryb kariery. Teraz zaczynamy od Formuły 2. Przygotowano tu kilka scenariuszy, z których musimy wyjść obronną ręką, dzięki czemu awansujemy do królowej sportów motorowych – Formuły 1. Ta pierwsza część skupia się na rywalizacji z kolegą z zespołu oraz oczywiście z pretendentem do tytułu mistrzowskiego z konkurencyjnego zespołu. Wszystkiemu towarzyszy trochę emocji i improwizowanych dialogów. W skrócie, mamy przedsmak tego, co czeka nas w sezonie F1.

Hass
Rich Energy Haas F1 Team (Romain Grosjean)

Po awansie do Formuły 1 możemy wybrać zespół, do którego dołączymy. Każdy z nich ma zupełnie inne oczekiwania co do naszej jazdy. Ferrari zależy na zwycięstwach i tytule mistrzowskim. Mercedesowi – na regularnym zdobywaniu punktów. Williamsowi natomiast… na dojeżdżaniu do mety. Chyba nie jesteście zaskoczeni?

Zobacz też: Robert Kubica: kluczowe momenty kariery i powrót polskiego kierowcy do wyścigów Formuły 1

Trening, kwalifikacje, wyścig

Odwzorowano oczywiście cały rytuał wyścigowego weekendu. Mamy więc treningi, kwalifikacje i wyścig. Treningi pozwalają nam rozwijać bolid – wykonując zadania zlecane przez zespół, w kolejnych wyścigach będziemy dysponować szybszym samochodem. Co ciekawe, nie musimy uczestniczyć w tych sesjach – możemy wybrać opcję symulacji ich przebiegu. Wtedy dostaniemy nieco mniej punktów doświadczenia, ale nasz samochód nadal będzie rozwijany. Fajne rozwiązanie, dzięki któremu co bardziej niecierpliwi gracze nie nudzą się tak bardzo. Fani realizmu mogą oczywiście wszystkie wyzwania wziąć na własne barki i żmudnie wykonując kolejne okrążenia, dokończyć cały program rozwoju bolidu.

Bahrain
Noc i pył z pustyni – tak wygląda GP Bahrajnu z pozycji kierowcy.

Same kwalifikacje w trybie kariery zostały nieco uproszczone – wykonujemy jedno szybkie okrążenie, bez obecności innych bolidów na torze. Odpadają więc całe godzinne zmagania podzielone na trzy części.

Wyścig to już klasyka, po prostu musimy pojechać jak najszybciej. Startujemy według wyników z kwalifikacji. Długość to mniej więcej 25% normalnego wyścigu – jest to około 15 okrążeń, trwających mniej więcej 20 min. W tym czasie musimy raz zjechać na zmianę opon.

Jazda dowolna, pojedynczy wyścig

Poza trybem kariery możemy także wziąć udział w pojedynczym wyścigu – tutaj już dowolnie decydujemy o długości sesji treningowych, formie kwalifikacji czy też o liczbie okrążeń w wyścigu. Jazda dowolna pomoże nam w zapoznaniu się z torem oraz w dopracowaniu konfiguracji samochodu – możemy bez końca szlifować zarówno optymalny tor jazdy, jak i ustawienia poszczególnych elementów pojazdu. Począwszy od kąta pochylenia przednich i tylnych spojlerów, poprzez twardość zawieszenia, aż po balans hamulców. Opcji jest sporo, a ustawienia potrafią pochłonąć sporo czasu. Zwłaszcza, jeżeli naszym wymuskanym samochodem będziemy chcieli startować w trybie rozgrywki wieloosobowej.

F1 2019
F1 2019 – bez wykresów telemetrii ustawienie bolidu będzie dosyć trudne.

Tutaj jednak objawia się największa wada F1 2019 – brak zapisów telemetrii z kolejnych pokonywanych okrążeń powoduje, że dopracowanie dobrych ustawień pojazdy to praktycznie poruszanie się we mgle. Szkoda…  Po prostu, musimy sobie zdać sprawę z tego, że F1 2019 to gra raczej zręcznościowa, nastawiona na zabawę i zapoznanie nas z kolorowym światem Formuły 1, a nie poważna symulacja.

Legendy powracają

Rywalizacja Senny i Prosta z początku lat 90. to chyba jedna z najsłynniejszych historii tego sportu. W F1 2019 możemy spróbować swoich sił w kilku wyzwaniach poświęconych tej epoce. Niestety, element ten nie jest dostępny dla wszystkich – pojawia się tylko w „Edycji Legend”, odpowiednio droższej. Można go także dokupić – kosztuje obecnie około 60 zł. Zawiera, jak wcześniej wspominaliśmy, kilka dodatkowych misji oraz dwa samochody mistrzów – McLarena Senny i Ferrari Prosta. Czy warto? To zależy, jak bardzo w sercu leżą wam wspomnienia z F1 lat 90.

Ferrari F1-90
Ferrari F1-90 (641/2) – tym bolidem w 1990 roku startował Alain Prost. Przez wielu ten model uznawany jest za najładniejszy samochód, jaki kiedykolwiek starował w F1.

F1 2019 – podsumowanie

Tegoroczna edycja symulacji F1 od Codemasters nie zaskakuje. To nadal kawal solidnej roboty, która pomoże nam zagłębić się w świat wyścigów. Gra przygotowana jest z myślą o wszystkich – także początkujący znajdą tu coś dla siebie. Dzięki systemowi wspomagaczy jazdy bez problemów odniosą sukcesy i nawet Williamsem pokonają Mercedesa. Bardziej zaawansowani gracze mogą podnosić sobie poprzeczkę, wyłączać kolejne moduły systemów automatycznego wspomagania hamowania czy stabilizacji toru jazdy. Można też podnieść poziom umiejętności wirtualnych przeciwników, a wtedy F1 2019 stanie się całkiem wymagającą symulacją. Gra obsługuje kierownice, więc jeżeli mamy taki sprzęt, zabawa będzie jeszcze lepsza. A jeżeli marzy nam się wirtualne Mistrzostwo Świata F1, to dzięki F1 2019 będziemy mogli rywalizować z graczami z całego świata i być może trafić nawet do finału. F1 2019 to oficjalna gra esportowa dla Formuły 1, więc rozgrywki są już dosyć prestiżowe.

Mercedes
Tym bolidem Mercedesa wygrywanie w kolejnych wyścigach F1 2019 nie jest szczególnie trudne.

Właściwie tylko miłośnicy hardkorowych symulacji mogą poczuć się rozczarowani. Brak telemetrii, uproszczony model jazdy i ograniczone możliwości ustawień samochodu powodują, że gracze nastawieni na najwyższy poziom realizmu pozostaną raczej przy swoich profesjonalnych grach.

Ocena 9/10

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji