NowościAktualnościDrogie paliwo to nic! Kraków zamyka swoje centrum dla aut

Drogie paliwo to nic! Kraków zamyka swoje centrum dla aut

Ograniczona dostępność nowych i używanych samochodów, wysokie ceny paliw, a teraz informacja o zamknięciu centrum Krakowa dla części aut – w ostatnim czasie kierowcy nie mają łatwego życia.

W wielu krajach Europy zachodniej obowiązują zakazy wjazdu do miast dla wybranych samochodów. Doskonale znamy je chociażby z Niemiec, które tzw. plakietkami ekologicznymi wyparły z ulic aglomeracji starsze diesle. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie poinformował, że strefy czystego transportu funkcjonują już w ponad 350 miastach Europy, co przełożyło się na realną poprawę jakości powietrza. Po wprowadzeniu strefy niskiej emisji w Londynie, zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40%, w Berlinie podobne pomiary pokazały spadek zanieczyszczeń o 25% dla dwutlenku azotu i 60% dla pyłów.

Redakcja poleca: Tanie gruzy na celowniku policji. Mierniki spalin wchodzą do służby!

Tego typu komunikat nie pojawił się oczywiście przypadkowo. ZTP informuje, że zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego i Programu Ochrony Powietrza Miasto jest zobowiązane do podjęcia uchwały dotyczącej SCT do końca 2022 r. Dla kierowców oznacza to istotne zmiany. W strefie czystego transportu do ruchu dopuszczone są tylko wybrane pojazdy – o danym sposobie zasilania (np. elektryczne czy na CNG) lub spełniające określoną normę emisji spalin. Zmiana będzie najbardziej dotkliwa dla użytkowników diesli. Do jazdy po centrum Krakowa będą dopuszczone tylko diesle z silnikami spełniającymi normę emisji Euro 5 lub wyższą, a więc (orientacyjnie mówiąc) takie, które zostały wyprodukowane nie później niż w latach 2009-2011. Za naruszenie zakazu wjazdu do strefy grozi mandat w wysokości 500 zł.

Strefa czystego tranportu w Krakowie

Program Ochrony Powietrza wskazuje minimalny obszar na jakim należy wprowadzić w Krakowie strefę czystego transportu. Jest to obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą. Obecnie powstają scenariusze, które pozwolą zdecydować, jakie pojazdy mają zostać dopuszczone do wjazdu i na jakich zasadach. Przygotowane projekty zostaną poddane opinii społecznej, a wyniki konsultacji pokażą, który wariant stref jest najbardziej akceptowalny przez krakowian. W ramach konsultacji mieszkańcy Krakowa będą mogli wprowadzić najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Jak podaje Autokult.pl, zakazami wjazdu nie mają być objęci mieszkańcy strefy oraz przedsiębiorcy. Wyłączenie ma dotyczyć także aut zabytkowych.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji