NowościAktualnościDrogie paliwo to nic! Kraków zamyka swoje centrum dla aut

Drogie paliwo to nic! Kraków zamyka swoje centrum dla aut

Ograniczona dostępność nowych i używanych samochodów, wysokie ceny paliw, a teraz informacja o zamknięciu centrum Krakowa dla części aut – w ostatnim czasie kierowcy nie mają łatwego życia.

W wielu krajach Europy zachodniej obowiązują zakazy wjazdu do miast dla wybranych samochodów. Doskonale znamy je chociażby z Niemiec, które tzw. plakietkami ekologicznymi wyparły z ulic aglomeracji starsze diesle. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie poinformował, że strefy czystego transportu funkcjonują już w ponad 350 miastach Europy, co przełożyło się na realną poprawę jakości powietrza. Po wprowadzeniu strefy niskiej emisji w Londynie, zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40%, w Berlinie podobne pomiary pokazały spadek zanieczyszczeń o 25% dla dwutlenku azotu i 60% dla pyłów.

Redakcja poleca: Tanie gruzy na celowniku policji. Mierniki spalin wchodzą do służby!

Tego typu komunikat nie pojawił się oczywiście przypadkowo. ZTP informuje, że zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego i Programu Ochrony Powietrza Miasto jest zobowiązane do podjęcia uchwały dotyczącej SCT do końca 2022 r. Dla kierowców oznacza to istotne zmiany. W strefie czystego transportu do ruchu dopuszczone są tylko wybrane pojazdy – o danym sposobie zasilania (np. elektryczne czy na CNG) lub spełniające określoną normę emisji spalin. Zmiana będzie najbardziej dotkliwa dla użytkowników diesli. Do jazdy po centrum Krakowa będą dopuszczone tylko diesle z silnikami spełniającymi normę emisji Euro 5 lub wyższą, a więc (orientacyjnie mówiąc) takie, które zostały wyprodukowane nie później niż w latach 2009-2011. Za naruszenie zakazu wjazdu do strefy grozi mandat w wysokości 500 zł.

Strefa czystego tranportu w Krakowie

Program Ochrony Powietrza wskazuje minimalny obszar na jakim należy wprowadzić w Krakowie strefę czystego transportu. Jest to obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą. Obecnie powstają scenariusze, które pozwolą zdecydować, jakie pojazdy mają zostać dopuszczone do wjazdu i na jakich zasadach. Przygotowane projekty zostaną poddane opinii społecznej, a wyniki konsultacji pokażą, który wariant stref jest najbardziej akceptowalny przez krakowian. W ramach konsultacji mieszkańcy Krakowa będą mogli wprowadzić najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Jak podaje Autokult.pl, zakazami wjazdu nie mają być objęci mieszkańcy strefy oraz przedsiębiorcy. Wyłączenie ma dotyczyć także aut zabytkowych.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji