NowościAktualnościDacia wkracza na nowe tereny! Szykuje się na podbój pustyni

Dacia wkracza na nowe tereny! Szykuje się na podbój pustyni

Rumuński producent przedstawił swoje plany dotyczące startu w przyszłorocznym Rajdzie Dakar. Dowiedz się więcej na ten temat.

Dacia postanowiła wkroczyć na nieznane sobie terytorium i wystartować w przyszłorocznym Rajdzie Dakar. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej przedstawiciele rumuńskiej marki zaprezentowali nazwę i skład swojego rajdowego teamu oraz samochód, który powstał w kooperacji z brytyjską firmą Prodrive.

Dacia Sandrider

The Dacia Sandriders

Fabryczny team Dacii oficjalnie zadebiutuje w październiku tego roku na Rajdzie Maroka, a na sezon 2025 planowane są starty w Dakarze oraz we wszystkich rundach Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC). Zespół nazwany The Dacia Sandriders tworzą trzy załogi:

  • Sebastien Loeb i Fabian Lurquin
  • Cristina Gutiérrez Herrero i Pablo Moreno Huete
  • Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel

Dacia Sandrider

Sebastien Loeb urodził się w 26 lutego 1974 roku i w swojej karierze aż dziewięć razy z rzędu triumfował w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata (w latach 2004-2012). Jest on najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym na świecie, a wielu uważa go także za najlepszego kierowcę w historii rajdów. W Dakarze Loeb uczestniczy od 2016 roku, więc jego doświadczenie będzie miało duże znaczenie podczas przygotowań do tej wymagającej imprezy.

Cristina Gutierrez Herrero urodziła się 24 lipca 1991 roku i jest jedną z najwybitniejszych postaci w świecie rajdów terenowych. Pomimo młodego wieku uczestniczyła już w ośmiu Rajdach Dakar (w latach 2017-2024), a w 2021 roku zwyciężyła w pucharze świata rajdów terenowych w kategorii T3. W styczniu tego roku została drugą kobietą, która zwyciężyła w klasie w Dakarze (kategoria Challenger).

Nasser Al-Attiyah urodził się 21 grudnia 1970 roku i jest pięciokrotnym zwycięzcą pucharu świata w rajdach terenowych oraz dwukrotnym zwycięzcą w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych. Katarczyk jest prawdziwą legendą Dakaru – aż pięć razy stawał na najwyższym podium na mecie tego rajdu.

Dacia Sandrider

Z myślą o podboju pustynnych tras Dacia we współpracy z firmą Prodrive (w przeszłości odpowiedzialną m.in. za tworzenie rajdowych wersji Subaru Impreza) przygotowała model o nazwie Sandrider. Nowa rajdówka przypomina pokazany w 2022 roku prototyp Manifesto i będzie rywalizowała w kategorii Ultimate T1+.

Dacia Sandrider

Projektanci postawili na prosty design, zachowując jedynie absolutnie niezbędne elementy karoserii, bez jakichkolwiek ozdobników. Najważniejsze były dwie kwestie – aerodynamika oraz potrzeby załogi. Jeśli chodzi o to pierwsze, to konstruktorom Sandridera udało się obniżyć o 10% siłę oporu aerodynamicznego i o 40% siłę oporu wzniesienia w porównaniu z innymi podobnymi prototypami.

Dacia Sandrider

Jeśli zaś chodzi o to drugie, to zadbano, żeby kierowca i pilot mieli jak najlepsze warunki pracy. Niska i opadająca maska oraz antyodblaskowy lakier poprawiają widoczność, natomiast w karbonowe elementy, z których zbudowany został Sandrider, wtopiono specjalne pigmenty redukujące pochłanianie promieni podczerwonych, których zadaniem jest ograniczenie wzrostu temperatury w kabinie.

Dacia Sandrider

Do tego dochodzą liczne udogodnienia, które mają ułatwić życie załodze w trudnych warunkach rajdowych, jak np. fotele Sabelt z antybakteryjną tkaniną regulującą poziom wilgotności, charakterystycznie umieszczone koła zapasowe, aby można je było szybko wyjąć, czy specjalna magnetyczna płyta wbudowana w nadwozie, na którą można odkładać śruby, żeby nie zgubiły się w pustynnym piasku. Ponadto Sandrider został wyposażony w modułową deskę rozdzielczą, którą można modyfikować i zmieniać rozmieszczenie niektórych elementów w zależności od indywidualnych preferencji każdej z załóg.

Dacia Sandrider

Na tak trudnej imprezie jak Dakar niebagatelne znaczenie ma także wytrzymałość pojazdu, co wiąże się ze wzmocnieniem całej konstrukcji (w szczególności elementów podwozia i zderzaków), karoserią z włókna węglowego oraz wzmocnionym zawieszeniem (z podwójnymi trójkątnymi wahaczami) i układem przeniesienia napędu 4×4 dostosowanym do ekstremalnych warunków. Dodatkowo jeszcze dla zoptymalizowania skuteczności napędu i zachowania Sandridera na drodze, rozkład obciążeń między osiami został znacząco przesunięty ku przodowi.

Dacia Sandrider

Na koniec warto wspomnieć, co napędza Dacię Sandrider. „Sercem” opisywanej rajdówki jest 3-litrowy silnik V6 z dwiema turbosprężarkami, który rozwija 360 KM i 539 Nm. Jednostka ta została przystosowana do zasilania syntetycznym paliwem dostarczanym przez koncern Aramco, co pozwala zmniejszać negatywne oddziaływanie pojazdu na środowisko. Wspomniane paliwo powstaje w wyniku łączenia odnawialnego wodoru z wychwyconym dwutlenkiem węgla i jest kompatybilne ze współczesnymi silnikami, dlatego Rajd Dakar będzie dla marki Dacia idealnym poligonem doświadczalnym do testowania tej technologii.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji