Dacia Duster 1.0 TCE 100 LPG test – przód

Trudno o bardziej rozsądny wybór SUV-a (a także samochodu jako takiego) niż Dacia Duster z benzynowym silnikiem 1.0 TCe o mocy 100 KM i fabryczną instalacją gazową LPG.

Wydaje się, że połączenie Dacia-instalacja LPG wręcz stworzono dla naszego rynku, przynajmniej z dwóch powodów. W Polsce rumuńska marka jest bardzo lubiana (w 2019 r. uplasowała się na 5. miejscu najchętniej kupowanych, a Duster został bestsellerem wśród SUV-ów, zaś ogólnie był 4.). Zasilanie gazem jest u nas niezwykle popularne – mamy zarejestrowanych 3,3 mln samochodów napędzanych LPG (najwięcej w Unii Europejskiej, za nami znajdują się Włochy z 2,5 mln oraz Bułgaria z 0,5 mln; dane EAFO), a pod względem sprzedaży nowych aut z LPG zajmujemy 5. miejsce.

Dacia Duster 1.0 TCE 100 LPG test – bok
Jeden z atutów Dustera to aż 21-centymetrowy prześwit.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG: silnik i skrzynia biegów, osiągi

Do ważnych atutów testowanego Dustera należy to, że instalacja LPG jest instalowana fabrycznie i została objęta pełną gwarancją Dacii (3 lata lub 100 tys. km). Zbiornik o pojemności 42 l (da się go zatankować do ok. 80% pojemności, czyli ok. 34 l) umieszczono na zewnątrz, pod podłogą bagażnika. Biorąc pod uwagę fakt montażu instalacji na linii produkcyjnej auta, a nie u dilera, dziwi to, że komputer pokładowy nie podaje zużycia paliwa ani zasięgu (co gorsza – na żadnym paliwie). Trzeba przyznać, że bywa to niewygodne. Ważniejsze jednak, że zawór gazu usytuowano pod klapką obok wlewu benzyny i do tankowania nie trzeba stosować przejściówki.

Trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 999 cm³ ma typowy dla tego rodzaju konstrukcji lekko warkotliwy dźwięk i nieco wibruje. Nie są to jednak cechy szczególnie dokuczliwe. Niewielka jednostka poczyna sobie ze sporym samochodem sprawniej, niż można by się spodziewać po jej parametrach (100 KM i 170 Nm). Silnik żwawo reaguje na dodanie gazu już od niskich obrotów i równie dobrze czuje się na tych średnich, natomiast niezbyt ochoczo wkręca się na wysokie (i niespecjalnie jest sens, by go tam zapędzać, bo więcej z tego hałasu niż dużej dynamiki). Jednostka 1.0 TCe sprawdza się zatem idealnie przy spokojnej jeździe i taka charakterystyka jak ulał pasuje do charakteru Dacii. Silnik uruchamia się na benzynie, by po chwili – i w zasadzie niezauważalnie – przejść na LPG. Przełącznik do obsługi instalacji (wraz ze wskaźnikiem poziomu gazu w zbiorniku) znajduje się po lewej stronie deski rozdzielczej i łatwo do niego sięgnąć, by wybrać tryb zasilania – gazem lub benzyną.

Dacia Duster 1.0 TCE 100 LPG test – silnik
Instalacja LPG jest oferowana tylko dla silnika 1.0 TCe R3 o mocy 100 KM.

Pomiary wykazały, że podczas jazdy na LPG Duster jest nieco dynamiczniejszy – pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku po upływie 13,3 s, czyli o 0,7 s szybciej niż wtedy, gdy spalana jest benzyna. Trzeba powiedzieć, że żaden z tych rezultatów nie jest specjalnie dobry, ale wrażenia z jazdy są lepsze niż wskazywałyby na to wyniki pomiarów. Mimo wszystko szkoda jednak, że silnik 1.0 100 KM jest jedynym, jaki Dacia oferuje z zasilaniem LPG. Gdyby był to także 1.3 (130 lub 150 KM), udałoby się połączyć bardzo tanią eksploatację z większą przyjemnością z jazdy.

Jednostka 1.0 TCe ma „do pary” pięciobiegową przekładnię manualną, która pracuje lekko i dość precyzyjnie – ale pod warunkiem, że przełożenia zmienia się delikatnie i niezbyt szybko. W przeciwnym wypadku zdarza się jej delikatnie haczyć.

Dacia Duster 1.0 TCE 100 LPG test – tankowanie LPG
Brawo – zawór gazu pod klapką, a do podpięcia pistoletu nie trzeba używać przejściówki.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG: zużycie paliwa, spalanie benzyny i gazu

Silnik 1.0 TCe jest ekonomiczny. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużycie paliwa wynosi 5,7 l benzyny lub 7,1 l LPG na 100 km, natomiast w trakcie poruszania się po mieście spalanie wynosi, odpowiednio, 7,6 lub 9,3 l/100 km.

Przy średnim zużyciu paliwa (6,7 l Pb95 albo 8,2 l LPG) koszt pokonania 100 km na benzynie wynosi 28 zł, natomiast na gazie – tylko 16 zł. Oznacza to, że dopłata 1000 zł w stosunku do standardowego Dustera 1.0 TCe 100 (w takiej samej wersji wyposażenia) zwróci się po pokonaniu niecałych 8,5 tys. km (czyli po około pół roku niezbyt intensywnej eksploatacji). Jeśli ktoś rozważa zakup Dustera z silnikiem 1.0 TCe 100 KM, niewybranie wersji z LPG byłoby grzechem.

Dzięki dwóm zbiornikom paliwa realny zasięg Dustera 1.0 TCe 100 LPG jest imponujący – bez tankowania, przy średnim testowym spalaniu benzyny i LPG, można pokonać ponad 1100 km.

Dacia Duster 1.0 TCE 100 LPG test – deska rozdzielcza
Prosta obsługa, twarde, ale porządnie zmontowane plastiki. Centralny ekran o przekątnej 7 cali jest dosłownie pod ręką.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG: nadwozie i wnętrze

W porównaniu z pierwszą generacją Dustera największy postęp dokonał się w kabinie. Wcale nie czuje się od razu, że to budżetowy samochód. Deska rozdzielcza wygląda skromnie, ale nie ubogo, a niektóre detale, jak panel klimatyzacji – prezentują się nad wyraz ciekawie (zresztą sterowanie klimatyzacją „awansowało” – takie samo znajdziemy w najnowszych Renault Clio i Capturze). Oczywiście nie ma się tu co spodziewać wyjątkowo przyjemnych i miękkich materiałów, ale te które zastosowano, są po prostu przyzwoite (co ważne – nie pachną nieprzyjemnie) i całkiem solidnie zmontowane. Obsługa jest banalnie prosta i w zasadzie jedyny irytujący detal to oddzielenie przycisku włączającego tempomat (znajduje się na konsoli między siedzeniami) od tych sterujących jego pracą (na kierownicy). System multimedialny ma czytelne menu, ekran całkiem sprawnie reaguje na dotyk, a obsługa radia poprzez pilota pod kierownicą jest intuicyjna.

Siedzenie kierowcy jest lepsze od tego, które do dyspozycji ma pasażer, bo wyposażono je zarówno w regulację wysokości jak i podpórkę lędźwiową. Lepsze, co nie znaczy, że jakoś wyjątkowo wygodne (wyściełanie mogłoby być nieco twardsze, a regulacja zagłówka mieć większy zakres). Do przestronności Dacii mamy właściwie jeden zarzut – wysokim pasażerom jadącym z tyłu zabraknie miejsca na kolana. Nie ma się też co dziwić, że w budżetowym aucie nie ma np. regulacji kąta pochylenia oparć kanapy. Choć trzeba przyznać, że z tyłu brak centralnych nawiewów powietrza bywa dokuczliwy.

Bagażnik Dacii Duster ma dużą pojemność 445 l. Jest ustawny, a z boków znajdują się haczyki na torby. Mankamentami są próg powstający po złożeniu kanapy oraz półka zamiast rolety (podnosi się tylko jej przednia część i trudno wyciągnąć głębiej leżące przedmioty).

Dacia Duster 1.0 TCE 100 LPG test – tył
Przyciemnione tylne szyby to standard w wersji Celebration.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG: właściwości jezdne, prowadzenie, komfort jazdy

Duster jest dobrze przystosowany do jazdy po drogach o nie najlepszej jakości. Ma bardzo duży, 21-centymetrowy prześwit, 17-calowe koła z oponami o sporym profilu (215/60) i niezbyt twarde zawieszenie o znacznym skoku. Dzięki temu bez obaw można zarówno podjeżdżać pod wysokie krawężniki, jak i zjechać z asfaltowych dróg – na tych gruntowych Dacia czuje się jak ryba w wodzie. Trzeba tylko pamiętać o ograniczeniach wynikających z braku napędu 4×4 i nie zapuszczać się w zbyt grząskie tereny. Ogólnie komfort jazdy jest naprawdę niezły i tylko na dużych poprzecznych wybojach wstrząsy przenoszące się do wnętrza mogłyby być nieco mniejsze.

Takie zestrojenie układu jezdnego powoduje, że bezsprzecznie nie da się o Dusterze powiedzieć, by dawał przyjemność z jazdy. Auto jest posłuszne i stabilne (to w końcu najważniejsze), ale dość wolne w reakcjach, wyraźnie przechyla się na zakrętach, a układ kierowniczy ma silne wspomaganie i jest tylko przeciętnie precyzyjny. Wszystko to sprawia, że Dacią najprzyjemniej jeździ się niespiesznie, spokojnie i nie starając się zmuszać jej do wyczynów, do których na pewno nie została stworzona.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG: cena i wyposażenie

Za testowaną wersję specjalną Celebration (przygotowaną na 15-lecie rozpoczęcia ekspansji zrewitalizowanej Dacii w Europie) z silnikiem 1.0 TCe 100 KM i instalacją gazową trzeba zapłacić 63 400 zł. Wyposażenie jest bogate. W standardzie otrzymuje się m.in. manualną klimatyzację (automatyczna: dopłata 1300 zł), elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę, system multimedialny z nawigacją, tempomat, czujniki cofania, relingi dachowe czy 17-calowe aluminiowe obręcze. Wśród dostępnych opcji znajdują się m.in. zestaw kamer 360 st. (1100 zł), system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu (1000 zł) oraz podgrzewane fotele (600 zł).

Jeśli chodzi o wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa, to seryjne są czołowe, boczne i kurtynowe airbagi, natomiast system nadzorowania martwych pól w lusterkach wymaga dopłaty 1000 zł. To właśnie brak nowoczesnych asystentów kierowcy jest tym, co najbardziej odróżnia Dustera (i Dacię jako markę) od droższych, wyżej pozycjonowanych samochodów w tej klasie. Mimo to trzeba uznać, że – biorąc pod uwagę wszystkie zalety auta (a jest ich zdecydowanie więcej niż wad) i standardową specyfikację – cena Dustera Celebration 1.0 TCe 100 LPG jest niesamowicie atrakcyjna.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG: OPINIE I PODSUMOWANIE

Dacia Duster z silnikiem zasilanym LPG to rewelacyjna oferta dla kogoś, kto potrzebuje wszechstronnego i wystarczająco dynamicznego auta, a jednocześnie chce ograniczyć koszty eksploatacji. Trzeba podkreślić, że choć Duster jest SUV-em budżetowym, absolutnie nie ma się wrażenia, że oszczędzano jak najwięcej i gdzie tylko się dało. To po prostu prosty, przyjazny i ekonomiczny samochód – znakomity do codziennej eksploatacji.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG – test: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  niezła przestronność z przodu, wystarczająco wygodne siedzenia, prosta obsługa, pojemny bagażnik, solidny montaż, całkiem skuteczne wyciszenie kabiny, sprawnie działający system multimedialny
 –  przeciętna ilość miejsca na nogi z tyłu, przeciętne materiały wykończeniowe, po złożeniu oparć kanapy powstaje próg, za mała regulacja zagłówków, półka bagażnika zamiast rolety, w wersji z LPG komputer pokładowy nie podaje zużycia paliwa i zasięgu

Układ napędowy
 +  płynna praca silnika, także na LPG, akceptowalne osiągi, niskie zużycie paliwa, duży zasięg, wlew LPG pod klapką i niewymagający przejściówki, wystarczająca precyzja zmiany biegów
 –  skrzynia ma tylko pięć przełożeń, wyczuwalne wibracje jednostki napędowej

Właściwości jezdne
 +  wystarczająco pewne zachowanie na drodze, bardzo duży prześwit, skuteczne tłumienie nierówności, spore koła
 –  nie najlepsza precyzja układu kierowniczego, wyraźne przechyły na zakrętach, przeciętna trakcja, hamulce mogłyby być wydajniejsze

Wyposażenie i cena
 +  bardzo atrakcyjna cena, zaledwie 1000 zł dopłaty za instalację LPG, dość bogate wyposażenie, rozbudowana sieć serwisowa, pełna gwarancja fabryczna na instalację LPG
 –  brak opcji 4×4 w połączeniu z silnikiem zasilanym LPG, uboga oferta systemów bezpieczeństwa czynnego

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG – dane techniczne, osiągi, spalanie

Silnik: benzynowy, turbo (R3, 12V, 999 cm³); moc maksymalna: 100 KM; przyspieszenie: 0-100 km/h: 14,4/13,8* s; prędkość maksymalna: 173/174* km/h; średnie zużycie paliwa: 5,69/7,1* l/100 km (wg WLTP)

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEDacia Duster 1.0 TCe 100 LPG
Silnikbenzynowy, turbo
Układ cyl./zaw./poj.R3/12/999 cm³
Moc maksymalna100 KM
Maks. moment obrotowy170 Nm
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość434/180/169 m
Rozstaw osi267 m
Średnica zawracania10,7 m
Masa/ładowność1252/503 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)445/1478 l
Poj. zbiornika paliwa50/42* l (Pb/LPG)
Opony215/60 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna173/174* km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h14,4/13,8* s
Średnie zużycie paliwa5,69/7,1* l/100 km
DANE TESTOWE
0-100 km/h14,0/13,3* s
100-0 km/h (zimne/ciepłe)39,0 m/38,6 m
Hałas przy 50/100 km/h57,0 dB/64,6 dB
Liczba obrotów kierownicą3,1
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie)7,6/5,7/6,7 l/100 km
9,3*/7,1*/8,2* l/100 km
CENA
WersjaDacia Duster 1.0 TCe 100 LPG
CenaEssential: 53 400 zł
Comfort: 59 100 zł
SL Celebration: 63 400 zł
Prestige: 64 400 zł

* na LPG

Dacia Duster – CENY

Duster z silnikiem 1.0 R3 TCe o mocy 100 KM i w bazowej wersji wyposażenia Access to wydatek zaledwie 42 900 zł, a w wariancie wyposażonym w LPG – 53 400 zł (Essential). Najtańsza odmiana z silnikiem 4-cylidrowym (1.3 TCe 130 KM, Essential) kosztuje 59 400 zł, natomiast z dieslem (1.5 Blue dCi, 115 KM, Essential) – 62 700 zł. Na szczycie gamy stoją odmiany z napędem 4×4, w wersji wyposażenia Prestige – zarówno tę z dieslem 115 KM, jak i z benzynową jednostką 1.3 TCe 150 KM wyceniono na 79 900 zł.

Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG – ZDJĘCIA

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here