Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD test 2020 przód 01

Dacia Duster ze 150-konnym silnikiem benzynowym 1.3 TCe i napędem 4×4 to już nie samochód budżetowy, ale całkiem „poważny” SUV. A przy tym nadal ma bezkonkurencyjną cenę.

Dacia Duster jest prawdziwym przebojem, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. W 2019 roku znalazła w naszym kraju ponad 15 tys. nabywców, notując rekordowy wzrost popularności rok do roku (+56%). W rankingu najchętniej wybieranych modeli samochodów zajęła czwarte miejsce, ale jeśli uwzględnić tylko nabywców indywidualnych – była niekwestionowanym numerem 1 (9140 egz., +74% r/r).

To zasługa nie tylko boomu na SUV-y, ale przede wszystkim samego Dustera. Druga generacja modelu, zaprezentowana w 2017 r., bazuje na platformie poprzednika, została jednak znacząco zmodernizowana i poprawiona – otrzymała m.in. wzmocnioną płytę podłogową i nadwozie, a także lepsze wygłuszenie. Nie utraciła przy tym swoich podstawowych atutów, na czele z relatywnie atrakcyjną ceną.

Latem 2019 roku cennik Dacii Duster uzupełniła wyczekiwana benzynowa wersja 1.3 TCe z napędem 4×4 (130 lub 150 KM). Testujemy mocniejszy 150-konny wariant, oferowany wyłącznie w topowej odmianie wyposażenia Prestige, w cenie 73 900 zł. Dla porównania, najtańsza wersja 4WD – 1.3 TCe Comfort – kosztuje 66 100 zł.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD test 2020 tył

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: nadwozie i wnętrze

W topowej wersji Prestige Dacia Duster wcale nie sprawia wrażenia samochodu budżetowego. Nadwozie ma dużo interesujących detali, ograniczniki drzwi stawiają przyjemny opór i nawet zapach w kabinie nowiutkiego egzemplarza jest zupełnie „normalny” (co wcale nie jest oczywiste w samochodach wyżej cenionych marek).

Fakt, kasetowe klamki zewnętrzne i zachodzące na dach ramy drzwi przywodzą na myśl auta sprzed dekady lub dwóch, w bagażniku jest zwykła półka zamiast rolety, a podgrzewanie siedzeń nie ma regulacji intensywności – ale cena Dustera całkowicie usprawiedliwia takie „przewinienia”.

W otoczeniu kierowcy nietrudno natknąć się na chropowate krawędzie plastików (np. kieszeni drzwi), jednak w większości przypadków okładziny są estetyczne, a ich montaż jest zaskakująco solidny. Zakres regulacji kolumny kierownicy i siedzenia nie jest przesadnie duży, lecz podobne przypadłości można wskazać w niejednym kompaktowym SUV-ie.

Sam fotel okazuje się wystarczająco obszerny, a kierowca ma do dyspozycji nawet skromny podłokietnik. Przydałyby się tylko głębsze otwory na pojemniki z napojami i plastikowa osłona podpórki lewej stopy (wykładzina może się szybko wytrzeć). W tym ostatnim przypadku pomoże jednak odpowiednio ukształtowany dywanik.

Wielką zaletą Dacii Duster jest prosta obsługa analogowymi instrumentami. Panel regulacji wentylacji z trzema pokrętłami umieszczono tuż pod ręką, podobnie jak rząd przycisków odpowiadających za podstawowe funkcje. Zwyczajne zegary są czytelne, a system multimedialny odpowiada tylko za to, za co powinien – dzięki czemu nie rozprasza kierowcy.

To zresztą kolejne pozytywne zaskoczenie: 7-calowy ekran sprawnie reaguje na dotyk i jest umieszczony dostatecznie wysoko, menu okazuje się przejrzyste, a jakość obrazu z kamer 360° wypada lepiej niż w niejednym droższym samochodzie. Po sparowaniu ze smartfonem system informuje nawet o słabo naładowanej baterii.

Do atutów Dacii Duster należy też wystarczająco przestronna (choć niezbyt szeroka) kabina. Z tyłu nie brakuje miejsca nad głową i na stopy, a przestrzeni na nogi wystarczy, by w aucie w miarę wygodnie podróżowały cztery dorosłe osoby. Plus za niski tunel środkowy i obszerne kieszenie w drzwiach.

Bagażnik wersji 4×4 z kołem zapasowym mieści przeciętne 376 l, ale to „praktyczne” litry. Przestrzeń ma foremny kształt i haczyki na torby,
a po złożeniu oparć kanapy powstaje płaska powierzchnia. Miły drobiazg: pokrywa podnosi się na wysokość ponad 185 cm i po obu stronach ma uchwyty do zamykania. Ładowność jest wystarczająca (431 kg).

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: silnik

Najmocniejszy Duster korzysta z 4-cylindrowego silnika 1.3 turbo, który dał się już poznać z dobrej strony w kompaktowych Renault i Mercedesach. To energiczna, dość oszczędna jednostka o przyjemnym brzmieniu. Odczuwalnie zabiera się do pracy już przy 1500-1600 obr./min, ma dużo „pary” w środkowym zakresie obrotów i nie słabnie aż do okolic 6000 obr./min.

Silnik Dacii została dobrze wygłuszony – na niższych obrotach jego łagodny dźwięk wtapia się w szumy jazdy i nie jest inwazyjny nawet przy większym obciążeniu. Dopiero po wciśnięciu pedału gazu do podłogi do wnętrza dobiega metaliczny świst.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD test 2020 silnik
1,3-litrowy silnik turbo jest cichy i dość oszczędny. Szkoda, że ręczna skrzynia ma tak krótkie przełożenia.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: osiągi

W pomiarach Duster 1.3 TCe wypada przeciętnie (0-100 km/h w 11 s), ale po pierwsze testowany egzemplarz miał niemal zerowy przebieg, a po drugie, subiektywnie, to bardzo żwawy samochód – w zasadzie mógłby być nawet… słabszy. Przywyknąć trzeba tylko do jednego: do bardzo krótkiego zestopniowania pierwszych biegów 6-stopniowej ręcznej przekładni. Jedynka jest tu typowo terenowa (Dacia zaleca
w instrukcji ruszanie z „dwójki”), a szóstka to typowy nadbieg. Taka charakterystyka nieco zaburza płynność przyspieszania. Sama przekładnia mimo długiego drążka pracuje precyzyjnie, a drogi jego prowadzenia są dość ciasne.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: zużycie paliwa

Dacia Duster 1.3 TCe jest oszczędna w zakresie dwucyfrowych prędkości: przy spokojnej jeździe w trasie potrzebuje ok. 6,3 l na 100 km, a w gęstym ruchu miejskim – 8,5-9 l/100 km. Autostrada nie jest jej żywiołem – spalanie rośnie wówczas do ponad 11 l/100 km, a w kabinie robi się nieprzyjemnie głośno.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD test 2020 autostrada
Jazda autostradą z prędkością 140 km/h nie jest żywiołem Dustera – nadwozie nieco pływa, w kabinie robi się głośno, a spalanie nieprzyzwoicie rośnie.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: prowadzenie i komfort

Na drodze oszczędny rodowód Dustera zdradzają głównie spore, choć nieszkodliwe przechyły na łukach i mało bezpośredni, za to mocno wspomagany układ kierowniczy. Przy wyższych prędkościach nadwozie ma skłonności do „pływania”, ale wszystko jest tu w normie, a na pewno lepiej niż w Daciach sprzed kilku lat. Także komfort tłumienia wypada przyzwoicie – zawieszenie cicho przyjmuje na siebie nawet większe dziury.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: napęd 4×4

Aktywny napęd 4×4 (z możliwością zblokowania do 80 km/h) płynnie i skutecznie kieruje moment obrotowy do kół tylnej osi. Przy agresywnej jeździe Dacia wspomaga się doskonale skalibrowanym ESP, ale nawet po jego wyłączeniu auto wykazuje tylko lekką, łatwą do zniwelowania podsterowność i bardzo przewidywalnie reaguje na polecenia kierowcy.

Plus za duży prześwit (21 cm) i dobre parametry terenowe (kąt natarcia wynosi 30°, a zjazdu – 34°).

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD test 2020 napęd 4x4
Pokrętło napędu 4×4 w tunelu środkowym: do wyboru jest tryb automatyczny, przednionapędowy i funkcja zblokowania (do 80 km/h).

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: cena

Duster z mocniejszym silnikiem 1.3 TCe (150 KM) występuje wyłącznie w topowej wersji Prestige – za 73 900 zł. Lista opcji jest skromna
i obejmuje zaledwie kilka niedrogich pozycji. Obok lakieru metalizowanego (2000 zł) to m.in. podgrzewane fotele (600 zł), koło zapasowe (400 zł), dostęp bezkluczykowy (1000 zł) i system kamer 360° (1100 zł).

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD – test: podsumowanie

Przyzwoity SUV w rozsądnej cenie – Dacia Duster ma liczne zalety i niewiele wad, a jeśli uwzględnić stosunek kosztów do oferowanych możliwości, pozostaje klasą samą dla siebie.

Zdecydowanie warto dopłacić do wersji 4×4 – napęd działa sprawnie, silnik TCe ma wysoki moment obrotowy, a Duster oferuje dobre parametry terenowe auta. No i kwota dopłaty, na tle innych kompaktowych SUV-ów, nie jest wygórowana (6500 zł).

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD Prestige test 2020

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: opinie, zalety i wady

Nadwozie i wnętrze:

 +  całkiem przestronna kabina, wystarczająco pojemny bagażnik, akceptowalna jakość wykończenia, prostota obsługi
   niezbyt wygodna pozycja za kierownicą

Układ napędowy:

 +  żwawy silnik, sprawny napęd 4×4, niewygórowane zużycie paliwa w mieście i na trasie (nie dotyczy dróg szybkiego ruchu)
  zbyt krótko zestopniowane przełożenia ręcznej skrzyni biegów

Właściwości jezdne:

 +  przyzwoity komfort tłumienia nierówności, dobre parametry terenowe, bezpieczne zachowanie na granicy przyczepności
  przeciętnie stabilne zachowanie przy szybkiej jeździe

Wyposażenie i cena:

 +  bezkonkurencyjna cena, całkiem bogate wyposażenie, 3-letnia gwarancja mechaniczna, korzystnie wycenione pakiety dodatków oraz przeglądów
  niedostępne podstawowe systemy wspomagające

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEDacia Duster 1.3 TCe 150 4WD
Silnikbenzynowy, turbo
Układ cylindrów/liczba zaworów/pojemność skokowaR4/16/1332 cm³
Moc150 KM/5250
Maks. moment obrotowy250 Nm/1700
Napęd4×4
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,34/1,80/1,68 m
Rozstaw osi2,68 m
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1331/431 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)376/1409 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony (testowanego egzemplarza)215/60 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s
Średnie zużycie paliwa7,6 l/100 km
DANE TESTOWE
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s
Elastyczność 60-100 km/h/80-120 km/h7,0 s (4. bieg)/14,0 s (6. bieg)
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce ciepłe/zimne)42,9 m/42,8 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h59,0 dB/65,5 dB
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie 50:50)8,8/6,3/7,6
CENA
WersjaDacia Duster 1.3 TCe 150 4WD Prestige
Cena73 900 zł
(wersja 1.3 TCe 150 2WD Prestige: 67 400 zł)

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: galeria zdjęć

Oceny czytelników
[Głosów: 52 Średnia: 3.8]

2 KOMENTARZE

  1. Trzeba zwrócić uwagę, a nie wszyscy o tym wiedzą, że Duster ma inaczej zestopniowane skrzynie biegów dla wersji 2WD i 4WD. Dla wersji 4WD pierwsze 4 biegi są zdecydowanie krótsze niż w 2WD, a to dlatego że 1 bieg ma zastąpić brak reduktora do jazdy w terenie, dlatego normalnie ruszamy z 2 biegu. Wersja 2WD nie ma tak krótkich biegów i wrażenia z jazdy są zupełnie inne. Chyba dopiero 5 i 6 bieg mają te same przełożenia dla obu wersji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here