Dacia Duster ze 150-konnym silnikiem benzynowym 1.3 TCe i napędem 4×4 to już nie samochód budżetowy, ale całkiem „poważny” SUV. A przy tym nadal ma bezkonkurencyjną cenę.
Dacia Duster jest prawdziwym przebojem, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. W 2019 roku znalazła w naszym kraju ponad 15 tys. nabywców, notując rekordowy wzrost popularności rok do roku (+56%). W rankingu najchętniej wybieranych modeli samochodów zajęła czwarte miejsce, ale jeśli uwzględnić tylko nabywców indywidualnych – była niekwestionowanym numerem 1 (9140 egz., +74% r/r).
To zasługa nie tylko boomu na SUV-y, ale przede wszystkim samego Dustera. Druga generacja modelu, zaprezentowana w 2017 r., bazuje na platformie poprzednika, została jednak znacząco zmodernizowana i poprawiona – otrzymała m.in. wzmocnioną płytę podłogową i nadwozie, a także lepsze wygłuszenie. Nie utraciła przy tym swoich podstawowych atutów, na czele z relatywnie atrakcyjną ceną.
Latem 2019 roku cennik Dacii Duster uzupełniła wyczekiwana benzynowa wersja 1.3 TCe z napędem 4×4 (130 lub 150 KM). Testujemy mocniejszy 150-konny wariant, oferowany wyłącznie w topowej odmianie wyposażenia Prestige, w cenie 73 900 zł. Dla porównania, najtańsza wersja 4WD – 1.3 TCe Comfort – kosztuje 66 100 zł.
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: nadwozie i wnętrze
W topowej wersji Prestige Dacia Duster wcale nie sprawia wrażenia samochodu budżetowego. Nadwozie ma dużo interesujących detali, ograniczniki drzwi stawiają przyjemny opór i nawet zapach w kabinie nowiutkiego egzemplarza jest zupełnie „normalny” (co wcale nie jest oczywiste w samochodach wyżej cenionych marek).
Fakt, kasetowe klamki zewnętrzne i zachodzące na dach ramy drzwi przywodzą na myśl auta sprzed dekady lub dwóch, w bagażniku jest zwykła półka zamiast rolety, a podgrzewanie siedzeń nie ma regulacji intensywności – ale cena Dustera całkowicie usprawiedliwia takie „przewinienia”.
W otoczeniu kierowcy nietrudno natknąć się na chropowate krawędzie plastików (np. kieszeni drzwi), jednak w większości przypadków okładziny są estetyczne, a ich montaż jest zaskakująco solidny. Zakres regulacji kolumny kierownicy i siedzenia nie jest przesadnie duży, lecz podobne przypadłości można wskazać w niejednym kompaktowym SUV-ie.
Sam fotel okazuje się wystarczająco obszerny, a kierowca ma do dyspozycji nawet skromny podłokietnik. Przydałyby się tylko głębsze otwory na pojemniki z napojami i plastikowa osłona podpórki lewej stopy (wykładzina może się szybko wytrzeć). W tym ostatnim przypadku pomoże jednak odpowiednio ukształtowany dywanik.
Wielką zaletą Dacii Duster jest prosta obsługa analogowymi instrumentami. Panel regulacji wentylacji z trzema pokrętłami umieszczono tuż pod ręką, podobnie jak rząd przycisków odpowiadających za podstawowe funkcje. Zwyczajne zegary są czytelne, a system multimedialny odpowiada tylko za to, za co powinien – dzięki czemu nie rozprasza kierowcy.
To zresztą kolejne pozytywne zaskoczenie: 7-calowy ekran sprawnie reaguje na dotyk i jest umieszczony dostatecznie wysoko, menu okazuje się przejrzyste, a jakość obrazu z kamer 360° wypada lepiej niż w niejednym droższym samochodzie. Po sparowaniu ze smartfonem system informuje nawet o słabo naładowanej baterii.
Do atutów Dacii Duster należy też wystarczająco przestronna (choć niezbyt szeroka) kabina. Z tyłu nie brakuje miejsca nad głową i na stopy, a przestrzeni na nogi wystarczy, by w aucie w miarę wygodnie podróżowały cztery dorosłe osoby. Plus za niski tunel środkowy i obszerne kieszenie w drzwiach.
Bagażnik wersji 4×4 z kołem zapasowym mieści przeciętne 376 l, ale to „praktyczne” litry. Przestrzeń ma foremny kształt i haczyki na torby,
a po złożeniu oparć kanapy powstaje płaska powierzchnia. Miły drobiazg: pokrywa podnosi się na wysokość ponad 185 cm i po obu stronach ma uchwyty do zamykania. Ładowność jest wystarczająca (431 kg).
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: silnik
Najmocniejszy Duster korzysta z 4-cylindrowego silnika 1.3 turbo, który dał się już poznać z dobrej strony w kompaktowych Renault i Mercedesach. To energiczna, dość oszczędna jednostka o przyjemnym brzmieniu. Odczuwalnie zabiera się do pracy już przy 1500-1600 obr./min, ma dużo „pary” w środkowym zakresie obrotów i nie słabnie aż do okolic 6000 obr./min.
Silnik Dacii została dobrze wygłuszony – na niższych obrotach jego łagodny dźwięk wtapia się w szumy jazdy i nie jest inwazyjny nawet przy większym obciążeniu. Dopiero po wciśnięciu pedału gazu do podłogi do wnętrza dobiega metaliczny świst.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: osiągi
W pomiarach Duster 1.3 TCe wypada przeciętnie (0-100 km/h w 11 s), ale po pierwsze testowany egzemplarz miał niemal zerowy przebieg, a po drugie, subiektywnie, to bardzo żwawy samochód – w zasadzie mógłby być nawet… słabszy. Przywyknąć trzeba tylko do jednego: do bardzo krótkiego zestopniowania pierwszych biegów 6-stopniowej ręcznej przekładni. Jedynka jest tu typowo terenowa (Dacia zaleca
w instrukcji ruszanie z „dwójki”), a szóstka to typowy nadbieg. Taka charakterystyka nieco zaburza płynność przyspieszania. Sama przekładnia mimo długiego drążka pracuje precyzyjnie, a drogi jego prowadzenia są dość ciasne.
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: zużycie paliwa
Dacia Duster 1.3 TCe jest oszczędna w zakresie dwucyfrowych prędkości: przy spokojnej jeździe w trasie potrzebuje ok. 6,3 l na 100 km, a w gęstym ruchu miejskim – 8,5-9 l/100 km. Autostrada nie jest jej żywiołem – spalanie rośnie wówczas do ponad 11 l/100 km, a w kabinie robi się nieprzyjemnie głośno.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: prowadzenie i komfort
Na drodze oszczędny rodowód Dustera zdradzają głównie spore, choć nieszkodliwe przechyły na łukach i mało bezpośredni, za to mocno wspomagany układ kierowniczy. Przy wyższych prędkościach nadwozie ma skłonności do „pływania”, ale wszystko jest tu w normie, a na pewno lepiej niż w Daciach sprzed kilku lat. Także komfort tłumienia wypada przyzwoicie – zawieszenie cicho przyjmuje na siebie nawet większe dziury.
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: napęd 4×4
Aktywny napęd 4×4 (z możliwością zblokowania do 80 km/h) płynnie i skutecznie kieruje moment obrotowy do kół tylnej osi. Przy agresywnej jeździe Dacia wspomaga się doskonale skalibrowanym ESP, ale nawet po jego wyłączeniu auto wykazuje tylko lekką, łatwą do zniwelowania podsterowność i bardzo przewidywalnie reaguje na polecenia kierowcy.
Plus za duży prześwit (21 cm) i dobre parametry terenowe (kąt natarcia wynosi 30°, a zjazdu – 34°).

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: cena
Duster z mocniejszym silnikiem 1.3 TCe (150 KM) występuje wyłącznie w topowej wersji Prestige – za 73 900 zł. Lista opcji jest skromna
i obejmuje zaledwie kilka niedrogich pozycji. Obok lakieru metalizowanego (2000 zł) to m.in. podgrzewane fotele (600 zł), koło zapasowe (400 zł), dostęp bezkluczykowy (1000 zł) i system kamer 360° (1100 zł).
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD – test: podsumowanie
Przyzwoity SUV w rozsądnej cenie – Dacia Duster ma liczne zalety i niewiele wad, a jeśli uwzględnić stosunek kosztów do oferowanych możliwości, pozostaje klasą samą dla siebie.
Zdecydowanie warto dopłacić do wersji 4×4 – napęd działa sprawnie, silnik TCe ma wysoki moment obrotowy, a Duster oferuje dobre parametry terenowe auta. No i kwota dopłaty, na tle innych kompaktowych SUV-ów, nie jest wygórowana (6500 zł).
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD: opinie, zalety i wady
Nadwozie i wnętrze:
+ całkiem przestronna kabina, wystarczająco pojemny bagażnik, akceptowalna jakość wykończenia, prostota obsługi
– niezbyt wygodna pozycja za kierownicą
Układ napędowy:
+ żwawy silnik, sprawny napęd 4×4, niewygórowane zużycie paliwa w mieście i na trasie (nie dotyczy dróg szybkiego ruchu)
– zbyt krótko zestopniowane przełożenia ręcznej skrzyni biegów
Właściwości jezdne:
+ przyzwoity komfort tłumienia nierówności, dobre parametry terenowe, bezpieczne zachowanie na granicy przyczepności
– przeciętnie stabilne zachowanie przy szybkiej jeździe
Wyposażenie i cena:
+ bezkonkurencyjna cena, całkiem bogate wyposażenie, 3-letnia gwarancja mechaniczna, korzystnie wycenione pakiety dodatków oraz przeglądów
– niedostępne podstawowe systemy wspomagające
DANE TECHNICZNE | Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Układ cylindrów/liczba zaworów/pojemność skokowa | R4/16/1332 cm³ |
Moc | 150 KM/5250 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1700 |
Napęd | 4×4 |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,34/1,80/1,68 m |
Rozstaw osi | 2,68 m |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1331/431 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 376/1409 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony (testowanego egzemplarza) | 215/60 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,6 l/100 km |
DANE TESTOWE | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h/80-120 km/h | 7,0 s (4. bieg)/14,0 s (6. bieg) |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce ciepłe/zimne) | 42,9 m/42,8 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 59,0 dB/65,5 dB |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie 50:50) | 8,8/6,3/7,6 |
CENA | |
Wersja | Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD Prestige |
Cena | 73 900 zł (wersja 1.3 TCe 150 2WD Prestige: 67 400 zł) |
Trzeba zwrócić uwagę, a nie wszyscy o tym wiedzą, że Duster ma inaczej zestopniowane skrzynie biegów dla wersji 2WD i 4WD. Dla wersji 4WD pierwsze 4 biegi są zdecydowanie krótsze niż w 2WD, a to dlatego że 1 bieg ma zastąpić brak reduktora do jazdy w terenie, dlatego normalnie ruszamy z 2 biegu. Wersja 2WD nie ma tak krótkich biegów i wrażenia z jazdy są zupełnie inne. Chyba dopiero 5 i 6 bieg mają te same przełożenia dla obu wersji.
ZGADZAM SIE OD MIESIACA PROBUJE SIE PRZESTAWIC NA RUSZANIE Z 2GIEGO BIEGU.