AUTOwybory Polaków to badanie przeprowadzone przez instytut Millward Brown na zlecenie Exact Systems S.A. Eksperci przejrzeli się realiom panującym na polskim rynku samochodowym.
Polski park samochodów osobowych konsekwentnie rośnie i obecnie liczy ponad 20 milionów sztuk. Statystycznie połowa polskich rodzin posiada dwa auta, a 15% nawet trzy. Polacy najczęściej decydują się na zakup samochodu używanego – na takie rozwiązanie decyduje się 77% społeczeństwa, a pozostałe 23% kupuje nowe auto z salonu.
W Polsce więcej niż połowa badanych aut miała więcej niż 10 lat. Zaledwie 6% stanowiły samochody maksymalnie dwuletnie, a 15% w wieku 2-5 lat. Daje się zauważyć pewną prawidłowość – wiek kupowanego auta maleje wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia i zależy od rodzaju miejsca zamieszkania. Najstarszymi samochodami, mającymi powyżej 16 lat w dużej mierze poruszają się osoby z wykształceniem podstawowym, a najwięcej nowych aut można spotkać w największych miastach.
Uwzględniając wiek kierowców, najwięcej nowych aut kupują osoby po 35 roku życia. Pośród nich najczęściej na nowe auto decydują się Ci w wieku 35-44 lat (33% badanych osób). Niewiele mniej, bo 28% najstarszych kierowców (powyżej 60 lat) również decyduje się nabyć auto z salonu. Młodsi kierowcy masowo kupują używane auta. Ci z najniższych kategorii wiekowych (18-24 i 25-34 lata) w aż 90% przypadków nabywają samochód z rynku wtórnego. Gdy weźmie się pod uwagę wykształcenie, to nowe auta najczęściej wybierają osoby, które ukończyły uczelnię wyższą i mają dobrze płatną pracę (29%). Natomiast najwięcej używanych pojazdów kupują Polacy z wykształceniem średnim
(ponad 80%).
Polacy kupując auto w salonie najczęściej wybierają silnik benzynowy. Ten rodzaj jednostki napędowej jest też popularny na rynku wtórnym, gdzie decydują się na niego przeważnie najstarsi kierowcy, Ci mający wykształcenie podstawowe i osoby mieszkające w największych miastach. Rynek aut używanych jednak obfituje w diesle (45%). Zaledwie 0,2% zapytanych kierowców zadeklarowało, że jeździ pojazdem z napędem hybrydowym. Wynika to z kilku względów. Pierwszym jest obawa przed jeszcze mało znanym rodzajem napędu w Polsce i jego potencjalną awaryjnością. Drugim jest wysoka cena takich samochodów, aż wreszcie brak dofinansowania od strony rządu dla osób zainteresowanych kupnem auta z alternatywnym napędem.
Co powoduje, że Polacy tak często kupują używane samochody? Takiej sytuacji sprzyja m.in. podatek akcyzowy, zależny od wartości i pojemności samochodu, a także możliwość nieograniczonego importu takich aut po wejściu do Unii Europejskiej. Polacy w dużej mierze potrzebują zachęty od państwa, by zdecydowali się kupić nowe auto. Państwo powinno im to ułatwić, a Polska wziąć przykład z innych europejskich państw. Według badań Millward Brown, kroki w tym kierunku poczyniła już Holandia, wprowadzając dopłaty do zakupu samochodu z salonu, a także Słowacja, gdzie zrezygnowano z obostrzeń w odliczaniu podatku VAT.