Cupra Formentor zajmuje wysokie miejsce w statystkach sprzedaży nowych aut zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Postanowiliśmy zgłębić fenomen tego modelu. Przeczytaj nasz test Cupry Formentor ze 190-konnym silnikiem 2.0 TSI.
Cupra Formentor ujrzała światło dzienne w 2020 roku. Początkowo model ten był sprzedawany wyłącznie z najmocniejszymi jednostkami napędowymi, a dopiero z czasem ofertę uzupełniły słabsze wersje. To właśnie szeroka gama silnikowa, w połączeniu z efektowną stylistyką, wydaje się być kluczem do rynkowego sukcesu hiszpańskiego crossovera. Podczas testu mogliśmy sprawdzić Formentora w (pozornie) bazowej specyfikacji z benzynowym motorem 2.0 TSI o mocy 190 KM, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG oraz napędem na obie osie 4Drive. Oto nasze wrażenia z jazdy tym autem.
Cupra Formentor (2023) – nadwozie, wymiary
Cupra Formentor mierzy 445,0 cm długości, 183,9 cm szerokości (199,2 cm z lusterkami) i 152,8 cm wysokości, a jej rozstaw osi to 268,0 cm. Opisywany model jest zatem nieco większy od kompaktowego Leona – o 5,2 cm dłuższy, o 4,0 cm szerszy i o 8,4 cm wyższy. Hiszpański crossover wyróżnia się zwartą, dynamiczną sylwetką oraz wyraźnymi przetłoczeniami na karoserii, a szczególne wrażenie robi „umięśniona” maska, którą dobrze widać z miejsca kierowcy. Ponadto testowane auto zwracało na siebie uwagę również za sprawą szarego, matowego lakieru oraz większych, czarnych felg z wykończeniem w kolorze miedzi.
Cupra Formentor – wnętrze, bagażnik
Kabina Formentora jest skrojona na miarę – może i nie imponuje przestronnością, ale też nie można powiedzieć, żeby brakowało w niej miejsca. Należące do wyposażenia dodatkowego fotele kubełkowe mają spory zakres regulacji i dobrze trzymają na boki, a dzięki temu, że siedzenie kierowcy da się mocno obniżyć, można uzyskać całkiem sportową pozycję za kierownicą. Ze względu na stosunkowo wąskie wnętrze i wysoki tunel środkowy na tylnej kanapie najwygodniej będzie się podróżowało dwóm osobom, o ile jednak nie mają więcej niż ok. 185 cm wzrostu.
Deska rozdzielcza została estetycznie wykończona i dobrze zmontowana. W górnej części kokpitu znajdziemy miękkie materiały, u dołu – twarde, nieco gorszej jakości. Przed kierowcą umieszczono 10,25-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, który jest czytelny i posiada rozbudowane możliwości personalizacji. Na szczycie konsoli środkowej zainstalowano natomiast dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10 cali, który stanowi centrum dowodzenia autem. Jego obsługa jest nieco zawiła, a niektóre opcje (np. wyłączenie układu start-stop) wymaga „przeklikania” przez kilka ekranów. Naszym zdaniem przydałoby się tutaj trochę więcej fizycznych przycisków.
Pojemność bagażnika w aucie wyposażonym w napęd na cztery koła (czyli w testowanym egzemplarzu) ma 420 litrów, a po złożeniu oparcia kanapy, które dzieli się w proporcji 40:60 i składa na płasko, można uzyskać maksymalnie 1475 l. Pod podłogą kufra wygospodarowano miejsce na schowek, w którym oprócz koła zapasowego i subwoofera znajdziemy organizer na drobne przedmioty. Po obu stronach bagażnika są wnęki (w tej po prawej zamontowano gniazdo 230V), do tego dochodzą jeszcze cztery haczyki na torby i cztery uchwyty do mocowania bagażu.
Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive – silnik, zużycie paliwa
Opisywaną Cuprę Formentor napędza 2-litrowy, benzynowy silnik TSI o mocy 190 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Ta turbodoładowana jednostka jest połączona z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG oraz napędem na wszystkie koła 4Drive. Według danych katalogowych hiszpański crossover w takiej specyfikacji osiąga „setkę” w 7,0 s od startu i rozpędza się do 220 km/h, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym mieści się w przedziale 7,5-7,9 l/100 km.

Na dystansie 822 km uzyskaliśmy średnie spalanie wynoszące 8,0 l/100 km, czyli bardzo bliskie wartościom podawanym przez producenta. Przejazd przez Warszawę głównymi szlakami komunikacyjnymi w godzinach szczytu kończył się zużyciem paliwa na poziomie 9,0-9,5 l/100 km, natomiast na krótkich dystansach i przy częstszym korzystaniu z możliwości auta komputer pokładowy pokazywał już dwucyfrowy wynik. Na trasie Warszawa-Mikołajki przez Kolno i Pisz średnie spalanie wyniosło 7,7 l/100 km (więcej tras szybkiego ruchu), z kolei w drodze powrotnej na trasie Mrągowo-Warszawa przez Ostrołękę udało się zejść do 6,8 l/100 km (przewaga dróg lokalnych). Zgodnie z naszymi pomiarami przy 120 km/h zużycie paliwa waha się między 6,5-7,5 l/100 km, a przy 140 km/h – 8,0-9,0 l/100 km. Najniższe spalanie, jakie osiągnęliśmy podczas spokojnej jazdy przez podwarszawskie miejscowości, to ok. 6,0 l/100 km.
Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive – wrażenia z jazdy, prowadzenie, komfort
Od samochodu z logo Cupra na grillu oczekuje się sportowych emocji, dlatego Formentor w testowanej wersji pozostawił pewien niedosyt. Nie ulega wątpliwości, że z jazdy tym autem można czerpać przyjemność, ponieważ prowadzenie jest dość angażujące, a zestrojenie podwozia pozwala na sporo zabawy. Jednak nawet w sportowym trybie siła wspomagania układu kierowniczego jest trochę za duża i rozmywa nieco sygnały płynące z przednich kół.
Za to gdy za kierownicą nie szukamy adrenaliny, Formentor pokazuje swoje drugie oblicze – bardzo przyjazne i komfortowe. Zawieszenie dobrze radzi sobie na nierównościach, a wygodne fotele sprawdzają się w dłuższych trasach i wraz z ulubioną muzyką płynącą z głośników opcjonalnego systemu audio pozwalają odprężyć się podczas podróży. Po odpuszczeniu nogi z pedału gazu, układ napędowy często przechodzi w tryb żeglowania, wspierając oszczędzanie paliwa, natomiast gdy postanowimy rozprostować prawą nogę, w aucie budzi się hiszpański temperament, umożliwiając sprawne włączenie się do ruchu czy wyprzedzenie kolumny aut.
Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive – cena, wyposażenie
Cennik Formentora startuje od 135 400 zł. Za taką kwotę otrzymujemy auto w podstawowej wersji silnikowej 1.5 TSI o mocy 150 KM z manualną skrzynią biegów. Druga w kolejności, opisywana odmiana 2.0 TSI o mocy 190 KM z dwusprzęgłową przekładnią DSG i napędem na cztery koła 4Drive jest aktualnie wyceniana na 164 700 zł. Hiszpański crossover zapewnia w standardzie m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację 3-strefową, czujniki parkowania z przodu i z tyłu wraz z kamerą cofania, dostęp bezkluczykowy, światła LED, podgrzewane fotele przednie i kierownicę, cyfrowe zegary oraz infotainment z 10-calowym ekranem dotykowym.
Testowany egzemplarz otrzymał dodatkowo wyposażenie opcjonalne o łącznej wartości 54 459 zł. Na jego pokładzie znalazły się m.in. 19-calowe obręcze kół (5391 zł), a także adaptacyjne zawieszenie (4010 zł), ogrzewanie postojowe (4828 zł), system kamer 360 stopni (2412 zł), elektrycznie otwierany, szklany dach (6606 zł), hak holowniczy (4010 zł) oraz nagłośnienie Beats Audio (2543 zł). Charakterystyczny, matowy lakier Magnetic Tech Matt kosztuje z kolei 10 161 zł.
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Cupry Formentor:
Cupra Formentor – opis wersji i cennik
Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive – PODSUMOWANIE
Po tygodniu spędzony w towarzystwie Cupry Formentor rozumiemy już, dlaczego ten hiszpański crossover stanowi coraz częstszy widok na naszych drogach. Efektownie stylizowane nadwozie skrywa skrojone pod kierowcę wnętrze z wieloma funkcjonalnymi rozwiązaniami i pojemnym bagażnikiem. Możliwości 190-konnej wersji stawiają natomiast pod znakiem zapytania zasadność wyboru mocniejszych odmian, zwłaszcza że ta jednostka wykazuje się także akceptowalnym zapotrzebowaniem na paliwo. Nasze zastrzeżenia budzą przede wszystkim zbyt skomplikowana obsługa multimediów oraz wysoka cena testowanego egzemplarza.
Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive – plusy i minusy
ZALETY
+ atrakcyjna stylistyka
+ świetna pozycja za kierownicą
+ pakowny bagażnik
+ bogate wyposażenie
+ dobre osiągi
+ rozsądne zużycie paliwa
+ 5-letnia gwarancja
WADY
– wysoka cena testowanego egzemplarza
– zawiła obsługa systemu multimedialnego
– mimo wszystko – lekki niedobór sportowego charakteru
Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik benzynowy (R4, 16V, 1984 cm³), moc maksymalna 190 KM, maksymalny moment obrotowy 320 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s, prędkość maksymalna 220 km/h, średnie zużycie paliwa 7,5-7,9 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1984 cm³ |
Moc maksymalna | 190 KM/4200-6000 |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/1500-4100 |
Napęd/skrzynia biegów | 4×4/dwusprzęgłowa, 7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,45/1,84/1,53 m |
Rozstaw osi | 2,68 m |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa własna/ładowność | 1512/598 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 420/1475 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l (Pb 95) |
Opony | 245/40 R19 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s |
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) | 7,5-7,9 l/100 km |
CENA | |
Wersja | Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive |
Cena wersji podstawowej (1.5 TSI 150 KM) | 135 400 zł |
Cena wersji testowanej (2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive) | 164 700 zł |
Cena testowanego egzemplarza (z wyposażeniem dodatkowym) | 219 159 zł |
najwieksza zaleta i powodem,dla ktorego tak sie sprzedaje jest genialny pomysl SEATA,zeby stworzyc nowa marke i nowy znak ,bardzo zreszta wyrazisty i ladny.
podejrzewam,ze gdyby naprzyklad taki ruch wykonala Skoda,jej i tak duza sprzedaz tez by skoczyla do neiba.