Wielu kierowców uważa, że droższa benzyna 98 podnosi moc i osiągi samochodu. Sprawdzamy, czy tak jest w rzeczywistości, czy to tylko motoryzacyjny mit.
Już nawet wielu producentów do swoich aut zaleca tankowanie benzyny o liczbie oktanowej 98. Najczęściej taką adnotację umieszczają w samochodach sportowych, z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem benzyny. Oczywiście dopuszczają stosowanie tańszego paliwa, ale – jak to mówią – kosztem lekkiego pogorszenia osiągów. Wielu kierowców wierzy w potencjał benzyny 98 jako najprostszego środka do podniesienia osiągów, bez niepotrzebnej ingerencji w konstrukcję auta. Czy jednak ma to swoje uzasadnienie w rzeczywistości?
Spalanie stukowe

Paliwo 98 może korzystnie wpłynąć na osiągi samochodu, ale nie objawi się to przy każdym tankowaniu. Samo paliwo o zwiększonej liczbie oktanów nie ma żadnego bezpośredniego wpływu na moc silnika, a może ograniczać jego tzw. spalanie stukowe. Na czym ono polega? Na początku zapłon mieszanki powinien zostać zainicjowany przez świecę, by później rozprzestrzenić się równomiernie w objętości mieszanki. Czasami może dojść jednak do samozapłonu mieszanki, do której płomień jeszcze nie dotarł. Dzieje się to przez wysokie ciśnienie i temperaturę. Wtedy następuje spalanie detonacyjne i wzrasta ciśnienie w cylindrze, co objawia się metalicznymi stukami. Zjawisko to jest niekorzystne dla silnika, bo zmniejsza jego trwałość, źle wpływa na równomierność pracy i zwiększa zużycie paliwa.
Do jakich silników zalecane jest paliwo 98?

I właśnie taka jest rola benzyny 98 – ograniczyć ryzyko wystąpienia spalania stukowego. Najczęściej może ono wystąpić w mocno wysilonych silnikach, czyli z doładowaniem i wysokim stopniem sprężania. Dlatego producenci zalecają tankowanie droższej benzyny właśnie do szybkich aut. Stąd też wziął się mit o „zbawiennym” działaniu paliwa 98 – bo poniekąd umożliwia silnikowi wykorzystanie całego swojego potencjału. Jeśli jednak jednostka pracuje prawidłowo, nie będzie żadnej różnicy w osiągach czy na hamowni.
Test porównawczy paliwa 95 i 98 – WYNIKI

Tygodnik „Motor” postanowił sprawdzić, czy to wszystko jest rzeczywiście prawdą. Do testu wykorzystano 310-konnego hot hatcha Audi S3. Najpierw samochód spalił cały zbiornik benzyny 98, a następnie zatankowano go tańszym paliwem. Wyniki pomiarów przyspieszenia od 0 do 60 i 100 km/h w obu przypadkach okazały się identyczne (odpowiednio 2,4 i 5,1 s). Różnice wyszły jedynie na hamowni – po zalaniu benzyną 98 pomiar pokazał moc 316 KM. Gdy zmieniono paliwo, spadła do 308 KM. To jednak zaledwie 3-procentowa różnica, mieszcząca się w granicach błędu pomiarowego hamowni.
Wyniki pomiarów | Benzyna 95 | Benzyna 98 |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-60 km/h* | 2,4 s | 2,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h* | 5,1 s | 5,1 s |
Moc maksymalna | 308 KM | 316 KM |
*pomiar z dwoma osobami