TestyTestAlfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu – pierwsza jazda

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu – pierwsza jazda

Choć wielu ma do niej wielką słabość, Alfa Romeo wciąż nie ma szczęścia. Nawet Giulia i Stelvio po przeprowadzonym właśnie face liftingu nie mają wielkich szans, by odwrócić tę kartę.

Alfa Romeo ma sporo problemów – wąska gama modelowa, brak salonów „premium” z prawdziwego zdarzenia, nie najlepsza obsługa serwisowa, a przede wszystkim wizerunek. Mimo że Alfa to marka kojarzona z pięknem, sportem i emocjami, ciągnie się za nią stereotyp ponadprzeciętnej awaryjności. I to pomimo faktu, że ostatnie modele pod tym względem wcale nie odstają od innych, często renomowanych rywali. „Naszym największym problemem jest przyciągnięcie ludzi do salonu. Jeśli już to się uda, a później ktoś zechce przejechać się Giulią lub Stelvio, nie chce już z nich wysiadać. Takich przypadków znam naprawdę wiele” – mówi jeden z przedstawicieli włoskiej marki.

alfa romeo giulia lifting 01
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020) – z zewnątrz nowości ograniczają się do nowych wzorów obręczy i odcieni lakieru.

Pokazana 4 lata temu Giulia i rok później Stelvio to samochody, które miały tchnąć w Alfę nowe życie, odbudować jej wizerunek i przyciągnąć nowych klientów. Zadanie udało się tylko częściowo. Choć chwalone przez prasę, z licznymi zaletami, oba modele nie do końca spełniły stawiane przed nimi oczekiwania. Efekt nowości zadziałał tylko na początku, natomiast później sprzedaż obu aut zaczęła spadać.

alfa romeo stelvio lifting 02
Alfa Romeo Stelvio po liftingu (2020)

Nie bierze się to jednak z niczego. Owszem, oba modele mają liczne zalety, jak bardzo sztywna platforma konstrukcyjna o nazwie Giorgio, nowoczesne silniki czy wspaniale zaprojektowane układy jezdne, zapewniające jednocześnie dobry komfort i najwyższy poziom dynamiki w swoich klasach. Ale oba od początku zostały obarczone pewnymi niedociągnięciami, jak skromny system multimedialny, ubogie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czy niedostatki wykończeniowe. Wyglądało to tak, jakby nagle Włosi ponaglani przez księgowych w połowie zakończyli prace i skierowali auta do produkcji.

alfa romeo giulia lifting 03
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020)

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): design

Ale teraz ma się to zmienić. 18 listopada 2019 roku Alfa Romeo ujawniła oficjalne zdjęcia Giulii i Stelvio po liftingu. Patrząc na oba auta, ciężko to jednak zauważyć. Zewnętrzne zmiany są bowiem wyjątkowo skromne i ograniczają się praktycznie tylko do felg o nowych wzorach oraz nowych kolorów nadwozia. Trzeba przyznać, że te ostatnie – w większości wyraziste i głębokie – bardzo ożywiają wygląd obu włoskich modeli.

alfa romeo stelvio lifting 03
Alfa Romeo Stelvio po liftingu (2020)

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): lepsze wyciszenie

Pod względem konstrukcyjnym Alfy Giulia i Stelvio pozostały bez zmian. Oba korzystają więc z tej samej gamy silnikowej (Giulia ma otrzymać nową, podstawową odmianę turbodiesla 2.2 o mocy 136 KM), co dotychczas, z identycznych 6-biegowych przekładni ręcznych oraz wspaniałych 8-biegowych automatów, z napędu tylnego lub 4×4 (dołączany przód) oraz z zawieszeń o „starej” geometrii.

alfa romeo giulia lifting 02
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020)

Najważniejszą z punktu widzenia kierowcy i pasażerów modyfikacją jest wyraźnie lepsza izolacja akustyczna, zarówno szumów od wiatru (szczególnie zawirowań w okolicach przednich lusterek), jak i toczenia. Trzeba przyznać, że zastosowanie większej ilości materiałów wygłuszających jest naprawdę odczuwalne, szczególnie w Giulii, której zawieszenie nawet na zapadniętych studzienkach nie wydaje z siebie żadnych „jęków”.

alfa romeo stelvio lifting 06
Alfa Romeo Stelvio po liftingu (2020)

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): lepsza jakość

W ogóle obie Alfy stały się samochodami, z którymi przyjemniej obcować. Drobne, ale istotne modyfikacje ich kabin sprawiają, że wyszlachetniały. Dbają o to przede wszystkim nowe kierownica i konsola środkowa, na której pojawił się ładniejszy, obszyty skórą lewarek w miejsce starego, wykonanego z dość tandetnego plastiku.

alfa romeo giulia lifting 05
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020) – deska rozdzielcza
alfa romeo giulia lifting 06
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020) – nowa dźwignia zmiany biegów

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): lepsza funkcjonalność

Poza tym Alfy Giulia i Stelvio otrzymały m.in. przeorganizowane schowki w konsoli środkowej z opcjonalną (nowość) ładowarką indukcyjną oraz akcenty, jak siatka na drobiazgi przy nogach pasażera, zupełnie nowy panel z dwoma wejściami USB z tyłu tunelu środkowego i przyciskami ogrzewania kanapa oraz zmodyfikowany kolorowy (teraz to standard) ekran pomiędzy zegarami. Szkoda jednak, że przy okazji liftingu nie powiększono kieszeni w drzwiach oraz nie zastosowano bardziej estetycznych okładzin w dolnej części kokpitu. Widocznie nie można mieć wszystkiego…

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): nowe systemy bezpieczeństwa

Najważniejszymi nowościami w Giulii i Stelvio jest zastosowanie całkowicie przeorganizowanego systemu multimedialnego i wprowadzenie niedostępnych do tej pory elementów aktywnie wspomagających kierowcę w czasie jazdy. W odróżnieniu od modeli sprzed zmian oba auta potrafią teraz nie tylko informować o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ale także korygować tor jazdy. Taką samą funkcję otrzymał asystent martwego pola. Ponadto pojawiły się m.in. układy rozpoznawania zmęczenia kierowcy i ograniczeń prędkości, a także asystenci jazdy w korku i na autostradzie. Co ważne, większość z nich można konfigurować, wpływając w ten sposób na ich działanie. Wszystkie systemy razem wzięte sprawiają, że Giulia i Stelvio mogą się teraz pochwalić drugim stopniem autonomii.

alfa romeo giulia lifting systemy wspomagające
Zarówno Giulia, jak i Stelvio po liftingu wzbogaciły się o nowe systemy aktywnego bezpieczeństwa.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): nowy system operacyjny

System multimedialny nadal ma 8,8-calowy ekran wpasowany w deskę rozdzielczą i tak naprawdę tylko to (oraz pokrętło na konsoli środkowej) łączy go ze starym. Matryca jest teraz dotykowa, wyświetlacz wyraźnie zyskał na jakości, a funkcje zostały wzbogacone m.in. o przekazywane na bieżąco informacje o ruchu drogowym i fotoradarach oraz możliwość podłączenia 8 urządzeń multimedialnych do pokładowego Wi-Fi. Kolejną nowością jest współpraca ze specjalną aplikacją na smartfona, z której zdalnie można przesłać miejsce docelowe. Później wystarczy tylko wsiąść do auta i kliknąć ikonę uruchamiającą prowadzenie.

alfa romeo giulia lifting nowy system multimedialny
Nowym systemem multimedialnym Giulii i Stelvio można sterować za pomocą pokrętła lub przez dotykowy ekran. Na zdjęciu – kafelkowe menu główne.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): opinia

Choć zmiany, jakie Alfa zaserwowała Giulii i Stelvio absolutnie nie są rewolucyjne, odnowione modele wyraźnie zmniejszyły dystans do rywali i wyszlachetniały. Prawdę mówiąc stały się takie, jakie powinny być na początku swojej rynkowej drogi. Czy klientom to wystarczy?

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4: 4 razy TAK, 3 razy NIE – czytaj test

Ceny odnowionych modeli nie są jeszcze znane, ale według zapowiedzi przedstawiciela polskiego oddziału Alfy Romeo mają pozostać praktycznie na tym samym, co do tej pory poziomie (Giulia – od 129 900 zł, Stelvio – od 149 900 zł).

Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020): zdjęcia

alfa romeo giulia lifting kokpit
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020) – deska rozdzielcza
alfa romeo giulia lifting 16
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020)
alfa romeo giulia lifting 15
Alfa Romeo Giulia po liftingu (2020)
alfa romeo stelvio lifting 07
Alfa Romeo Stelvio po liftingu (2020)

alfa romeo stelvio lifting 08
Alfa Romeo Stelvio po liftingu (2020)
Alfa Romeo Stelvio po liftingu (2020) - bagażnik
Alfa Romeo Stelvio po liftingu (2020) – bagażnik

 

alfa romeo giulia stelvio lifting
Alfa Romeo Giulia i Stelvio po liftingu (2020)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

  1. Jak Alfa Romeo to trzeba od razu ponarzekac. A ja sie wyleczylem z tych najlepszych podobno nimieckich, a zasadniczo oni sami mnie wyleczyli w 2004 roku gdy kupilem Honde Accord z silnikiem 2,4, genialne I-Vitec. Mozna jezdzic na prawde dobrym samochodem – okazalo sie ze tak. Ze nareszcie mozna miec sprawny samochod, nie psujacy sie. Jak nie to to tamto, przewaga dzieki technice w bublach. Kiepskie materiualy tylko cos tam udajace czym nie sa. Kiepskie prowadzenie. Honda jakaz to byla odmiana. Jak do tej pory jeszcze 2 razy zdarzyly sie niemieckie pojazdy ale juz tylko incydentalnie mozna powiedziec. Byly jedynie tylko potwierdzeniem tego, ze sa wiecznie zepsute, a jakosc i trwalosc to duzy problem. Kupione nowe byly bardzo krotko, jeden 2 lata, drogi tylko troche ponad pol roku. Plakalem ze szczescia jak sprzedalem. Byly inne samochody innych marek, nie niemieckich i o dziwo, kazdy z nich sprawowals ie bez zarzutu wbrew powszechnym opiniom. Tylko potwierdzenie slusznej decyzji z 2004 roku. Teraz mam druga Alfe. Najpierw byla Giulietta 1,4 TCT MA 170 koni w pelnym pakiecie. Od QV roznila sie tylko silnikiem. troche lek, bo wiadomo, ze to Alfa. Ale obawy okazaly sie zupelnie plonne i nietrafione. Polecam kazdemu kto lubi jazde. Jazda nia to byl banan na twarzy. 5 lat i tylko jeden problem, zamek bagaznika. To aby tylko takie problemy byly w samochodacch to bylo by super. Teraz mam Stelvio Quadrifoglio. I banan na twarzy. Jadac w Italii po autostradzie dostalem pozwolenie, wrecz zaproszenie do szybkiej jazdy od Polizia Stradale. Chcieli posluchac. Nie, nic nie nagrywali. Jazda jest super. Na codzien wystarcza tryb jazdy A, bo na N czy D brakuje przede mna miejsca jak rusza. Race tylko aby posluchac i dac innym posluchac. Jest zwinna i wygodna. Przejchala Przelecz Stelvio, przejchala Europe, pol Italii. I nic, wszystko dziala bez zarzutu. Nie mam obaw, ze pojade gdzies i lawta, co bylo norma praktycznie dla najlepszych niemieckich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji