Alfa Romeo 4C to kompaktowy supersamochód rodem ze słonecznej Italii. Postanowiliśmy przekonać się, ile obecnie trzeba zapłacić za to sportowe auto.
Alfa Romeo 4C w wersji produkcyjnej ujrzała światło dzienne podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2013 roku, a niecałe dwa lata później podczas targów Detroit Motor Show przedstawiona została Alfa Romeo 4C Spider. Produkcja obu tych modeli odbywała się w fabryce Maserati w Modenie. Łącznie do 2020 roku bramy tego zakładu opuściło niespełna 10 tysięcy egzemplarzy (niektóre źródła podają, że było to dokładnie 9117 sztuk).
![Alfa Romeo 4C Alfa Romeo 4C - bok](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/12/alfa-romeo-cennik-3-1024x576.jpg)
Opisywane auto wyróżnia się ultralekką konstrukcją, co jest zasługą szerokiego wykorzystania takich materiałów, jak włókno węglowe, aluminium i kompozyty. Dość powiedzieć, że waga Coupe oscyluje wokół 900 kg. Spider jest nieco cięższy, ale i tak waży poniżej 1000 kg. Wnętrze zniosło próbę czasu znacznie gorzej niż nadwozie i dziś nie robi jakiegoś szczególnego wrażenia. Trzeba jednak zauważyć, że zadbano o sportowy klimat – niewielka kierownica jest ścięta u dołu, a kierowcę i pasażera otaczają liczne elementy wykonane z karbonu. Powiew nowoczesności stanowi cyfrowy wyświetlacz zamiast analogowych zegarów.
„Sercem” Alfy Romeo 4C jest czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1742 cm3, który wytwarza 240 KM i 350 Nm. Zamontowana centralnie jednostka napędowa współpracuje z 6-biegową, dwusprzęgłową przekładnią TCT, a moc trafia w całości na tylne koła. W efekcie ten włoski samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy, a maksymalnie osiąga 258 km/h.
![Alfa Romeo 4C Alfa Romeo 4C - silnik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/12/alfa-romeo-cennik-11-1024x683.jpg)
Z racji, że model ten był oficjalnie dostępny w polskich salonach sprzedaży, dysponujemy jego dokładnymi cenami z różnych lat produkcji. W momencie wprowadzenia na rynek, czyli w 2013 roku, limitowana, bogato wyposażona odmiana Launch Edition kosztowała 250 000 zł, a standardową wersję wyceniono na 220 000 zł. W 2017 roku za Alfę Romeo 4C Coupe trzeba było zapłacić 268 660 zł, natomiast na zakup Spidera należało przeznaczyć 308 000 zł.
Postanowiliśmy sprawdzić, na ile dziś wyceniane są egzemplarze z drugiej ręki. W tym celu zajrzeliśmy do trzech źródeł – polskiego Otomoto, europejskiego AutoScout24 oraz amerykańskiego duPont Registry.
Na Otomoto znajduje się obecnie 5 egzemplarzy do kupienia. Rozpiętość cenowa nie jest duża. Najtańszy samochód pochodzi z 2018 roku, przejechał do tej pory 21 800 km i kosztuje 289 000 zł. Największą kwotę trzeba z kolei przeznaczyć na auto wyprodukowane w 2015 roku, które ma 52 000 km przebiegu. Sprzedający oczekuje za nie 350 000 zł.
W serwisie AutoScout24 widnieje 120 ogłoszeń. Najmniej kosztuje egzemplarz znajdujący się w Hiszpanii, który pochodzi z 2015 roku i ma na liczniku 45 500 km. Został bowiem wystawiony za 56 500 euro (ok. 243 500 zł). Najdroższa jest Alfa Romeo 4C Competizione z limitowanej do 106 sztuk edycji specjalnej. Ten konkretny samochód z rocznika 2018 i minimalnym przebiegiem (200 km) ma numer 026. Wyceniono go na 139 900 euro (ok. 600 000 zł).
Na portalu duPont Registry są aktualnie tylko 2 oferty sprzedaży opisywanego modelu. Pierwsze auto to Spider z 2018 roku, który pokonał dotychczas 34 563 mil i kosztuje 54 950 dolarów (ok. 220 000 zł). Drugi egzemplarz to kolekcjonerskie Alfa Romeo 4C Spider 33 Stradale Tributo – powstały zaledwie 33 sztuki, które trafiły do klientów w USA i Kanadzie. Za samochód z niemal zerowym przebiegiem (21 mil) trzeba zapłacić 170 000 dolarów (ok. 680 000 zł).