Skoda 935 Dynamic

Nadwozie w kształcie kropli cechuje się doskonałą aerodynamiką. Fizycznie jego stworzenie nie jest jednak możliwe – przecież samochód musi mieć koła, lusterka, podwozie. Przed wojną wielu producentów próbowało jednak tworzyć takie pojazdy. Jednym z nich była Skoda.

W latach 1934-1935 Skoda przeprowadziła rynkową ofensywę – do bestsellerowego wówczas modelu 420 Popular dołączyła nowa Skoda 640 Superb oraz kompaktowy sedan Rapid. Największą atrakcją był jednak zaprezentowany w 1935 r., podczas paryskiego salonu, prototyp 935 Dynamic. Jego projektanci maksymalnie skupili się na obniżeniu oporu powietrza, a co za tym idzie – zużycia paliwa. Dość wspomnieć, że współczynnik oporu powietrza (Cx) koncepcyjnego pojazdu wynosił zaledwie 0,37, czyli tyle samo, co… Ferrari F50 z 1995 r.

Skoda 935 Dynamic (1935)
Skoda 935 Dynamic (1935)

Szczególnie interesująca była tylna partia nadwozia, z charakterystyczną płetwą opracowaną w celu zwiększenia stabilności jazdy przy wysokich prędkościach – Skoda 935 Dynamic rozpędzała się bowiem do 140 km/h. Inną ciekawostką była konstrukcja samochodu – zbudowano go na podwoziu z centralną ramą, która służyła do pomieszczenia 40-litrowego zbiornika paliwa. Blisko 4,9-metrowe nadwozie reprezentowało wizję prestiżowego samochodu przyszłości. Dzięki połączeniu aluminium i stali masa własna pojazdu wynosiła zaledwie 1170 kg.

Do napędu „935” służył 2-litrowy bokser z dwoma gaźnikami (55 KM) – oczywiście umieszczony z tyłu. Taka koncepcja napędu była wówczas uważana za najlepszą: zespół napędowy miał niewielkie gabaryty, samochód sprawniej pokonywał wzniesienia, a do wnętrza dostawało się mniej drgań, nieprzyjemnych zapachów i ciepła.

Skoda 935 Dynamic służyła za swego rodzaju laboratorium badawcze – doświadczenia zebrane przy jej konstrukcji zostały wykorzystane np. w modelu Popular Monte Carlo z 1936 r., zbudowanym na fali sukcesu Skody w Rajdzie Monte Carlo w styczniu 1936 r. (Zdeněk Pohl i Jaroslav Hausmann za kierownicą Populara Sport zajęli wówczas drugie miejsce). Rajd odbywał się na trasie blisko 4000 km, wiodącej z Aten do Monako.

Co ciekawe, jedyny zbudowany egzemplarz 935 w 1939 r. trafił w ręce prywatnego nabywcy; Skoda odkupiła go jednak blisko 30 lat później i do dziś trzyma w swoich fabrycznych zbiorach. W latach 2012-2015 poddano go kompleksowej renowacji.

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here