Nissan Tiida nie jest zbyt popularną propozycją z segmentu kompaktowych hatchbacków, ale mimo to warto zwrócić na nią uwagę. Jakie są opinie o poprzedniku Pulsara?
Nie jest wielką tajemnicą, że Nissan nigdy nie był rynkowym prymusem w segmencie C. Zresztą strategia marki na Starym Kontynencie wyraźnie mówi, że priorytetem są niewielkie SUV-y i crossovery. Zaprezentowany w 2004 roku kompaktowy Nissan Tiida dopiero w 2007 roku trafił na rynek w Polsce i pozostał tu do 2012 roku. Wtedy pojawiła się druga generacja Tiidy, ale… nie była ona oferowana w Europie. Zamiast niej pojawił się Nissan Pulsar – samochód mocno zmodyfikowany stylistycznie, ale bazujący na poprzedniku. Co więcej, na wielu rynkach dostępna była odmiana z nadwoziem sedan (Tiida Latio), ale u nas nie cieszyła się ona zbyt dużym uznaniem. Zresztą, popularność konwencjonalnej Tiidy była skromna, co widać po niewielkiej ofercie na rynku wtórnym. Czym charakteryzuje się ten model?

Używany Nissan Tiida – wymiary, nadwozie
Nissan Tiida prezentuje się jak typowy, nieco stonowany, ale dobrze zaprojektowany przedstawiciel segmentu C z japońskim rodowodem. Przód pojazdu wyróżnia się dynamicznymi rysami, które nadają mu pewną lekkość, choć sportowych cech jest niewiele. Elegancko wyprofilowane światła płynnie łączą się z szerokim, prostym, ale rozpoznawalnym grillem. Zderzak z dużym wlotem powietrza oraz okrągłymi światłami przeciwmgłowymi po bokach dodają również uroku. Linia boczna jest łagodna, z ciekawie narysowaną linią okien i łagodnie opadającym dachem. Czarne listwy w dolnej części nadwozia są praktyczne, ale raczej nie dodają autu uroku. Tył samochodu dominują duże klosze lamp, mocno wychodzące na boki. Zderzak jest stosunkowo prosty, ale w dolnej części ozdobiony ładnym przetłoczeniem. Auto mierzy 4295 mm długości, 1695 mm szerokości i 1535 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2600 mm.

Używany Nissan Tiida – wnętrze, bagażnik
Nissan Tiida nie jest autem, które można nazwać stylowym. Jednak pudełkowate nadwozie sprawia, że wnętrze samochodu tej klasy jest zaskakująco przestronne. Przednie siedzenia są prawie tak szerokie jak w wyższym segmencie, a na tylnych siedzeniach jest tyle miejsca na nogi, co w wielu samochodach o kilka rozmiarów większych. Oprócz tego wystarczająca ilość miejsca nad głową i na ramiona sprawia, że tym autem podróżuje się zaskakująco wygodnie. Doliczmy do tego komfortowe zawieszenie i przyzwoite wyciszenie, a dostajemy gotowy przepis na niepozorne, ale bardzo wygodne auto rodzinne do jazdy głównie po mieście, ale również okazjonalnych wypadków poza miasto.

Okazjonalnych, bowiem bagażnik nie zachwyca pojemnością. Minimalna pojemność bagażnika w standardowym ułożeniu oparć to 272 litry, a po ich złożeniu 467 litrów (do linii okien). Warto poszukać topowych wariantów, które wyposażono w praktyczny system przesuwania kanapy, co z kolei pozwala na dostosowanie przestrzeni bagażowej do potrzeb. Jakość wykończenia i zastosowanych materiałów jest na zadowalającym poziomie, choć warto mieć na uwadze zarówno rocznik auta, jak i jego segment – cudów we wnętrzu nie znajdziemy. Jest za to bardzo ergonomicznie, prosto i czytelnie. Warianty z jasną tapicerką mogą być mocno wyeksploatowane, ale jeśli są w dobrym stanie, prezentują się bardzo dobrze.
Używany Nissan Tiida – silniki
Nissan Tiida dostępny jest z jednym z trzech silników. Podstawą w ofercie jednostek benzynowych jest motor 1.6 o mocy 110 KM i momencie obrotowym 147 Nm. To prosta, wolnossąca jednostka, która potrzebuje nieco czasu na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h – dokładnie 11,1 sekundy – ale w zamian odwdzięcza się rozsądnym spalaniem (średnio 6,9 l/100 km) i niezawodnością. Podobnie jest z silnikiem 1.8 o mocy 125 KM i momencie obrotowym 168 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 sekundy, ale niestety kosztem wyższego spalania – średnio 7,8 l/100 km. Oszczędni mogą wybrać silnik 1.5 TD o mocy 105 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Sprint do setki zajmie 11,3 sekundy, ale spalanie spadnie do średniej wartości 5,2 l/100 km.

Używany Nissan Tiida – opinie użytkowników
Zalety
„Bezproblemowe, dość żwawe i w przypadku 1.5 TD, oszczędne silniki”.
„Całkiem przestronne wnętrze z praktycznym (choć niewielkim) bagażnikiem”.
„W topowej wersji bardzo estetyczne i dobrze wyposażone wnętrze”.
„Dość tania (choć nie do końca bezproblemowa) eksploatacja”.
Wady
„Przestarzała stylistyka wnętrza i nadwozia może niektórych zniechęcać”.
„Wybór na rynku wtórnym jest niestety dość niewielki”.
„Konkurencja oferuje o wiele większy wybór silników, wersji etc.”.
„Manualna skrzynia biegów potrafi hałasować, a automat jest wolny”.
Używany Nissan Tiida – awaryjność, typowe usterki
Na początku trzeba upewnić się, że silnik uruchamia się łatwo i pracuje płynnie na biegu jałowym od samego momentu uruchomienia (nawet na zimnym). Warto być podejrzliwym w przypadku jakichkolwiek „grzechotek” dochodzących z dołu, bowiem mogą one wskazywać na powolne pobieranie oleju. Jeśli silnik pracuje intensywnie, należy sprawdzić, czy z rury wydechowej nie wydobywa się dym. Dobrym testem będzie wjazd pod górę na wysokim biegu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów, należy dokładnie sprawdzić płynność działania zarówno podczas powolnej jazdy (symulacja jazdy w korku), jak i intensywnego przyspieszania. Należy również sprawdzić, kiedy był ostatni serwis (wymiana oleju itp.). To auto przede wszystkim rodzinne, więc warto sprawdzić wnętrze pod kątem uszkodzeń, pęknięć, przedarć materiału etc.

Używany Nissan Tiida – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Nissanie Tiida znajduje się pod maską na metalowej plakietce umieszczonej na prawym kielichu amortyzatora, jak również na ścianie grodziowej w centralnej części.
Używany Nissan Tiida – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 30 ogłoszeń dotyczących używanego Nissana Tiida. Przykładowo egzemplarz z 2009 roku z silnikiem 1.6 i z przebiegiem 54 000 kilometrów to koszt około 22 000 złotych. Za około 16 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2008 roku z silnikiem 1.8 i z przebiegiem 120 000 kilometrów.
Używany Nissan Tiida – podsumowanie
Nissan Tiida to interesująca, aczkolwiek często niedoceniana alternatywa w porównaniu do popularnych konkurentów, takich jak Volkswagen Golf, Skoda Octavia czy Ford Focus. Choć auto nie przyciąga uwagi swoim wyglądem, to z wydajnym silnikiem może zaskoczyć swoją niezawodnością i przyjemnością płynącą z jazdy.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Nissanach:
Używany Nissan Micra K14 (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używany Nissan Pulsar (2014-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 429/169/153 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | htb 272-467 l (do linii okien), sed 500 l |
Silnik | 1.6 | 1.8 | 1.5 TD |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 125 KM | 105 KM |
Maks. moment | 147 Nm | 168 Nm | 240 Nm |
0-100 km/h | 11,1 s | 10,4 s | 11,3 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 195 km/h | 186 km/h |
Śr. spalanie | 6,9 l/100 km | 7,8 l/100 km | 5,2 l/100 km |