Nissan Tiida nie jest zbyt popularną propozycją z segmentu kompaktowych hatchbacków, ale mimo to warto zwrócić na nią uwagę. Jakie są opinie o poprzedniku Pulsara?
Nie jest wielką tajemnicą, że Nissan nigdy nie był rynkowym prymusem w segmencie C. Zresztą strategia marki na Starym Kontynencie wyraźnie mówi, że priorytetem są niewielkie SUV-y i crossovery. Zaprezentowany w 2004 roku kompaktowy Nissan Tiida dopiero w 2007 roku trafił na rynek w Polsce i pozostał tu do 2012 roku. Wtedy pojawiła się druga generacja Tiidy, ale… nie była ona oferowana w Europie. Zamiast niej pojawił się Nissan Pulsar – samochód mocno zmodyfikowany stylistycznie, ale bazujący na poprzedniku. Co więcej, na wielu rynkach dostępna była odmiana z nadwoziem sedan (Tiida Latio), ale u nas nie cieszyła się ona zbyt dużym uznaniem. Zresztą, popularność konwencjonalnej Tiidy była skromna, co widać po niewielkiej ofercie na rynku wtórnym. Czym charakteryzuje się ten model?
![Nissan Tiida tył Nissan Tiida tył](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/09/Nissan-Tiida-02-1024x683.jpg)
Używany Nissan Tiida – wymiary, nadwozie
Nissan Tiida prezentuje się jak typowy, nieco stonowany, ale dobrze zaprojektowany przedstawiciel segmentu C z japońskim rodowodem. Przód pojazdu wyróżnia się dynamicznymi rysami, które nadają mu pewną lekkość, choć sportowych cech jest niewiele. Elegancko wyprofilowane światła płynnie łączą się z szerokim, prostym, ale rozpoznawalnym grillem. Zderzak z dużym wlotem powietrza oraz okrągłymi światłami przeciwmgłowymi po bokach dodają również uroku. Linia boczna jest łagodna, z ciekawie narysowaną linią okien i łagodnie opadającym dachem. Czarne listwy w dolnej części nadwozia są praktyczne, ale raczej nie dodają autu uroku. Tył samochodu dominują duże klosze lamp, mocno wychodzące na boki. Zderzak jest stosunkowo prosty, ale w dolnej części ozdobiony ładnym przetłoczeniem. Auto mierzy 4295 mm długości, 1695 mm szerokości i 1535 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2600 mm.
![Nissan Tiida przód Nissan Tiida przód](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/09/Nissan-Tiida-04-1024x683.jpg)
Używany Nissan Tiida – wnętrze, bagażnik
Nissan Tiida nie jest autem, które można nazwać stylowym. Jednak pudełkowate nadwozie sprawia, że wnętrze samochodu tej klasy jest zaskakująco przestronne. Przednie siedzenia są prawie tak szerokie jak w wyższym segmencie, a na tylnych siedzeniach jest tyle miejsca na nogi, co w wielu samochodach o kilka rozmiarów większych. Oprócz tego wystarczająca ilość miejsca nad głową i na ramiona sprawia, że tym autem podróżuje się zaskakująco wygodnie. Doliczmy do tego komfortowe zawieszenie i przyzwoite wyciszenie, a dostajemy gotowy przepis na niepozorne, ale bardzo wygodne auto rodzinne do jazdy głównie po mieście, ale również okazjonalnych wypadków poza miasto.
![Nissan Tiida kokpit Nissan Tiida kokpit](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/09/Nissan-Tiida-02-1-1024x683.jpg)
Okazjonalnych, bowiem bagażnik nie zachwyca pojemnością. Minimalna pojemność bagażnika w standardowym ułożeniu oparć to 272 litry, a po ich złożeniu 467 litrów (do linii okien). Warto poszukać topowych wariantów, które wyposażono w praktyczny system przesuwania kanapy, co z kolei pozwala na dostosowanie przestrzeni bagażowej do potrzeb. Jakość wykończenia i zastosowanych materiałów jest na zadowalającym poziomie, choć warto mieć na uwadze zarówno rocznik auta, jak i jego segment – cudów we wnętrzu nie znajdziemy. Jest za to bardzo ergonomicznie, prosto i czytelnie. Warianty z jasną tapicerką mogą być mocno wyeksploatowane, ale jeśli są w dobrym stanie, prezentują się bardzo dobrze.
Używany Nissan Tiida – silniki
Nissan Tiida dostępny jest z jednym z trzech silników. Podstawą w ofercie jednostek benzynowych jest motor 1.6 o mocy 110 KM i momencie obrotowym 147 Nm. To prosta, wolnossąca jednostka, która potrzebuje nieco czasu na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h – dokładnie 11,1 sekundy – ale w zamian odwdzięcza się rozsądnym spalaniem (średnio 6,9 l/100 km) i niezawodnością. Podobnie jest z silnikiem 1.8 o mocy 125 KM i momencie obrotowym 168 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 sekundy, ale niestety kosztem wyższego spalania – średnio 7,8 l/100 km. Oszczędni mogą wybrać silnik 1.5 TD o mocy 105 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Sprint do setki zajmie 11,3 sekundy, ale spalanie spadnie do średniej wartości 5,2 l/100 km.
![Nissan Tiida silnik Nissan Tiida silnik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/09/Nissan-Tiida-silnik-1.6-1024x682.jpg)
Używany Nissan Tiida – opinie użytkowników
Zalety
„Bezproblemowe, dość żwawe i w przypadku 1.5 TD, oszczędne silniki”.
„Całkiem przestronne wnętrze z praktycznym (choć niewielkim) bagażnikiem”.
„W topowej wersji bardzo estetyczne i dobrze wyposażone wnętrze”.
„Dość tania (choć nie do końca bezproblemowa) eksploatacja”.
Wady
„Przestarzała stylistyka wnętrza i nadwozia może niektórych zniechęcać”.
„Wybór na rynku wtórnym jest niestety dość niewielki”.
„Konkurencja oferuje o wiele większy wybór silników, wersji etc.”.
„Manualna skrzynia biegów potrafi hałasować, a automat jest wolny”.
Używany Nissan Tiida – awaryjność, typowe usterki
Na początku trzeba upewnić się, że silnik uruchamia się łatwo i pracuje płynnie na biegu jałowym od samego momentu uruchomienia (nawet na zimnym). Warto być podejrzliwym w przypadku jakichkolwiek „grzechotek” dochodzących z dołu, bowiem mogą one wskazywać na powolne pobieranie oleju. Jeśli silnik pracuje intensywnie, należy sprawdzić, czy z rury wydechowej nie wydobywa się dym. Dobrym testem będzie wjazd pod górę na wysokim biegu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów, należy dokładnie sprawdzić płynność działania zarówno podczas powolnej jazdy (symulacja jazdy w korku), jak i intensywnego przyspieszania. Należy również sprawdzić, kiedy był ostatni serwis (wymiana oleju itp.). To auto przede wszystkim rodzinne, więc warto sprawdzić wnętrze pod kątem uszkodzeń, pęknięć, przedarć materiału etc.
![Nissan Tiida przesuwana kanapa Nissan Tiida przesuwana kanapa](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2023/09/Nissan-Tiida-02-2-1024x682.jpg)
Używany Nissan Tiida – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Nissanie Tiida znajduje się pod maską na metalowej plakietce umieszczonej na prawym kielichu amortyzatora, jak również na ścianie grodziowej w centralnej części.
Używany Nissan Tiida – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 30 ogłoszeń dotyczących używanego Nissana Tiida. Przykładowo egzemplarz z 2009 roku z silnikiem 1.6 i z przebiegiem 54 000 kilometrów to koszt około 22 000 złotych. Za około 16 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2008 roku z silnikiem 1.8 i z przebiegiem 120 000 kilometrów.
Używany Nissan Tiida – podsumowanie
Nissan Tiida to interesująca, aczkolwiek często niedoceniana alternatywa w porównaniu do popularnych konkurentów, takich jak Volkswagen Golf, Skoda Octavia czy Ford Focus. Choć auto nie przyciąga uwagi swoim wyglądem, to z wydajnym silnikiem może zaskoczyć swoją niezawodnością i przyjemnością płynącą z jazdy.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Nissanach:
Używany Nissan Micra K14 (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Używany Nissan Pulsar (2014-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 429/169/153 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | htb 272-467 l (do linii okien), sed 500 l |
Silnik | 1.6 | 1.8 | 1.5 TD |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1798 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 125 KM | 105 KM |
Maks. moment | 147 Nm | 168 Nm | 240 Nm |
0-100 km/h | 11,1 s | 10,4 s | 11,3 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 195 km/h | 186 km/h |
Śr. spalanie | 6,9 l/100 km | 7,8 l/100 km | 5,2 l/100 km |