VW DSG DQ250

Automatów na rynku jest coraz więcej, a największy udział w ich ogólnej sprzedaży ma Mercedes. Przyjrzyjmy się, ile trzeba u nas dopłacić w poszczególnych modelach za automatyczną skrzynię biegów.

Statystyki mówią jasno – w 2015 roku udział aut ze skrzyniami automatycznymi w Unii Europejskiej (28 krajów) wzrósł do 25%. Dla przypomnienia, w 2001 roku było to zaledwie 13% (przebadano 17 marek). Czym to zawdzięczamy? Głównie rozpowszechnieniem technologii skrzyń dwusprzęgłowych, którą wykorzystuje w swojej ofercie coraz więcej producentów.

Gdzie najwięcej?

Samochody z „automatem” najbardziej lubiane są w Luksemburgu, Szwajcarii i Finlandii – ich udział w rynku wynosi odpowiednio 72%, 53% i 49%. U naszych zachodnich sąsiadów natomiast średnio co trzecie nowe auto ma skrzynię automatyczną. Warto zwrócić uwagę, że automatyczne skrzynie biegów są oferowane w bardzo wielu autach, ale zwykle trzeba za nią dopłacić spore sumy, liczone u nas w tysiące lub dziesiątki tysięcy złotych. Seryjnie tego typu przekładnie oferowane są w najdroższych autach lub… SUV-ach (Jeep Grand Cherokee, Porsche Cayenne, Volvo XC90) i hybrydach Toyoty. Mimo tego tendencja jest wzrostowa i kierowcy wolą mieć „automat” niż np. napęd 4×4.

„Zautomatyzowane” auta premium

Mercedes 9G-Tronic - Mercedes GLS
Aż 65% Mercedesów jest sprzedawanych z automatyczną skrzynią biegów.

Największy udział samochodów z automatycznymi przekładniami ma w swojej ofercie Mercedes. Aż 65% nowych aut producenta ze Stuttgartu jest „w automacie”, a jego głównego rywala (BMW) – 60%. Audi depcze im po piętach i lekko ponad połowa sprzedawanych aut wyjeżdża z salonów z zamontowaną automatyczną skrzynią. Co ciekawe, w tak popularnych markach jak Fiat, Opel, Ford i Renault ten udział jest znacznie mniejszy, a nawet minimalny.

Niepewna przyszłość

Patrząc na współczesny rozwój motoryzacji i ciągłe udoskonalanie samochodów elektrycznych, ciężko jednoznacznie określić przyszłość skrzyń automatycznych. Jeśli „elektryki” opanują świat, skrzynie staną się zbędne – silniki na prąd mogą przekazywać napęd bezpośrednio na koła, nie wymagając przy tym sprzęgła i mając ogromny moment rozruchowy. W tej chwili mamy do czynienia z etapem przejściowym, czyli rozwijaniem aut z technologią hybrydową. W nich skrzynia jest konieczna i doskonałe rozwiązanie wynalazła Toyota, stosując przekładnię planetarną sterowaną drugim silnikiem elektrycznym – rozwiązanie użyteczne i bardzo trwałe.

Dostępność skrzyń automatycznych w modelach sprzedawanych w Polsce

Cena dotyczy dopłaty do wersji ze skrzynią automatyczną. Oznaczenia skrzyń: DS – dwusprzęgłowa, HK – klasyczna hydrokinetyczna skrzynia automatyczna, ZM – zmechanizowana, CVT – bezstopniowa. Cyfra oznacza liczbę biegów.

MarkaModelSkrzyniaUwagiCena od
Alfa RomeoMiTo, Giulietta, 4CDS7inna moc silnika11 000,00 zł
GiuliaHK810 000,00 zł
AudiA1, A3, Q2DS7 (S Tronic)małe silniki8 000,00 zł
A3, TT, Q3DS6 (S Tronic)9 100,00 zł
A3, Q2, Q3DS7 (S Tronic)quattro i duże
silniki
9 100,00 zł
A4, A5, A6, A7, Q5DS7 (S Tronic)10 000,00 zł
A4 (3.0 TDI), A6, A7 (3.0 TDI), A8, Q7HK7 (Tiptronic)seryjnie
BMWActive Tourer, Gran Tourer seria 2HK68 600,00 zł
X1, 3, 5, 6, 7, X3, X5, X6HK89 200,00 zł
CitroenC4 CactusZM53 000,00 zł
C4 Cactus, BerlingoZM63 000,00 zł
C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5HK66 000,00 zł
DaciaSandero, LoganZM5 (Easy-R)3 000,00 zł
DSDS3, DS4, DS5HK66 000,00 zł
500X, 500X Cross, TipoDS66 000,00 zł
500X CrossHK99 000,00 zł
FordFiesta, Focus, Mondeo, B-Max, C-Max, S-Max, Galaxy, Kuga, EdgeDS6 (Powershift)9 000,00 zł
HondaCivic, CR-VHK54 000,00 zł
CR-V 1.6D 4WDHK97 000,00 zł
Jazz, HR-VCVT4 000,00 zł
HyundaiTucson, i40DS7i40: tylko 1.7 CRDi7 000,00 zł
Santa Fe, TucsonHK65 000,00 zł
InfinitiQ30, QX30DS78 000,00 zł
Jaguarwszystkie modeleHK811 000,00 zł
JeepRenegadeDS6silnik 1.67 500,00 zł
Renegade, CherokeeHK9silniki pow. 2.010 600,00 zł
Wrangler 2HK5seryjnie
Grand CherokeeHK8seryjnie
KiaCeed, Carens, Sportage, Soul, Optima, NiroDS76 000,00 zł
Sportage 2.0 CRDi, Sorento, Carens, OptimaHK65 500,00 zł
Land  RoverEvoque, Discovery SportHK9seryjnie
Range Rover, DiscoveryHK8seryjnie
LexusCT200h, IS300h, RC300h, NX300h, GS, RX, LSCVTseryjnie
Mazda2, 3, 6, CX-3, CX-5HK63 000,00 zł
Mercedesklasy A, B, CLA, GLADS7 (7G-DCT)tylko z 4×48 600,00 zł
klasy C, S, GLC, GLE, G, GLSHK7 (7G-Tronic)8 800,00 zł
klasy C, E, S, GLC, GLE, GLS, CLS, SLC, SLHK9 (9G-Tronic)18 300,00 zł
MiniMini, Cabrio, PacemanHK6 (Steptronic 6)6 800,00 zł
Clubman, CountrymanHK8 (Steptronic 8)8 600,00 zł
MitsubishiOutlanderCVT11 tys. zł
PajeroHK6seryjnie
NissanMicraCVT5 800,00 zł
Pulsar, Juke, Qashqai, X-TrailCVT (X-Tronic 7)8 000,00 zł
OpelAdam, Corsa, Karl, AstraZM5 (Easytronic)małe silniki1 800,00 zł
Corsa, Meriva, Mokka X, Astra,
Insignia, Zafira
HK62 700,00 zł
PeugeotModele 208, 2008, 301ZM52 600,00 zł
PartnerZM64 800,00 zł
208, 308, 508, 2008, 3008, 5008HK65 000,00 zł
Porsche911DS719 000,00 zł
CayenneHK8seryjnie
RenaultTwingo, Clio, Captur, Megane, Scenic, Talisman, Kadjar, KangooDS6 (EDC6)6 500,00 zł
Scenic, Megane, Talisman, Espace, KadjarDS7 (EDC7)7 000,00 zł
SeatMiiZM54 600,00 zł
Ibiza, Leon, AtecaDS7 (DSG)małe silniki5 200,00 zł
Leon, AtecaDS6 (DSG)8 200,00 zł
AtecaDS7 (DSG)4Drive i duże silniki1 500,00 zł
SkodaCitigoZM52 650,00 zł
Fabia, Rapid, Octavia, Yeti, SuperbDS7 (DSG)małe silniki5 000,00 zł
Octavia, Yeti, Kodiaq, SuperbDS6 (DSG)7 800,00 zł
Octavia, KodiaqDS7 (DSG)4×4 i duże silniki)7 920,00 zł
SuzukiJimnyHK43 000,00 zł
Vitara, S-Cross, BalenoDS65 000,00 zł
ToyotaYaris, Auris, C-HR, Corolla, Verso, Avensis, RAV4CVT5 000,00 zł
hybrydyCVTserynie
VolkswagenUp!ZM52 900,00 zł
Polo, Golf, Golf Spottsvan, Beetle, Touran, PassatDS7 (DSG)małe silniki6 400,00 zł
Golf, Beetle, Touran, Sharan, Passat, TiguanDS6 (DSG)8 300,00 zł
Passat, TiguanDS7 (DSG)8 900,00 zł
VolvoV40, S60, V60, S90, V90, XC60HK6 (Geartronic 6)9 000,00 zł
V40, S60, V60, S90, V90, XC60HK8 (Geartronic 8)9 000,00 zł
XC90HK8 (Geartronic 8)seryjnie
Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 4]