Automatów na rynku jest coraz więcej, a największy udział w ich ogólnej sprzedaży ma Mercedes. Przyjrzyjmy się, ile trzeba u nas dopłacić w poszczególnych modelach za automatyczną skrzynię biegów.
Statystyki mówią jasno – w 2015 roku udział aut ze skrzyniami automatycznymi w Unii Europejskiej (28 krajów) wzrósł do 25%. Dla przypomnienia, w 2001 roku było to zaledwie 13% (przebadano 17 marek). Czym to zawdzięczamy? Głównie rozpowszechnieniem technologii skrzyń dwusprzęgłowych, którą wykorzystuje w swojej ofercie coraz więcej producentów.
Gdzie najwięcej?
Samochody z „automatem” najbardziej lubiane są w Luksemburgu, Szwajcarii i Finlandii – ich udział w rynku wynosi odpowiednio 72%, 53% i 49%. U naszych zachodnich sąsiadów natomiast średnio co trzecie nowe auto ma skrzynię automatyczną. Warto zwrócić uwagę, że automatyczne skrzynie biegów są oferowane w bardzo wielu autach, ale zwykle trzeba za nią dopłacić spore sumy, liczone u nas w tysiące lub dziesiątki tysięcy złotych. Seryjnie tego typu przekładnie oferowane są w najdroższych autach lub… SUV-ach (Jeep Grand Cherokee, Porsche Cayenne, Volvo XC90) i hybrydach Toyoty. Mimo tego tendencja jest wzrostowa i kierowcy wolą mieć „automat” niż np. napęd 4×4.
„Zautomatyzowane” auta premium

Największy udział samochodów z automatycznymi przekładniami ma w swojej ofercie Mercedes. Aż 65% nowych aut producenta ze Stuttgartu jest „w automacie”, a jego głównego rywala (BMW) – 60%. Audi depcze im po piętach i lekko ponad połowa sprzedawanych aut wyjeżdża z salonów z zamontowaną automatyczną skrzynią. Co ciekawe, w tak popularnych markach jak Fiat, Opel, Ford i Renault ten udział jest znacznie mniejszy, a nawet minimalny.
Niepewna przyszłość
Patrząc na współczesny rozwój motoryzacji i ciągłe udoskonalanie samochodów elektrycznych, ciężko jednoznacznie określić przyszłość skrzyń automatycznych. Jeśli „elektryki” opanują świat, skrzynie staną się zbędne – silniki na prąd mogą przekazywać napęd bezpośrednio na koła, nie wymagając przy tym sprzęgła i mając ogromny moment rozruchowy. W tej chwili mamy do czynienia z etapem przejściowym, czyli rozwijaniem aut z technologią hybrydową. W nich skrzynia jest konieczna i doskonałe rozwiązanie wynalazła Toyota, stosując przekładnię planetarną sterowaną drugim silnikiem elektrycznym – rozwiązanie użyteczne i bardzo trwałe.
Dostępność skrzyń automatycznych w modelach sprzedawanych w Polsce
Cena dotyczy dopłaty do wersji ze skrzynią automatyczną. Oznaczenia skrzyń: DS – dwusprzęgłowa, HK – klasyczna hydrokinetyczna skrzynia automatyczna, ZM – zmechanizowana, CVT – bezstopniowa. Cyfra oznacza liczbę biegów.
Marka | Model | Skrzynia | Uwagi | Cena od |
Alfa Romeo | MiTo, Giulietta, 4C | DS7 | inna moc silnika | 11 000,00 zł |
Giulia | HK8 | 10 000,00 zł | ||
Audi | A1, A3, Q2 | DS7 (S Tronic) | małe silniki | 8 000,00 zł |
A3, TT, Q3 | DS6 (S Tronic) | 9 100,00 zł | ||
A3, Q2, Q3 | DS7 (S Tronic) | quattro i duże silniki | 9 100,00 zł | |
A4, A5, A6, A7, Q5 | DS7 (S Tronic) | 10 000,00 zł | ||
A4 (3.0 TDI), A6, A7 (3.0 TDI), A8, Q7 | HK7 (Tiptronic) | seryjnie | ||
BMW | Active Tourer, Gran Tourer seria 2 | HK6 | 8 600,00 zł | |
X1, 3, 5, 6, 7, X3, X5, X6 | HK8 | 9 200,00 zł | ||
Citroen | C4 Cactus | ZM5 | 3 000,00 zł | |
C4 Cactus, Berlingo | ZM6 | 3 000,00 zł | ||
C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5 | HK6 | 6 000,00 zł | ||
Dacia | Sandero, Logan | ZM5 (Easy-R) | 3 000,00 zł | |
DS | DS3, DS4, DS5 | HK6 | 6 000,00 zł | |
500X, 500X Cross, Tipo | DS6 | 6 000,00 zł | ||
500X Cross | HK9 | 9 000,00 zł | ||
Ford | Fiesta, Focus, Mondeo, B-Max, C-Max, S-Max, Galaxy, Kuga, Edge | DS6 (Powershift) | 9 000,00 zł | |
Honda | Civic, CR-V | HK5 | 4 000,00 zł | |
CR-V 1.6D 4WD | HK9 | 7 000,00 zł | ||
Jazz, HR-V | CVT | 4 000,00 zł | ||
Hyundai | Tucson, i40 | DS7 | i40: tylko 1.7 CRDi | 7 000,00 zł |
Santa Fe, Tucson | HK6 | 5 000,00 zł | ||
Infiniti | Q30, QX30 | DS7 | 8 000,00 zł | |
Jaguar | wszystkie modele | HK8 | 11 000,00 zł | |
Jeep | Renegade | DS6 | silnik 1.6 | 7 500,00 zł |
Renegade, Cherokee | HK9 | silniki pow. 2.0 | 10 600,00 zł | |
Wrangler 2 | HK5 | seryjnie | ||
Grand Cherokee | HK8 | seryjnie | ||
Kia | Ceed, Carens, Sportage, Soul, Optima, Niro | DS7 | 6 000,00 zł | |
Sportage 2.0 CRDi, Sorento, Carens, Optima | HK6 | 5 500,00 zł | ||
Land Rover | Evoque, Discovery Sport | HK9 | seryjnie | |
Range Rover, Discovery | HK8 | seryjnie | ||
Lexus | CT200h, IS300h, RC300h, NX300h, GS, RX, LS | CVT | seryjnie | |
Mazda | 2, 3, 6, CX-3, CX-5 | HK6 | 3 000,00 zł | |
Mercedes | klasy A, B, CLA, GLA | DS7 (7G-DCT) | tylko z 4×4 | 8 600,00 zł |
klasy C, S, GLC, GLE, G, GLS | HK7 (7G-Tronic) | 8 800,00 zł | ||
klasy C, E, S, GLC, GLE, GLS, CLS, SLC, SL | HK9 (9G-Tronic) | 18 300,00 zł | ||
Mini | Mini, Cabrio, Paceman | HK6 (Steptronic 6) | 6 800,00 zł | |
Clubman, Countryman | HK8 (Steptronic 8) | 8 600,00 zł | ||
Mitsubishi | Outlander | CVT | 11 tys. zł | |
Pajero | HK6 | seryjnie | ||
Nissan | Micra | CVT | 5 800,00 zł | |
Pulsar, Juke, Qashqai, X-Trail | CVT (X-Tronic 7) | 8 000,00 zł | ||
Opel | Adam, Corsa, Karl, Astra | ZM5 (Easytronic) | małe silniki | 1 800,00 zł |
Corsa, Meriva, Mokka X, Astra, Insignia, Zafira | HK6 | 2 700,00 zł | ||
Peugeot | Modele 208, 2008, 301 | ZM5 | 2 600,00 zł | |
Partner | ZM6 | 4 800,00 zł | ||
208, 308, 508, 2008, 3008, 5008 | HK6 | 5 000,00 zł | ||
Porsche | 911 | DS7 | 19 000,00 zł | |
Cayenne | HK8 | seryjnie | ||
Renault | Twingo, Clio, Captur, Megane, Scenic, Talisman, Kadjar, Kangoo | DS6 (EDC6) | 6 500,00 zł | |
Scenic, Megane, Talisman, Espace, Kadjar | DS7 (EDC7) | 7 000,00 zł | ||
Seat | Mii | ZM5 | 4 600,00 zł | |
Ibiza, Leon, Ateca | DS7 (DSG) | małe silniki | 5 200,00 zł | |
Leon, Ateca | DS6 (DSG) | 8 200,00 zł | ||
Ateca | DS7 (DSG) | 4Drive i duże silniki | 1 500,00 zł | |
Skoda | Citigo | ZM5 | 2 650,00 zł | |
Fabia, Rapid, Octavia, Yeti, Superb | DS7 (DSG) | małe silniki | 5 000,00 zł | |
Octavia, Yeti, Kodiaq, Superb | DS6 (DSG) | 7 800,00 zł | ||
Octavia, Kodiaq | DS7 (DSG) | 4×4 i duże silniki) | 7 920,00 zł | |
Suzuki | Jimny | HK4 | 3 000,00 zł | |
Vitara, S-Cross, Baleno | DS6 | 5 000,00 zł | ||
Toyota | Yaris, Auris, C-HR, Corolla, Verso, Avensis, RAV4 | CVT | 5 000,00 zł | |
hybrydy | CVT | serynie | ||
Volkswagen | Up! | ZM5 | 2 900,00 zł | |
Polo, Golf, Golf Spottsvan, Beetle, Touran, Passat | DS7 (DSG) | małe silniki | 6 400,00 zł | |
Golf, Beetle, Touran, Sharan, Passat, Tiguan | DS6 (DSG) | 8 300,00 zł | ||
Passat, Tiguan | DS7 (DSG) | 8 900,00 zł | ||
Volvo | V40, S60, V60, S90, V90, XC60 | HK6 (Geartronic 6) | 9 000,00 zł | |
V40, S60, V60, S90, V90, XC60 | HK8 (Geartronic 8) | 9 000,00 zł | ||
XC90 | HK8 (Geartronic 8) | seryjnie |