NowościRozrywkaTe samochody mają 25 lat. Debiutowały w 1999 roku

Te samochody mają 25 lat. Debiutowały w 1999 roku

Trudno w to uwierzyć, ale samochody z końca lat 90. mają już 25 lat. Oto 25 modeli, które weszły do produkcji w 1999 roku.

Jeszcze nie tak dawno temu wiek 25 lat upoważniał do zarejestrowania samochodu jako zabytek. Kiedyś jednak auta zdecydowanie szybciej się „starzały”, a pojazdy mające ponad 20 lat określano mianem staroci czy gruchotów. Dzisiaj do grona motoryzacyjnych 25-latków można zaliczyć modele, którymi bez problemów i wyrzeczeń da się jeździć na co dzień. Wciąż się mogą bowiem pochwalić nieszablonową stylistyką, wysokim komfortem jazdy i niekiedy przyzwoitym wyposażeniem. W dodatku są bardzo dopracowane i trwałe, czego dowodzi ich wciąż wysoka popularność na polskich drogach.

Wybraliśmy 25 samochodów, które w 2024 roku skończą 25 lat. Zobaczmy, jakie modele ujrzały światło dzienne w 1999 roku.

Audi A2

Lata produkcji: 1999-2005

Modelem A2 Audi przetarło wiele szlaków, ale ostatecznie zrezygnowało z budowania innowacyjnych modeli miejskich na rzecz pospolitego A1. Karoserię A2 wykonano z aluminium i osadzono na wykonanej ze stopów lekkich ramie przestrzennej Audi Frame Space. Do ciekawych wersji silnikowych można zaliczyć chociażby superoszczędnego 1.2 TDI.

Audi A2

BMW X5 I (E53)

Lata produkcji: 1999-2006

„X5-tką” BMW rozpoczęło podbój raczkującego wówczas segmentu SUV-ów. Patrząc na dzisiejsze realia, to całkiem zgrabne auto – dość powiedzieć, że mniejsze od 3. generacji X3 (G01). Pod maską: silniki R6 i V8, w tym topowy 4.8 o mocy 360 KM.

BMW X5 E53

Citroen Xsara Picasso

Lata produkcji: 1999-2012

Oparty na kompaktowej Xsarze minivan do dzisiaj jest trudny do pomylenia z innym autem, nie tylko rodzinnym. Z perspektywy lat jego główną bolączką okazał się brak 3. rzędu siedzeń, ale z drugiej strony auto oferowało doskonałe warunki dla piątki podróżnych. Xsara Picasso była na tyle udanym samochodem, że pozostawała w produkcji wiele lat po przedstawieniu w 2006 roku następcy – C4 Picasso.

Citroen Xsara Picasso

Ferrari 360

Lata produkcji: 1999-2005

Ten model Ferrari kojarzy wielu fanów motoryzacji – trudno uwierzyć, że ma już 25 lat. Jak na supersamochód, mógł się pochwalić świetnymi wynikami sprzedaży: wyprodukowano bowiem ponad 16 tys. egzemplarzy. Montowany w Ferrari 360 silnik V8 (3.6) rozwijał 400 KM lub 425 KM w odmianie Challenge Stradale. Ten ostatni osiągał 300 km/h prędkości maksymalnej.

Ferrari 360

Fiat Punto II

Lata produkcji: 1999-2010

Druga generacja Punto zasłynęła głównie z wersji 3-drzwiowej: efektownie stylizowanej, oferowanej także w 131-konnej odmianie HGT wykorzystującej silnik 1.8 z Fiata Barchetta. Wariant 5-drzwiowy zyskał uznanie rodzin, głównie za sprawą niemal 300-litrowego bagażnika. W 2003 roku Punto przeszło lifting, który zdaniem wielu odebrał mu sporo wyrazu cechującego auta sprzed modernizacji.

Fiat Punto II

Honda HR-V I

Lata produkcji: 1999-2006

Według niektórych opinii to właśnie Honda HR-V była pierwszym masowo produkowanym miejskim crossoverem. Z pewnością wyprzedziła ona swoje czasy, przyciągając uwagę nieco spłaszczonym, ale wysoko osadzonym nadwoziem ze spojlerem, w którego wkomponowano szerokie światło stopu. Auto doczekało się wersji przednionapędowej i 4×4, 3- i 5-drzwiowej oraz żwawego silnika z systemem VTEC (1.6/124 KM).

Honda HR-V

Honda Insight I

Lata produkcji: 1999-2006

Honda Insight była odpowiedzią na zaprezentowaną w 1997 r. hybrydową Toyotę Prius. Jak dziś wiadomo, nie udało mu się zdobyć takiej popularności jak rywal, niemniej Insight doczekał się później jeszcze dwóch generacji (z czego drugą sprzedawano w Polsce). W opisywanym wcieleniu rozwijał 76 KM (z 68-konnego silnika 1.0 i drugiego, elektrycznego). Aerodynamiczna sylwetka umożliwiała uzyskanie wyników spalania na poziomie nieco ponad 3 l/100 km.

Honda Insight

Honda S2000

Lata produkcji: 1999-2009

Znany z wielu gier i filmów roadster powstał w ramach uczczenia 50-lecia Hondy. Dał się poznać jako auto niezwykle dynamiczne, ale trudne w opanowaniu przez mniej doświadczonych kierowców. W ledwo ponad 4-metrowym samochodzie sportowym moc 240 KM do dzisiaj robi wrażenie, szczególnie że uzyskano ją z wolnossących silników 2.0/2.2 VTEC. S2000 osiąga 100 km/h w ok. 6 sekund.

Honda S2000

Hyundai Trajet

Lata produkcji: 1999-2008

Minivan Hyundaia nie był oficjalnie oferowany w Polsce, ale zdobył niemałą popularność za sprawą prężnie działającego importu. Technicznie bazuje na limuzynie Sonata i uterenowionym Santa Fe. Pudełkowate nadwozie w optymalnym komforcie mieściło 7 osób. W środku nie zabrakło funkcjonalnych rozwiązań, np. obracanych przednich foteli.

Hyundai Trajet

Jaguar S-Type

Lata produkcji: 1999-2007

Ociekająca stylem retro karoseria S-Type’a nawiązuje do klasycznych sedanów Jaguara z lat 60. Technicznie bazuje z kolei na rozwiązaniach Forda. Pod maski trafiały wyłącznie silniki V6 i V8. Topowy S-Type R rozwijał aż 395 KM z doładowanego kompresorem 4.2 V8. Po 8 latach produkcji wprowadzono następcę – Jaguara XF.

Jaguar S-Type

Kia Carens I

Lata produkcji: 1999-2002

Pod koniec lat 90. Kia zaprezentowała kilka rodzinnych modeli: vana Carnival (w 1998 roku) oraz minivany Carens i Joice (wspominamy o nim poniżej). Carens mieścił się w gronie kompaktowych minivanów i oferował opcjonalną możliwość przewiezienia 7 osób. Technicznie bazował na modelach Sephia i Shuma. Mimo początkowo umiarkowanego zainteresowania Carens zdołał utrzymać się na polskim rynku przez kolejne 20 lat.

Kia Carens

Kia Joice

Lata produkcji: 1999-2002

Kia pozycjonowała Joice między Carensem a Carnivalem. Miała oferować kompaktowe rozmiary i lepszą przestronność dla 7 podróżnych. I tak w istocie było, choć znikoma popularność każe sądzić, że klientom w zupełności wystarczał Carens, a jeśli potrzebowali wygodnego rodzinnego vana, wybierali Carnivala. W efekcie auto już po 3 latach wypadło z gamy bez prezentacji następcy.

Kia Joice

Kia Rio I

Lata produkcji: 1999-2005

Kia Rio już 25 lat temu zaczęła budować swoją ugruntowaną dzisiaj pozycję na rynku (także polskim). Zastąpiła zdecydowanie przestarzałą pod koniec lat 90. Kię Pride. Pierwszą generację Rio sprzedawano tylko jako kombi i sedana. Dopiero Rio II stało się hatchbackiem segmentu miejskiego.

Kia Rio

Lancia Lybra

Lata produkcji: 1999-2005

Lybra miała otworzyć nowy rozdział w historii Lancii. W niepamięć odeszły charakteryzujące dotychczasowe modele marki kanciaste linie nadwozia, jak i nazewnictwo od liter alfabetu greckiego. Technicznie Lybra miała sporo wspólnego z Alfą Romeo 156. Oprócz sedana zaprezentowano równie eleganckie kombi.

Lancia Lybra

Mazda Premacy

Lata produkcji: 1999-2005

Premacy to bezpośredni poprzednik rodzinnej Mazdy 5 (na niektórych rynkach kolejne generacje „piątki” nazywały się właśnie Premacy). Mimo niewielkiej długości (prawie 4,3 m) konstruktorom udało się wygospodarować w niej miejsce na 3. rząd siedzeń. Ofertę uzupełniały auta z 4×4.

Mazda Premacy

Mercedes CL II (C215)

Lata produkcji: 1999-2006

Drugie wcielenie CL-a opracowano na bazie debiutującej rok wcześniej klasy S W220. W odróżnieniu od niej nie pokuszono się o pozostawienie zespolonych reflektorów (auto stało się „okularnikiem”). Mercedes nie uznawał kompromisów w doborze silników: w gamie były tylko V8 i V12, z których najmocniejsze (w wersjach AMG) rozwijały nawet 612 KM.

Mercedes CL

Mitsubishi Pajero III

Lata produkcji: 1999-2006

Trzecie wcielenie Pajero stało się autem przyjemniejszym w prowadzeniu na asfalcie, ale przy okazji zachowało świetne własności terenowe. Wszystko dzięki rezygnacji z ramowej konstrukcji na rzecz samonośnej (ze wzmocnieniami) i licznym modernizacjom napędu 4×4 Super Select. Poza odmianą 5d sprzedawano też krótszą 3d. W podobnym okresie zaprezentowano też nawiązującego do niego wyglądem SUV-a Pajero Pinin.

Mitsubishi Pajero III

Opel Zafira A

Lata produkcji: 1999-2005

W momencie debiutu Zafira zachwycała genialnym systemem składania foteli 3. rzędu (Flex7), umożliwiającym schowanie ich w podłodze bagażnika. Później niemiecki minivan szokował jedyną w swoim rodzaju odmianą OPC o mocy 192/200 KM. W ofercie była nawet wersja zasilana gazem ziemnym (CNG).

Opel Zafira

Peugeot 607

Lata produkcji: 1999-2010

607 był dotychczas ostatnim luksusowym Peugeotem: producent za następcę uważa model 508, który tak naprawdę rywalizuje w klasie średniej. Elegancka stylistyka trochę kłóci się z proporcjami nadwozia, zaburzanymi przez duże zwisy przedni i tylny. Pod maską nie zabrakło „V6-tek”. W ramach ciekawostki warto wspomnieć o wydłużonym 607 Paladine z otwieraną tylną częścią dachu, z którego korzystał były prezydent Francji Nicolas Sarkozy.

Peugeot 607

Renault Thalia I

Lata produkcji: 1999-2008

Powszechna krytyka wyglądu Thalii (czyli Clio II sedana) nie przeszkodziła w podbiciu serc polskich klientów. Sukcesu nie powtórzyła oferowana od 2008 roku, odrębnie stylizowana druga generacja. Głównym argumentem przemawiającym za Thalią był aż 510-litrowy bagażnik. Względem Clio wyraźnie okrojono jednak gamę silnikową.

Renault Thalia

Seat Leon I

Lata produkcji: 1999-2006

Leon I był pierwszym kompaktowym Seatem zaprezentowanym po przejęciu marki przez koncern VW. Dość szybko paletę silników zasiliły mocne odmiany 2.8 VR6 (204 KM) oraz Cupra, napędzane jednostkami 1.8 Turbo (180-225 KM). Wraz z Leonem równolegle produkowano sedana (Toledo II).

Seat Leon

Skoda Fabia I

Lata produkcji: 1999-2008

Pierwsza Fabia cieszyła się w Polsce wyjątkowym „wzięciem”. Przerwała dotychczasową dominację Fiatów, stając się w latach 2003 i 2005-2008 polskim bestsellerem. Fabię I sprzedawano jako hatchbacka, kombi i sedana. Gamę urozmaicono o 130-konną wersję RS napędzaną turbodieslem 1.9 TDI. Co ciekawe, zdarzają się też Fabie z wolnossącymi 2.0 (115-120 KM).

Skoda Fabia I

Toyota Celica VII (T23)

Lata produkcji: 1999-2005

Siódma generacja zwieńczyła 35-letnią karierę Toyoty Celiki na motoryzacyjnej scenie. Nie był to jednak ostatni sportowy model tej klasy – w 2012 roku zaprezentowano opracowaną z Subaru Toyotę GT86. Celikę T23 napędzał silnik 1.8 o mocy 143 KM lub 192 KM w odmianie TS (z kompresorem).

Toyota Celica T23

Toyota MR2 III (W3)

Lata produkcji: 1999-2007

25 lat temu zadebiutowało też ostatnie wcielenie innej przyciągającej uwagę Toyoty – 2-osobowego roadstera MR2, oferowanego z miękkim lub twardym dachem. Do napędu użyto 140-konnej jednostki 1.8, która rozpędzała to ważące poniżej tony auto do 100 km/h w niecałe 8 sekund. Po zakończeniu produkcji Toyota w Europie na dobre wycofała się z segmentu niewielkich samochodów sportowych.

Toyota MR2

Toyota Yaris I

Lata produkcji: 1999-2005

Yaris z powodzeniem zastąpił mającego długie tradycje Starleta. Przez 25 lat doczekał się czterech generacji, spośród których dwie najnowsze odnosiły sukcesy jako hybrydy. Pierwszy model miał w zanadrzu odmianę usportowioną (TS), występował również jako sedan (Toyota Echo). Na bazie Yarisa I opracowano mikrovana Yaris Verso.

Toyota Yaris

Polecamy również:

Te samochody mają już 26 lat! Jakie modele debiutowały w 1998 roku?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji