Nowe znaki na polskich drogach

GDDKiA przygotowuje się do poprawy oznakowania dróg. Niezbędne do tego eksperymenty są prowadzone na 46 nowych odcinkach.

Stan polskich dróg stale się poprawia. Wielu zmotoryzowanych narzeka jednak na ich oznakowanie. Niedociągnięcia w tym zakresie są szczególnie istotne na drogach ekspresowych i autostradach. Kierowca, który przez niezbyt przejrzyste znaki nie będzie w stanie szybko podjąć decyzji, naraża się konieczność zmiany pasa ruchu w ostatniej chwili lub na nadłożenie drogi do kolejnego zjazdu, gdzie będzie mógł zawrócić.

Aby tego uniknąć, GDDKiA opracowała projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu. Oznakowanie eksperymentalne zostało wdrożone na 46 nowych odcinkach, a 34 lokacje są w planach. Następnym etapem prac będzie ankietowanie kierowców, które da odpowiedź na pytanie, czy oznakowanie eksperymentalne jest intuicyjne i czytelne.

Nowe znaki przy polskich drogach
Strzałki na tablicach informacyjnych znajdują się nad pasami prowadzącymi w określonych kierowcach, co ułatwia zmotoryzowanym odpowiednie ustawienie się na jezdni.

W nowym oznakowaniu wprowadzono m.in. numery węzłów oraz ich nazwy. Szczególnie zagranicznym kierowcom powinno ułatwić to zapamiętanie określonych zjazdów. Z kolei dobór właściwego  pasa (np. do skrętu) będą wskazywały strzałki na tablicach kierunkowych, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu.

Wraz z policją GDDKiA opracowuje procedury stosowania zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Ujednolicone schematy działań pomogą w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych oraz rozładowywania związanych z nimi korków. Priorytetem pozostaną oczywiście działania ratunkowe, a dopiero w następnym etapie odbędzie się wyprowadzenie ruchu i udrożnienie trasy.

Nowe znaki - schemat objazdu
Jedną z innowacji usprawniających jazdę po polskich drogach będą znaki wskazujące trasę objazdu do drogi ekspresowej lub autostrady.

W ramach projektu badawczego została przygotowana „księga objazdów”, czyli kompleksowe wyznaczenie stałych objazdów dla wszystkich dróg szybkiego ruchu. Wszystko po to, aby podejmować optymalne decyzje w dynamicznie zmieniającej się sytuacji i ułatwić kierowcom opuszczenie miejsca zdarzenia, kiedy udrożnienie drogi w krótkim czasie nie jest możliwe.

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here