Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition

Święta tuż, tuż, więc motoryzacja nieco zwalnia. Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: Lincoln Continental z drzwiami otwieranymi „pod wiatr”, Ford kończy produkcję C-Maxa i Grand C-Maxa, Mercedes numerem 3 w Europie, doniesienia na temat nowego Mercedesa CLA oraz Chevroleta Corvette C8.

Jak za dawnych lat: jubileuszowy Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition z tylnymi drzwiami otwieranymi „pod prąd”

Na 80. urodziny modelu Continental – pierwotnie zbudowanego dla syna Henry’ego Forda, Edsela – firma Lincoln przygotowała limitowaną do 80 egzemplarzy serię modelu. Lincoln Continental 80th Anniversary Coach Door Edition wyróżnia się nie tylko długą nazwą, ale przede wszystkim bocznymi drzwiami otwieranymi w przeciwnych kierunkach, zupełnie jak pierwsze generacje Continentala. Auto ma o 15 cm dłuższy rozstaw osi od seryjnego, a z tyłu oferuje dwa indywidualne miejsca. Wszystkie drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni. Pod maską – 3-litrowy silnik V6 biturbo, oczywiście benzynowy, o mocy 406 KM i 542 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W amerykańskich salonach wóz pojawi się latem przyszłego roku.

Ford żegna się ze swoimi kompaktowymi minivanami w Europie

Sprzedaż minivanów na Starym Kontynencie stopniowo spada. Ford zadecydował o zakończeniu produkcji kompaktowych modeli C-Max (5-miejscowy) oraz Grand C-Max (7-miejscowy), bazujących na poprzednim Focusie. Trwają na ten temat rozmowy ze związkami zawodowymi w fabryce w Saarlouis (Niemcy). Utrzymanie samochodów produkcji „wymagałoby znacznych inwestycji”. Niestety, zakończenie montażu C-Maxa i jego większego odpowiednika może wiązać się ze zwolnieniami.

Ford C-Max
Obecny Ford C-Max (a także Grand C-Max) w 2015 r. przeszedł lifting (fot.).

Druga generacja Forda C-Maxa (a wraz z nią Grand C-Max) zadebiutowała w 2009 r. W 2017 r. oba modele znalazły w Europie 68 tys. nabywców, a w latach 2014-2017 – około 82-89 tys. Do liderów trochę brakowało: Volkswagen Golf Sportsvan i Touran miały w sumie 188 tys. klientów, Renault Scenic i Grand Scenic – 106 tys., a Citroen C4 Picasso oraz Grand C4 Picasso – 99 tys.

Chevrolet Corvette C8 opóźniony

Długo oczekiwana ósma generacja Corvette – pierwsza z silnikiem umieszczonym centralnie – wbrew wcześniejszym pogłoskom nie zadebiutuje podczas styczniowego salonu samochodowego w Detroit. Popularny blog na temat aut koncernu General Motors (do którego należy m.in. marka Chevrolet), powołując się na anonimowe źródło, podaje, że premiera samochodu opóźni się o kilka miesięcy ze względu na konieczność uporania się z problemami z układem elektrycznym. W sieci nie brakuje wizualizacji nowej Corvette – jedną z nich można obejrzeć na poniższym filmie:

Listopad: Mercedes trzeci wśród najpopularniejszych marek w Europie…

Europejskie stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ACEA opublikowało niedawno dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych na Starym Kontynencie. Cytowane statystyki obejmują rejestracje za listopad bieżącego roku:

1. Volkswagen: 136 265 sztuk (-3,8%)
2. Peugeot: 75 343 (-6,4%)
3. Mercedes-Benz: 74 816 (+4,2%)
4. Ford: 72 783 (-8,4%)
5. Renault: 71 720 (-28%)
6. BMW: 66 771 (-2,6%)
7. Opel/Vauxhall: 65 968 (-8,1%)
8. Skoda: 61 699 (+0,6%)
9. Toyota: 55 085 (+3,5%)
10. Fiat: 45 883 (-11,4%)

W sumie na europejskim rynku nowych samochodów osobowych zarejestrowano w listopadzie 1 158 300 egzemplarzy (-8,1%). Na ogólny obraz wpływa w ostatnim czasie zamieszanie towarzyszące regulacjom w sprawie cyklu homologacyjnego WLTP, który oficjalnie zaczął obowiązywać producentów i dealerów w Europie od 1 września br. i spowodował przejściowe ograniczenia w dostępności wybranych modeli samochodów. Przypomnijmy, że we wrześniu – czyli w pierwszym miesiącu obowiązywania normy WLTP – byliśmy świadkami spadku rejestracji osobówek w krajach Europy Zachodniej aż o 23%. Z kolej wynik październikowy był gorszy niż rok wcześniej o 7,3%.

Źródło: IBRM Samar

…styczeń-listopad: Golf niezmiennie numerem 1

Równocześnie firma analityczna Jato Dynamics udostępniła zestawienie podsumowujące liczbę rejestracji nowych samochodów osobowych na europejskim rynku od stycznia do listopada br. Poniżej – ranking 20 najpopularniejszych modeli:

1. Volkswagen Golf: 372 429 sztuk (-5,9%)
2. Renault Clio: 280 248 (+4,4%)
3. Volkswagen Polo: 245 883 (+3,3%)
4. Ford Fiesta: 235 879 (+9,4%)
5. Volkswagen Tiguan: 220 022 (+11,3%)
6. Nissan Qashqai: 205 516 (-3,6%)
7. Peugeot 208: 195 903 (-3,2%)
8. Toyota Yaris: 184 398 (+11,1%)
9. Opel Corsa: 183 581 (-9,6%)
10. Renault Captur: 183 082 (+6,7%)
11. Skoda Octavia: 182 402 (-1,6%)
12. Dacia Sandero: 178 283 (+6,4%)
13. Citroen C3: 177 886 (+1,7%)
14. Peugeot 3008: 174 282 (+26,2%)
15. Fiat 500: 165 757 (-0,8%)
16. Ford Focus: 163 552 (-9%)
17. Peugeot 2008: 152 817 (+0,6%)
18. Dacia Duster: 152 346 (+29,7%)
19. Skoda Fabia: 143 272 (-1,4%)
20. Fiat Panda: 138 414 (-14,6%)

Źródło: IBRM Samar

Alfa Romeo MiTo niedostępna w Polsce

Od lipca br. Alfa Romeo MiTo nie jest już dostępna w systemie zamówień, a jej oferta koncentruje się wyłącznie na autach na placach – informuje IBRM Samar. Miejski model był w sprzedaży od 2008 r., występował tylko w jednej wersji nadwoziowej – 3-drzwiowej. Do jego budowy posłużyła platforma z Fiata Grande Punto oraz Opla Corsy.

Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiTo

Koncern Daimler kupi akumulatory za 20 mld euro

Daimler – właściciel m.in. marek Mercedes i smart – w związku ze swoimi planami w zakresie elektromobilności zapowiada, że do 2030 roku kupi akumulatory do aut elektrycznych o wartości 20 mld euro. Nie podano szczegółów dotyczących dostawców baterii. Koncern ma własną spółkę produkującą akumulatory do pojazdów na prąd – Accumotive, ale jak podaje agencja Reuters, kupuje też akumulatory od innych producentów, np. LG Chem czy SK Innovation.

Mercedes EQ
Do 2022 r. gama zelektryfikowanych, hybrydowych i elektrycznych Mercedesów ma obejmować 130 wariantów.

Chiny na 3 miesiące zawieszają cła na pojazdy produkowane w USA

Producenci dysponujący fabrykami samochodów w USA – m.in. BMW i Mercedes – mogą odetchnąć z ulgą. Chińskie Ministerstwo Finansów ogłosiło, że od 1 stycznia 2019 r. na 3 miesiące zawiesza dodatkowe cła na pojazdy i części samochodowe produkowane w Stanach Zjednoczonych. To owoc rozejmu w wojnie handlowej między USA i Chinami, ogłoszonego 1 grudnia – oba kraje są gotowe negocjować nową umowę handlową. Oznacza to, że pojazdy wytwarzane za oceanem będą podlegały 15-procentowej stawce celnej zamiast 40%.

BMW X5
Wprowadzenie taryf na ogromnym chińskim rynku uderzyło w wyniki m.in. BMW i Mercedesa, których SUV-y wytwarzane są tylko w USA i stamtąd eksportowane na cały świat. Na zdjęciu: fabryka BMW w Spartanburgu (USA), gdzie powstają modele X3, X4, X5 (fot.), X6 oraz X7.

Nowy Mercedes CLA na targach CES

Na przyszłorocznych targach elektroniki użytkowej w Las Vegas (8-12 stycznia 2019 r.) Mercedes pokaże nową generację CLA, zbudowaną na bazie aktualnej klasy A. Oznacza to, że w gamie kompaktów z gwiazdą będą aż dwa sedany: CLA oraz klasa A Limuzyna (pierwszy z opadającą linią dachu, drugi z „bardziej” trójbryłowym nadwoziem). Model będzie konkurował z zapowiadanymi BMW serii 2 Gran Coupe oraz Audi A3 liftback. Na razie możemy oglądać pierwszy oficjalny zwiastun:

Mercedes CLA (2019)
Mercedes CLA (2019)

Valeo: w 2026 r. jedna czwarta nowych aut będzie „miękkimi” hybrydami

Firma Valeo – francuski dostawcza części, jeden z największych na świecie – przewiduje, że do 2026 roku udział tzw. miękkich hybryd (po ang. mild hybrids), czyli ze wspomaganiem przez silnik elektryczny, ale bez możliwości poruszania się wyłącznie w trybie elektrycznym, wzrośnie do ponad 25%. Powód: możliwość obniżenia zużycia paliwa przy stosunkowo niewysokich kosztach. Co więcej, „miękkie” hybrydy są niewiele cięższe od swoich spalinowych odpowiedników.

Kia Sportage (2019)
Układ „miękkiej” hybrydy oferuje np. Kia Sportage po liftingu z 2-litrowym dieslem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here