LogotypyLogo Volkswagena: Jak rozwijało się logo tej niemieckiej marki?

Logo Volkswagena: Jak rozwijało się logo tej niemieckiej marki?

Obecnie Volkswagen jest wiodącym producentem aut na świecie. Początki marki sięgają 1937 roku – wtedy powstało pierwsze logo VW. Jak się zmieniało przez lata?

Krótka historia marki Volkswagen

Powstanie marki Volkswagen miało być odpowiedzią na potrzeby Niemiec otrząsających się z wielkiego kryzysu gospodarczego z lat 1929-1933. Ówczesny kanclerz Niemiec, Adolf Hitler, chciał zbudować sieć superautostrad i uczynić pojazdy bardziej przystępnymi cenowo dla ludzi – zarówno w zakupie, jak i eksploatacji. Stąd też nazwa: Volkswagen: samochód dla ludzi. Pomysł narodził się w 1933 roku, kiedy Hitler odwiedził wystawę samochodową w Berlinie. Rok później zaprosił Ferdinanda Porsche do uruchomienia produkcji „samochodów ludowych”. Pierwszym modelem VW był oczywiście legendarny Garbus, którego masowa produkcja ruszyła dopiero po zakończeniu II wojny światowej.

Jak zmieniało się logo marki Volkswagen?

Pierwsze logo marki składało się z dwóch liter „V” i „W”, umieszczonych jedna nad drugą, z ramą reprezentującą koło zębate. Była to graficzna zaokrąglona interpretacja symbolu swastyki. Główny element logo – VW – jest obecne w logo do dziś i praktycznie nie zmieniał się od początku istnienia.

Logo Volkswagen (1937 – 1939)

W ciągu dwóch lat logo zostało przeprojektowane. Symbolika nazistowska zniknęła, ale koło zębate pozostało, podobnie jak liternictwo. Nowe logo stało się łatwiejsze w produkcji, nieco brutalne i męskie, a proporcje stały się bardziej zrównoważone.

Logo Volkswagen (1939 – 1945)

W 1945 roku marka stworzyła swoje najdłużej obowiązujące logo, które było podstawą do kolejnych wersji. Symbol stał się bardziej mocny graficznie.

Logo Volkswagen (1945 – 1960)

W 1960 roku zaprojektowano kwadratowe logo. Ideą było zbudowanie globalnego wizerunku marki, która zaczęła działać na rynkach międzynarodowych. Kwadratowa rama nowego logo VW z monochromatyczną paletą miała odzwierciedlać siłę i stabilność marki.

Logo Volkswagen (1960 – 1967)

Po siedmiu latach kwadrat zniknął, przywracając tradycyjny krąg w logo marki. Projekt nowego logo był podobny do tego z 1945 roku, ale bardziej minimalistyczny i elegancki. Schemat kolorów został zmieniony na niebieski i biały.

Logo Volkswagen (1967 – 1978)

Forma logo została nieco zmodyfikowana przez podwojenie ramki, litera „V” stała się nieco mniejsza i wyraźniej oddziela się od „W”. Kolory zostały odwrócone i wyglądały tak, jak w obecnie stosowanym logo – biały symbol pojawił się na niebieskim tle.

Logo Volkswagen (1978 – 1989)

Modyfikacje w 1989 roku dotyczyły głównie palety kolorów. Pozostaje niebieski i biały, ale niebieski stał się zdecydowanie jaśniejszy. Proporcje również zostały zmodyfikowane – logo stało się lżejsze i nowocześniejsze.

Logo Volkswagen (1989 – 2000)

W 2000 roku powstało nowe trójwymiarowe logo. Biały kolor zyskał srebrny odcień, podczas gdy niebieski stał się spokojniejszy i bardziej intensywny. Dodanie gradientów, wrażenie oświetlenia i cieni uwydatniło przestrzenny charakter emblematu.

Logo Volkswagen (2000 – 2012)

W 2012 roku efekt trójwymiarowości logo jest zmaksymalizowany, chociaż rozmiar emblematu zdawał się być zmniejszony. Linie liter wyglądają ostrzej i odważniej, co nadaje logo mocny i pewny wygląd, wywołując poczucie postępu i solidności.

Logo Volkswagen (2012 – 2019)

Obecne logo, które zostało zaprezentowane w 2019 roku, zostało zaprojektowane w celu uczczenia wprowadzenia na rynek nowych modeli elektrycznych. Jest futurystyczne, proste i wyrafinowane. Logo Volkswagena powróciło do dwuwymiarowego designu, który sprawia, że jest lżejsze i nowocześniejsze.

Logo Volkswagen (2019 – obecnie)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji